WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.850 --> 00:00:04.650 No niin. 2 00:00:04.650 --> 00:00:08.940 Tervetuloa tälle julkistalouden perusteetkurssiin on meille juha koikkalainen. 3 00:00:08.940 --> 00:00:12.900 Ja mä tarkastan ne teidän oppimistehtävät. 4 00:00:12.900 --> 00:00:14.970 Ja mitä SAKN kannattaa tällä kurssilla tehdä niin tutustua tietenkin 5 00:00:14.970 --> 00:00:19.540 sinne moodleen sieltä moodlesta ensinnäkin löytyy. 6 00:00:19.540 --> 00:00:23.070 Kirjallisuus tälle. Totta kurssille. 7 00:00:23.070 --> 00:00:26.030 Mikä on se tuomelankirja ja stiglitzin kirja? 8 00:00:26.030 --> 00:00:29.390 Tuomelan kirja perustuu pitkälti siihen stiglitzin kirjaan. 9 00:00:29.390 --> 00:00:34.260 Stiglitzin kirja löytyy ihan tolleen käyttämällä näitä suosittuja hakukoneita, 10 00:00:34.260 --> 00:00:38.340 niin löytyy PDF versio siitä kun sitä on ollut kuulemma virastoista vaikea löytää 11 00:00:38.340 --> 00:00:43.980 ja sitten sieltä löytyy niitä artikkeleita, joille pystyy täydentämään sitä omaa 12 00:00:43.980 --> 00:00:48.670 omaa tuota oppimistehtävää sieltä löytyy. 13 00:00:48.670 --> 00:00:53.430 Tää millainen on kiitettävä essee kohta mihin kannattaa perehtyä missä 14 00:00:53.430 --> 00:00:56.850 kerrotaan minkälainen tän oppimistehtävän pitäisi olla? 15 00:00:56.850 --> 00:01:00.270 Siellä on ohjeet myös lähdeviittaaamiseen ja niin poispäin hän tieteellisen kirjoittamisen 16 00:01:00.270 --> 00:01:05.570 periaatteisiin lähtökohta on se, että jos haluatte kolmosen arvosanaksi, niin silloin 17 00:01:05.570 --> 00:01:09.210 se edellyttää sujuvaa kielenkäyttöä loogista kokonaisuutta. 18 00:01:09.210 --> 00:01:14.350 Sitä, että ne tieteellisen kirjoittamisen periaatteet on kunnossa, niin lähdeviittaukset 19 00:01:14.350 --> 00:01:16.960 ja sitten siitä, että se on katsova referaatti. 20 00:01:16.960 --> 00:01:20.020 Jos haluatte paremman arvosanan. 21 00:01:20.020 --> 00:01:24.850 Eli nelosen tai vitosen, niin sitten siinä pitää olla lisäksi omaa pohdintaa. 22 00:01:24.850 --> 00:01:26.890 Ja lähteiden vertailua. 23 00:01:26.890 --> 00:01:29.150 Ja lähteiden vertailu tarkoittaa sitä, että te katsotte 24 00:01:29.150 --> 00:01:32.530 mitä joku asia sanotaan jossain lähteessä. 25 00:01:32.530 --> 00:01:36.450 Millä tavalla se ilmaistaan ja miten se jos saa toisessa lähteessä niitä vertailette 26 00:01:36.450 --> 00:01:40.230 kun te aina tieteelliset kirjoittamisessa pyritään saada niinku selvyys jostain 27 00:01:40.230 --> 00:01:46.230 ilmiöstä ja tarkastelette sitä ilmiötä monesta eri näkökulmasta ja sitten osallistutte 28 00:01:46.230 --> 00:01:48.030 itse siihen keskusteluun. 29 00:01:48.030 --> 00:01:52.950 Eli teette jonkun tämmöisen synteesin mistä 2 eri lähteen näkemyksistä tai sitten jotenkin 30 00:01:52.950 --> 00:01:58.070 kriittisesti tarkastelette sitä tietoa mitä niistä lähteistä tulee. 31 00:01:58.070 --> 00:02:02.350 Eli nyt käytännössä se tarkoittaisi semmoista jatkuvaa niin kun keskustelua läpi 32 00:02:02.350 --> 00:02:06.730 sen työn sitä ei kannata tehdä niin, että te kirjoitatte ensin pitkän referaatin 33 00:02:06.730 --> 00:02:10.030 ja sitten teillä on siinä tehtävässä viimeinen kappale. 34 00:02:10.030 --> 00:02:12.440 Missä teillä on niinku omaa pohdintaa? 35 00:02:12.440 --> 00:02:16.260 Vaan se kannattaa tehdä sinne väliin koko ajan kriittisesti tarkastella 36 00:02:16.260 --> 00:02:20.350 jokaisessa kohdassa aina niitä lähteitä. 37 00:02:20.350 --> 00:02:24.390 Käyttää eri lähteitä ja eri lähteiden näkökulmasta tarkastella sitä asiaa 38 00:02:24.390 --> 00:02:28.480 ja näin siitä tulee siitä työstä sellainen niinku vuoropuhelu. 39 00:02:28.480 --> 00:02:30.380 No. 40 00:02:30.380 --> 00:02:34.130 Siellä on ne ohjeet siihen, että miten miten tehdään sellainen niin kuin hyvä 41 00:02:34.130 --> 00:02:38.240 oppimistehtävä siellä on arvioinnin perusteet esimerkiksi. 42 00:02:38.240 --> 00:02:48.490 Ja siellaonnepalautuspäivämäärätjanytpalautettataltakurssiltatuleezoominkauttaelilaitattemullesahkopostiajuha@koikkalainenakatemia.org 43 00:02:48.490 --> 00:02:50.640 se löytyy sieltä moodlesta. 44 00:02:50.640 --> 00:02:54.910 Ja sitten sovitaan zoon tapaaminen. Siellä on 2 päivämäärää. 45 00:02:54.910 --> 00:03:00.310 Kannattaa palauttaa siihen ekaan päivään niin sitten voi pyytää palautetta ja sen palautteen 46 00:03:00.310 --> 00:03:06.350 perusteella sitten muokata sitä työtä meidän paremmaksi tarpeen vaatiessa. 47 00:03:06.350 --> 00:03:10.910 Ja sitten palauttaa siellä ennen sitä viimeistä palautuspäivää. 48 00:03:10.910 --> 00:03:18.210 Ja ja siellä on tää tehtävä koostuu 5 eri osasta tai 6 osasta, joista viimeisin on sen oman oppimisen 49 00:03:18.210 --> 00:03:24.850 arviointi, joka ei ole mitenkään niin kun arvioitava osuus tässä työssä, mutta 5 osaa johon kannattaa 50 00:03:24.850 --> 00:03:29.780 perehtyä, jokainen saa olla maksimissaan 4– 5 sivua pitkä. 51 00:03:29.780 --> 00:03:34.310 Meillä on tämmöinen iso teema ja sitten apukysymyksiä, jonka kautta te voitte 52 00:03:34.310 --> 00:03:39.300 hahmottaa, että kuinka sitä teemaa pitäisi käsitellä niinku vaikka esimerkiksi 53 00:03:39.300 --> 00:03:47.440 julkinen versus julkinen versus yksityinen. Yksityinen tota. 54 00:03:47.440 --> 00:03:50.540 Eli sitä, että kannattaa niinku versus yksityinen tuotanto. 55 00:03:50.540 --> 00:03:53.440 Kannattaako se hoitaa tuotanto julkisen vai kannattaako 56 00:03:53.440 --> 00:03:56.700 se hoitaa yksityisen sektorin avulla? 57 00:03:56.700 --> 00:03:59.560 Ja tässä tähän liittyen on siellä apukysymyksiä. 58 00:03:59.560 --> 00:04:05.480 Mitä kautta voitte muodostaa sitten semmoisen ehjän kokonaisuuden ja vastaukset? 59 00:04:05.480 --> 00:04:09.920 Ja tää sama pätee näihin kaikkiin 5 osaan ja sitten todellakin sinne loppuun 60 00:04:09.920 --> 00:04:13.690 pitää laittaa vielä sen oman oppimaan oppimisen arviointi. 61 00:04:13.690 --> 00:04:18.010 Siellä on myös niitä luento tallenteita, joihin kannattaa perehtyä ja laajasti 62 00:04:18.010 --> 00:04:22.250 kannattaa perehtyä siihen kirjallisuuteen, mutta kuitenkin niin se työnteko 63 00:04:22.250 --> 00:04:25.130 kannattaa aloittaa heti päivästä yksi asti. 64 00:04:25.130 --> 00:04:30.260 Eli te luette te katsotte mitä ne on ne oppimistehtävän osa alueet ja sitten että koko ajan 65 00:04:30.260 --> 00:04:34.890 rupeatte niinku kirjoittamaan jo ja sitten muokkaatte sitä tekstiä ja näin sieltä teillä 66 00:04:34.890 --> 00:04:39.520 on niin kun aikaa tehdä sitten semmoinen kokonainen ehjä kokonaisuus. 67 00:04:39.520 --> 00:04:44.040 Liian pitkään ei kannata käyttää siihen, että vaan selailee niitä lähdeviitteet ennen 68 00:04:44.040 --> 00:04:47.590 kuin lähteitä vaan ja kirjallisuus kannattaa oikeasti ruveta siihen. 69 00:04:47.590 --> 00:04:50.580 Työntekoon myös hyvässä vaiheessa. 70 00:04:50.580 --> 00:04:53.160 Mutta ei mitään totta muuta tässä vaiheessa. 71 00:04:53.160 --> 00:04:57.280 Jos tulee kysymyksiä niin laittakaa sähköpostia kysymyksiä ja sitten toivotan 72 00:04:57.280 --> 00:05:03.240 tässä vaiheessa jo työn iloa ja ja ja tota se on hyvin kattava se oppimistehtävä, 73 00:05:03.240 --> 00:05:07.690 jolloin te saatte tosi niin kun hyvät laajat. 74 00:05:07.690 --> 00:05:11.100 Laaja hyvä ja laajan semmoisen näkemyksen siihen mitä se julki reseptori 75 00:05:11.100 --> 00:05:14.520 ja kaikki ne kysymykset mitä siihen liittyy tätä sisällä. 76 00:05:14.520 --> 00:05:17.210 Ei muuta kun hauskaa. 77 00:05:17.210 --> 00:05:22.510 Puurtamista sen oppimistehtävän parissa ja palataan sitten zoom palautteen tiimoilta.