WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.680 --> 00:00:03.030 Tervetuloa julkistalouden luennolle. 2 00:00:03.030 --> 00:00:08.910 Mun nimi on arttu karila ja pidän tämän luentosarjan, jossa käsitellään sitten 3 00:00:08.910 --> 00:00:14.810 tälle opintojaksolle kuuluvia tärkeimpiä erilaisia aiheita. 4 00:00:14.810 --> 00:00:20.310 Mutta tässä ensimmäisellä luennolla niin tähän hieman johdatusta meidän opintojakson 5 00:00:20.310 --> 00:00:29.710 aiheeseen, joka siis koskee julkista sektoria ja sen roolia taloudessa. 6 00:00:29.710 --> 00:00:31.730 Kaikki luennot. 7 00:00:31.730 --> 00:00:35.990 Ohjautuu pääasiassa näihin 2 teokseen, eli matti tuomola julkistalouteen 8 00:00:35.990 --> 00:00:41.710 ja sitten stiglitzin ja rosengårdin economics of the public sector kirjan 9 00:00:41.710 --> 00:00:44.530 kirjoittaja antaa aika hyvin toisiaan. 10 00:00:44.530 --> 00:00:49.770 No vaikka tuo tuomalan teoksen viimeisin painos vuodelta kaksituhattayhdeksän, niin 11 00:00:49.770 --> 00:00:56.150 teoria ei ole niistä ajoista kuitenkaan muuttunut muuttunut mihinkään eli puolustaa 12 00:00:56.150 --> 00:01:01.640 hyvin paikkaansa ja ennen kaikkea siinä näkyy painottuu. 13 00:01:01.640 --> 00:01:05.980 Pohjoismainen näkökulma tämän opintojakson aiheisiin. 14 00:01:05.980 --> 00:01:14.680 Toisaalta taas stiglitzin kirjassa käydään hyvin selkeästi tätä teoriapuolta läpi siellä 15 00:01:14.680 --> 00:01:22.140 kirjan loppupuolella sitten perehdytään ennen kaikkea Yhdysvaltojen tilanteeseen. 16 00:01:22.140 --> 00:01:30.480 Joka ensinnäkin se ei enää meillä tälle kurssin aihealueeseen kuulu, mutta jos jos aikaa 17 00:01:30.480 --> 00:01:35.810 ja kiinnostusta riittää, niin siitä saa sitten hieman ehkä näkökulmaa ja. 18 00:01:35.810 --> 00:01:42.770 Verrattuna siihen, että minkälaisissa eri miten eri tavalla niin vaikkapa suomessa ja yhdysvalloissa 19 00:01:42.770 --> 00:01:53.210 sitten verotusta ja terveydenhuoltoa muun muassa on järjestetty. 20 00:01:53.210 --> 00:01:59.290 No mihin julkista sektoria tarvitaan taloudessa yhteiskunnassa? 21 00:01:59.290 --> 00:02:02.130 Tällä näillä luennoilla niin. 22 00:02:02.130 --> 00:02:05.540 Vastaus on joskus, että aina sitä ei tarvitsekaan, mutta joskus 23 00:02:05.540 --> 00:02:09.440 se taas kyllä puolustaa puolustaa paikkaansa. 24 00:02:09.440 --> 00:02:13.500 Mutta kun lähdetään tätä kysymystä purkamaan niin mennään. 25 00:02:13.500 --> 00:02:18.580 Alkuun pohditaan talouden peliä, peruskysymystä eli näitä kysymyksiä, joita 26 00:02:18.580 --> 00:02:25.120 oikeastaan talouden perus taloustieteen peruskurssilla on jo mietitty, eli kysymystä 27 00:02:25.120 --> 00:02:29.160 siitä mitä tuotetaan, mille on kysyntää tarvetta. 28 00:02:29.160 --> 00:02:31.980 Toisaalta kysymystä siitä, että kuinka paljon tätä hyödykettä pitäisi 29 00:02:31.980 --> 00:02:36.300 tuottaa kolmantena miten tuotetaan ja hyvin usein pohditaan myös sitä, 30 00:02:36.300 --> 00:02:39.110 että missä tuotetaan ja sitten ne ei antaneet. 31 00:02:39.110 --> 00:02:41.150 Kuka meillä tekee sitten nämä taloudelliset? 32 00:02:41.150 --> 00:02:47.460 Päätökset eli näitä samoja kysymyksiä oikeastaan pohditaan myös tällä tällä luentosarja, 33 00:02:47.460 --> 00:02:53.820 mutta sitten ennen kaikkea näihin julkisen sektorin näkökulmasta. 34 00:02:53.820 --> 00:02:58.640 No yleensä kun julkista sektoria tarvitaan, niin on kyse siitä, että 35 00:02:58.640 --> 00:03:02.040 jollain tavalla markkinoilla markkinat eivät toimi. 36 00:03:02.040 --> 00:03:06.380 Siellä on epäonnistuttu ja. 37 00:03:06.380 --> 00:03:11.640 Yleensä sieltä taustalta löytyy joku yksi tai yksi toisten kanssa, niin 38 00:03:11.640 --> 00:03:16.340 joku näistä 4 tekijästä eli puhutaan ulkoisetvaikutuksista. 39 00:03:16.340 --> 00:03:19.370 Puhutaan julkishyödykkeet eli julkishyödykkeet ovat sellaisia 40 00:03:19.370 --> 00:03:21.260 hyödykkeitä, joita me kaikki kulutetaan. 41 00:03:21.260 --> 00:03:25.590 Yksi esimerkkinä vaikkapa majakka. 42 00:03:25.590 --> 00:03:27.750 Tämmöinen klassikko esimerkki. 43 00:03:27.750 --> 00:03:31.940 Kilpailun puuttuminen voi johtaa markkinoiden epäonnistumiseen ja sitten 44 00:03:31.940 --> 00:03:36.710 neljäntenä informaatioon liittyvät ongelmat eli jostain syystä sitten tieto 45 00:03:36.710 --> 00:03:42.700 ei kulje kulje markkinoille ja sitten se aiheuttaa. 46 00:03:42.700 --> 00:03:48.490 Sen jonkin. Tehottomuutta vähintään. 47 00:03:48.490 --> 00:03:52.330 Mutta tämmöisiä tekijöitä löytyy taustalta ja tavoitteena on tietenkin 48 00:03:52.330 --> 00:03:57.430 se, että meillä kuitenkin sitten talous pyörisi ihan sujuvasti ja 49 00:03:57.430 --> 00:04:01.400 ja siihen ei mitään ongelmia liittyisi. 50 00:04:01.400 --> 00:04:06.260 Ja kun mietitään julkisen sektorin roolia, niin keskeistä on miettiä, että minkälaisia 51 00:04:06.260 --> 00:04:13.100 tavoitteita ja odotuksiakin oikeastaan sitten tälle sektorille asetetaan. 52 00:04:13.100 --> 00:04:21.480 Richard massacre on hahmotellut näitä tehtäviä 3 tai 3 osaan, joista ensimmäinen on tulojen 53 00:04:21.480 --> 00:04:29.700 uudelleen jako eli kysymys siitä, että miten me halutaan vaikuttaa muuttaa sitä. 54 00:04:29.700 --> 00:04:34.100 Tulonjakoa, joka meillä taloudessa syntyy. Eli. 55 00:04:34.100 --> 00:04:37.360 Vaikutetaan siihen, että sen sijaan, että jos ikään kuin 56 00:04:37.360 --> 00:04:41.690 vapaassa markkinataloissa meillä tulot. 57 00:04:41.690 --> 00:04:44.710 Tuota päätyy sinne, päätyy se julkinen sektori. 58 00:04:44.710 --> 00:04:49.710 Sitten iskee siihen väliin, tekee jonkinlaisen intervention ja tää pyrkii sitten 59 00:04:49.710 --> 00:04:54.180 vaikuttamaan että kenelle kenelle tulot jakautuvat ja missä määrin. 60 00:04:54.180 --> 00:04:59.420 Ja toinen asia on resurssien allokaatio, eli kysymys siitä, että mihin ne käytetään yhteiskunnan 61 00:04:59.420 --> 00:05:04.900 resursseja liittyen sitten vaikka luonnonvaroihin, osaamiseen tai työvoimaan. 62 00:05:04.900 --> 00:05:09.020 Oikeastaan kaikki nämä edellä mainitut on jollain tavalla rajallisia resursseja 63 00:05:09.020 --> 00:05:12.980 silloin mitä sitten kiinnostaa, että mitkä ovat niitä tärkeimpiä kohteita joihin 64 00:05:12.980 --> 00:05:17.860 me halutaan näitä rajallisia resursseja hyödyntää? 65 00:05:17.860 --> 00:05:21.140 No kolmantena on sitten kysymys talouden vakaudesta. 66 00:05:21.140 --> 00:05:23.020 Ajankohtainen kysymys. 67 00:05:23.020 --> 00:05:26.740 Varsinkin näin, kun ajattelee reilu 10 vuotta taaksepäin. 68 00:05:26.740 --> 00:05:30.310 Oikeastaan finanssikriisistä lähtien, niin meillä koko ajan on ollut keskustelussa jollain 69 00:05:30.310 --> 00:05:35.430 tavalla se, että miten talous toimii ja miten sitten julkisen sektorin pitää. 70 00:05:35.430 --> 00:05:42.020 Palauttaa jonkinlaista luottamusta markkinoita lännen aika epämääräinen käsite, mutta on niin 71 00:05:42.020 --> 00:05:48.010 kun selvästi havaittu se, että julkisen sektorin täytyy olla aika aktiivinen ja. 72 00:05:48.010 --> 00:05:51.690 Kantaa isoakin roolia välillä sillä ajatuksella, että pystytään 73 00:05:51.690 --> 00:05:57.760 sitten pitämään talouden pyörät pyörimässä. 74 00:05:57.760 --> 00:06:03.590 No sitten puut keinoja puuttua talouden toimintaan on monenlaisia. 75 00:06:03.590 --> 00:06:08.680 Tässä ne on jaettu ensin suoriin keinoihin ja epäsuoriin keinoihin ja kun tarkastellaan 76 00:06:08.680 --> 00:06:11.700 suoria keinoja, niin täältä meiltä löytyy julkinen tuotanto. 77 00:06:11.700 --> 00:06:18.220 Eli sitten vaikkapa valtio jollain tavalla tuottaa sitä hyödykettä, jota tarvitaan 78 00:06:18.220 --> 00:06:21.980 tästä esimerkiksi vaikka maanpuolustuksen tai armeijan. 79 00:06:21.980 --> 00:06:27.140 Eli tällainen käynnin turvallisuutta tuottava hyödyke, jossa 80 00:06:27.140 --> 00:06:30.620 sitten valtio on tämä palveluntarjoaja. 81 00:06:30.620 --> 00:06:35.680 Tulonsiirrot on toinen keino sitten suoraan vaikuttaa vähän 82 00:06:35.680 --> 00:06:38.510 vaikkapa sinne tulen uudelleen jakoon. 83 00:06:38.510 --> 00:06:43.200 No epäsuoria keinoja näistä esimerkkisi sääntelytoimet, lainsäädäntö tai 84 00:06:43.200 --> 00:06:49.050 lainsäädäntöä, kevyemmät asetukset, ohjaukset, suositukset. 85 00:06:49.050 --> 00:06:52.020 Näillä pyritään vaikkapa ympäristöön. 86 00:06:52.020 --> 00:06:57.230 Niinku vaikuttaa ja sitten rahoitus. 87 00:06:57.230 --> 00:07:03.010 Pystytään rahoituksessa tekemään joidenkin kohteiden rahoittaminen kalliimmaksi. 88 00:07:03.010 --> 00:07:06.930 Tai sitten haluat, jos halutaan suosia jonkinlaisia ikään kuin hyviä investointeja. 89 00:07:06.930 --> 00:07:14.570 Sitten voidaan pyrkiä tekemään näiden rahoittaminen helpommaksi ja edullisemmaksi. 90 00:07:14.570 --> 00:07:21.010 No luennon loppupuolella keskustellaan hieman julkisen sektorin kasvusta ja koosta. 91 00:07:21.010 --> 00:07:22.950 Julkisen sektorin. 92 00:07:22.950 --> 00:07:27.450 Varsinkin niin kun laajassa mittakaavassa niin historia on verrataan lyhyt. 93 00:07:27.450 --> 00:07:31.850 Tästä huomataan kuvaajasta, että oikeastaan tuolla 2. 94 00:07:31.850 --> 00:07:37.910 Maailmansodan eli ensimmäinen maailmansota oli tuolla tuhatyhdeksänsataakahdeksantoista suurin 95 00:07:37.910 --> 00:07:43.730 piirtein niillä maininki siellä huomataan tämmöinen merkittävä kasvu ennen kaikkea tietenkin 96 00:07:43.730 --> 00:07:49.170 itse sota ajassa kun käytännössä yhteiskunta on valjastettu täysin valtion ohjaukseen, niin 97 00:07:49.170 --> 00:07:53.490 tietenkin sitten on tuo sen sektorin menot merkittävä. 98 00:07:53.490 --> 00:07:56.890 Merkittävässä roolissa, mutta ennen kaikkea huomataan, että myös sen sodan 99 00:07:56.890 --> 00:08:01.820 jälkeinen on ikään kuin tasaantunut aiempaa korkeammalla tasolla ja samanlainen 100 00:08:01.820 --> 00:08:05.500 kehitys sitten havaitaan tuolla toisen maailmansodan aikaan kingejä, niin 101 00:08:05.500 --> 00:08:07.660 sielläkin on taas merkittävä kasvu. 102 00:08:07.660 --> 00:08:14.450 Ja sitten kun sota on väistynyt, niin kuitenkin se, että rauhanajan oloissakin niin tämä julkisen 103 00:08:14.450 --> 00:08:19.970 sektorin menottaso on vakiintunut aika aikaisempaa korkeammalla tasolla. 104 00:08:19.970 --> 00:08:27.040 Mutta näin tästä kuvaajasta huomataan, että vaikkapa suomessa, niin jos oikein tuosta 105 00:08:27.040 --> 00:08:31.050 katson, niin tuhatyhdeksänsataaneljäkymmentä niin ollaan noin 5 viidentoista prosentin 106 00:08:31.050 --> 00:08:39.570 tasolla eli 15% silloisesta bruttokansantuotteesta on ollut tämä julkisten 107 00:08:39.570 --> 00:08:47.040 sektorin menojen määrä ja sitten tuolla tämä kuva ja pysähtyy tuonne vuoteen 2011 niin 108 00:08:47.040 --> 00:08:54.440 siellä sitten vastaava luku on viisikymmentäviisi prosenttia. 109 00:08:54.440 --> 00:08:57.600 No julkisen sektorin koko on. 110 00:08:57.600 --> 00:08:59.700 Jatkuva keskustelun aihe. 111 00:08:59.700 --> 00:09:03.720 Puhutaan paljon siitä, että mikä olisi optimaalinen 112 00:09:03.720 --> 00:09:07.580 koko puhutaan, että se on liian suuri. 113 00:09:07.580 --> 00:09:10.530 Toisaalta sanotaan, että julkisen sektorin rahoituksessa vajetta, 114 00:09:10.530 --> 00:09:15.120 mikä taas antaisi vihjettä siitä, että se on jo pieni. No. 115 00:09:15.120 --> 00:09:17.540 Taloustieteessä ei ole yksiselitteistä vastausta. 116 00:09:17.540 --> 00:09:20.900 Ei pystytä sanoa tiettyä prosenttimäärää, että mikä 117 00:09:20.900 --> 00:09:22.800 se julkisen sektorin koko pitäisi olla. 118 00:09:22.800 --> 00:09:28.480 Ja oikeastaan se nyt ei tällä luentosarja niitä niinkään kiinnostakaan, vaan enemmän 119 00:09:28.480 --> 00:09:34.720 meitä kiinnostaa se, että minkälaisissa tilanteissa ja on ihan perusteltua, että sitten 120 00:09:34.720 --> 00:09:38.740 julkinen sektori puuttuu ja osallistuu talouden toimintaan. 121 00:09:38.740 --> 00:09:40.630 Eli tämä on se peruskysymys. 122 00:09:40.630 --> 00:09:45.670 Kysymys, joka joka meitä tällä luentosarjailla kiinnostaa. 123 00:09:45.670 --> 00:09:49.290 Mutta jos jotain tästä luonnon loppupuolelta, niin toivotaan 124 00:09:49.290 --> 00:09:52.360 mieleen, niin se kannattaa olla aika tarkkana. 125 00:09:52.360 --> 00:09:58.300 Aina kun tilastoja käytetään, että että pitäisi tekijöitä sieltä taustalta löytyy. 126 00:09:58.300 --> 00:10:04.380 No tässä jos katsotaan ensimmäistä piirakkaa tuossa, niin siinä nähdään, että veroaste 127 00:10:04.380 --> 00:10:08.390 on Suomessa vuonna 2000 kaksikymmentäyksi ollut neljäkymmentäkaksi. 128 00:10:08.390 --> 00:10:12.230 8% bruttokansantuotteesta. 129 00:10:12.230 --> 00:10:19.070 Eli verrattuna bruttokansantuotteeseen niin neljäkymmentäkaksi 8% 130 00:10:19.070 --> 00:10:23.970 on siitä ollut euromääräisesti sitten verojen määrä. 131 00:10:23.970 --> 00:10:25.980 Nyt haluan tarkentaa. 132 00:10:25.980 --> 00:10:31.050 Tässä vaiheessa se ei tarkoita sitä, että taloudessa noin 40. 133 00:10:31.050 --> 00:10:35.470 Prosenttia tai sanotaan että 100 € 40 € niin veroihin se ei tarkoita 134 00:10:35.470 --> 00:10:40.910 sitä, vaan tämä on yksi tapa pyrkiä suhteuttamaan sitten tätä verojen 135 00:10:40.910 --> 00:10:43.790 määrää taloudessa ja yrityssektorin koko. 136 00:10:43.790 --> 00:10:48.310 No toinen tapaa miettiä julkisen sektorin koko ajan sitten. 137 00:10:48.310 --> 00:10:52.760 Hahmotella työntekijöiden osuutta julkisella sektorilla verrattuna sitten yksityiseen 138 00:10:52.760 --> 00:10:58.050 sektoriin ja tästä piirakasta huomataan se, että vajaa neljäsosa. 139 00:10:58.050 --> 00:11:03.180 Oikeastaan meillä työntekijöistä on jollain tavalla julkisella sektorilla töissä. 140 00:11:03.180 --> 00:11:07.120 Joo sanoin tässä vaiheessa, että julkinen sektori niin käytännössä 141 00:11:07.120 --> 00:11:12.680 tarkoittaa valtiota ja kuntia ja näiden erilaisia. 142 00:11:12.680 --> 00:11:18.020 Liikelaitoksia erillisvirastoihinjoita ja mutta myös 143 00:11:18.020 --> 00:11:20.740 valtion tai kuntien omistamia yrityksiä. 144 00:11:20.740 --> 00:11:25.940 Eli jos meillä on markkinoilla, sanotaan vaikkapa energia alan yritys, 145 00:11:25.940 --> 00:11:31.340 joka on kunnan omistama, niin silloin tässä tilastossa nämä energiayhtiön 146 00:11:31.340 --> 00:11:36.830 työntekijät laskettaisiin osaksi julkista sektoria. 147 00:11:36.830 --> 00:11:41.290 No usein varsinkin tilastokeskus käyttää tällaista käsitettä, 148 00:11:41.290 --> 00:11:45.130 kun julkisyhteisö, niin mitä sillä tarkoitetaan? 149 00:11:45.130 --> 00:11:49.970 No tässä sitten on pyrkinyt tilastokeskuksen määritelmän mukaisesti sitä erittelemään, 150 00:11:49.970 --> 00:11:56.350 eli käytännössä julkisyhteisöt ovat valtio plus kunnat ja sitten mitä nämä sitten valtio 151 00:11:56.350 --> 00:12:00.540 ja kunnat ovat syöneet sisäisiä, että löytyy muun muassa valtiosta, niin valtionhallinto, 152 00:12:00.540 --> 00:12:04.710 yliopistot, kansaneläkelaitos ynnä muita. 153 00:12:04.710 --> 00:12:07.980 Ja oikeastaan jatkossa myös nämä hyvinvointialueet eli niin 154 00:12:07.980 --> 00:12:12.600 sotealuetta laskettaneet tänne valtionpiiriin. 155 00:12:12.600 --> 00:12:17.580 No sitten kunnista löytyy kunnan hallintoa ja kunnan siellä koululaitoksia ja ja tässä 156 00:12:17.580 --> 00:12:21.380 nyt vielä terveyskeskukset ja sairaalat näkyvät täällä kunnan alla. 157 00:12:21.380 --> 00:12:26.740 Mutta tosiaan soteuudistuksen myötä niin tähän tulee sitten muutoksia. 158 00:12:26.740 --> 00:12:32.220 No tonne lisäisin vielä dian alaosan muistutuksen siitä, että tosiaan jos julkissektorin 159 00:12:32.220 --> 00:12:36.150 omistamat yritykset niitä nyt ei lasketa tähän julkisyhteisön määritelmään 160 00:12:36.150 --> 00:12:41.570 vaan ne niin silloin jos nämä yritykset otetaan mukaan, niin silloin sitten 161 00:12:41.570 --> 00:12:46.870 puhutaan tästä julkisesta sektorista. 162 00:12:46.870 --> 00:12:53.670 No sitten kun katsotaan julkisyhteisöjen kokoa suhteessa BKT, sta, niin niin sanotut sulautetut 163 00:12:53.670 --> 00:13:01.270 kokonaismenot eli tällä käsitteellä tarkoitetaan sitä, että pyritään minimoimaan sitä, 164 00:13:01.270 --> 00:13:09.250 että kun valtiolta vaikka siirretään veroja kunnille niin näitä veroja ei laskettaisi 2 165 00:13:09.250 --> 00:13:13.930 kertaan tai kolmeenkin kertaan vaan pyritään tämmöinen keskinäinen rahaliikenne sitten 166 00:13:13.930 --> 00:13:17.100 minimoimaan niin tällä tällä menetelmällä niin. 167 00:13:17.100 --> 00:13:21.460 On saatu vuonna kaksituhattakolmetoista niin julkisyhteisöjen sulautetut 168 00:13:21.460 --> 00:13:25.190 kokonaismenot oli noin viisikymmentäkolme sitten 2%. 169 00:13:25.190 --> 00:13:27.540 PKT sta? 170 00:13:27.540 --> 00:13:33.380 No sitten vielä loppuun vähän taas eri mittareilla julkisyhteisöjen osuus 171 00:13:33.380 --> 00:13:38.400 taloudesta tässä näkyy ensinnäkin oikeastaan tota aikaisemmin ja katsottiinkin 172 00:13:38.400 --> 00:13:40.840 tätä julkisyhteisöjen osuutta työllisistä. 173 00:13:40.840 --> 00:13:46.700 Se on tuossa vuonna 2010 ollut noin kaksikymmentäviisi prosenttia, eli suurin piirtein siellä 174 00:13:46.700 --> 00:13:52.800 siellä ihan loogisesti missä tuossa aikaisemmassakin diassa näkyy itse olevan. 175 00:13:52.800 --> 00:13:58.700 Sitten julkisyhteisön osuus arvon lisäyksestä on noin 20% taloudesta 176 00:13:58.700 --> 00:14:02.310 ja näkyypä vielä siellä investointeihin osuus että se on noin vajaa 177 00:14:02.310 --> 00:14:06.410 20% ollut tuolla olisikaan tuo sitten vuosi. 178 00:14:06.410 --> 00:14:13.940 Kaksituhattakolmetoista, johon tämä kyseinen kuvaaja päättyy. 179 00:14:13.940 --> 00:14:19.030 Mutta vielä yhteenvetona siis se, että julkisen sektorin. 180 00:14:19.030 --> 00:14:22.270 Roolia koko ei ole aivan yksiselitteinen taloudessa. 181 00:14:22.270 --> 00:14:29.090 Eli tarkkana saa olla miten miten sitä pyritään hahmottamaan ja kuvaamaan jo ennen 182 00:14:29.090 --> 00:14:33.870 kaikkea silloin kun tehdään vertailua eri eri maine välillä. 183 00:14:33.870 --> 00:14:37.090 Se nyt on kuitenkin selvää, että pohjoismaissa niin julkisen 184 00:14:37.090 --> 00:14:39.910 sektorin koko on varmasti suurempia maailmassa. 185 00:14:39.910 --> 00:14:45.150 Siitä ei pitäisi epäilystä olla. 186 00:14:45.150 --> 00:14:53.450 Tässä näkyy vielä julkisyhteisön menot tehtäviltään, että mihin ne suurimmat 187 00:14:53.450 --> 00:14:57.610 mitkä ovat yleensä semmoisia suurempia kohteita, johon sitten yhteisiä veroja 188 00:14:57.610 --> 00:15:00.650 käytetään ja tässä näkyvät valtionhallinto. 189 00:15:00.650 --> 00:15:04.190 Ja paikallishallinto, joka siis tarkoittaa käytännössä kuntia 190 00:15:04.190 --> 00:15:07.930 ja sitten on vielä sosiaaliturvarahastot tuolla. 191 00:15:07.930 --> 00:15:15.200 Lin, joista sitten maksetaan muun muassa eläkkeitä ja työttömyyskorvauksia. 192 00:15:15.200 --> 00:15:20.050 Tässä näkyy vielä hesari tekee yleensä vuosittain tämmöisen ihan ansiokkaan 193 00:15:20.050 --> 00:15:26.550 koonnin tästä vielä valtion budjetista eli mihin eri kohteisiin valtion 194 00:15:26.550 --> 00:15:30.940 tuloja käytetään, jos jos satutte. 195 00:15:30.940 --> 00:15:34.770 Hesaria tilaamaan tai joskus joskus lehteen törmäämään 196 00:15:34.770 --> 00:15:38.070 sopivana aikana, niin kannattaa vilkaista. 197 00:15:38.070 --> 00:15:40.030 Tää kyse on omasta kuviota. 198 00:15:40.030 --> 00:15:43.030 Se on avaava siitä, että mihin eri kohteisiin meillä 199 00:15:43.030 --> 00:15:46.580 tosiaan vuosittain rahaa käytetään. 200 00:15:46.580 --> 00:15:50.900 Tästäkin näkee, että valtiovarainministeriön suurta roolia tuossa ylhäällä 201 00:15:50.900 --> 00:15:56.490 selittää se, että sieltä kuntien valtionosuudet valtionosuudet maksetaan eli 202 00:15:56.490 --> 00:16:00.590 se kasvattaa tuota niin sanotun DN rooli ja paljon. 203 00:16:00.590 --> 00:16:05.390 Toisaalta sosiaali ja terveysministeriöstä tulee sitten näitä meidän tulonsiirtoja. 204 00:16:05.390 --> 00:16:10.210 Paljon erilaisia etuuksia opetus ja kulttuuriministeriö sitten siellä kolmanneksi 205 00:16:10.210 --> 00:16:16.750 suurimpana ministeriön on tietenkin ohjaa sitten perusasteen koulutuksen 206 00:16:16.750 --> 00:16:24.190 ja korkeakoulujen rahoitusta muun muassa. Ja näin päin pois. 207 00:16:24.190 --> 00:16:27.160 No yhteenvetona. 208 00:16:27.160 --> 00:16:31.020 Tällä luentosarjalla siis pohditaan paljon sitä, että mikä 209 00:16:31.020 --> 00:16:34.780 on julkisen sektorin rooli taloudessa. 210 00:16:34.780 --> 00:16:37.400 Milloin on perusteltua, että se minkäänlaista roolia 211 00:16:37.400 --> 00:16:40.150 otetaan ja toisaalta milloin sitten? 212 00:16:40.150 --> 00:16:44.930 Milloin sitten nää tämmöisiä perusteita ei ole, mutta kansainvälinen vertailu 213 00:16:44.930 --> 00:16:50.250 tästä roolista on tehtävä harkiten ja siinä kannattaa kyllä olla tarkkana, että 214 00:16:50.250 --> 00:16:54.030 mikä lasketaan julkiseksi sektoriksi ja mikä yksityiseksi. 215 00:16:54.030 --> 00:16:58.220 Esimerkkinä tästä on vaikka terveydenhuolto tai koulutus, eli jossain 216 00:16:58.220 --> 00:17:01.380 yhteiskunnissa koulutus on yritysten vastuulla täysin. 217 00:17:01.380 --> 00:17:05.660 Toisaalta sitten terveydenhuolto sama teema. 218 00:17:05.660 --> 00:17:10.890 Yksi kysymys on myös eläkesäästäminen, että onko se yksilön vastuulla vai julkisen. 219 00:17:10.890 --> 00:17:15.390 Sektorin ja nämä oikeastaan kaikki edellä mainitut aiheet ovat sellaisia, joihin me 220 00:17:15.390 --> 00:17:20.610 sitten päästään perehtymään vielä paljon lisää tulee tuolla luennoilla. 221 00:17:20.610 --> 00:17:27.350 Tässä näkyy vielä tähän luentoon käytetty kirjallisuus, jos tämä aihe julkisen 222 00:17:27.350 --> 00:17:32.650 talouden koosta kiinnostaa enemmän, niin suosittelen lukemaan savelan artikkelin 223 00:17:32.650 --> 00:17:38.440 minkä kun julkinen talous se löytyy vaikkapa kun googles kolarin kautta lähdet 224 00:17:38.440 --> 00:17:40.410 googlettelemaan, niin sieltä varmasti. 225 00:17:40.410 --> 00:17:44.780 Löytyy tämä kyseinen teos ihan vapaasti luettavissa. 226 00:17:44.780 --> 00:17:47.600 Tässä ensimmäisen luennon asiat. 227 00:17:47.600 --> 00:17:50.660 Kiitos paljon ajasta mielenkiinnosta ja mikäli herää kysymyksiä, 228 00:17:50.660 --> 00:17:52.960 niin minut tavoittaa tästä sähköpostiosoitteesta.