WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.420 --> 00:00:04.360 Tervetuloa julkistalouden luennolle tällä kertaa. 2 00:00:04.360 --> 00:00:10.380 Käsitellään verotuksen perusteita. 3 00:00:10.380 --> 00:00:14.820 Kuten sitä, että miksi verotetaan niin päätänsä käsitellään hyvän verojärjestelmän 4 00:00:14.820 --> 00:00:22.460 ominaisuuksia verotuksen ja tehokkuuden välistä yhteyttä tai tehottomuuden ja 5 00:00:22.460 --> 00:00:28.310 lopussa sitten käsitellään kysymystä verotuksen kohta annosta eli siitä mitä 6 00:00:28.310 --> 00:00:35.790 tai kuka lopulta sitten asetetut verot maksaa. 7 00:00:35.790 --> 00:00:40.600 Miksi ylipäänsä verotetaan tälle voidaan löytää. 8 00:00:40.600 --> 00:00:43.100 3 tällaista. 9 00:00:43.100 --> 00:00:49.310 Joka yleispätevää perustetta, joista ensimmäinen on tulojen hankinta eli hankitaan valtiolle 10 00:00:49.310 --> 00:00:56.860 tuloja sillä ajatuksella, että pystytään sitten julkiset palvelut rahoittamaan. 11 00:00:56.860 --> 00:01:04.790 Toisena pyritään korjaamaan resurssien allokaatio, jota yhteiskunnassa eli. 12 00:01:04.790 --> 00:01:10.950 Kannustetaan sellaiseen toimintaan, joka nähdään aivan edistämisen arvoista ja toisaalta 13 00:01:10.950 --> 00:01:18.420 pyritään sitten tekemään kalliiksi sellainen toiminta, jota ei toivota ja ja tällaiset 14 00:01:18.420 --> 00:01:25.490 haittaverot on hyvä esimerkki tässä tässä vaiheessa, eli vaikkapa korkeita päästöjä 15 00:01:25.490 --> 00:01:28.450 verotetaan sillä ajatuksella, että. 16 00:01:28.450 --> 00:01:33.530 Saataisiin sitten päästöjä. Alennettua. 17 00:01:33.530 --> 00:01:39.540 Kolmas peruste on uudelleen jako, eli pyritään vaikuttamaan. 18 00:01:39.540 --> 00:01:45.100 Siihen, miten tulot jakautuvat yhteiskunnassa ihmisten välillä tai varallisuus. 19 00:01:45.100 --> 00:01:48.730 Tästä aiheesta on sitten tässä tämmöinen pieni harjoitella 20 00:01:48.730 --> 00:01:51.720 oikealla, mutta kuvaajaa ei kannata säikähtää. 21 00:01:51.720 --> 00:01:56.700 Perehdytään hetki, että mitäs tässä nyt oikein tarkoitetaan. 22 00:01:56.700 --> 00:02:06.320 Meillä on 2 yksilöä eli yksilöä ja yksilö ja heidän hyötymään kuvataan tässä. 23 00:02:06.320 --> 00:02:10.300 Akselistoolla eli yksilö on hyöty kasvaa kun mennään tuolla vaaka akselilla 24 00:02:10.300 --> 00:02:15.790 oikealle ja yksillä BN kun mennään pystyy kaksilla ylöspäin. 25 00:02:15.790 --> 00:02:23.400 Meillä on tässä 2 tällaista kiharaista käyrää, joista jotka molemmat ovat hyötymahdollisuuksien 26 00:02:23.400 --> 00:02:30.060 käyriä, mutta tämä oranssi ulkomainen yhtenäinen käyrä on meidän lähtötilanne. 27 00:02:30.060 --> 00:02:35.160 Ja kun siirretään huomiota tuohon pisteeseen a, niin tämä on meillä. 28 00:02:35.160 --> 00:02:39.620 Jossa meillä ei ole vielä minkäänlaista verotusta yhteiskunnassa ja huomataan, 29 00:02:39.620 --> 00:02:46.610 että tässä pisteessä yksi BN hyöty on varsin korkea ja varsinkin kun sitä 30 00:02:46.610 --> 00:02:50.820 verrataan tuohon yksilö a ja tämä on lähtötilanne. 31 00:02:50.820 --> 00:02:54.720 No ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön könttäsummaverotus, 32 00:02:54.720 --> 00:02:59.960 joka tarkoittaa sitä, että kaikki yksilöt maksavat. 33 00:02:59.960 --> 00:03:05.370 Samansuuruisen summan kertalaakista vuodessa veroja ja tämä 34 00:03:05.370 --> 00:03:10.410 johtaa meidät pisteeseen b ja huomataan, että. 35 00:03:10.410 --> 00:03:14.460 Täällä kuvaajassa meillä on. 36 00:03:14.460 --> 00:03:23.480 Tällaiset hyötykäyrät yksi v 2 ja v 3 ja nämä kuvaavat hyödyn kokonaissummaa yhteiskunnassa 37 00:03:23.480 --> 00:03:28.500 ja huomataan että ollaan siirrytty tässä yhteiskunnan hyöty käyrällä korkeammalle pisteelle 38 00:03:28.500 --> 00:03:34.950 tuonne pisteeseen b, lle eli tästä näkökulmasta meillä yhteiskunnassa. 39 00:03:34.950 --> 00:03:38.060 Vaikka yksilöt maksoivat hieman veroja, niin ollaan kuitenkin 40 00:03:38.060 --> 00:03:42.590 saatu kokonaan syötyä kasvatettua. 41 00:03:42.590 --> 00:03:49.430 No könttäsummaveroja ei tosiasiassa oikein missään päin maailmaa hirveästi hyödynnetä. 42 00:03:49.430 --> 00:03:54.850 Jo siitä johtuen, että ne eivät siis millään tavalla huomioi yksilön maksukykyä, antavat 43 00:03:54.850 --> 00:03:59.270 kaikille samansuuruisia, oli sitten korkeat tulot tai pienet tulot. 44 00:03:59.270 --> 00:04:04.190 Ja tästä johtuen käytetään muita veroja ja näihin liittyy sitten tehokkuus tappiota 45 00:04:04.190 --> 00:04:10.830 yleensä ja tätä tehokkuustappion vaikutusta kuvaa sitten tämä meidän sisempi hyöty mahdollisuuksien 46 00:04:10.830 --> 00:04:15.080 käyrä eli katkoviivainen käyrä tuossa sisemmällä. 47 00:04:15.080 --> 00:04:20.710 Ja kun otetaan muita verotuksen keinoja käyttöön, niin siirrytään tonne pisteeseen. 48 00:04:20.710 --> 00:04:22.860 C. 49 00:04:22.860 --> 00:04:29.300 Ja tässä pisteessä huomataan, että yksilön hyöty on merkittävästi laskenut. 50 00:04:29.300 --> 00:04:33.990 Toisaalta sitten yksilön a hyöty on merkittävästi kasvanut. 51 00:04:33.990 --> 00:04:40.150 Ja huomionarvoista nyt tässä on että koska on ei käytetä enää könttäsummaverotusta 52 00:04:40.150 --> 00:04:44.600 vaan muita veroja niin toukokuustappion myötä meillä hyötymahdollisuuksien käyrä 53 00:04:44.600 --> 00:04:49.820 on hieman tullut sisäänpäin eli nämä meidän. 54 00:04:49.820 --> 00:04:52.180 Hyötyjä saavuttamaan tässä. 55 00:04:52.180 --> 00:04:59.590 Tässä epätäydellisessä ratkaisussa, joka joka lopulta on sitten tehty, mutta viimeisenä 56 00:04:59.590 --> 00:05:05.740 huomiona tästä kuvaajasta, niin on hyvä huomata se, että tehokkuus tappiosta huolimatta 57 00:05:05.740 --> 00:05:12.480 me olemme pistämällä hyötykarilla v 3, joka on korkeammalla tasolla kuin tuo meidän 58 00:05:12.480 --> 00:05:18.680 lähtöpisteemme tuossa verotusta, mutta ei toisaalta tehokkuus tappiotakaan ja tämä 59 00:05:18.680 --> 00:05:23.160 nyt on merkittävä havainto sille, että vaikka tehokkuustappio tai verotuksen myötä 60 00:05:23.160 --> 00:05:26.370 syntyy, niin silti voidaan saavuttaa. 61 00:05:26.370 --> 00:05:33.970 Jossa meidän yhteiskunnan kokonaishyötyjä pystytään kasvattamaan. 62 00:05:33.970 --> 00:05:35.850 No mikä sitten on se sopiva. 63 00:05:35.850 --> 00:05:40.610 Niin siinähän tietenkin on kysymys hyvin usein oikeudenmukaisuudesta 64 00:05:40.610 --> 00:05:42.450 ja näkökulmaeroista. 65 00:05:42.450 --> 00:05:46.560 Tässä on ostettu 3 näkökulmaa, joista ensimmäinen on varoitettu tehokkuuden 66 00:05:46.560 --> 00:05:50.710 näkökulma, joka mukaisesti kenenkään asema ei saa heikentyä. 67 00:05:50.710 --> 00:05:55.130 Verotuksen myötä pärjätä tehokkuutta tuossa aikaisemmin johonkin jo käsitelty. 68 00:05:55.130 --> 00:05:57.550 Eli sinänsä ihan tuttu aihe. 69 00:05:57.550 --> 00:06:03.260 No sitten utilitarismin näkökulmasta pyritään maksimoimaan hyötyjen summaa 70 00:06:03.260 --> 00:06:09.130 eli äskeisessä tilanteessa niin yhteiskunnan kokonaishyöty saatiin kasvatettua 71 00:06:09.130 --> 00:06:13.940 pienellä verotuksella tai tai tehokkuustappio. 72 00:06:13.940 --> 00:06:15.740 Utilitarismin liittyy myös seeproja. 73 00:06:15.740 --> 00:06:20.470 Kustannukset veroista tulee olla kaikille sama suuruus ja. 74 00:06:20.470 --> 00:06:25.870 Ja viimeisenä rossinen näkökulma, joka siirtää huomion taas yksilöön, mutta heikoimmassa 75 00:06:25.870 --> 00:06:31.330 asemassa oleviin ja tämän näkökulman mukaisesti pitäisi valita tasapaino, joka 76 00:06:31.330 --> 00:06:38.890 maksimoi heikoimmassa asemassa ja viennin hyödyn. 77 00:06:38.890 --> 00:06:45.000 Olennainen kysymys tietenkin verotuksen osalta on se, että mitä verotetaan tästä. 78 00:06:45.000 --> 00:06:49.650 Meillä esimerkkinä on tässä tulot eli meille tuttu ansiotuloverotus 79 00:06:49.650 --> 00:06:51.750 on vaikkapa tulojen verottamista. 80 00:06:51.750 --> 00:06:57.130 Toisaalta voidaan verottaa menoja eli kulutusta ja tähän tähän liittyy 81 00:06:57.130 --> 00:07:00.770 oikeastaan meillä tietenkin vaikkapa arvonlisäverotus. 82 00:07:00.770 --> 00:07:02.910 Lisäksi voidaan verottaa varallisuutta. 83 00:07:02.910 --> 00:07:06.470 Suomessa ei nykyisin varsinaista varallisuusveroa enää ole. 84 00:07:06.470 --> 00:07:08.290 Se on lakkautettu. 85 00:07:08.290 --> 00:07:13.610 Lakkautettu, mutta tässä ajatus on siis verottaa olemassa olevaa varallisuutta 86 00:07:13.610 --> 00:07:17.090 tai kohdistaa verotus sitten varallisuuden muutoksiin. 87 00:07:17.090 --> 00:07:21.510 No viimeisenä esimerkkinä on ikkunoiden verotus ja tässä on oikeastaan tämmöinen historiallinen 88 00:07:21.510 --> 00:07:26.070 esimerkki siitä, että melkeinpä mitä tahansa voidaan verottaa. 89 00:07:26.070 --> 00:07:29.850 Ikkuna esimerkki liittyy iso britanniaan, jossa. 90 00:07:29.850 --> 00:07:33.490 Olisikohan tuhatkahdeksansataa luvulla niin päätettiin. 91 00:07:33.490 --> 00:07:38.730 Täältä pyrittiin verottamaan suurituloisia varakkaita ihmisiä yhteiskunnassa 92 00:07:38.730 --> 00:07:44.560 ja koska varakkaalla ihmisellä oli silloin isot kartanot, jossa oli paljon ikkunoita, 93 00:07:44.560 --> 00:07:50.110 niin tämä ikkunoiden verottaminen oli sitten väylä tai keino päästä kiinni näiden 94 00:07:50.110 --> 00:07:52.630 ihmisten varallisuuteen ja tuloihin. 95 00:07:52.630 --> 00:07:57.290 Lopputuloksena kuitenkin kävi niin, että sen sijaan että näitä ikkunoita 96 00:07:57.290 --> 00:08:01.610 olisi jatkuvasti verotettu, niin ihmiset luopuvat ikkunoista. 97 00:08:01.610 --> 00:08:06.650 Ja tätä myöten nesteverokaan tarkoitus maksaa eli tässä tämmöinen. 98 00:08:06.650 --> 00:08:14.000 Historiallinen esimerkki aikaisesta verosuunnittelusta tai tai verovälttelystä. 99 00:08:14.000 --> 00:08:19.020 No toinen kysymys on sitten miten verotetaan välitön vero tarkoittaa sitä, että 100 00:08:19.020 --> 00:08:23.620 vero kohdistuu suoraan veronmaksajan yksilöön tai yrityksiin. 101 00:08:23.620 --> 00:08:26.540 Välillinen vero taas kohdistuu sitten palveluihin ja 102 00:08:26.540 --> 00:08:31.360 hyödykkeisiin ja niiden kulutukseen. 103 00:08:31.360 --> 00:08:38.600 No mitä ominaisuuksia liittyy hyvään verojärjestelmään käsitellään tässä 5 ominaisuutta, 104 00:08:38.600 --> 00:08:42.430 jotka on poimittu tuolta tuomalla niin stiglitzin kirjasta. 105 00:08:42.430 --> 00:08:45.700 Tässä ensimmäinen on taloudellisesti taloudellinen tehokkuus, eli 106 00:08:45.700 --> 00:08:49.970 verotus saisi muuttaa mahdollisimman vähän tehokasta resurssien allokaatio 107 00:08:49.970 --> 00:08:52.270 ja minimoi haitalliset kannustimet. 108 00:08:52.270 --> 00:08:56.780 Vaikutukset toista verojärjestelmän tulisi olla myös oikeudenmukainen. 109 00:08:56.780 --> 00:09:02.440 Tästä esimerkkinä, vaikka ovat niin sanottu horisontaalinen oikeudenmukaisuus eli ajatus siitä, 110 00:09:02.440 --> 00:09:10.800 että verojärjestelmä kohtelee kaikkia yksilöitä yhdenmukaisesti eli vaikkapa arvonlisävero 111 00:09:10.800 --> 00:09:16.880 on samansuuruinen kaikille oli oli sitten se maksaja kuka tahansa. 112 00:09:16.880 --> 00:09:22.400 Kolmanneksi verojärjestelmän tulisi olla läpinäkyvä ja helposti ymmärrettävä. 113 00:09:22.400 --> 00:09:27.100 Lisäksi verojärjestelmän tulisi olla yhteensopiva kansainvälisten sopimusten kanssa. 114 00:09:27.100 --> 00:09:31.630 Tästä esimerkkinä yritysverotus, jolla pyritään yritysverotusta, 115 00:09:31.630 --> 00:09:36.380 pyritään yhdenmukaistamaan sen suhteen, että sitten. 116 00:09:36.380 --> 00:09:39.040 Kohtelu yritykselle oli sitten yhdenmukainen. 117 00:09:39.040 --> 00:09:44.380 Toisaalta tämä voi johtaa myös siihen, että valtiot kilpailevat yritystä ja 118 00:09:44.380 --> 00:09:48.360 investoinneista ja laskevat kilvan yritysverotusta alaspäin. 119 00:09:48.360 --> 00:09:53.790 Toki tällä hetkellä itse asiassa pyritään löytämään ainakin OECD maiden kesken sellainen yhteinen 120 00:09:53.790 --> 00:10:00.680 näkemys siitä, että saavutettaisiin tietynlainen pohja sille yritysverotuksen tasolle, jotta sitten 121 00:10:00.680 --> 00:10:06.420 yritysverotuksesta ei kilpailun myötä lopulta luovuttaisi täysin. 122 00:10:06.420 --> 00:10:10.150 Lisäksi kansainvälisillä sopimuksilla pyritään estämään niin sanottua 123 00:10:10.150 --> 00:10:13.480 kaksinkertaista verotusta eli sitä, että jos. 124 00:10:13.480 --> 00:10:16.040 Vaikkapa tulosta on jo kertaalleen maksettu. 125 00:10:16.040 --> 00:10:22.840 Yksi valtioon verot niin sitten toinen valtio ei samasta samaan 126 00:10:22.840 --> 00:10:26.570 samoihin tuloihin kohdistaa sitten toisia veroja. 127 00:10:26.570 --> 00:10:30.840 No viimeisenä huomiona verojärjestelmän tulisi olla hallinnolliselta kustannuksiltaan 128 00:10:30.840 --> 00:10:36.130 kohtuullinen sekä maksajan että verottajan näkökulmasta. 129 00:10:36.130 --> 00:10:41.100 Verotukseen liittyy tietenkin olennaisilta osin tehokkuus. 130 00:10:41.100 --> 00:10:45.940 No mitä taloustieteessä tällä tehokkuudella tarkoitetaan? 131 00:10:45.940 --> 00:10:52.800 Meitä kiinnostavat ennen kaikkea hallinnolliset kustannukset ja tehokkuus kustannukset, 132 00:10:52.800 --> 00:10:56.800 hallinnollisia kustannuksia tuossa hieman aikaisemmin käsiteltiinkin ja nyt sitten 133 00:10:56.800 --> 00:10:59.780 siirtyy huomioon näihin tehokkuuskustannuksiin. 134 00:10:59.780 --> 00:11:04.600 Verolla on lähes aina vaikutusta markkinoihin toimintaan. 135 00:11:04.600 --> 00:11:10.590 Puhutaan niin sanotusta tuloverotuksesta eli siitä, että kun verotuksen myötä hinnat nousevat, 136 00:11:10.590 --> 00:11:16.440 niin silloin kuluttajan ostovoima laskee ja kulutettu määrä laskee. 137 00:11:16.440 --> 00:11:20.760 Toinen tärkeä vaikutus, mikä tulisi muistaa, on substituutiovaikutus, 138 00:11:20.760 --> 00:11:26.230 joka tarkoittaa sitä, että kun meillä on 2 jos meillä on 2 hyödykettä, 139 00:11:26.230 --> 00:11:29.870 joita joilta itse ikään kuin käytetään saman. 140 00:11:29.870 --> 00:11:32.210 Samaan tarpeeseen. 141 00:11:32.210 --> 00:11:38.450 Niin kun toisen hyödykkeen hinta nousee verotuksen seurauksena, niin sitten tästä hyödykkeestä 142 00:11:38.450 --> 00:11:42.900 luovutaan ja siirrytään käyttämään sitä korvaavaa hyödykettä. 143 00:11:42.900 --> 00:11:47.620 Tästä nyt tämmöinen teoreettinen esimerkki voisi olla vaikkapa mandariini klementiiniit 144 00:11:47.620 --> 00:11:53.280 eli jos mandariinin verotusta säädettäisiin tällainen mandariinivero, joka nostaa 145 00:11:53.280 --> 00:11:57.330 mandariinin hintaan, niin sitten todennäköisesti ihmiset. 146 00:11:57.330 --> 00:12:00.510 Ainakin pienentäisivät mandariinin kulutusta ja siirtyisivät sitten 147 00:12:00.510 --> 00:12:03.070 vaikkapa niitä clementin niin kuluttamiseen. 148 00:12:03.070 --> 00:12:08.500 Kyse kuitenkin hyödykkeistä, jotka aika lailla täyttävät samaa tarvetta. 149 00:12:08.500 --> 00:12:12.100 Ja tässä taas muistutuksena loppuun, että kyllä nyt tässä omavero ei tosiaan vaarasta 150 00:12:12.100 --> 00:12:19.280 markkinoiden toimintaa, koska se on samansuuruinen jokaiselle yksilölle. 151 00:12:19.280 --> 00:12:25.950 Mutta että summaveroa ei käytännössä. Juuri missä käytä? 152 00:12:25.950 --> 00:12:30.780 No seuraavaksi perehdytään hieman tuloverotukseen ja substitute ja vaikutukseen. 153 00:12:30.780 --> 00:12:36.580 Tässä esimerkki tuloverotuksesta eli tässä tilanteessa oluelle ja limsalle 154 00:12:36.580 --> 00:12:40.400 asetetaan yksi suuri vero tai muutos on sama suuruinen. 155 00:12:40.400 --> 00:12:43.910 Mikä johtaa siis siihen, että. 156 00:12:43.910 --> 00:12:46.770 Hinta nousee sekä linjan että oluen osalta. 157 00:12:46.770 --> 00:12:52.250 Niiden suhteellinen asema ei muutu ja silloin hintojen nousun myötä kulutus pienenee. 158 00:12:52.250 --> 00:12:57.800 Eli siirrytään tuosta pisteestä pisteeseen b. 159 00:12:57.800 --> 00:12:59.820 No sitten substituutiovaikutus. 160 00:12:59.820 --> 00:13:07.680 Tässä esimerkiksi taas nostetaan alkoholiveroa ja tässä tapauksessa oluen hinta nousee. 161 00:13:07.680 --> 00:13:10.550 Suhteellinen asema heikkenee. 162 00:13:10.550 --> 00:13:17.610 Limsaa nähden, mikä johtaa siihen, että oluen kulutus laskee ja limsan kulutus nousee. 163 00:13:17.610 --> 00:13:22.750 Tämä on siis esimerkki substituutiovaikutuksesta, jossa. 164 00:13:22.750 --> 00:13:29.730 Tutti hyödykkeet. Korvaavat toisiaan. 165 00:13:29.730 --> 00:13:32.530 Seuraavaksi hieman tehokkuus tappioista. 166 00:13:32.530 --> 00:13:37.850 Tehokkuus tappiot ovat siis tappioita, joita syntyy verotuksen myötä kun. 167 00:13:37.850 --> 00:13:44.460 Taloudellinen toimeliaisuus tai kulutus pienenee tässä ensin esimerkki hyödyverosta. 168 00:13:44.460 --> 00:13:47.620 Meillä lähtötilanteessa ollaan tuolla pisteessä a. 169 00:13:47.620 --> 00:13:51.720 Silloin meillä ei ole minkäänlaista veroa asetettu, mutta kun veroa asetetaan, 170 00:13:51.720 --> 00:13:54.300 niin huomataan, että siirrytään tuonne pisteeseen. 171 00:13:54.300 --> 00:13:59.880 B. Tarjonta. 172 00:13:59.880 --> 00:14:05.510 Pienenee hinta nousee kulutus laskee huomataan, että meille syntyy tällainen 173 00:14:05.510 --> 00:14:10.110 tehokkuustappio ne tuo punainen kolmio, mutta kuitenkin veron myötä saadaan 174 00:14:10.110 --> 00:14:14.240 sitten kerättyä tuo verosumma joka on tuolla harmaassa. 175 00:14:14.240 --> 00:14:18.810 Harmaassa suorakulmassa näkyy. 176 00:14:18.810 --> 00:14:21.710 Samalla aihetta voidaan tarkastella myös työmarkkinoilla. 177 00:14:21.710 --> 00:14:26.250 Eli kun työtä verotetaan ja lähtötilanteessa ollaan tuolla pisteessä 178 00:14:26.250 --> 00:14:33.030 c, jossa meillä ei minkäänlaista veroa ole asetettu. 179 00:14:33.030 --> 00:14:37.380 Työllä, mutta kun vero asetetaan niin. 180 00:14:37.380 --> 00:14:44.790 Siirrytään tuolta pisteestä pisteeseen, d ja meillä pienenee sitten tämä. 181 00:14:44.790 --> 00:14:49.960 Työaika suoritettu, suoritettu työtunnit tämän erotuksen verran, 182 00:14:49.960 --> 00:14:56.150 mikä nyt näkyy tuossa oikeastaan tuol yks. L 2 välillä. 183 00:14:56.150 --> 00:15:00.220 Eli tässä esimerkki siitä kun. Jos työn. 184 00:15:00.220 --> 00:15:07.040 Työn verotuksen myötä niin että nettopalkka pienenee, niin silloin 185 00:15:07.040 --> 00:15:11.770 myös kannustimet työntekemiseen voivat heiketä. 186 00:15:11.770 --> 00:15:16.810 Tämä täytyy tässä tietenkin varoittaa, että tämä nyt hyvin teoreettinen esimerkki 187 00:15:16.810 --> 00:15:22.040 ja oikeastaan työn verotukseen liittyvät kannustusvaikutukset. 188 00:15:22.040 --> 00:15:27.370 Ovat aina aina ajankohtaisia, niistä keskustellaan taloustieteessä aika paljon 189 00:15:27.370 --> 00:15:31.090 ja jos aihe kiinnostaa enemmän, niin kannustan kyllä sitten. 190 00:15:31.090 --> 00:15:39.070 Vaikkapa google scholar avulla niin perehtymään aiheeseen lisää. 191 00:15:39.070 --> 00:15:41.480 Viimeisenä on siinä käsitellään verotuksen kohtaan. 192 00:15:41.480 --> 00:15:48.690 Tuo ja tässä on kysymys siitä, että kun asetetut verot lopulta maksaa. 193 00:15:48.690 --> 00:15:54.670 Meillä on kahdenlaista kohtaantoa on niin sanottua muodollista tai nimellistä kohtaantoa 194 00:15:54.670 --> 00:16:00.230 ja lisäksi todellista eli lopullista kohtaan tuo ja nimen mukaisestikin todellinen 195 00:16:00.230 --> 00:16:04.790 kohtaanto tarkoittaa sitä, että kuka verot tosiasiassa maksaa ja muodollinen tai 196 00:16:04.790 --> 00:16:07.560 nimellinen kohtaan tarkoittaa sitä kenen. 197 00:16:07.560 --> 00:16:11.200 Kenelle se vero on ikään kuin alunperin asetettu. 198 00:16:11.200 --> 00:16:14.500 Ratkaisevaa maksajan osalta. 199 00:16:14.500 --> 00:16:19.020 Joustot esimerkiksi, onko kyseessä välttämättömyys hyödyke 200 00:16:19.020 --> 00:16:22.400 sellainen hyödyke, jota kulutetaan? 201 00:16:22.400 --> 00:16:27.940 Lähestulkoon tai kulutus ei juuri reagoi hintamuutoksia, niin se on niin välttämätöntä. 202 00:16:27.940 --> 00:16:30.100 Hyödykkeenkulutus. 203 00:16:30.100 --> 00:16:34.340 Toisaalta tähän kulutukseen voi vaikuttaa myös markkinatilanne, mikä mikäli on kova 204 00:16:34.340 --> 00:16:40.160 kilpailijatilanne, niin silloin sitten yritykset eivät voi ehkä näihin hintoihinkaan 205 00:16:40.160 --> 00:16:44.870 pyörryttää näiden mahdollisten verojen kustannuksia. 206 00:16:44.870 --> 00:16:49.470 Esimerkkejä tästä aiheesta tässä on esimerkki täysin, jos tuosta tarjonnasta 207 00:16:49.470 --> 00:16:54.730 jossa sitten kuluttaja maksaa lopulta veron eli. 208 00:16:54.730 --> 00:16:59.610 Tässä tilanteessa yritys pystyy asettamaan markkinoille hinnan. 209 00:16:59.610 --> 00:17:06.170 Niin, että tämä asetettu vero pystytään sitten kompensoimaan hinnan hinnankorotuksilla ja 210 00:17:06.170 --> 00:17:12.150 vaikka sitten se hinnan korotus johtaisin kulun kulutuksen pienenemisen se. 211 00:17:12.150 --> 00:17:16.390 Toisaalta esimerkki täysin joustavasta kysynnästä. 212 00:17:16.390 --> 00:17:22.130 Tässä tapauksessa sitten tuottaja maksaa veron eli vaikkapa korkean kilpailutilanteen 213 00:17:22.130 --> 00:17:26.340 johdosta, niin yritys ei pysty hyödyntämään tätä verotusta hintoihin, vaan 214 00:17:26.340 --> 00:17:29.920 ne joutuu sitten omasta katteestaan nämä. 215 00:17:29.920 --> 00:17:39.190 Verot maksamaan tässä tapauksessa sitten yritys maksaa veron. 216 00:17:39.190 --> 00:17:43.040 No vielä esimerkki nimellisestä kohtausta tuottajalle. 217 00:17:43.040 --> 00:17:45.080 Ja oikeastaan tässä. 218 00:17:45.080 --> 00:17:48.640 Myös esimerkin niin mielestä kohtalosta kuluttajalle. 219 00:17:48.640 --> 00:17:53.130 Tässä merkittävä on siis se, että asetettiin. 220 00:17:53.130 --> 00:17:59.390 Vero kummalle tahansa niin lopputuloksena päädytään tuonne samaan pisteeseen. 221 00:17:59.390 --> 00:18:06.270 Tuolla on tuommoinen pienempi oranssi. Kysyntä. 222 00:18:06.270 --> 00:18:12.990 Ja tarjontakäyttäytymisestä johtuen niin vero joutuu lopulta veronmaksajat 223 00:18:12.990 --> 00:18:15.920 lopulta oikeastaan aika lailla puoliksi. 224 00:18:15.920 --> 00:18:20.170 Toisaalta yritys, mutta toisaalta myös kuluttaja, mutta tässä tapauksessa sillä 225 00:18:20.170 --> 00:18:25.380 ei ole merkitystä, että kenelle se vero on asetettu kun markkinoilla sitten 226 00:18:25.380 --> 00:18:31.060 lopulta päätetään, että kuka sen veron lopulta maksaa. 227 00:18:31.060 --> 00:18:35.520 Loppuun yhteenvetona verotuksella tavoitellaan siis tulojen hankintaa julkisten 228 00:18:35.520 --> 00:18:40.500 palveluiden rahoittamiselle, resurssien allergiaatien korjaamista yhteiskunnassa 229 00:18:40.500 --> 00:18:44.980 eli halutaan kannustaa tietynlaisia käyttäytymiseen tai toisaalta sitten vähentää 230 00:18:44.980 --> 00:18:50.440 ei toivottua käyttäytymistä ja kolmantena verotuksella tavoitellaan usein tulojen 231 00:18:50.440 --> 00:18:53.610 tai varallisuuden uudelleenjako. 232 00:18:53.610 --> 00:18:57.300 Verotus synnyttää usein tehokkuustappio sitä paitsi niin 233 00:18:57.300 --> 00:19:00.190 sanotun könttäsummaveron tapauksessa. 234 00:19:00.190 --> 00:19:05.150 Verosta voi syntyä tulosvaikutusta ja substituutiovaikutusta. 235 00:19:05.150 --> 00:19:08.790 Tulosvaikutus tarkoitti sitä, että hintojen noustessa kuluttaja ei pysty 236 00:19:08.790 --> 00:19:12.590 ostamaan yksi paljon hyödykettä kuin aikaisemmin ja substituutio vaikutus 237 00:19:12.590 --> 00:19:16.690 tarkoittaa sitä, että kuluttaja korvaa. 238 00:19:16.690 --> 00:19:21.780 Kallistuneetta hyödykettä jollain toisella vastaavalla hyödykkeillä. 239 00:19:21.780 --> 00:19:25.020 Verotuksen kohtaanto osoittaa veron. 240 00:19:25.020 --> 00:19:29.590 Todelliset maksajan ja kohtaan tuo vaikuttavat ennen kaikkea 241 00:19:29.590 --> 00:19:32.850 joustot ja myös markkinoiden kilpailutilanne. 242 00:19:32.850 --> 00:19:37.270 Tässä kirjallisuutta, jota on tällä alueella hyödynnetty. 243 00:19:37.270 --> 00:19:39.530 Kiitos paljon mielenkiintoista aihetta äärelle. 244 00:19:39.530 --> 00:19:42.380 Mikäli herää kysymyksiä tai kommentteja luentoa koskien, niin 245 00:19:42.380 --> 00:19:45.020 minut tavoittaa tästä sähköpostiosoitteesta. Kiitos paljon.