WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.030 --> 00:00:06.810 Tervetuloa julkistalouden perusteet kurssin luennolle. 2 00:00:06.810 --> 00:00:14.230 Tällä kertaa käsitellään kysymystä siitä, miksi markkinat epäonnistuvat 3 00:00:14.230 --> 00:00:19.900 eli sen sijaan, että vapaassa markkinatilanteessa niin aina aina talous 4 00:00:19.900 --> 00:00:24.660 toimisi hyvin ja jatkaisi kasvuaan niin joskus. 5 00:00:24.660 --> 00:00:29.480 Taloudessa tapahtuu jonkinlaisia häiriöitä ja markkinoiden toimintayksin epäonnistuu 6 00:00:29.480 --> 00:00:36.540 ja tällöin hyvin usein sitten tarvitaan jonkinlaisia toimia julkisen sektorin puolesta 7 00:00:36.540 --> 00:00:43.120 käydään seuraavaksi hieman läpi näitä eri syitä epäonnistumiselle. 8 00:00:43.120 --> 00:00:47.080 Ensimmäiseksi nostaa esille kilpailun puute, eli kilpailun 9 00:00:47.080 --> 00:00:50.900 puute tekee markkinoista tehottomat. 10 00:00:50.900 --> 00:00:53.740 Tästä voidaan ottaa esimerkki vaikkapa monopolista. 11 00:00:53.740 --> 00:00:59.060 Eli jos markkinoilla on vain yksi yritys joka tuo tarjontaan, niin se tarkoittaa 12 00:00:59.060 --> 00:01:03.900 suurella todennäköisyydellä sitä, että yrityksellä ei ole kannustimia kilpailua 13 00:01:03.900 --> 00:01:10.210 tehostaa toimintaansa, kasvattaa tuotantoa tai parantaa tuotteidensa laatua ja tämä 14 00:01:10.210 --> 00:01:13.810 aiheuttaa ongelmia varsinkin pitkällä aikavälillä. 15 00:01:13.810 --> 00:01:21.980 Toisaalta myös markkinoita, joilla vallitsee oligopoli ja se tarkoittaa sitä, että. 16 00:01:21.980 --> 00:01:28.960 Markkinoilla on vain muutamia suuria yrityksiä, jotka hallitsevat markkinaa ja tämä 17 00:01:28.960 --> 00:01:35.040 myöskin sitten aiheuttaa sen, että kilpailu ei ole ja markkinoinnin kehitys ei ole 18 00:01:35.040 --> 00:01:39.360 niin suurta kuin sen pitäisi sitten parhaassa olossa olla. 19 00:01:39.360 --> 00:01:44.840 Poikkeuksena sääntöön koskien monopoleja on niin sanotut luonnolliset monopolit. 20 00:01:44.840 --> 00:01:53.460 Tästä esimerkkinä vaikkapa vesilaitos eli kunnissa ei ole järkeä rakentaa rinnakkaisia vesijohtojärjestelmiä 21 00:01:53.460 --> 00:01:59.690 vaan resurssiviisautta on se, että meillä jokaiseen omakotitalon tai yksiöön tai kaksioon 22 00:01:59.690 --> 00:02:04.120 menee vain yksi yksi yhdet ja vesijohtojärjestelmät. 23 00:02:04.120 --> 00:02:09.280 Eli tässä säästetään sitten merkittävästi resursseja ja tämä on oikeastaan 24 00:02:09.280 --> 00:02:12.280 hyvä johdatus siihen, että hyvin usein näiden luonnollisten monopolien 25 00:02:12.280 --> 00:02:16.030 taustalla niin löytyy julkinen sektori. 26 00:02:16.030 --> 00:02:22.840 Tätä palvelua tuottamassa tai tai vähintäänkin tilaamassa. 27 00:02:22.840 --> 00:02:28.390 Seuraavana käsitellään julkishyödykkeiden eli julkishyödykkeet ovat. 28 00:02:28.390 --> 00:02:34.590 Tuotteita, joita markkinoilla ei tarjota tai niitä tarjotaan liian vähän ja näille 29 00:02:34.590 --> 00:02:39.570 ominaista on muun muassa se, että kun tämä julkisuuden kerran asetettu tarjolle, 30 00:02:39.570 --> 00:02:43.750 niin sen lisäkulutus ei lisää tuotantokustannuksia. 31 00:02:43.750 --> 00:02:49.740 Klassinen esimerkki tällaisesta tapauksesta majakka eli kun majakka vaikkapa rannikolla 32 00:02:49.740 --> 00:02:54.970 on kerran sytytetty, niin kustannukset tämän majakan ylläpidosta ovat yksi suuret meni 33 00:02:54.970 --> 00:03:00.650 meni sen ohi eli hyödynsi sitä yksi laiva tai 10 tai vaikka 100 laivaa niin se ei vaikuta 34 00:03:00.650 --> 00:03:05.460 tuotantokustannuksiin vaan vaan ne säilyvät säilyvät vakiona. 35 00:03:05.460 --> 00:03:10.580 Toinen esimerkki julkishyödykkeet ominaisuudesta on se, että kuluttajien poissulkeminen 36 00:03:10.580 --> 00:03:16.890 ei ole mahdollista, eli syntyy niin sanottu vapaamatkustajaongelma. 37 00:03:16.890 --> 00:03:25.210 Tästä esimerkkinä on maan puolustus eli eli meitä yhtäkään meistä erittäin vaikea sulkea 38 00:03:25.210 --> 00:03:30.430 pois maanpuolustuksen piiristä vaan maanpuolustus suomessa koskee kaikkia kaikkia. 39 00:03:30.430 --> 00:03:34.000 Kansalaisia ja se turvaa kaikkien kansalaisten toimintaa. 40 00:03:34.000 --> 00:03:40.400 Tämä armeijan klassinen esimerkki myös tästä julkishyödykkeet. 41 00:03:40.400 --> 00:03:44.880 Markkinoiden epäonnistumiseen ja voi johtaa myös ulkoisvaikutukset. 42 00:03:44.880 --> 00:03:49.920 Ulkoisvaikutukset ovat vaikutuksia, joista ei makseta markkinoilla korvausta 43 00:03:49.920 --> 00:03:55.120 ja ulkoisvaikutuksia on 2 kaltaisia on sekä negatiivisia ulkoisvaikutuksia 44 00:03:55.120 --> 00:03:58.360 että positiivisia ulkoisvaikutuksia. 45 00:03:58.360 --> 00:04:03.650 Esimerkki negatiivisista ulkoisvaikutuksia on vaikkapa se, että yritys tuotannollaan 46 00:04:03.650 --> 00:04:10.220 lisää päästöjä ympäristöön eli kuluttaa ympäristöä ja tämä on negatiivinen ulkoisvaikutukset, 47 00:04:10.220 --> 00:04:12.090 josta yritys ei välttämättä maksa. 48 00:04:12.090 --> 00:04:16.380 Korvauksia siinä suhteessa mitä sen pitää sitten niitä maksaa. 49 00:04:16.380 --> 00:04:20.300 Esimerkki positiivisesta ulkoisvaikutukset on itse esimerkki meidän 50 00:04:20.300 --> 00:04:26.200 stiglitzin kirjasta eli omakotitalon omistaja istuttaa kauniita kukkia 51 00:04:26.200 --> 00:04:29.180 pihalleen ja nämä kukat näkyvät ohikulkijoille. 52 00:04:29.180 --> 00:04:36.680 Tässä meillä syntyy positiivinen ulkoisvaikutusten, joka kasvattaa kasvattaa ohikuinen ohikulkijoiden 53 00:04:36.680 --> 00:04:40.360 hyvinvointia, vaikka he eivät siitä välttämättä siis itse maksa mitään. 54 00:04:40.360 --> 00:04:43.140 Eli tässäkin syntyy vaikutus, josta ei sitten makseta. 55 00:04:43.140 --> 00:04:47.960 Purkaa korvausta. 56 00:04:47.960 --> 00:04:53.160 Syy, miksi markkinat voivat myös epäonnistua, liittyy epäterveellisiin markkinoihin. 57 00:04:53.160 --> 00:04:59.040 Epätavalliset markkinat ovat markkinoita, joilla kuluttajien puolesta tarjottaisi tuotantokustannuksia 58 00:04:59.040 --> 00:05:04.320 suurempaa hintaa, mutta jostain syystä tarjontaa ei kuitenkaan synny ja herää kysymys, että 59 00:05:04.320 --> 00:05:10.300 miksi markkinat eivät siis tällaisessa tilanteessa vastaa kysyntää todennäköisesti taustalla 60 00:05:10.300 --> 00:05:15.830 on puutteita sääntelyn tai tai tarjonnan osalta. 61 00:05:15.830 --> 00:05:21.960 Esimerkkejä tästä tämmöisestä toiminnasta ovat vaikkapa vakuutusmarkkinat tai lainamarkkinat 62 00:05:21.960 --> 00:05:27.640 ja suomessa esimerkiksi opintolainaa tarjotaan valtion takauksella ja tämä on yksi kannustin 63 00:05:27.640 --> 00:05:35.030 sitten yritykselle tarjota monipuolisesti opintolainaa nostettavaksi. 64 00:05:35.030 --> 00:05:38.610 Kane esimerkki epätasaisesta markkinoista liittyy tällaisiin 65 00:05:38.610 --> 00:05:41.100 toisiaan täydentäviin markkinoihin. 66 00:05:41.100 --> 00:05:47.630 Tämmöiset niinku ikään kuin komplement väriset markkinat ja tarkoittaa sitä, että vaikkapa 67 00:05:47.630 --> 00:05:55.320 jonkun toimialan lähtötilanteessa sinne ei synny toimintaa jos ei. 68 00:05:55.320 --> 00:06:01.900 Ikään kuin tarjota vaikkapa julkisen sektorin toimesta tätä toista tuotetta valmiiksi 69 00:06:01.900 --> 00:06:07.280 markkinoille otetaan karkea yksinkertainen esimerkki vaikkapa. 70 00:06:07.280 --> 00:06:13.160 Kahvista eli ajatellaan, että markkinoille kaikki kuluttajat haluavat kahvin kanssa 71 00:06:13.160 --> 00:06:18.120 sokeria, mutta jos tätä sokeria oli tarjolla, niin ei tule myöskään kahvia ja tässä 72 00:06:18.120 --> 00:06:22.810 tilanteessa vaikkapa sitten julkinen sektori voisi luoda tämä sokerin tarjonnan, jolloin 73 00:06:22.810 --> 00:06:25.130 sitten saadaan luotua myös sitten kahvin tarinalla. 74 00:06:25.130 --> 00:06:32.660 Markkinat tämmöinen hyvin karkea esimerkki, mutta saa ehkä tästä ajatuksesta kiinni. 75 00:06:32.660 --> 00:06:37.400 Syy, miksi markkinat joskus epäonnistuu, liittyy myös epätäydellisen informaatioon. 76 00:06:37.400 --> 00:06:41.780 Eli tämä tätä asiaa voidaan tarkastella vaikkapa kuluttajien näkökulmasta. 77 00:06:41.780 --> 00:06:47.400 Eli kuluttajalla ei ole tarpeeksi tietoa tehdä valistuneita valintoja markkinoilla. 78 00:06:47.400 --> 00:06:53.480 Yksi esimerkki tästä on terveydenhuolto, mikäli kuluttaja ei ole hyvinvointialan 79 00:06:53.480 --> 00:06:58.780 tai lääketieteen asiantuntija, niin hän ei välttämättä tiedä, että minkälainen 80 00:06:58.780 --> 00:07:03.210 hoito olisi hänen näkökulmastaan tarpeen mukaista ja. 81 00:07:03.210 --> 00:07:10.320 Ja hyvää ja tämän takia sitten alaa alaa säännellään julkisen sektorin toimesta. 82 00:07:10.320 --> 00:07:15.300 Toisaalta yritysten näkökulmasta meillä sama sama ongelma esimerkiksi vakuutusalalla. 83 00:07:15.300 --> 00:07:19.270 Eli kun kuluttaja hakee vakuutuksia itselleen, niin yritys 84 00:07:19.270 --> 00:07:21.440 ei tunne tämän kuluttajien käyttäytymistä. 85 00:07:21.440 --> 00:07:26.040 Eli kuinka riskihakuinen tai riskiä välttävä tämä kuluttaja on. 86 00:07:26.040 --> 00:07:32.920 Ja koska tällaista epätäydellistä informaatiota kaikkea sitä relevanttia ja tärkeää 87 00:07:32.920 --> 00:07:36.660 tietoa, jota tarvittaisiin näissä vaihtotilanteissa, niin ei ole. 88 00:07:36.660 --> 00:07:39.380 Ei ole niin se voi johtaa siihen, että markkinat eivät 89 00:07:39.380 --> 00:07:43.040 toimi niin hyvin kuin niiden pitäisi. Toimia. 90 00:07:43.040 --> 00:07:48.160 Epätäydellisiä informaatioon liittyy tärkeänä käsitteenä myös moraalikadon käsite, 91 00:07:48.160 --> 00:07:54.550 joka tarkoittaa sitä, että kaupankäynnin jälkeen tämä kuluttajatoimiin ehkä toisin 92 00:07:54.550 --> 00:07:57.940 kuin hän on ennen kaupantekoatilannetta luvannut. 93 00:07:57.940 --> 00:08:05.080 Jos otetaan vaikka täältä vakuutusalalta esimerkki, niin autovakuutuksen halki haltija sitten 94 00:08:05.080 --> 00:08:09.820 ajaa ylinopeutta tai muuten joutuu vaarallisiin tilanteisiin tietoisesti. 95 00:08:09.820 --> 00:08:13.340 Niin tämä olisi esimerkki moraalikadon, josta sitten yrityksellä 96 00:08:13.340 --> 00:08:16.130 ei kaupantekotilanteessa ollut tietoa. 97 00:08:16.130 --> 00:08:24.270 Haitallinen valikoituminen tarkoittaa taas sitä, että markkinoilla on sellaisia hyödykkeitä 98 00:08:24.270 --> 00:08:31.390 tai kuluttajia, jotka jotka eivät sitten lisää ainakaan luottamusta markkinoille. 99 00:08:31.390 --> 00:08:36.000 Jos jatketaan autot teemassa, niin esimerkkinä vaikkapa se, että käytettyjen autojen markkinoilla 100 00:08:36.000 --> 00:08:41.450 on tämmöisiä erittäin huonoja, suorastaan kelvottomia autoja ja jo pelkästään tieto siitä, 101 00:08:41.450 --> 00:08:45.960 että että siellä tällaisia autoja on, niin sitten. 102 00:08:45.960 --> 00:08:49.280 Lisää todennäköisyyttä sille, että kauppoja ei välttämättä sitten markkinoilla 103 00:08:49.280 --> 00:08:54.510 synny tai tässä 2 kärkeä esimerkkiä siitä mitä moraalikato ja haitallinen 104 00:08:54.510 --> 00:09:00.520 valikoituminen sitten markkinoilla tarkoittavat. 105 00:09:00.520 --> 00:09:05.110 Taloudellinen epävakaus, työttömyys ja inflaatio ovat. 106 00:09:05.110 --> 00:09:13.060 Tällaisia talouden häiriöitä, häiriötilanteita ja myös syitä sen taustalta. 107 00:09:13.060 --> 00:09:15.150 Miksi markkinat joskus epäonnistuvat? 108 00:09:15.150 --> 00:09:19.800 Meillä on ihan lähihistoriassa esimerkkejä siitä, kuinka talouskriisit aiheuttaa merkittävää 109 00:09:19.800 --> 00:09:23.780 epävakautta markkinoilla ja näissä ikään kuin kriisioloissa. 110 00:09:23.780 --> 00:09:27.970 Julkinen sektori pyrkii vakauttamaan markkinoita ja sitten palauttamaan 111 00:09:27.970 --> 00:09:32.130 sekä yritysten että kuluttajien luottamuksen talouteen. 112 00:09:32.130 --> 00:09:36.610 No sosiaaliturvajärjestelmä on tärkeä osa tätä. 113 00:09:36.610 --> 00:09:41.450 Talouden vakauttamisesta siltä osin, että se turvaa tietenkin kaikille ihmisille akuutin toimeentulon, 114 00:09:41.450 --> 00:09:47.130 mutta se myös ylläpitää tiettyä kulutuksen tasoa, jolloin tämmöistä suurta notkahdusta ei sitten 115 00:09:47.130 --> 00:09:51.770 tai ainakaan ei tule niin suurta notkahdusta taloudessa kuin tuli siinä tilanteessa, jossa sitten 116 00:09:51.770 --> 00:09:56.810 joilla on ihmisillä tulot loppuisivat aivan täysin. 117 00:09:56.810 --> 00:09:59.910 Sekin on hyvä huomioida, että aina julkinen sektori ei ehkä toimi 118 00:09:59.910 --> 00:10:03.430 niin kuin talouden näkökulmasta olisi viisasta ainakaan niin että 119 00:10:03.430 --> 00:10:05.670 se lisäisi vakautta ja luottamusta talouteen. 120 00:10:05.670 --> 00:10:09.570 Vai voi olla joskus niinkin, että tehdään huonoja päätöksiä, jotka sitten 121 00:10:09.570 --> 00:10:17.350 pikemminkin johtavat taantuma tai pahimmillaan lamaan taloudessa eli aina 122 00:10:17.350 --> 00:10:21.210 aina tota ja julkinen sektori ei pelkästään omalla toiminnallaan vakautta 123 00:10:21.210 --> 00:10:25.710 taloutta, vaan se voi myös lisätä epävakautta. 124 00:10:25.710 --> 00:10:30.820 Ja seuraavaksi käsitellään vielä meriitti, hyödykkeet eli meriitti. 125 00:10:30.820 --> 00:10:37.550 Hyödykkeet ovat tällaisia hyödykkeitä, joiden kuluttaminen on yhteiskunnan 126 00:10:37.550 --> 00:10:40.630 näkökulmasta tai ainakin julkisen vallan näkökulmasta. 127 00:10:40.630 --> 00:10:46.410 Suositeltavaa esimerkkinä voisi olla vaikkapa pakollinen peruskoulu 128 00:10:46.410 --> 00:10:50.750 turvavyöt liikenteessä ja sitten kypärät. 129 00:10:50.750 --> 00:10:56.250 Toki herää kysymys että missä se missä menee ikään kun taas julkisen valinnan ja sitten yksilönvapauden 130 00:10:56.250 --> 00:11:01.430 raja ja jotkut voivat sitten sanoa että tämä on tämmöistä holhoamista tai patternalismia 131 00:11:01.430 --> 00:11:06.990 että että vaaditaan vaikkapa turvavöitä käyttämisestä liikenteessä vaikkapa sitten vaikka 132 00:11:06.990 --> 00:11:13.490 siitä sitten muuten muuten olisi hyötyä, mutta meriitti hyödykkeet myös esimerkki siitä, 133 00:11:13.490 --> 00:11:17.630 että miksi markkinat joskus epäonnistuvat. 134 00:11:17.630 --> 00:11:21.550 Viimeisenä käsitellään kysymys. 135 00:11:21.550 --> 00:11:25.490 Talouden uudelleenjakopolitiikasta. Eli. 136 00:11:25.490 --> 00:11:31.130 Ja aikaisemminkin on sivuttu kysymystä siitä, että talouspolitiikalle voidaan asettaa erilaisia 137 00:11:31.130 --> 00:11:36.150 tavoitteita koskien talouden tuotannon ja tulojen uudelleenjakoa. 138 00:11:36.150 --> 00:11:40.030 Taloustiede voi antaa jotain vastauksia, että tätä koskien. 139 00:11:40.030 --> 00:11:41.830 Mikä? 140 00:11:41.830 --> 00:11:45.190 Mikä mikä oli se fiksua uudelleenjaon tasolta, mutta tietenkin tämä on myös erittäin 141 00:11:45.190 --> 00:11:48.110 poliittinen kysymys sen takia, että siitä keskustellaan. 142 00:11:48.110 --> 00:11:54.390 Keskustellaan aika aika tiiviisti ja jatkuvasti tai säännönmukaisesti. 143 00:11:54.390 --> 00:12:01.390 Sitten kysymys siitä, miten uudelleenjako pitäisi toteuttaa niin niin tähänkin kysymykseen annetaan 144 00:12:01.390 --> 00:12:06.950 joskus useita eri vastauksia, mutta vaihtoehtoja ovat muun muassa verotuksen kautta, josta esimerkki 145 00:12:06.950 --> 00:12:12.710 suomessa on progressiivinen verotus eli progressiivinen verotus tarkoittaa sitä, että pienempiä 146 00:12:12.710 --> 00:12:19.630 tuloja verotetaan kevyemmällä prosentilla kuin sitten suurempia tuloja ja tulonsiirtojen kautta 147 00:12:19.630 --> 00:12:21.530 voidaan myös toteuttaa uudelleenjakoa. 148 00:12:21.530 --> 00:12:27.640 Ja tästä tästä esimerkkinä sitten. Sosiaaliturva. 149 00:12:27.640 --> 00:12:32.070 Ennen kuin lopetellaan tätä luentoa, niin lyhyesti käydään läpi sitä 150 00:12:32.070 --> 00:12:38.260 mistä on kyse kun puhutaan second best teoriasta. 151 00:12:38.260 --> 00:12:42.880 Kuten tuossa aikaisemmin puhuttiin, niin vaikkapa koskien talouden vakautta ja 152 00:12:42.880 --> 00:12:47.420 epävakautta, niin parhaimmillaan julkinen sektori vakauttaa taloutta, mutta se 153 00:12:47.420 --> 00:12:53.440 voi myös omalla toiminnalla haitata talouden toimintaa ja second best teoria lähtee 154 00:12:53.440 --> 00:12:59.120 siitä ajatuksesta, että julkinen valta tuskin koskaan voi omalla toiminnallaan 155 00:12:59.120 --> 00:13:02.350 toteuttaa tämmöisiä täydellisiä pareja. 156 00:13:02.350 --> 00:13:05.000 Tehokkuus ehtoja toteuttavia markkinoita. 157 00:13:05.000 --> 00:13:08.710 Eli tämä olisi tämmöinen first best. Tilanne. 158 00:13:08.710 --> 00:13:17.830 Todellisuudessa usein lopputulos on ehkä enintään second best, eli ei päästä siihen optimitilanteeseen, 159 00:13:17.830 --> 00:13:23.310 jota sitten tällä julkisen sektorin puuttumisella tavoitellaan. 160 00:13:23.310 --> 00:13:30.120 Ja miksi näin niin taustalla on usein se, että kaikki ne toimenpiteet, joita vaadittaisiin 161 00:13:30.120 --> 00:13:36.490 tämmöisten täydellisten markkinoiden toimintaa, niin voivat olla niin jyrkkiä ja kustannuksiltaan 162 00:13:36.490 --> 00:13:40.070 suuria, että niistä olisi sitten lopulta. 163 00:13:40.070 --> 00:13:44.010 Kohtuutonta haittaa talouden toiminnalle. 164 00:13:44.010 --> 00:13:47.780 No esimerkkinä otetaan tästä vaikkapa tieliikenne. 165 00:13:47.780 --> 00:13:49.990 Jos. 166 00:13:49.990 --> 00:13:56.450 Tieliikenteessä haluttaisiin toteuttaa vaikkapa siltä osin, että kaikki kustannukset 167 00:13:56.450 --> 00:14:01.320 tuosta tieliikenteestä syntyvät, niin suoritettaisiin heti kuluttajille. 168 00:14:01.320 --> 00:14:04.810 Niin se voisi aiheuttaa niin suuria kustannuksia, että että lopulta 169 00:14:04.810 --> 00:14:07.970 sitä tietä tietä ei juuri kukaan käyttäisi. 170 00:14:07.970 --> 00:14:14.210 Eli sitten täytyy taas hakea jonkinlaista tasapainoa sen suhteen, että että. 171 00:14:14.210 --> 00:14:22.940 Missä menee se sopiva sääntely sääntelyn ja on vapauden tasapaino. 172 00:14:22.940 --> 00:14:24.740 Nyt ei vetona. 173 00:14:24.740 --> 00:14:29.820 Julkinen sektori voi täydentää markkinoilla olevia puutteita, mutta tässä täytyy tietenkin 174 00:14:29.820 --> 00:14:36.640 käyttää sitten harkintaa, jotta sitten lopulta se lääke ei ole sitten vielä sairautta 175 00:14:36.640 --> 00:14:40.780 suurempi, jos tällainen vertauskuva tässä vaiheessa sallitaan. 176 00:14:40.780 --> 00:14:44.890 Tässä luonnolla on käytetty kirjallisuus, eli matti tuomalan julkistalous 177 00:14:44.890 --> 00:14:48.280 ja stiglitzin ja rosengren economics of the public sector. 178 00:14:48.280 --> 00:14:52.200 Suosittelen molempia kirjoja käyttämään rinnakkain. 179 00:14:52.200 --> 00:14:55.210 Tämän aiheen äärelle. 180 00:14:55.210 --> 00:14:59.660 Kiitos tähän loppuun vielä mielenkiinnosta, mikäli luentoakoski herää kysymyksiä, 181 00:14:59.660 --> 00:15:04.270 niin minut tavoittaa tästä oheisesta sähköpostiosoitteesta. Kiitos paljon.