WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.150 --> 00:00:05.590 Kiitoksia, eli tuosta lähti tallennus päälle eli vielä kerran lämpimästi. 2 00:00:05.590 --> 00:00:08.510 Tervetuloa myös sinulle, joka katselet tätä tallennetta. 3 00:00:08.510 --> 00:00:15.780 Ei täältä lähdetään liikkeelle sillä, että jatketaan ihan hetki aikaa tuota. 4 00:00:15.780 --> 00:00:38.680 Edelliskerran. Aihepiirin käsittelyä. 5 00:00:39.200 --> 00:00:44.580 Siitäpä lähtee liikkeelle. Eli. 6 00:00:44.580 --> 00:00:49.390 Ihan hetken aikaa. Katsotaan vielä uudelleen sitä. 7 00:00:49.390 --> 00:00:57.750 Ja isoa isoa kuviota. 8 00:00:57.750 --> 00:01:05.380 No. Me voitaisiin lähteä tarkastelemaan. 9 00:01:05.380 --> 00:01:08.390 Johtamiseen liittyen. 10 00:01:08.390 --> 00:01:15.110 Organisoitumista ja erilaisia näkemyksiä organisaatioista. 11 00:01:15.110 --> 00:01:23.630 Mä otin tähän nyt mukaan 2 tämmöistä ääripään ymmärrystä ja tulkintaa organisaatiosta. 12 00:01:23.630 --> 00:01:27.590 Ensinnäkin organisaatioita voidaan tarkastella tämmöisinä 13 00:01:27.590 --> 00:01:32.790 niin sanottuna mekaanisina organisaatioina. 14 00:01:32.790 --> 00:01:37.030 Ehkä tämmöinen mekaaninen ajatus organisaatiosta on peräisin 15 00:01:37.030 --> 00:01:40.400 aina jopa mennään sinne 1000 kahdeksansataaluvun. 16 00:01:40.400 --> 00:01:45.460 Loppupuolelle teollistumisen alkuajoille. 17 00:01:45.460 --> 00:01:51.580 Tämmöiseen mekaaniseen organisaatioon kuuluu ajatus siitä, että 18 00:01:51.580 --> 00:01:56.900 se organisaatio on rakenteeltaan hyvinkin selkeä. 19 00:01:56.900 --> 00:02:02.880 Siinä on tämmöinen muodollinen hierarkia ja muodollinen komentoketju. 20 00:02:02.880 --> 00:02:06.640 Ja selkeät käskytys ja auktoriteetti, suhteet ja tän 21 00:02:06.640 --> 00:02:08.680 tyyppisissä organisaatioistahan on. 22 00:02:08.680 --> 00:02:15.800 Oli silloin alunperinkin, kun teollistuminen lähti käyntiin ja lähdettiin. 23 00:02:15.800 --> 00:02:20.880 Teollisesti. Valmistamaan erilaisia tuotteita. 24 00:02:20.880 --> 00:02:26.520 No tämmöinen mekaaninen organisaatio hyvinkin tämmöinen perinteinen vanha 25 00:02:26.520 --> 00:02:32.680 kantainen, niin se vaatii vakaan toimintaympäristön, jossa tapahtuu toki 26 00:02:32.680 --> 00:02:36.830 muutoksia, mutta hyvin hitaalla syklillä. 27 00:02:36.830 --> 00:02:41.670 Ja silloin tämmöisissä mekaanisissa organisaatioissa ne muutokset ja 28 00:02:41.670 --> 00:02:45.590 ne toimenpiteet siellä voi olla tämmöisiä korjaavia. 29 00:02:45.590 --> 00:02:49.950 Jotta sitten päästään mukaan ja hyödyntämään niitä hitaita 30 00:02:49.950 --> 00:02:54.040 toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. 31 00:02:54.040 --> 00:03:00.830 Mekaanisissä organisaatioissa ne säännöt ja toimintaohjeet on arkipäivää ja. 32 00:03:00.830 --> 00:03:09.030 Selkeä ero nykypäivän uudentyyppisiin organisaatioihin on se, että se ydinjohto tekee mekaanisessa 33 00:03:09.030 --> 00:03:15.990 organisaatiossa pääosan niistä päätöksistä ja tiedonkulku on ihan selkeästi sitten ylhäältä 34 00:03:15.990 --> 00:03:21.390 alaspäin kulkevaa, eli siinä mielessä vertikaalista. 35 00:03:21.390 --> 00:03:29.310 No sitten viittasinkin jo siihen, että nykypäivänä ja nykypäivän hyvinkin haastavassa 36 00:03:29.310 --> 00:03:37.600 ja nopea nopea syklisessä muutosympäristössä niin organisaatioiden. 37 00:03:37.600 --> 00:03:44.320 Tulee olla vähän toisen tyyppisiä, jotta niillä on elin ja menestymismahdollisuudet. 38 00:03:44.320 --> 00:03:50.870 Nykypäivänä organisaatioiden nähdään olevan hyvinkin pitkälti tämmöisiä kompleksisia. 39 00:03:50.870 --> 00:03:57.710 Eli silloin voidaan ajatella, että että nää organisaatiot on niin sisäisesti omalta rakenteeltaan 40 00:03:57.710 --> 00:04:03.470 kun sitten myös ulkoisesti osa jotain suurempaa kokonaisuutta, joka on sitten aina enemmän 41 00:04:03.470 --> 00:04:11.750 kuin posiensa summa eli koostuvat erillisistä yksiköistä tai osista, jotka sitten ovat 42 00:04:11.750 --> 00:04:15.280 runsaassa aktiivisessa vuorovaikutuksessa. 43 00:04:15.280 --> 00:04:19.140 Ja keskinäisriippuvaisia toistensa toiminnasta. 44 00:04:19.140 --> 00:04:23.900 Ja myös samalla sitten riippuvaisia kaiken kaikkiaan siitä 45 00:04:23.900 --> 00:04:28.260 ulkoisesta toimintaympäristöstä myös. 46 00:04:28.260 --> 00:04:34.430 Tämmöisille kompleksisille organisaatioille ominaista se, että. 47 00:04:34.430 --> 00:04:41.430 Että siellä sillä historialla ja muistilla ja organisaatiokulttuurilla eletyllä ja ja 48 00:04:41.430 --> 00:04:47.670 historiallisilla organisaatiokulttuurilla on selkeä iso merkitys ja rooli. 49 00:04:47.670 --> 00:04:54.630 Ja se pitää huomioida sen organisaation nykytila ja kehittymisen osalta. 50 00:04:54.630 --> 00:04:59.910 Tää voisi tarkoittaa käytännössä vaikkapa sitä, että kun puhutaan hyvinvointialueesta, 51 00:04:59.910 --> 00:05:05.310 niin nehän on muodostettu sitten sen yleensä perinteisen maakuntajaon pohjalta 52 00:05:05.310 --> 00:05:10.110 ja jos puhutaan vaikka tästä paikallisesta keski-suomen hyvinvointialueesta, niin 53 00:05:10.110 --> 00:05:15.790 siinä vajaa 30 eri organisaatiota yhdistyi. 54 00:05:15.790 --> 00:05:24.550 Yksi isoksi mittavaksi reilun 11 000 työntekijän hyvinvointialueeksi ja 55 00:05:24.550 --> 00:05:30.910 silloin kun mietitään sitä niin vaikka kyse onkin nykyisin keski-suomen hyvinvointialueesta, 56 00:05:30.910 --> 00:05:37.190 niin pitää ymmärtää ja muistaa se, että se on koostunut niistä erillisistä organisaatioista, 57 00:05:37.190 --> 00:05:44.710 yksiköistä ja niiden se oma historia ja muisti miten on asioita tehty ja se toimintatapa 58 00:05:44.710 --> 00:05:46.690 kulttuuri, niin se. 59 00:05:46.690 --> 00:05:53.150 Sillä on hyvin pitkä historia ja ja vaikutus edelleenkin siellä hyvinvointialueella. 60 00:05:53.150 --> 00:05:57.350 Eli se pitää aina muistaa, kun lähdetään hakemaan niitä yhtenäisiä käytäntöjä, että 61 00:05:57.350 --> 00:06:03.590 siellä on eri yksiköillä niitä omia toimintatapoja ollut jo historiassa ja ne pitää 62 00:06:03.590 --> 00:06:11.270 huomioida ja ja pohtia kuinka niiden kautta sitten saadaan vietyä ja hahmotettua semmoista 63 00:06:11.270 --> 00:06:15.990 yhtenäistä toimintakulttuuria siinä organisaatiossa. 64 00:06:15.990 --> 00:06:21.990 No tämmöisessä kompleksisessa organisaatioissa on myös ristiriitaisia valta ja vastuusuhteita 65 00:06:21.990 --> 00:06:27.270 ja eri suuntiin vetäviä tilivelvollisuuksia ja arvoja. 66 00:06:27.270 --> 00:06:30.750 Ja samalla myös sitten monimutkaisia palveluprosesseja. 67 00:06:30.750 --> 00:06:32.550 Monimutkaiset palveluprosessit. 68 00:06:32.550 --> 00:06:38.830 Ne on ilman muuta ihan selkeä ominaisuus hyvinvointialueelle ja jos miettii 69 00:06:38.830 --> 00:06:45.550 sitä, että minkälaisia valta ja vastuusuhteita ja eri suuntiin vetäviä tilivelvollisuuksia 70 00:06:45.550 --> 00:06:49.630 hyvinvointialueilla on, niin tästähän me puhuttiin jo viime kerralla viime 71 00:06:49.630 --> 00:06:51.840 viikolla ja siitä, että. 72 00:06:51.840 --> 00:06:57.030 Että yhtäältä lainsäädäntö edellyttää hyvinvointialueelta, että siinä pitää vastata. 73 00:06:57.030 --> 00:07:01.470 Tietyistä sosiaali ja terveyspalveluista. 74 00:07:01.470 --> 00:07:06.470 Ja myös kansalaiset odottaa niitä, mutta sitten toisaalta taas. 75 00:07:06.470 --> 00:07:14.590 Se rahoitusmalli, niin se ei välttämättä mahdollista ihan loppuun asti niitä kaikkia kaikkien 76 00:07:14.590 --> 00:07:21.110 tarpeiden ja toiveiden täyttämistä sosiaali ja terveyspalvelujen osalta ja ja tässä on tätä 77 00:07:21.110 --> 00:07:26.590 yhdenlaista niin kun eri suuntiin vetävää tilivelvollisuutta. 78 00:07:26.590 --> 00:07:31.510 Ja arvoja samalla myös, koska yhtäältä sitten yhteiskunnan puolelta haluttaisiin 79 00:07:31.510 --> 00:07:36.710 varmistaa yhdenvertaiset sosiaali ja terveyspalvelut kaikille koko maassa 80 00:07:36.710 --> 00:07:41.040 ja sitten toisaalta taas tää nää. 81 00:07:41.040 --> 00:07:46.440 Resurssien niukkuus niin edellyttää sitä, että pitää hyvin tarkkaan katsoa 82 00:07:46.440 --> 00:07:52.590 niitä kustannuksia ja olla hyvin kustannustietoisia. 83 00:07:52.590 --> 00:07:57.510 No tuossa jo paljastinkin, että kyllä hyvinvointialueet ihan selkeästi voidaan 84 00:07:57.510 --> 00:08:05.590 hahmottaa, että ne on tämmöisiä kompleksisia organisaatioita. 85 00:08:05.590 --> 00:08:08.990 No sitten jatketaan hieman sitä mitä viime kerralla käytiin läpi. 86 00:08:08.990 --> 00:08:14.190 Eli viime kerrallahan me juteltiin ja katsottiin sitä, että kun puhutaan ylipäätään 87 00:08:14.190 --> 00:08:19.030 julkisesta sektorista ja sen johtamisesta, niin siellä on historiallinen tausta 88 00:08:19.030 --> 00:08:25.000 ollut siinä perinteisessä julkisen hallinnon johtamisessa. 89 00:08:25.000 --> 00:08:29.640 Ja silloin voidaan ajatella, että se tämmöinen perinteinen klassinen julkishallinnon 90 00:08:29.640 --> 00:08:35.630 tyyppinen johtaminen, niin se kuvasta sitä mekaanista organisaatiota. 91 00:08:35.630 --> 00:08:39.070 Tää me käytiin jo viime kerralla läpi. 92 00:08:39.070 --> 00:08:47.510 Ja sitten me käytiin myös läpi se, että noin 1900 70 980 luvulla on tullut 93 00:08:47.510 --> 00:08:51.470 meidän maahankin sitten tää uusi julkisjohtaminen. 94 00:08:51.470 --> 00:08:59.910 Malli jossa se ajatus on se, että sinne julkisjohtamisen pariin on otettu sitten 95 00:08:59.910 --> 00:09:08.480 toimintakäytäntöjä sieltä yritysmaailman yksityisen yritysmaailman parista. 96 00:09:08.480 --> 00:09:11.180 Ja. 97 00:09:11.180 --> 00:09:14.260 Tuossa on sitten muutamia haasteita, joita on siihen 98 00:09:14.260 --> 00:09:18.270 uuteen julkisjohtamiseen liitetty eli. 99 00:09:18.270 --> 00:09:23.590 Jos siellä yritysmaailman parissa se johtaminen ja voidaan ajatella, 100 00:09:23.590 --> 00:09:28.350 että että siinä on kuitenkin tietynlaista vapautta. 101 00:09:28.350 --> 00:09:34.190 Ja päätäntävaltaa sillä johdolla, mutta sitten jos me mennään tänne julkiselle sektorille ja 102 00:09:34.190 --> 00:09:41.110 ja vaikkapa hyvinvointialueiden pariin, niin voi kyllä todellakin pohtia sitä, että kuinka vapaat 103 00:09:41.110 --> 00:09:49.990 kädet hyvinvointialueiden johtajilla eri tasoilla on liittyen vaikkapa hyvinvointialueiden rahoitusmalliin 104 00:09:49.990 --> 00:09:54.520 eli rahoitus tulee selkeästi valtiolta annettuna. 105 00:09:54.520 --> 00:09:57.920 Niin kuinka paljon se sitten sitoo niitä käsiä mitä kaikkea voidaan 106 00:09:57.920 --> 00:10:00.670 tehdä ja samalla tavalla myös se lainsäädäntö. 107 00:10:00.670 --> 00:10:05.070 Asettaa tiukat reunaehdot ja standardit sille mitä pitää tuottaa. 108 00:10:05.070 --> 00:10:10.150 Minkälaisia sosiaali ja terveyspalveluja pitää tuottaa, niin siinä voi toki pohtia, että kuinka 109 00:10:10.150 --> 00:10:17.550 hyvin yritysmaailman johtamismallit sopii tämmöiseen sosiaali ja terveyspalvelujen kenttään, 110 00:10:17.550 --> 00:10:25.270 jossa johtamisessa ne kädet on sidottu aika moneen osa-alueen osalta. 111 00:10:25.270 --> 00:10:29.750 Ja sitten toki tätä uutta julkisjohtamista on sitten sosiaali ja terveyspalvelujen 112 00:10:29.750 --> 00:10:35.470 kentällä kritisoitu siitä, että että se se tuo ja vie sen painotuksen liiallisesti 113 00:10:35.470 --> 00:10:40.390 sinne tehokkuuteen muiden arvojen kustannuksella. 114 00:10:40.390 --> 00:10:49.470 Sitten myös se, että se jos ne ei osata niinku hahmottaa ja oikein suunnitella sitä 115 00:10:49.470 --> 00:10:55.870 toiminnan arviointia ja ja mittaamista, niin sitten voidaan keskittyä vääriin asioihin 116 00:10:55.870 --> 00:11:01.990 ja se mittaaminen voi aiheuttaa lisää byrokratiaa ja ja ylenmääräistä toimintaa haittaa 117 00:11:01.990 --> 00:11:05.950 vastaandardointia ja tuon standardoin kohdalta. 118 00:11:05.950 --> 00:11:10.000 Tuossa on sitten nyt viittaus etelä-karjalan hyvinvointialueen. 119 00:11:10.000 --> 00:11:12.170 Omiin verkkosivuihin, jossa mainitaan. 120 00:11:12.170 --> 00:11:16.870 Tuosta lean kehittämisestä, jota jota he siellä hyvinvointialueella hyödyntää. 121 00:11:16.870 --> 00:11:22.510 Ja toki moni moni muukin hyvinvointi alue hyödyntää tuota liikehittämistä, mutta siinä on keskeistä 122 00:11:22.510 --> 00:11:31.030 se erilaisten toimintamallien standardointi ja sitä kautta se se tota. 123 00:11:31.030 --> 00:11:35.840 Laadunhallinta. 124 00:11:35.840 --> 00:11:40.040 No sitten semmoinen juttu mitä me ei viime kerralla käyty läpi on se, että nyt ihan viime 125 00:11:40.040 --> 00:11:46.790 aikoina 2000 luvun puolella on tullut tämmöinen uusi julkishallinnon ajattelu. 126 00:11:46.790 --> 00:11:48.830 Ja tää uusi julkishallinnon ajattelu. 127 00:11:48.830 --> 00:11:54.030 Nyt huomioi edellisiä malleja paremmin kompleksiset 128 00:11:54.030 --> 00:11:58.200 organisaatiot ja niiden ominaispiirteet. 129 00:11:58.200 --> 00:12:05.460 Ja se määrittää sen menestymisen perustuvaksi verkostojen keskinäiseen yhteistyöhön. 130 00:12:05.460 --> 00:12:12.660 Eli nykymaailmassa ei ole välttämättä enää todellakaan mahdollista keskittyä vain niihin hallinnollisiin 131 00:12:12.660 --> 00:12:20.980 prosesseihin, joka liittyi siihen perinteiseen julkishallintoon tai sitten siihen, että se organisaatio 132 00:12:20.980 --> 00:12:24.710 keskittyy vain siihen omaan sisäiseen toimintaansa. 133 00:12:24.710 --> 00:12:29.150 Jonka voidaan ajatella liittyvän siihen uuteen julkisjohtamiseen, jossa 134 00:12:29.150 --> 00:12:33.630 siis otetaan ne johtamisen mallit sieltä yritysmaailmasta. 135 00:12:33.630 --> 00:12:40.030 Näiden lisäksi tulee sitten huomioida se organisaatioiden välisten suhteiden hallinta. 136 00:12:40.030 --> 00:12:45.590 Sekä se koko julkisen palvelutuotantosysteemin tehokkuus kokonaisuutena ja sen takia 137 00:12:45.590 --> 00:12:54.790 tää uusi julkishallintomalli yhdistää näiden edellisten mallien parhaat. 138 00:12:54.790 --> 00:13:01.030 Tekijät ja tää uusi julkishallintamalli niin se korostaa sen yhteisöllisyyden ja 139 00:13:01.030 --> 00:13:05.430 osallisuuden merkitystä ja suhteiden kehittämistä muihin toimijoihin. 140 00:13:05.430 --> 00:13:11.520 Eli se huomioi sen keskinäisriippuvuuden ja ja aktiivisen. 141 00:13:11.520 --> 00:13:16.040 Yhteyden organisaation sisäisten. 142 00:13:16.040 --> 00:13:20.190 Tekijöiden ja yksikköjen välillä, mut samalla myös sitten. 143 00:13:20.190 --> 00:13:26.940 Ne suhteet sen organisaatio ja ympäröivä toimintaympäristön osalta. 144 00:13:26.940 --> 00:13:34.500 Ja tuon uuden julkishallinnan ajatuksena on se, että siirrytään hierarkijoista tämmöisiin 145 00:13:34.500 --> 00:13:39.540 verkostoihin ja ja julkisen ja yksityisen vastakkainasettelusta julkisen ja yksityisen 146 00:13:39.540 --> 00:13:44.640 yhteistyöhön ja tästähän on nimenomaan kyse tässä. 147 00:13:44.640 --> 00:13:49.110 Sosiaali ja terveyspalvelujen uudistustyössä. 148 00:13:49.110 --> 00:13:53.710 Ja, että siirryttäisiin myös sitten siitä vanhakantaisesta. 149 00:13:53.710 --> 00:13:56.430 Perinteiseen julkishallintoon erityisesti liittyneistä 150 00:13:56.430 --> 00:14:01.080 komennosta ja valvonnasta neuvottele. 151 00:14:01.080 --> 00:14:07.760 Ja keskeistä tässä uudessa julkishallinnassa on myös sitten se, että että palveluita 152 00:14:07.760 --> 00:14:13.840 kehitetään yhteistyössä käyttäjien kanssa ja tuossa nyt on ote sitten Pohjanmaa 153 00:14:13.840 --> 00:14:20.200 hyvinvointialueen verkkosivuilta ja siinä sitten tai mainitaan tuo heidän oma 154 00:14:20.200 --> 00:14:25.680 osallisuussuunnitelmansa tuleville vuosille ja se sitten kuvaa sitä Pohjanmaan 155 00:14:25.680 --> 00:14:28.040 asukkaiden ja hyvinvointialueen. 156 00:14:28.040 --> 00:14:31.510 Asiakkaiden osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia. 157 00:14:31.510 --> 00:14:37.290 Hyvinvointialojen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. 158 00:14:37.290 --> 00:14:41.570 Ja tää nyt liittyi siihen myös siihen asiakasnäkökulmaan, joka 159 00:14:41.570 --> 00:14:46.950 on tullut sitten tuon uuden julkisjohtamisen. 160 00:14:46.950 --> 00:14:54.110 Myötä. No sitten jatketaan pikkasen eteenpäin. 161 00:14:54.110 --> 00:14:58.430 Vähän kompleksiseen organisaatiokäsitykseen liittyen 162 00:14:58.430 --> 00:15:07.730 ja puhutaan vähän jaetusta johtajuudesta. 163 00:15:07.730 --> 00:15:11.880 Kompleksissa organisaatioissa. 164 00:15:11.880 --> 00:15:17.160 Toimii semmoisen niin kun ylimmän johdon yksinvaltiuuden 165 00:15:17.160 --> 00:15:21.510 sijaan tämmöinen jaettu johtajuus. 166 00:15:21.510 --> 00:15:27.750 Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että se valta ja vastuu pyritään hajauttamaan läpi koko 167 00:15:27.750 --> 00:15:34.630 sen organisaation sen eri rakenteiden ja aina yksittäisille tiimeille asti. 168 00:15:34.630 --> 00:15:39.390 Ja silloin se päätöksenteko, niin sitä voi kuvastaa se, että se on vuorovaikutteista 169 00:15:39.390 --> 00:15:45.390 ja vähemmän hierarkista ja se silloin mahdollistaa tiimien tehokkaan toiminnan 170 00:15:45.390 --> 00:15:50.310 eli selkeästi enemmän päätäntävaltaa. 171 00:15:50.310 --> 00:15:54.470 Hajautetaan sinne tiimeille. 172 00:15:54.470 --> 00:16:00.710 Ja päätöksenteon ja vastuiden jakaminen, niin se johtaa laajempaa autonomiaa. 173 00:16:00.710 --> 00:16:10.900 Elikkä tiimit voi tehdä enemmän itse päätöksiä eri aiheiden ja osa-alueiden osalta. 174 00:16:10.900 --> 00:16:17.260 Ja silloin tulee mukaan se joustavuus, koska kukin tiimi voi sitten itse itse pohtia 175 00:16:17.260 --> 00:16:23.820 sitä, että mikä sen tiimin kohdalla on kaikkein järkevin toimintatapa. 176 00:16:23.820 --> 00:16:25.620 Ja siinä tulee kyseeseen. 177 00:16:25.620 --> 00:16:30.420 Se kollektiivinen kehittäminen koko siinä organisaatiossa ja ja ja tiimien kautta 178 00:16:30.420 --> 00:16:36.120 tuodaan sitten niitä uusia ideoita siihen koko organisaatioon. 179 00:16:36.120 --> 00:16:42.680 Mutta pitää muistaa se, että lähijohdon esihenkilöiden rooli ei suinkaan mitätöidi tämmöisen 180 00:16:42.680 --> 00:16:49.270 jaetun johtajuuden myötä, koska sen ohjaamisen ja valvonnan sijaan. 181 00:16:49.270 --> 00:16:53.590 Tämmöinen jaettu johtajuus, niin se merkitsee sitä, että esihenkilöiden 182 00:16:53.590 --> 00:17:00.990 lähijohdon tehtävänä on vahvistaa sitä jaettua johtajuutta ja sitä tiimien 183 00:17:00.990 --> 00:17:06.430 tehokasta työskentelyä päätäntävaltaa. 184 00:17:06.430 --> 00:17:13.240 Ja esihenkilöiden lähijohdon roolina on kannustaa ja ja myös valmentaa. 185 00:17:13.240 --> 00:17:17.240 Ja siitäpä sitten tuleekin tuo. 186 00:17:17.240 --> 00:17:20.640 Valmentavan johtamisen tematiikka, joka ihan varmasti 187 00:17:20.640 --> 00:17:23.160 on myös teille ainakin osalle tuttua. 188 00:17:23.160 --> 00:17:30.250 Siitäkin puhutaan hyvin paljon hyvinvointialoite johtamisen kohdalla nykypäivänä. 189 00:17:30.250 --> 00:17:34.720 No pitää tietenkin muistaa se, että mikäli. 190 00:17:34.720 --> 00:17:38.640 Organisaation toiminta on aiemmin ollut hyvinkin hierarkista ja vakiintunutta. 191 00:17:38.640 --> 00:17:43.720 Niin se siirtyminen siihen jaettuun johtajuuteen ei tapahdu kivutta ja. 192 00:17:43.720 --> 00:17:49.080 Täähän on näkynyt monissa sosiaali ja terveyspalvelualan organisaatiossa 193 00:17:49.080 --> 00:17:57.320 myös nykyisissä hyvinvointialueissa. 194 00:17:57.320 --> 00:18:01.360 No sitten vähän tarkemmin tuosta ja tuosta johtajuudesta ja vanhentavasta 195 00:18:01.360 --> 00:18:04.960 johtajuudesta ja ja miten se linkittyy semmoisiin käsitteisiin kuin 196 00:18:04.960 --> 00:18:07.840 itseohjautuvuus ja yhteisöohjattavuus. 197 00:18:07.840 --> 00:18:11.760 Ja voi hyvinkin olla, että nämäkin käsitteet on teillä jo tullut tutuiksi. 198 00:18:11.760 --> 00:18:15.360 Niistäkin puhutaan ja mainitaan. 199 00:18:15.360 --> 00:18:20.020 Hyvinvointialueiden johtamiseen liittyen. 200 00:18:20.020 --> 00:18:23.180 Ja niinku tuossa jo äsken mainitsin niin esihenkilöiden rooli todellakin 201 00:18:23.180 --> 00:18:29.080 muuttuu siitä komennan ja kontrolloi mallista työntekijöiden. 202 00:18:29.080 --> 00:18:36.690 Autonomisuuden ja asiantuntemuksen tunnistamisen ja vahvistamiseen. 203 00:18:36.690 --> 00:18:45.250 Ja tuossa on sitten tuo kaurasnin ja kumppaneiden taulukko siitä, että mitenkä eri termit 204 00:18:45.250 --> 00:18:50.410 eroaa toisistaan ja ehkä tässä vaiheessa kun on hyvä kiinnittää huomiota nimenomaan tuohon 205 00:18:50.410 --> 00:18:56.370 itseohjautuvuuteen, joka liittyy sitten yksilöiden ja heidän kykynsä toimia omaehtoisesti 206 00:18:56.370 --> 00:19:01.240 ilman että joku on jatkuvasti ohjaamassa ja ja. 207 00:19:01.240 --> 00:19:03.840 Osoittamassa työtehtäviä. 208 00:19:03.840 --> 00:19:08.000 Ja sitten taas tuo yhteisö-ohjattavuus, joka kiinnittyy sitten tiimeihin 209 00:19:08.000 --> 00:19:13.960 eli se viittaa tiimin kykyyn toimia omaehtoisesti ilman sitä laajaa 210 00:19:13.960 --> 00:19:21.730 ulkopuolista ohjausta ja kontrollia. 211 00:19:21.730 --> 00:19:29.770 No sitten ihan lopuksi vielä maininta siitä, että kun nyt ollaan puhuttu jo hyvinkin 212 00:19:29.770 --> 00:19:37.130 paljon siitä sosiaali ja terveysalan ja ja hyvinvointialueiden taloudellisten resurssien niukkuudesta, 213 00:19:37.130 --> 00:19:44.600 niin viime aikoina jo jonkin aikaakin on tuotu esille erilaisia. 214 00:19:44.600 --> 00:19:48.310 Vaihtoehtoisia ratkaisutapoja, että miten? 215 00:19:48.310 --> 00:19:53.150 Voitaisiin hyödyntää kustannustehokkaasti niitä olemassa olevia resursseja ja saada 216 00:19:53.150 --> 00:19:59.190 niillä aikaan parempaa vaikuttavuutta, niin sitten on tuotu esille muun muassa tekoälyn 217 00:19:59.190 --> 00:20:05.110 hyödyntämismahdollisuuksia ja sitä on myös sitten tutkittu tuo. 218 00:20:05.110 --> 00:20:07.960 Tuossa tuo ote. 219 00:20:07.960 --> 00:20:10.480 Viittaa tämmöiseen tekoälyn hyvinvointialueella. 220 00:20:10.480 --> 00:20:16.640 Esiselvitystyön loppuraporttiin, joka on tämän vuoden alkupuolella valmistunut ja siinä 221 00:20:16.640 --> 00:20:22.720 tarkasteltiin ja ja selviteltiin vähän, että minkälaista millä tavoin tekoälyä on jo 222 00:20:22.720 --> 00:20:29.960 hyödynnetty hyvinvointialueilla ja ja minkälaisia hyödyntämismahdollisuuksia hyvinvointialueet 223 00:20:29.960 --> 00:20:35.630 näkee tekoälyn osalta myös tulevaisuuden osalta. 224 00:20:35.630 --> 00:20:43.310 No sitten on myös puhuttu viime aikoina tuosta priorisoinnista ja ehkäpä 225 00:20:43.310 --> 00:20:48.310 tutkijat on nostanut esille sitä, että siitä semmoisesta piilopriorisoinnista 226 00:20:48.310 --> 00:20:50.530 mitä tällä hetkellä jo tehdään. 227 00:20:50.530 --> 00:20:55.110 Sosiaali ja terveyspalvelujen kentällä, niin siitä olisi hyvä päästä 228 00:20:55.110 --> 00:20:58.110 lainsäädännöllä ohjattavaan avoimeen priorisointiin. 229 00:20:58.110 --> 00:21:01.840 Eli kyllä meillä on ollut puhetta yhteiskunnassa siitä, että. 230 00:21:01.840 --> 00:21:05.110 Että avoimesti keskustellaan. 231 00:21:05.110 --> 00:21:12.190 Monihan viittaa siihen, että meidän sosiaali ja terveyspalvelujen kenttä ja se ajatus siitä, 232 00:21:12.190 --> 00:21:18.990 että mitä kaikkea palveluja tarjotaan kansalaisille on rakennettu silloin kaksituhattaluvun alkupuolen 233 00:21:18.990 --> 00:21:25.830 hyvinä niin sanottuna nokina nokia aikoina kun taloudella meni lujaa ja taloudellisia resursseja 234 00:21:25.830 --> 00:21:30.200 oli nykyistä enemmän käytössä ja ajatus oli siitä, että. 235 00:21:30.200 --> 00:21:33.320 Näillä samoilla resursseilla jatketaan ja ja ja talous menee 236 00:21:33.320 --> 00:21:36.150 lujaa niin vielä tulevaisuudessakin niin. 237 00:21:36.150 --> 00:21:38.910 Nykyaikana sitten on lähdetty pohtimaan sitä, että 238 00:21:38.910 --> 00:21:44.230 pitääkö ihan isolla pensselillä lähteä. 239 00:21:44.230 --> 00:21:48.030 Aikuisten oikeasti katsomaan sitä, että mihin meillä on yhteiskuntana 240 00:21:48.030 --> 00:21:52.230 varaa sosiaali ja terveyspalvelujen osalta. 241 00:21:52.230 --> 00:21:57.430 No sitten tuo palveluverkkouudistus, niin sitä on todellakin tehty jo hyvinvointialueilla 242 00:21:57.430 --> 00:22:02.110 ja se on herättänyt paljon mediassa kirjoitusta. 243 00:22:02.110 --> 00:22:08.710 Ja ja sen takana on todellakin nuo talouden tasapainotus vaatimukset. 244 00:22:08.710 --> 00:22:10.970 Ja. 245 00:22:10.970 --> 00:22:14.150 Pallo palveluverkkouudistuksessahan noita vanhoja, kuntapohjaisia 246 00:22:14.150 --> 00:22:18.670 palvelurakenteita on, on sitten muokattu. 247 00:22:18.670 --> 00:22:23.150 Ja päätöksiä on jouduttu tekemään aika nopeallakin aikataululla. 248 00:22:23.150 --> 00:22:32.550 Tullut mukaan voi muun muassa edellisessä määrin niitä etäpalveluja. 249 00:22:32.550 --> 00:22:39.710 No siinäpä se tämän kerran luennointi osuus ja mä stoppaan tämän tallennuksen nytten niin 250 00:22:39.710 --> 00:22:59.710 mennään sitten tuohon tämän kerran ryhmätehtävään ja sen ohjeistukseen. 251 00:23:12.830 --> 00:23:12.830 Lopetan tämän jakamisen hetkeksi aikaa.