WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:00.150 --> 00:00:05.590
Kiitoksia, eli tuosta lähti tallennus
päälle eli vielä kerran lämpimästi.

2
00:00:05.590 --> 00:00:08.510
Tervetuloa myös sinulle, joka
katselet tätä tallennetta.

3
00:00:08.510 --> 00:00:15.780
Ei täältä lähdetään liikkeelle sillä,
että jatketaan ihan hetki aikaa tuota.

4
00:00:15.780 --> 00:00:38.680
Edelliskerran.
Aihepiirin käsittelyä.

5
00:00:39.200 --> 00:00:44.580
Siitäpä lähtee liikkeelle.
Eli.

6
00:00:44.580 --> 00:00:49.390
Ihan hetken aikaa.
Katsotaan vielä uudelleen sitä.

7
00:00:49.390 --> 00:00:57.750
Ja isoa isoa kuviota.

8
00:00:57.750 --> 00:01:05.380
No.
Me voitaisiin lähteä tarkastelemaan.

9
00:01:05.380 --> 00:01:08.390
Johtamiseen liittyen.

10
00:01:08.390 --> 00:01:15.110
Organisoitumista ja erilaisia
näkemyksiä organisaatioista.

11
00:01:15.110 --> 00:01:23.630
Mä otin tähän nyt mukaan 2 tämmöistä ääripään
ymmärrystä ja tulkintaa organisaatiosta.

12
00:01:23.630 --> 00:01:27.590
Ensinnäkin organisaatioita
voidaan tarkastella tämmöisinä

13
00:01:27.590 --> 00:01:32.790
niin sanottuna mekaanisina
organisaatioina.

14
00:01:32.790 --> 00:01:37.030
Ehkä tämmöinen mekaaninen ajatus
organisaatiosta on peräisin

15
00:01:37.030 --> 00:01:40.400
aina jopa mennään sinne
1000 kahdeksansataaluvun.

16
00:01:40.400 --> 00:01:45.460
Loppupuolelle teollistumisen alkuajoille.

17
00:01:45.460 --> 00:01:51.580
Tämmöiseen mekaaniseen organisaatioon
kuuluu ajatus siitä, että

18
00:01:51.580 --> 00:01:56.900
se organisaatio on
rakenteeltaan hyvinkin selkeä.

19
00:01:56.900 --> 00:02:02.880
Siinä on tämmöinen muodollinen
hierarkia ja muodollinen komentoketju.

20
00:02:02.880 --> 00:02:06.640
Ja selkeät käskytys ja
auktoriteetti, suhteet ja tän

21
00:02:06.640 --> 00:02:08.680
tyyppisissä organisaatioistahan on.

22
00:02:08.680 --> 00:02:15.800
Oli silloin alunperinkin, kun
teollistuminen lähti käyntiin ja lähdettiin.

23
00:02:15.800 --> 00:02:20.880
Teollisesti.
Valmistamaan erilaisia tuotteita.

24
00:02:20.880 --> 00:02:26.520
No tämmöinen mekaaninen organisaatio
hyvinkin tämmöinen perinteinen vanha

25
00:02:26.520 --> 00:02:32.680
kantainen, niin se vaatii vakaan
toimintaympäristön, jossa tapahtuu toki

26
00:02:32.680 --> 00:02:36.830
muutoksia, mutta hyvin hitaalla syklillä.

27
00:02:36.830 --> 00:02:41.670
Ja silloin tämmöisissä mekaanisissa
organisaatioissa ne muutokset ja

28
00:02:41.670 --> 00:02:45.590
ne toimenpiteet siellä voi
olla tämmöisiä korjaavia.

29
00:02:45.590 --> 00:02:49.950
Jotta sitten päästään mukaan
ja hyödyntämään niitä hitaita

30
00:02:49.950 --> 00:02:54.040
toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia.

31
00:02:54.040 --> 00:03:00.830
Mekaanisissä organisaatioissa ne säännöt
ja toimintaohjeet on arkipäivää ja.

32
00:03:00.830 --> 00:03:09.030
Selkeä ero nykypäivän uudentyyppisiin organisaatioihin
on se, että se ydinjohto tekee mekaanisessa

33
00:03:09.030 --> 00:03:15.990
organisaatiossa pääosan niistä päätöksistä ja
tiedonkulku on ihan selkeästi sitten ylhäältä

34
00:03:15.990 --> 00:03:21.390
alaspäin kulkevaa, eli
siinä mielessä vertikaalista.

35
00:03:21.390 --> 00:03:29.310
No sitten viittasinkin jo siihen, että
nykypäivänä ja nykypäivän hyvinkin haastavassa

36
00:03:29.310 --> 00:03:37.600
ja nopea nopea syklisessä
muutosympäristössä niin organisaatioiden.

37
00:03:37.600 --> 00:03:44.320
Tulee olla vähän toisen tyyppisiä, jotta
niillä on elin ja menestymismahdollisuudet.

38
00:03:44.320 --> 00:03:50.870
Nykypäivänä organisaatioiden nähdään olevan
hyvinkin pitkälti tämmöisiä kompleksisia.

39
00:03:50.870 --> 00:03:57.710
Eli silloin voidaan ajatella, että että nää
organisaatiot on niin sisäisesti omalta rakenteeltaan

40
00:03:57.710 --> 00:04:03.470
kun sitten myös ulkoisesti osa jotain suurempaa
kokonaisuutta, joka on sitten aina enemmän

41
00:04:03.470 --> 00:04:11.750
kuin posiensa summa eli koostuvat erillisistä
yksiköistä tai osista, jotka sitten ovat

42
00:04:11.750 --> 00:04:15.280
runsaassa aktiivisessa vuorovaikutuksessa.

43
00:04:15.280 --> 00:04:19.140
Ja keskinäisriippuvaisia
toistensa toiminnasta.

44
00:04:19.140 --> 00:04:23.900
Ja myös samalla sitten
riippuvaisia kaiken kaikkiaan siitä

45
00:04:23.900 --> 00:04:28.260
ulkoisesta toimintaympäristöstä myös.

46
00:04:28.260 --> 00:04:34.430
Tämmöisille kompleksisille
organisaatioille ominaista se, että.

47
00:04:34.430 --> 00:04:41.430
Että siellä sillä historialla ja muistilla
ja organisaatiokulttuurilla eletyllä ja ja

48
00:04:41.430 --> 00:04:47.670
historiallisilla organisaatiokulttuurilla
on selkeä iso merkitys ja rooli.

49
00:04:47.670 --> 00:04:54.630
Ja se pitää huomioida sen organisaation
nykytila ja kehittymisen osalta.

50
00:04:54.630 --> 00:04:59.910
Tää voisi tarkoittaa käytännössä vaikkapa
sitä, että kun puhutaan hyvinvointialueesta,

51
00:04:59.910 --> 00:05:05.310
niin nehän on muodostettu sitten sen
yleensä perinteisen maakuntajaon pohjalta

52
00:05:05.310 --> 00:05:10.110
ja jos puhutaan vaikka tästä paikallisesta
keski-suomen hyvinvointialueesta, niin

53
00:05:10.110 --> 00:05:15.790
siinä vajaa 30 eri
organisaatiota yhdistyi.

54
00:05:15.790 --> 00:05:24.550
Yksi isoksi mittavaksi reilun 11 000
työntekijän hyvinvointialueeksi ja

55
00:05:24.550 --> 00:05:30.910
silloin kun mietitään sitä niin vaikka kyse
onkin nykyisin keski-suomen hyvinvointialueesta,

56
00:05:30.910 --> 00:05:37.190
niin pitää ymmärtää ja muistaa se, että se on
koostunut niistä erillisistä organisaatioista,

57
00:05:37.190 --> 00:05:44.710
yksiköistä ja niiden se oma historia ja muisti
miten on asioita tehty ja se toimintatapa

58
00:05:44.710 --> 00:05:46.690
kulttuuri, niin se.

59
00:05:46.690 --> 00:05:53.150
Sillä on hyvin pitkä historia ja ja vaikutus
edelleenkin siellä hyvinvointialueella.

60
00:05:53.150 --> 00:05:57.350
Eli se pitää aina muistaa, kun lähdetään
hakemaan niitä yhtenäisiä käytäntöjä, että

61
00:05:57.350 --> 00:06:03.590
siellä on eri yksiköillä niitä omia
toimintatapoja ollut jo historiassa ja ne pitää

62
00:06:03.590 --> 00:06:11.270
huomioida ja ja pohtia kuinka niiden kautta
sitten saadaan vietyä ja hahmotettua semmoista

63
00:06:11.270 --> 00:06:15.990
yhtenäistä toimintakulttuuria
siinä organisaatiossa.

64
00:06:15.990 --> 00:06:21.990
No tämmöisessä kompleksisessa organisaatioissa
on myös ristiriitaisia valta ja vastuusuhteita

65
00:06:21.990 --> 00:06:27.270
ja eri suuntiin vetäviä
tilivelvollisuuksia ja arvoja.

66
00:06:27.270 --> 00:06:30.750
Ja samalla myös sitten
monimutkaisia palveluprosesseja.

67
00:06:30.750 --> 00:06:32.550
Monimutkaiset palveluprosessit.

68
00:06:32.550 --> 00:06:38.830
Ne on ilman muuta ihan selkeä ominaisuus
hyvinvointialueelle ja jos miettii

69
00:06:38.830 --> 00:06:45.550
sitä, että minkälaisia valta ja vastuusuhteita
ja eri suuntiin vetäviä tilivelvollisuuksia

70
00:06:45.550 --> 00:06:49.630
hyvinvointialueilla on, niin tästähän
me puhuttiin jo viime kerralla viime

71
00:06:49.630 --> 00:06:51.840
viikolla ja siitä, että.

72
00:06:51.840 --> 00:06:57.030
Että yhtäältä lainsäädäntö edellyttää
hyvinvointialueelta, että siinä pitää vastata.

73
00:06:57.030 --> 00:07:01.470
Tietyistä sosiaali ja terveyspalveluista.

74
00:07:01.470 --> 00:07:06.470
Ja myös kansalaiset odottaa
niitä, mutta sitten toisaalta taas.

75
00:07:06.470 --> 00:07:14.590
Se rahoitusmalli, niin se ei välttämättä
mahdollista ihan loppuun asti niitä kaikkia kaikkien

76
00:07:14.590 --> 00:07:21.110
tarpeiden ja toiveiden täyttämistä sosiaali
ja terveyspalvelujen osalta ja ja tässä on tätä

77
00:07:21.110 --> 00:07:26.590
yhdenlaista niin kun eri suuntiin
vetävää tilivelvollisuutta.

78
00:07:26.590 --> 00:07:31.510
Ja arvoja samalla myös, koska yhtäältä
sitten yhteiskunnan puolelta haluttaisiin

79
00:07:31.510 --> 00:07:36.710
varmistaa yhdenvertaiset sosiaali ja
terveyspalvelut kaikille koko maassa

80
00:07:36.710 --> 00:07:41.040
ja sitten toisaalta taas tää nää.

81
00:07:41.040 --> 00:07:46.440
Resurssien niukkuus niin edellyttää
sitä, että pitää hyvin tarkkaan katsoa

82
00:07:46.440 --> 00:07:52.590
niitä kustannuksia ja olla
hyvin kustannustietoisia.

83
00:07:52.590 --> 00:07:57.510
No tuossa jo paljastinkin, että kyllä
hyvinvointialueet ihan selkeästi voidaan

84
00:07:57.510 --> 00:08:05.590
hahmottaa, että ne on tämmöisiä
kompleksisia organisaatioita.

85
00:08:05.590 --> 00:08:08.990
No sitten jatketaan hieman sitä
mitä viime kerralla käytiin läpi.

86
00:08:08.990 --> 00:08:14.190
Eli viime kerrallahan me juteltiin ja
katsottiin sitä, että kun puhutaan ylipäätään

87
00:08:14.190 --> 00:08:19.030
julkisesta sektorista ja sen johtamisesta,
niin siellä on historiallinen tausta

88
00:08:19.030 --> 00:08:25.000
ollut siinä perinteisessä
julkisen hallinnon johtamisessa.

89
00:08:25.000 --> 00:08:29.640
Ja silloin voidaan ajatella, että se
tämmöinen perinteinen klassinen julkishallinnon

90
00:08:29.640 --> 00:08:35.630
tyyppinen johtaminen, niin se kuvasta
sitä mekaanista organisaatiota.

91
00:08:35.630 --> 00:08:39.070
Tää me käytiin jo viime kerralla läpi.

92
00:08:39.070 --> 00:08:47.510
Ja sitten me käytiin myös läpi se,
että noin 1900 70 980 luvulla on tullut

93
00:08:47.510 --> 00:08:51.470
meidän maahankin sitten
tää uusi julkisjohtaminen.

94
00:08:51.470 --> 00:08:59.910
Malli jossa se ajatus on se, että sinne
julkisjohtamisen pariin on otettu sitten

95
00:08:59.910 --> 00:09:08.480
toimintakäytäntöjä sieltä yritysmaailman
yksityisen yritysmaailman parista.

96
00:09:08.480 --> 00:09:11.180
Ja.

97
00:09:11.180 --> 00:09:14.260
Tuossa on sitten muutamia
haasteita, joita on siihen

98
00:09:14.260 --> 00:09:18.270
uuteen julkisjohtamiseen liitetty eli.

99
00:09:18.270 --> 00:09:23.590
Jos siellä yritysmaailman parissa
se johtaminen ja voidaan ajatella,

100
00:09:23.590 --> 00:09:28.350
että että siinä on kuitenkin
tietynlaista vapautta.

101
00:09:28.350 --> 00:09:34.190
Ja päätäntävaltaa sillä johdolla, mutta sitten
jos me mennään tänne julkiselle sektorille ja

102
00:09:34.190 --> 00:09:41.110
ja vaikkapa hyvinvointialueiden pariin, niin voi
kyllä todellakin pohtia sitä, että kuinka vapaat

103
00:09:41.110 --> 00:09:49.990
kädet hyvinvointialueiden johtajilla eri tasoilla on
liittyen vaikkapa hyvinvointialueiden rahoitusmalliin

104
00:09:49.990 --> 00:09:54.520
eli rahoitus tulee selkeästi
valtiolta annettuna.

105
00:09:54.520 --> 00:09:57.920
Niin kuinka paljon se sitten sitoo
niitä käsiä mitä kaikkea voidaan

106
00:09:57.920 --> 00:10:00.670
tehdä ja samalla tavalla
myös se lainsäädäntö.

107
00:10:00.670 --> 00:10:05.070
Asettaa tiukat reunaehdot ja
standardit sille mitä pitää tuottaa.

108
00:10:05.070 --> 00:10:10.150
Minkälaisia sosiaali ja terveyspalveluja pitää
tuottaa, niin siinä voi toki pohtia, että kuinka

109
00:10:10.150 --> 00:10:17.550
hyvin yritysmaailman johtamismallit sopii
tämmöiseen sosiaali ja terveyspalvelujen kenttään,

110
00:10:17.550 --> 00:10:25.270
jossa johtamisessa ne kädet on
sidottu aika moneen osa-alueen osalta.

111
00:10:25.270 --> 00:10:29.750
Ja sitten toki tätä uutta julkisjohtamista
on sitten sosiaali ja terveyspalvelujen

112
00:10:29.750 --> 00:10:35.470
kentällä kritisoitu siitä, että että se
se tuo ja vie sen painotuksen liiallisesti

113
00:10:35.470 --> 00:10:40.390
sinne tehokkuuteen muiden
arvojen kustannuksella.

114
00:10:40.390 --> 00:10:49.470
Sitten myös se, että se jos ne ei osata
niinku hahmottaa ja oikein suunnitella sitä

115
00:10:49.470 --> 00:10:55.870
toiminnan arviointia ja ja mittaamista, niin
sitten voidaan keskittyä vääriin asioihin

116
00:10:55.870 --> 00:11:01.990
ja se mittaaminen voi aiheuttaa lisää
byrokratiaa ja ja ylenmääräistä toimintaa haittaa

117
00:11:01.990 --> 00:11:05.950
vastaandardointia ja
tuon standardoin kohdalta.

118
00:11:05.950 --> 00:11:10.000
Tuossa on sitten nyt viittaus
etelä-karjalan hyvinvointialueen.

119
00:11:10.000 --> 00:11:12.170
Omiin verkkosivuihin, jossa mainitaan.

120
00:11:12.170 --> 00:11:16.870
Tuosta lean kehittämisestä, jota jota
he siellä hyvinvointialueella hyödyntää.

121
00:11:16.870 --> 00:11:22.510
Ja toki moni moni muukin hyvinvointi alue hyödyntää
tuota liikehittämistä, mutta siinä on keskeistä

122
00:11:22.510 --> 00:11:31.030
se erilaisten toimintamallien
standardointi ja sitä kautta se se tota.

123
00:11:31.030 --> 00:11:35.840
Laadunhallinta.

124
00:11:35.840 --> 00:11:40.040
No sitten semmoinen juttu mitä me ei viime
kerralla käyty läpi on se, että nyt ihan viime

125
00:11:40.040 --> 00:11:46.790
aikoina 2000 luvun puolella on tullut
tämmöinen uusi julkishallinnon ajattelu.

126
00:11:46.790 --> 00:11:48.830
Ja tää uusi julkishallinnon ajattelu.

127
00:11:48.830 --> 00:11:54.030
Nyt huomioi edellisiä
malleja paremmin kompleksiset

128
00:11:54.030 --> 00:11:58.200
organisaatiot ja niiden ominaispiirteet.

129
00:11:58.200 --> 00:12:05.460
Ja se määrittää sen menestymisen perustuvaksi
verkostojen keskinäiseen yhteistyöhön.

130
00:12:05.460 --> 00:12:12.660
Eli nykymaailmassa ei ole välttämättä enää todellakaan
mahdollista keskittyä vain niihin hallinnollisiin

131
00:12:12.660 --> 00:12:20.980
prosesseihin, joka liittyi siihen perinteiseen
julkishallintoon tai sitten siihen, että se organisaatio

132
00:12:20.980 --> 00:12:24.710
keskittyy vain siihen omaan
sisäiseen toimintaansa.

133
00:12:24.710 --> 00:12:29.150
Jonka voidaan ajatella liittyvän
siihen uuteen julkisjohtamiseen, jossa

134
00:12:29.150 --> 00:12:33.630
siis otetaan ne johtamisen
mallit sieltä yritysmaailmasta.

135
00:12:33.630 --> 00:12:40.030
Näiden lisäksi tulee sitten huomioida se
organisaatioiden välisten suhteiden hallinta.

136
00:12:40.030 --> 00:12:45.590
Sekä se koko julkisen palvelutuotantosysteemin
tehokkuus kokonaisuutena ja sen takia

137
00:12:45.590 --> 00:12:54.790
tää uusi julkishallintomalli yhdistää
näiden edellisten mallien parhaat.

138
00:12:54.790 --> 00:13:01.030
Tekijät ja tää uusi julkishallintamalli
niin se korostaa sen yhteisöllisyyden ja

139
00:13:01.030 --> 00:13:05.430
osallisuuden merkitystä ja suhteiden
kehittämistä muihin toimijoihin.

140
00:13:05.430 --> 00:13:11.520
Eli se huomioi sen
keskinäisriippuvuuden ja ja aktiivisen.

141
00:13:11.520 --> 00:13:16.040
Yhteyden organisaation sisäisten.

142
00:13:16.040 --> 00:13:20.190
Tekijöiden ja yksikköjen
välillä, mut samalla myös sitten.

143
00:13:20.190 --> 00:13:26.940
Ne suhteet sen organisaatio ja
ympäröivä toimintaympäristön osalta.

144
00:13:26.940 --> 00:13:34.500
Ja tuon uuden julkishallinnan ajatuksena on
se, että siirrytään hierarkijoista tämmöisiin

145
00:13:34.500 --> 00:13:39.540
verkostoihin ja ja julkisen ja yksityisen
vastakkainasettelusta julkisen ja yksityisen

146
00:13:39.540 --> 00:13:44.640
yhteistyöhön ja tästähän
on nimenomaan kyse tässä.

147
00:13:44.640 --> 00:13:49.110
Sosiaali ja terveyspalvelujen
uudistustyössä.

148
00:13:49.110 --> 00:13:53.710
Ja, että siirryttäisiin myös
sitten siitä vanhakantaisesta.

149
00:13:53.710 --> 00:13:56.430
Perinteiseen julkishallintoon
erityisesti liittyneistä

150
00:13:56.430 --> 00:14:01.080
komennosta ja valvonnasta neuvottele.

151
00:14:01.080 --> 00:14:07.760
Ja keskeistä tässä uudessa julkishallinnassa
on myös sitten se, että että palveluita

152
00:14:07.760 --> 00:14:13.840
kehitetään yhteistyössä käyttäjien kanssa
ja tuossa nyt on ote sitten Pohjanmaa

153
00:14:13.840 --> 00:14:20.200
hyvinvointialueen verkkosivuilta ja
siinä sitten tai mainitaan tuo heidän oma

154
00:14:20.200 --> 00:14:25.680
osallisuussuunnitelmansa tuleville
vuosille ja se sitten kuvaa sitä Pohjanmaan

155
00:14:25.680 --> 00:14:28.040
asukkaiden ja hyvinvointialueen.

156
00:14:28.040 --> 00:14:31.510
Asiakkaiden osallisuutta ja
osallistumisen mahdollisuuksia.

157
00:14:31.510 --> 00:14:37.290
Hyvinvointialojen toiminnan
suunnittelussa ja kehittämisessä.

158
00:14:37.290 --> 00:14:41.570
Ja tää nyt liittyi siihen myös
siihen asiakasnäkökulmaan, joka

159
00:14:41.570 --> 00:14:46.950
on tullut sitten tuon
uuden julkisjohtamisen.

160
00:14:46.950 --> 00:14:54.110
Myötä.
No sitten jatketaan pikkasen eteenpäin.

161
00:14:54.110 --> 00:14:58.430
Vähän kompleksiseen
organisaatiokäsitykseen liittyen

162
00:14:58.430 --> 00:15:07.730
ja puhutaan vähän jaetusta johtajuudesta.

163
00:15:07.730 --> 00:15:11.880
Kompleksissa organisaatioissa.

164
00:15:11.880 --> 00:15:17.160
Toimii semmoisen niin kun
ylimmän johdon yksinvaltiuuden

165
00:15:17.160 --> 00:15:21.510
sijaan tämmöinen jaettu johtajuus.

166
00:15:21.510 --> 00:15:27.750
Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että se
valta ja vastuu pyritään hajauttamaan läpi koko

167
00:15:27.750 --> 00:15:34.630
sen organisaation sen eri rakenteiden
ja aina yksittäisille tiimeille asti.

168
00:15:34.630 --> 00:15:39.390
Ja silloin se päätöksenteko, niin sitä voi
kuvastaa se, että se on vuorovaikutteista

169
00:15:39.390 --> 00:15:45.390
ja vähemmän hierarkista ja se silloin
mahdollistaa tiimien tehokkaan toiminnan

170
00:15:45.390 --> 00:15:50.310
eli selkeästi enemmän päätäntävaltaa.

171
00:15:50.310 --> 00:15:54.470
Hajautetaan sinne tiimeille.

172
00:15:54.470 --> 00:16:00.710
Ja päätöksenteon ja vastuiden jakaminen,
niin se johtaa laajempaa autonomiaa.

173
00:16:00.710 --> 00:16:10.900
Elikkä tiimit voi tehdä enemmän itse
päätöksiä eri aiheiden ja osa-alueiden osalta.

174
00:16:10.900 --> 00:16:17.260
Ja silloin tulee mukaan se joustavuus,
koska kukin tiimi voi sitten itse itse pohtia

175
00:16:17.260 --> 00:16:23.820
sitä, että mikä sen tiimin kohdalla
on kaikkein järkevin toimintatapa.

176
00:16:23.820 --> 00:16:25.620
Ja siinä tulee kyseeseen.

177
00:16:25.620 --> 00:16:30.420
Se kollektiivinen kehittäminen koko siinä
organisaatiossa ja ja ja tiimien kautta

178
00:16:30.420 --> 00:16:36.120
tuodaan sitten niitä uusia
ideoita siihen koko organisaatioon.

179
00:16:36.120 --> 00:16:42.680
Mutta pitää muistaa se, että lähijohdon
esihenkilöiden rooli ei suinkaan mitätöidi tämmöisen

180
00:16:42.680 --> 00:16:49.270
jaetun johtajuuden myötä, koska
sen ohjaamisen ja valvonnan sijaan.

181
00:16:49.270 --> 00:16:53.590
Tämmöinen jaettu johtajuus, niin se
merkitsee sitä, että esihenkilöiden

182
00:16:53.590 --> 00:17:00.990
lähijohdon tehtävänä on vahvistaa sitä
jaettua johtajuutta ja sitä tiimien

183
00:17:00.990 --> 00:17:06.430
tehokasta työskentelyä päätäntävaltaa.

184
00:17:06.430 --> 00:17:13.240
Ja esihenkilöiden lähijohdon roolina
on kannustaa ja ja myös valmentaa.

185
00:17:13.240 --> 00:17:17.240
Ja siitäpä sitten tuleekin tuo.

186
00:17:17.240 --> 00:17:20.640
Valmentavan johtamisen
tematiikka, joka ihan varmasti

187
00:17:20.640 --> 00:17:23.160
on myös teille ainakin osalle tuttua.

188
00:17:23.160 --> 00:17:30.250
Siitäkin puhutaan hyvin paljon hyvinvointialoite
johtamisen kohdalla nykypäivänä.

189
00:17:30.250 --> 00:17:34.720
No pitää tietenkin
muistaa se, että mikäli.

190
00:17:34.720 --> 00:17:38.640
Organisaation toiminta on aiemmin ollut
hyvinkin hierarkista ja vakiintunutta.

191
00:17:38.640 --> 00:17:43.720
Niin se siirtyminen siihen jaettuun
johtajuuteen ei tapahdu kivutta ja.

192
00:17:43.720 --> 00:17:49.080
Täähän on näkynyt monissa sosiaali
ja terveyspalvelualan organisaatiossa

193
00:17:49.080 --> 00:17:57.320
myös nykyisissä hyvinvointialueissa.

194
00:17:57.320 --> 00:18:01.360
No sitten vähän tarkemmin tuosta ja
tuosta johtajuudesta ja vanhentavasta

195
00:18:01.360 --> 00:18:04.960
johtajuudesta ja ja miten se
linkittyy semmoisiin käsitteisiin kuin

196
00:18:04.960 --> 00:18:07.840
itseohjautuvuus ja yhteisöohjattavuus.

197
00:18:07.840 --> 00:18:11.760
Ja voi hyvinkin olla, että nämäkin
käsitteet on teillä jo tullut tutuiksi.

198
00:18:11.760 --> 00:18:15.360
Niistäkin puhutaan ja mainitaan.

199
00:18:15.360 --> 00:18:20.020
Hyvinvointialueiden johtamiseen liittyen.

200
00:18:20.020 --> 00:18:23.180
Ja niinku tuossa jo äsken mainitsin
niin esihenkilöiden rooli todellakin

201
00:18:23.180 --> 00:18:29.080
muuttuu siitä komennan ja
kontrolloi mallista työntekijöiden.

202
00:18:29.080 --> 00:18:36.690
Autonomisuuden ja asiantuntemuksen
tunnistamisen ja vahvistamiseen.

203
00:18:36.690 --> 00:18:45.250
Ja tuossa on sitten tuo kaurasnin ja kumppaneiden
taulukko siitä, että mitenkä eri termit

204
00:18:45.250 --> 00:18:50.410
eroaa toisistaan ja ehkä tässä vaiheessa kun
on hyvä kiinnittää huomiota nimenomaan tuohon

205
00:18:50.410 --> 00:18:56.370
itseohjautuvuuteen, joka liittyy sitten
yksilöiden ja heidän kykynsä toimia omaehtoisesti

206
00:18:56.370 --> 00:19:01.240
ilman että joku on
jatkuvasti ohjaamassa ja ja.

207
00:19:01.240 --> 00:19:03.840
Osoittamassa työtehtäviä.

208
00:19:03.840 --> 00:19:08.000
Ja sitten taas tuo yhteisö-ohjattavuus,
joka kiinnittyy sitten tiimeihin

209
00:19:08.000 --> 00:19:13.960
eli se viittaa tiimin kykyyn toimia
omaehtoisesti ilman sitä laajaa

210
00:19:13.960 --> 00:19:21.730
ulkopuolista ohjausta ja kontrollia.

211
00:19:21.730 --> 00:19:29.770
No sitten ihan lopuksi vielä maininta siitä,
että kun nyt ollaan puhuttu jo hyvinkin

212
00:19:29.770 --> 00:19:37.130
paljon siitä sosiaali ja terveysalan ja ja
hyvinvointialueiden taloudellisten resurssien niukkuudesta,

213
00:19:37.130 --> 00:19:44.600
niin viime aikoina jo jonkin
aikaakin on tuotu esille erilaisia.

214
00:19:44.600 --> 00:19:48.310
Vaihtoehtoisia ratkaisutapoja, että miten?

215
00:19:48.310 --> 00:19:53.150
Voitaisiin hyödyntää kustannustehokkaasti
niitä olemassa olevia resursseja ja saada

216
00:19:53.150 --> 00:19:59.190
niillä aikaan parempaa vaikuttavuutta, niin
sitten on tuotu esille muun muassa tekoälyn

217
00:19:59.190 --> 00:20:05.110
hyödyntämismahdollisuuksia ja
sitä on myös sitten tutkittu tuo.

218
00:20:05.110 --> 00:20:07.960
Tuossa tuo ote.

219
00:20:07.960 --> 00:20:10.480
Viittaa tämmöiseen tekoälyn
hyvinvointialueella.

220
00:20:10.480 --> 00:20:16.640
Esiselvitystyön loppuraporttiin, joka on
tämän vuoden alkupuolella valmistunut ja siinä

221
00:20:16.640 --> 00:20:22.720
tarkasteltiin ja ja selviteltiin vähän,
että minkälaista millä tavoin tekoälyä on jo

222
00:20:22.720 --> 00:20:29.960
hyödynnetty hyvinvointialueilla ja ja minkälaisia
hyödyntämismahdollisuuksia hyvinvointialueet

223
00:20:29.960 --> 00:20:35.630
näkee tekoälyn osalta
myös tulevaisuuden osalta.

224
00:20:35.630 --> 00:20:43.310
No sitten on myös puhuttu viime
aikoina tuosta priorisoinnista ja ehkäpä

225
00:20:43.310 --> 00:20:48.310
tutkijat on nostanut esille sitä, että
siitä semmoisesta piilopriorisoinnista

226
00:20:48.310 --> 00:20:50.530
mitä tällä hetkellä jo tehdään.

227
00:20:50.530 --> 00:20:55.110
Sosiaali ja terveyspalvelujen
kentällä, niin siitä olisi hyvä päästä

228
00:20:55.110 --> 00:20:58.110
lainsäädännöllä ohjattavaan
avoimeen priorisointiin.

229
00:20:58.110 --> 00:21:01.840
Eli kyllä meillä on ollut puhetta
yhteiskunnassa siitä, että.

230
00:21:01.840 --> 00:21:05.110
Että avoimesti keskustellaan.

231
00:21:05.110 --> 00:21:12.190
Monihan viittaa siihen, että meidän sosiaali
ja terveyspalvelujen kenttä ja se ajatus siitä,

232
00:21:12.190 --> 00:21:18.990
että mitä kaikkea palveluja tarjotaan kansalaisille
on rakennettu silloin kaksituhattaluvun alkupuolen

233
00:21:18.990 --> 00:21:25.830
hyvinä niin sanottuna nokina nokia aikoina kun
taloudella meni lujaa ja taloudellisia resursseja

234
00:21:25.830 --> 00:21:30.200
oli nykyistä enemmän käytössä
ja ajatus oli siitä, että.

235
00:21:30.200 --> 00:21:33.320
Näillä samoilla resursseilla
jatketaan ja ja ja talous menee

236
00:21:33.320 --> 00:21:36.150
lujaa niin vielä tulevaisuudessakin niin.

237
00:21:36.150 --> 00:21:38.910
Nykyaikana sitten on
lähdetty pohtimaan sitä, että

238
00:21:38.910 --> 00:21:44.230
pitääkö ihan isolla pensselillä lähteä.

239
00:21:44.230 --> 00:21:48.030
Aikuisten oikeasti katsomaan sitä,
että mihin meillä on yhteiskuntana

240
00:21:48.030 --> 00:21:52.230
varaa sosiaali ja
terveyspalvelujen osalta.

241
00:21:52.230 --> 00:21:57.430
No sitten tuo palveluverkkouudistus, niin
sitä on todellakin tehty jo hyvinvointialueilla

242
00:21:57.430 --> 00:22:02.110
ja se on herättänyt paljon
mediassa kirjoitusta.

243
00:22:02.110 --> 00:22:08.710
Ja ja sen takana on todellakin nuo
talouden tasapainotus vaatimukset.

244
00:22:08.710 --> 00:22:10.970
Ja.

245
00:22:10.970 --> 00:22:14.150
Pallo palveluverkkouudistuksessahan
noita vanhoja, kuntapohjaisia

246
00:22:14.150 --> 00:22:18.670
palvelurakenteita on, on sitten muokattu.

247
00:22:18.670 --> 00:22:23.150
Ja päätöksiä on jouduttu tekemään
aika nopeallakin aikataululla.

248
00:22:23.150 --> 00:22:32.550
Tullut mukaan voi muun muassa
edellisessä määrin niitä etäpalveluja.

249
00:22:32.550 --> 00:22:39.710
No siinäpä se tämän kerran luennointi osuus
ja mä stoppaan tämän tallennuksen nytten niin

250
00:22:39.710 --> 00:22:59.710
mennään sitten tuohon tämän kerran
ryhmätehtävään ja sen ohjeistukseen.

251
00:23:12.830 --> 00:23:12.830
Lopetan tämän jakamisen hetkeksi aikaa.