WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:02.980 --> 00:00:08.430
Tällä viimeisellä tallenteella tutustumme
erityisesti tämän päivän sosiaali ja terveysalan

2
00:00:08.430 --> 00:00:16.520
johtavista kuvaavaan muutosjohtamiseen
tai paremminkin muutoksessa johtamiseen.

3
00:00:16.520 --> 00:00:22.070
Ihan alkuun on hyvä muistaa
hyvinvointialueisiin liittyen seuraavasta.

4
00:00:22.070 --> 00:00:25.400
Tutkijat ovat muistelleet
hyvinvointialueisiin liittyvän keskustelun

5
00:00:25.400 --> 00:00:30.120
puitteissa siitä, että hyvinvointialueella
ei ole realistisia mahdollisuuksia

6
00:00:30.120 --> 00:00:32.820
toimia ensimmäisenä vuosinaan tehokkaasti.

7
00:00:32.820 --> 00:00:38.270
Näin siksi, että uusien
yhteistyöverkostojen tiimien toiminnan

8
00:00:38.270 --> 00:00:43.110
ja toimintatapojen rakentaminen vie aikaa.

9
00:00:43.110 --> 00:00:52.780
No se missä määrin tämän näkökulman vaikuttaa
poliittisiin toimijoihin jää nähtäväksi.

10
00:00:52.780 --> 00:00:56.780
Johtajien toimintatavoilla on
vaikutuksia henkilöstön asenteisiin,

11
00:00:56.780 --> 00:01:01.110
sitoutumiseen ja työpaikasta
lähtemisen oikeisiin.

12
00:01:01.110 --> 00:01:06.310
Muutoksien keskellä on tärkeää, että
johto pyrkii vähentämään epävarmuutta,

13
00:01:06.310 --> 00:01:08.320
toteuttaa voimaannuttavia
henkilöstökäytäntöjä.

14
00:01:08.320 --> 00:01:14.470
Kuule henkilöstöä, perustelee päätöksiä,
kohtelee kaikkea tasapuolisesti

15
00:01:14.470 --> 00:01:19.170
ja kunnioittaa henkilöstön oikeuksia.

16
00:01:19.170 --> 00:01:24.140
Muutoksia koskevan päätöksenteon tulee
olla läpinäkyvää ja johdonmukaista.

17
00:01:24.140 --> 00:01:27.540
Sen tulee perustua oikeaan tietoon.

18
00:01:27.540 --> 00:01:33.140
Olisi tärkeää, että johtaja kykenisi sanoittamaan
muutosten tuomat hyödyt työntekijöille

19
00:01:33.140 --> 00:01:38.340
ja että hän toisi näkyväksi positiiviset
kehittämistulokset, jotka voivat liittyä

20
00:01:38.340 --> 00:01:43.820
vaikkapa työnjakoon ja
moniammatillisiin käytäntöihin.

21
00:01:43.820 --> 00:01:48.560
Työntekijöiden työrauhan kannalta on
ensiarvoisen tärkeää, että johto antaa

22
00:01:48.560 --> 00:01:56.090
henkilöstölle riittävästi
aikaa muutosten toteuttamiseen.

23
00:01:56.090 --> 00:02:01.280
Johtajan tehtävänä on tarjota työntekijöille
riittävä koulutus ja osallistaa heitä

24
00:02:01.280 --> 00:02:05.520
myös aktiivisesti muutoksen
suunnitteluun ja toteuttamiseen.

25
00:02:05.520 --> 00:02:09.640
Ilmoitusluonteinen käskyjen sijaan
lähijohdon toivotaan ohjaavan työntekijöitä

26
00:02:09.640 --> 00:02:14.780
haluamaan muutosta ja
sitouttavan heidät siihen.

27
00:02:14.780 --> 00:02:17.580
Henkilöstön mahdollisuuksia
vaikuttaa muutoksiin.

28
00:02:17.580 --> 00:02:22.440
Heikentävät esimerkiksi henkilöstön
kiire sekä henkilöstön tulkinta

29
00:02:22.440 --> 00:02:27.100
siitä, että muutosehdotusten tekeminen
näyttäytyy johdolle negatiivisena

30
00:02:27.100 --> 00:02:31.350
suhtautumisena tai sopeutumisen ongelmana.

31
00:02:31.350 --> 00:02:34.150
Työntekijöiden tulee siis
kokea, että he voivat ilman

32
00:02:34.150 --> 00:02:38.220
pelkoa esittää toimintaehdotuksia.

33
00:02:38.220 --> 00:02:41.760
Muutoksista tulisi kaiken kaikkiaan
keskustella henkilöstön kanssa

34
00:02:41.760 --> 00:02:44.400
avoimemmin ja tässä
lähijohtajalla on keskeinen rooli.

35
00:02:44.400 --> 00:02:53.090
Hän voi toimia työntekijöiden
viestien välittäjänä eteenpäin.

36
00:02:53.090 --> 00:02:58.290
Kun muutoksella haetaan yhtenäisten
toimintatapojen käyttöönottoa, kuten sosiaali

37
00:02:58.290 --> 00:03:01.930
ja terveyspalvelujen
integraatiossa yleisesti haetaan.

38
00:03:01.930 --> 00:03:07.120
Työntekijät yleensä toivovat väljempiä
raameja yhtenäistämisen toteuttamiseen

39
00:03:07.120 --> 00:03:11.860
johtuen eri yksiköiden toimintakulttuurien
eroista ja työhön käytettävien

40
00:03:11.860 --> 00:03:16.170
resurssien ja työn luonteisiin
liittyvistä eroista.

41
00:03:16.170 --> 00:03:23.420
Näin työyhteisöjen hyväksi koetut
erityispiirteet eivät katoaisi muutoksen myötä.

42
00:03:23.420 --> 00:03:29.750
Erityisesti lähijohdosta odotetaan
muutoksissa läsnäoloa ja tavoitettavuutta.

43
00:03:29.750 --> 00:03:33.020
Käytännössä tämä voi kuitenkin olla
haasteellista, mikäli lähijohdon

44
00:03:33.020 --> 00:03:37.340
vastuualueet kasvavat
myös maantieteellisesti.

45
00:03:37.340 --> 00:03:42.870
Vastuualueiden kasvu lisää lähijohdon
hallinnollisia tehtäviä ja kokouksia.

46
00:03:42.870 --> 00:03:48.790
Ja tämän myötä vähentää mahdollisuuksia
olla työntekijöiden tavoitettavissa.

47
00:03:48.790 --> 00:03:52.850
Muutostilanteissa lähistöltä
toivotaan muun muassa tukea työhön

48
00:03:52.850 --> 00:03:57.450
ja muutoksiin liittyvän
tietomassan suodattamiseen.

49
00:03:57.450 --> 00:04:01.540
Lähijohdon odotetaan myös tukevan
henkilöstön hyvinvointia ja havaitsevan

50
00:04:01.540 --> 00:04:05.790
ajoissa mahdolliset jaksamisen ongelmat.

51
00:04:05.790 --> 00:04:10.520
Työntekijät odottavat lähistöltä myös
ymmärrystä käytännön työn todellisuudesta

52
00:04:10.520 --> 00:04:13.820
ja eri ammattiryhmien työn sisällöstä.

53
00:04:13.820 --> 00:04:16.700
Näin siksi, että lähijohto
olisi ajan hermolla työkentän

54
00:04:16.700 --> 00:04:24.050
tapahtumista ja kykenisi
ennustamaan tulevaa.

55
00:04:24.050 --> 00:04:29.840
Muutokset kasvattavat niin johdon kuin
myös työntekijöiden osaamisvaatimuksia.

56
00:04:29.840 --> 00:04:34.880
Lähijohdon onkin tärkeää huomioida
työntekijöiden erityisosaaminen, jotta kunkin omia

57
00:04:34.880 --> 00:04:40.680
vahvuuksia ja erityisosaamista
voitaisiin hyödyntää yhteiseksi hyväksi.

58
00:04:40.680 --> 00:04:44.740
Johdon ohella myös työntekijöiltä
vaaditaan aiempaa kokonaisvaltaisempaa

59
00:04:44.740 --> 00:04:50.540
osaamista liittyen vaikkapa palvelujärjestelmän
tuntemukseen ja niin sosiaalialan

60
00:04:50.540 --> 00:04:55.980
kuin myös terveydenhuollon
peruskysymykseen.

61
00:04:55.980 --> 00:05:01.690
Digitaaliset palvelut ja tietojärjestelmät
tulisi organisaatiossa nähdä erottamattomana

62
00:05:01.690 --> 00:05:07.330
osana sosiaali ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmää siten, että niiden avulla pyritään

63
00:05:07.330 --> 00:05:11.330
sosiaali ja terveydenhuollon
kestävään uudistamiseen.

64
00:05:11.330 --> 00:05:15.680
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan
muun muassa tukea, täydentää tai jopa

65
00:05:15.680 --> 00:05:19.880
kokonaan korvata perinteisiä
palveluja ja toimintatapoja.

66
00:05:19.880 --> 00:05:25.290
Niiden avulla voidaan myös muodostaa
täysin uusia tapoja tarjota palveluja.

67
00:05:25.290 --> 00:05:30.390
Tämä kaikki haastaa niin johtoa kuin
myös henkilöstöä kehittämään digitaalisiin

68
00:05:30.390 --> 00:05:35.480
ratkaisuihin liittyvää
ymmärrystä ja osaamista.

69
00:05:35.480 --> 00:05:43.440
Digitalisaatio voisi mahdollisesti myös tarjota
uutta vetoja, pitovoimaa sosiaali ja terveysalalle

70
00:05:43.440 --> 00:05:52.050
ajatellen nuorempaa sukupolvea
ja sen mielenkiinnon kohteita.

71
00:05:52.050 --> 00:05:54.930
Tämän orientoivan kurssin
oppimismateriaalin lopuksi.

72
00:05:54.930 --> 00:05:59.650
Tarjoan sinulle vielä
käytännönläheisen vinkkilistan.

73
00:05:59.650 --> 00:06:05.670
Ja se on suunniteltu nimenomaan uusille
esihenkilölle uudelle lähijohdolle.

74
00:06:05.670 --> 00:06:08.350
Kyseisen listan on
koostanut kirsi lehtoja.

75
00:06:08.350 --> 00:06:14.080
Se löytyy hänen tuottamastaan
yliopistotasoista opetusmateriaalista.

76
00:06:14.080 --> 00:06:17.710
Kyseisessä opetusmateriaalissa
lehto tarkastelee esihenkilötyötä ja

77
00:06:17.710 --> 00:06:22.140
johtajuutta tekemänsä kirjallisuuskatsauksen
sekä esihenkilönä toimivien

78
00:06:22.140 --> 00:06:24.150
henkilöiden haastatteluihin perustuen.