WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.980 --> 00:00:08.430 Tällä viimeisellä tallenteella tutustumme erityisesti tämän päivän sosiaali ja terveysalan 2 00:00:08.430 --> 00:00:16.520 johtavista kuvaavaan muutosjohtamiseen tai paremminkin muutoksessa johtamiseen. 3 00:00:16.520 --> 00:00:22.070 Ihan alkuun on hyvä muistaa hyvinvointialueisiin liittyen seuraavasta. 4 00:00:22.070 --> 00:00:25.400 Tutkijat ovat muistelleet hyvinvointialueisiin liittyvän keskustelun 5 00:00:25.400 --> 00:00:30.120 puitteissa siitä, että hyvinvointialueella ei ole realistisia mahdollisuuksia 6 00:00:30.120 --> 00:00:32.820 toimia ensimmäisenä vuosinaan tehokkaasti. 7 00:00:32.820 --> 00:00:38.270 Näin siksi, että uusien yhteistyöverkostojen tiimien toiminnan 8 00:00:38.270 --> 00:00:43.110 ja toimintatapojen rakentaminen vie aikaa. 9 00:00:43.110 --> 00:00:52.780 No se missä määrin tämän näkökulman vaikuttaa poliittisiin toimijoihin jää nähtäväksi. 10 00:00:52.780 --> 00:00:56.780 Johtajien toimintatavoilla on vaikutuksia henkilöstön asenteisiin, 11 00:00:56.780 --> 00:01:01.110 sitoutumiseen ja työpaikasta lähtemisen oikeisiin. 12 00:01:01.110 --> 00:01:06.310 Muutoksien keskellä on tärkeää, että johto pyrkii vähentämään epävarmuutta, 13 00:01:06.310 --> 00:01:08.320 toteuttaa voimaannuttavia henkilöstökäytäntöjä. 14 00:01:08.320 --> 00:01:14.470 Kuule henkilöstöä, perustelee päätöksiä, kohtelee kaikkea tasapuolisesti 15 00:01:14.470 --> 00:01:19.170 ja kunnioittaa henkilöstön oikeuksia. 16 00:01:19.170 --> 00:01:24.140 Muutoksia koskevan päätöksenteon tulee olla läpinäkyvää ja johdonmukaista. 17 00:01:24.140 --> 00:01:27.540 Sen tulee perustua oikeaan tietoon. 18 00:01:27.540 --> 00:01:33.140 Olisi tärkeää, että johtaja kykenisi sanoittamaan muutosten tuomat hyödyt työntekijöille 19 00:01:33.140 --> 00:01:38.340 ja että hän toisi näkyväksi positiiviset kehittämistulokset, jotka voivat liittyä 20 00:01:38.340 --> 00:01:43.820 vaikkapa työnjakoon ja moniammatillisiin käytäntöihin. 21 00:01:43.820 --> 00:01:48.560 Työntekijöiden työrauhan kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että johto antaa 22 00:01:48.560 --> 00:01:56.090 henkilöstölle riittävästi aikaa muutosten toteuttamiseen. 23 00:01:56.090 --> 00:02:01.280 Johtajan tehtävänä on tarjota työntekijöille riittävä koulutus ja osallistaa heitä 24 00:02:01.280 --> 00:02:05.520 myös aktiivisesti muutoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. 25 00:02:05.520 --> 00:02:09.640 Ilmoitusluonteinen käskyjen sijaan lähijohdon toivotaan ohjaavan työntekijöitä 26 00:02:09.640 --> 00:02:14.780 haluamaan muutosta ja sitouttavan heidät siihen. 27 00:02:14.780 --> 00:02:17.580 Henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa muutoksiin. 28 00:02:17.580 --> 00:02:22.440 Heikentävät esimerkiksi henkilöstön kiire sekä henkilöstön tulkinta 29 00:02:22.440 --> 00:02:27.100 siitä, että muutosehdotusten tekeminen näyttäytyy johdolle negatiivisena 30 00:02:27.100 --> 00:02:31.350 suhtautumisena tai sopeutumisen ongelmana. 31 00:02:31.350 --> 00:02:34.150 Työntekijöiden tulee siis kokea, että he voivat ilman 32 00:02:34.150 --> 00:02:38.220 pelkoa esittää toimintaehdotuksia. 33 00:02:38.220 --> 00:02:41.760 Muutoksista tulisi kaiken kaikkiaan keskustella henkilöstön kanssa 34 00:02:41.760 --> 00:02:44.400 avoimemmin ja tässä lähijohtajalla on keskeinen rooli. 35 00:02:44.400 --> 00:02:53.090 Hän voi toimia työntekijöiden viestien välittäjänä eteenpäin. 36 00:02:53.090 --> 00:02:58.290 Kun muutoksella haetaan yhtenäisten toimintatapojen käyttöönottoa, kuten sosiaali 37 00:02:58.290 --> 00:03:01.930 ja terveyspalvelujen integraatiossa yleisesti haetaan. 38 00:03:01.930 --> 00:03:07.120 Työntekijät yleensä toivovat väljempiä raameja yhtenäistämisen toteuttamiseen 39 00:03:07.120 --> 00:03:11.860 johtuen eri yksiköiden toimintakulttuurien eroista ja työhön käytettävien 40 00:03:11.860 --> 00:03:16.170 resurssien ja työn luonteisiin liittyvistä eroista. 41 00:03:16.170 --> 00:03:23.420 Näin työyhteisöjen hyväksi koetut erityispiirteet eivät katoaisi muutoksen myötä. 42 00:03:23.420 --> 00:03:29.750 Erityisesti lähijohdosta odotetaan muutoksissa läsnäoloa ja tavoitettavuutta. 43 00:03:29.750 --> 00:03:33.020 Käytännössä tämä voi kuitenkin olla haasteellista, mikäli lähijohdon 44 00:03:33.020 --> 00:03:37.340 vastuualueet kasvavat myös maantieteellisesti. 45 00:03:37.340 --> 00:03:42.870 Vastuualueiden kasvu lisää lähijohdon hallinnollisia tehtäviä ja kokouksia. 46 00:03:42.870 --> 00:03:48.790 Ja tämän myötä vähentää mahdollisuuksia olla työntekijöiden tavoitettavissa. 47 00:03:48.790 --> 00:03:52.850 Muutostilanteissa lähistöltä toivotaan muun muassa tukea työhön 48 00:03:52.850 --> 00:03:57.450 ja muutoksiin liittyvän tietomassan suodattamiseen. 49 00:03:57.450 --> 00:04:01.540 Lähijohdon odotetaan myös tukevan henkilöstön hyvinvointia ja havaitsevan 50 00:04:01.540 --> 00:04:05.790 ajoissa mahdolliset jaksamisen ongelmat. 51 00:04:05.790 --> 00:04:10.520 Työntekijät odottavat lähistöltä myös ymmärrystä käytännön työn todellisuudesta 52 00:04:10.520 --> 00:04:13.820 ja eri ammattiryhmien työn sisällöstä. 53 00:04:13.820 --> 00:04:16.700 Näin siksi, että lähijohto olisi ajan hermolla työkentän 54 00:04:16.700 --> 00:04:24.050 tapahtumista ja kykenisi ennustamaan tulevaa. 55 00:04:24.050 --> 00:04:29.840 Muutokset kasvattavat niin johdon kuin myös työntekijöiden osaamisvaatimuksia. 56 00:04:29.840 --> 00:04:34.880 Lähijohdon onkin tärkeää huomioida työntekijöiden erityisosaaminen, jotta kunkin omia 57 00:04:34.880 --> 00:04:40.680 vahvuuksia ja erityisosaamista voitaisiin hyödyntää yhteiseksi hyväksi. 58 00:04:40.680 --> 00:04:44.740 Johdon ohella myös työntekijöiltä vaaditaan aiempaa kokonaisvaltaisempaa 59 00:04:44.740 --> 00:04:50.540 osaamista liittyen vaikkapa palvelujärjestelmän tuntemukseen ja niin sosiaalialan 60 00:04:50.540 --> 00:04:55.980 kuin myös terveydenhuollon peruskysymykseen. 61 00:04:55.980 --> 00:05:01.690 Digitaaliset palvelut ja tietojärjestelmät tulisi organisaatiossa nähdä erottamattomana 62 00:05:01.690 --> 00:05:07.330 osana sosiaali ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää siten, että niiden avulla pyritään 63 00:05:07.330 --> 00:05:11.330 sosiaali ja terveydenhuollon kestävään uudistamiseen. 64 00:05:11.330 --> 00:05:15.680 Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan muun muassa tukea, täydentää tai jopa 65 00:05:15.680 --> 00:05:19.880 kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja. 66 00:05:19.880 --> 00:05:25.290 Niiden avulla voidaan myös muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. 67 00:05:25.290 --> 00:05:30.390 Tämä kaikki haastaa niin johtoa kuin myös henkilöstöä kehittämään digitaalisiin 68 00:05:30.390 --> 00:05:35.480 ratkaisuihin liittyvää ymmärrystä ja osaamista. 69 00:05:35.480 --> 00:05:43.440 Digitalisaatio voisi mahdollisesti myös tarjota uutta vetoja, pitovoimaa sosiaali ja terveysalalle 70 00:05:43.440 --> 00:05:52.050 ajatellen nuorempaa sukupolvea ja sen mielenkiinnon kohteita. 71 00:05:52.050 --> 00:05:54.930 Tämän orientoivan kurssin oppimismateriaalin lopuksi. 72 00:05:54.930 --> 00:05:59.650 Tarjoan sinulle vielä käytännönläheisen vinkkilistan. 73 00:05:59.650 --> 00:06:05.670 Ja se on suunniteltu nimenomaan uusille esihenkilölle uudelle lähijohdolle. 74 00:06:05.670 --> 00:06:08.350 Kyseisen listan on koostanut kirsi lehtoja. 75 00:06:08.350 --> 00:06:14.080 Se löytyy hänen tuottamastaan yliopistotasoista opetusmateriaalista. 76 00:06:14.080 --> 00:06:17.710 Kyseisessä opetusmateriaalissa lehto tarkastelee esihenkilötyötä ja 77 00:06:17.710 --> 00:06:22.140 johtajuutta tekemänsä kirjallisuuskatsauksen sekä esihenkilönä toimivien 78 00:06:22.140 --> 00:06:24.150 henkilöiden haastatteluihin perustuen.