WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.000 --> 00:00:08.260 Aivan tallenteen linjohtamiseen liittyvä tehokkuusajattelu johdattaa meidät hyvinvointialueita 2 00:00:08.260 --> 00:00:10.960 koskevaan viimeaikaiseen julkiseen keskusteluun. 3 00:00:10.960 --> 00:00:16.950 Hyvinvointialueiden taloudellisista tilanteista. 4 00:00:16.950 --> 00:00:21.910 Oheinen ote helsingin sanomien uutisista vuoden kaksituhattakaksikymmentäneljä 5 00:00:21.910 --> 00:00:26.690 elokuuta kuvaa keskustelun sävyä. 6 00:00:26.690 --> 00:00:30.870 Sosiaali ja terveysalan taloudellisen tilanteen tarkastelu kytkeytyy 7 00:00:30.870 --> 00:00:35.830 johtamiseen liittyen niin kutsuttuun managerialismiin. 8 00:00:35.830 --> 00:00:41.470 Managerialismilla viitataan kehitykseen, jossa yksityisen sektorin liikkeenjohdollista ajattelua 9 00:00:41.470 --> 00:00:48.350 tuodaan yhä enenevässä määrin mukaan julkisten organisaatioiden tarkasteluun. 10 00:00:48.350 --> 00:00:54.820 Yksityisen sektorin puolella toiminnan keskiössä on kustannustehokkuus ja tuottavuus. 11 00:00:54.820 --> 00:00:58.480 Ja managerialismin myötä samaa logiikkaa on tuotu mukaan myös yleisesti 12 00:00:58.480 --> 00:01:03.650 sosiaali ja terveyspalveluita koskevaan tarkasteluun. 13 00:01:03.650 --> 00:01:09.050 Ja nykyisin nimenomaan hyvinvointialueita koskevaan tarkastelu. 14 00:01:09.050 --> 00:01:12.720 Tähän liittyen siirrymme tarkastelemaan talousjohtamista ja nimenomaan 15 00:01:12.720 --> 00:01:20.510 lähijohdon työnkuvaan liittyvää kustannustietoisuutta. 16 00:01:20.510 --> 00:01:26.290 Talousjohtaminen on yksi johtamisosaamista keskeisistä ulottuvuuksista, sillä 17 00:01:26.290 --> 00:01:31.770 viitataan johtajan kykyyn suunnitella, seurata, raportoida ja analysoida 18 00:01:31.770 --> 00:01:36.180 taloutta erilaisten talouden tunnuslukujen avulla. 19 00:01:36.180 --> 00:01:42.160 Johtajan tulee ymmärtää organisaation talouden prosesseja seurata sekä käyttää erilaisia 20 00:01:42.160 --> 00:01:48.730 talouden työkaluja, joista esimerkkinä erilaiset kustannus ja hyötyanalyysi. 21 00:01:48.730 --> 00:01:53.490 Johtajan tulee myös osata asettaa organisaation toimintaa koskevia taloudellisia 22 00:01:53.490 --> 00:01:59.430 ja mitattavissa olevia tavoitteita, seurata työn ja päätöksenteon vaikuttavuutta 23 00:01:59.430 --> 00:02:04.330 sekä osallistua hankintojen suunnitteluun, joihin liittyvät muun muassa hankintojen 24 00:02:04.330 --> 00:02:08.130 kilpailutus sekä laskujen käsittely. 25 00:02:08.130 --> 00:02:12.170 Johtajan tulee myös varmistaa, että työntekijät ymmärtävät asiakkaita 26 00:02:12.170 --> 00:02:18.730 koskevan päätöksenteon taloudelliset vaikutukset. 27 00:02:18.730 --> 00:02:23.810 Hyvinvointialueet ovat julkisia organisaatioita, joiden tehtävänä on hoitaa 28 00:02:23.810 --> 00:02:28.540 hyvin perustehtävänsä ja tuottaa yhteiskunnallista hyvää. 29 00:02:28.540 --> 00:02:32.090 Tähän viitataan myös termillä vaikuttavuus. 30 00:02:32.090 --> 00:02:36.830 Yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa voidaan katsoa olevan kyse siitä, miten 31 00:02:36.830 --> 00:02:41.910 paljon ja kuinka kestävästi jokin toiminta parantaa yhteiskuntaa. 32 00:02:41.910 --> 00:02:46.580 Sosiaali ja terveydenhuollon vaikuttavuudella tarkoitetaan palveluilla aikaansaatua 33 00:02:46.580 --> 00:02:54.130 vaikutusta terveyteen hyvinvointiin tai muuhun toivottuun asiaan. 34 00:02:54.130 --> 00:02:58.940 Sosiaali ja terveyspalvelujen kontekstissa kaikilla johdon tasoilla on oltava 35 00:02:58.940 --> 00:03:03.440 ymmärrys vaikuttavuustavoitteiden saavuttamisen kustannuksista. 36 00:03:03.440 --> 00:03:08.680 Eli siis kustannuksista, jotka aiheutuvat tavoitteiden saavuttamisesta. 37 00:03:08.680 --> 00:03:12.970 Tämä mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. 38 00:03:12.970 --> 00:03:16.490 Lähijohtajille tulosvastuu yksikön toiminnasta on jo arkipäivää. 39 00:03:16.490 --> 00:03:21.650 Talouden johtaminen käsittää talous ja budjettivastuun hankinnat tilastointia 40 00:03:21.650 --> 00:03:28.090 sekä yksikön toiminnan seurantaa ja arviointia. 41 00:03:28.090 --> 00:03:32.200 Talousjohtamiseen liittyen lähijohdon tehtävänä on ymmärtää ja osata selittää 42 00:03:32.200 --> 00:03:36.660 myös työntekijöille talouden ja toiminnan yhteydet. 43 00:03:36.660 --> 00:03:42.570 Eli mistä toiminnan kustannukset muodostuvat ja miten niihin voidaan vaikuttaa? 44 00:03:42.570 --> 00:03:46.580 Kustannusten analysoinnin myötä on mahdollista löytää keinoja parantaa 45 00:03:46.580 --> 00:03:50.800 toiminnan taloudellisuutta ja vaikuttavuutta. 46 00:03:50.800 --> 00:03:55.740 Lähiöiden kohdalla puhutaan myös kustannustietoisuusesta eli kustannusten vähentämistä. 47 00:03:55.740 --> 00:03:59.220 Näkökulmaa on laajemmasta ymmärryksestä kustannusten hallinnasta. 48 00:03:59.220 --> 00:04:09.910 Kyse on kustannusten näkyväksi tekemisestä ja siitä saadun tiedon hyödyntämisestä. 49 00:04:09.910 --> 00:04:13.750 Kustannustietoisuusteen liittyen lähijohdolla on omat vaikutusmahdollisuutensa hyvinvointialueiden 50 00:04:13.750 --> 00:04:22.020 toiminnan, taloudellisuuden ja vaikuttavuuden kehittämisen suhteen. 51 00:04:22.020 --> 00:04:26.190 Osaava lähijohtaja kykenee mitoittamaan resurssit, kuten esimerkiksi 52 00:04:26.190 --> 00:04:30.420 työntekijöiden määrän tarpeen mukaan. 53 00:04:30.420 --> 00:04:33.410 Hänellä on myös mahdollisuus huolehtia siitä, että 54 00:04:33.410 --> 00:04:36.730 työntekijöillä on tarvittava osaaminen. 55 00:04:36.730 --> 00:04:39.230 Tarvittaessa lähijohtaja osaa myös tukea työntekijöiden 56 00:04:39.230 --> 00:04:43.880 asiantuntijuutta ja siinä kehittymistä. 57 00:04:43.880 --> 00:04:49.820 Lähijohdon tehtäväkenttää on myös työntekijöiden vaihtuvuuden ja poissaolojen ehkäiseminen sekä 58 00:04:49.820 --> 00:04:56.710 toiminnan järkevä kohdistaminen ja toimintatapojen järkevyyden varmistaminen. 59 00:04:56.710 --> 00:05:02.800 Lähijohto voi hyödyntää sosiaali ja terveysalan ammattilaisten tietoa ja kokemusta. 60 00:05:02.800 --> 00:05:07.390 Lin johtamiseen liittyen lähijohto voi yksi työntekijöiden kanssa kartoittaa 61 00:05:07.390 --> 00:05:13.650 esimerkiksi palveluprosessiin liittyviä ylimääräisiä tai turhia kulueriä, jotka 62 00:05:13.650 --> 00:05:18.070 voivat käytännössä viitata vaikkapa päällekkäisiin työtehtäviin tai asiakkaille 63 00:05:18.070 --> 00:05:22.680 määrättyihin ylimääräisiin tutkimuksiin. 64 00:05:22.680 --> 00:05:27.660 Palveluprosessin osalta keskeisimpiä tekijöitä on asiakkaiden tai potilaiden 65 00:05:27.660 --> 00:05:33.450 oikea aikainen hoito ja palvelu sekä laadukas ohjaus. 66 00:05:33.450 --> 00:05:36.030 Lähijohdon tehtäväkenttä on myös huolehtia asiakasprosessien 67 00:05:36.030 --> 00:05:40.270 sujuvoittamista ja yhtenäistämisestä. 68 00:05:40.270 --> 00:05:43.860 Ja tarvittaessa varmistaa, että toimintamallia uudistetaan 69 00:05:43.860 --> 00:05:48.740 kustannustehokkaammin ja vaikuttaviksi. 70 00:05:48.740 --> 00:05:52.680 Jo aiemmin mainitusta on tärkeää, että lähijohto ei ole johdu 71 00:05:52.680 --> 00:05:54.640 vain omaan yksikköönsä ja sen kustannussäästöihin. 72 00:05:54.640 --> 00:06:01.790 Sen sijaan hänen tulee huomioida palvelujärjestelmän kokonaisuus. 73 00:06:01.790 --> 00:06:05.710 Keskeinen osa lähijohdon tehtäviä on myös työntekijöiden tukeminen tilanteissa, 74 00:06:05.710 --> 00:06:11.160 joissa talous ja ammattietiikka vetävät eri suuntiin. 75 00:06:11.160 --> 00:06:15.680 Tällöin on erittäin tärkeää, että työntekijöille viestitään läpinäkyvästi 76 00:06:15.680 --> 00:06:19.190 säästöpaineiden takana olevasta taloudellisesta tilanteesta.