WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:03.000 --> 00:00:08.260
Aivan tallenteen linjohtamiseen liittyvä
tehokkuusajattelu johdattaa meidät hyvinvointialueita

2
00:00:08.260 --> 00:00:10.960
koskevaan viimeaikaiseen
julkiseen keskusteluun.

3
00:00:10.960 --> 00:00:16.950
Hyvinvointialueiden
taloudellisista tilanteista.

4
00:00:16.950 --> 00:00:21.910
Oheinen ote helsingin sanomien uutisista
vuoden kaksituhattakaksikymmentäneljä

5
00:00:21.910 --> 00:00:26.690
elokuuta kuvaa keskustelun sävyä.

6
00:00:26.690 --> 00:00:30.870
Sosiaali ja terveysalan taloudellisen
tilanteen tarkastelu kytkeytyy

7
00:00:30.870 --> 00:00:35.830
johtamiseen liittyen niin
kutsuttuun managerialismiin.

8
00:00:35.830 --> 00:00:41.470
Managerialismilla viitataan kehitykseen, jossa
yksityisen sektorin liikkeenjohdollista ajattelua

9
00:00:41.470 --> 00:00:48.350
tuodaan yhä enenevässä määrin mukaan
julkisten organisaatioiden tarkasteluun.

10
00:00:48.350 --> 00:00:54.820
Yksityisen sektorin puolella toiminnan
keskiössä on kustannustehokkuus ja tuottavuus.

11
00:00:54.820 --> 00:00:58.480
Ja managerialismin myötä samaa
logiikkaa on tuotu mukaan myös yleisesti

12
00:00:58.480 --> 00:01:03.650
sosiaali ja terveyspalveluita
koskevaan tarkasteluun.

13
00:01:03.650 --> 00:01:09.050
Ja nykyisin nimenomaan
hyvinvointialueita koskevaan tarkastelu.

14
00:01:09.050 --> 00:01:12.720
Tähän liittyen siirrymme tarkastelemaan
talousjohtamista ja nimenomaan

15
00:01:12.720 --> 00:01:20.510
lähijohdon työnkuvaan
liittyvää kustannustietoisuutta.

16
00:01:20.510 --> 00:01:26.290
Talousjohtaminen on yksi johtamisosaamista
keskeisistä ulottuvuuksista, sillä

17
00:01:26.290 --> 00:01:31.770
viitataan johtajan kykyyn suunnitella,
seurata, raportoida ja analysoida

18
00:01:31.770 --> 00:01:36.180
taloutta erilaisten talouden
tunnuslukujen avulla.

19
00:01:36.180 --> 00:01:42.160
Johtajan tulee ymmärtää organisaation talouden
prosesseja seurata sekä käyttää erilaisia

20
00:01:42.160 --> 00:01:48.730
talouden työkaluja, joista esimerkkinä
erilaiset kustannus ja hyötyanalyysi.

21
00:01:48.730 --> 00:01:53.490
Johtajan tulee myös osata asettaa
organisaation toimintaa koskevia taloudellisia

22
00:01:53.490 --> 00:01:59.430
ja mitattavissa olevia tavoitteita,
seurata työn ja päätöksenteon vaikuttavuutta

23
00:01:59.430 --> 00:02:04.330
sekä osallistua hankintojen suunnitteluun,
joihin liittyvät muun muassa hankintojen

24
00:02:04.330 --> 00:02:08.130
kilpailutus sekä laskujen käsittely.

25
00:02:08.130 --> 00:02:12.170
Johtajan tulee myös varmistaa, että
työntekijät ymmärtävät asiakkaita

26
00:02:12.170 --> 00:02:18.730
koskevan päätöksenteon
taloudelliset vaikutukset.

27
00:02:18.730 --> 00:02:23.810
Hyvinvointialueet ovat julkisia
organisaatioita, joiden tehtävänä on hoitaa

28
00:02:23.810 --> 00:02:28.540
hyvin perustehtävänsä ja
tuottaa yhteiskunnallista hyvää.

29
00:02:28.540 --> 00:02:32.090
Tähän viitataan myös
termillä vaikuttavuus.

30
00:02:32.090 --> 00:02:36.830
Yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa
voidaan katsoa olevan kyse siitä, miten

31
00:02:36.830 --> 00:02:41.910
paljon ja kuinka kestävästi jokin
toiminta parantaa yhteiskuntaa.

32
00:02:41.910 --> 00:02:46.580
Sosiaali ja terveydenhuollon vaikuttavuudella
tarkoitetaan palveluilla aikaansaatua

33
00:02:46.580 --> 00:02:54.130
vaikutusta terveyteen hyvinvointiin
tai muuhun toivottuun asiaan.

34
00:02:54.130 --> 00:02:58.940
Sosiaali ja terveyspalvelujen kontekstissa
kaikilla johdon tasoilla on oltava

35
00:02:58.940 --> 00:03:03.440
ymmärrys vaikuttavuustavoitteiden
saavuttamisen kustannuksista.

36
00:03:03.440 --> 00:03:08.680
Eli siis kustannuksista, jotka
aiheutuvat tavoitteiden saavuttamisesta.

37
00:03:08.680 --> 00:03:12.970
Tämä mahdollistaa
resurssien tehokkaan käytön.

38
00:03:12.970 --> 00:03:16.490
Lähijohtajille tulosvastuu yksikön
toiminnasta on jo arkipäivää.

39
00:03:16.490 --> 00:03:21.650
Talouden johtaminen käsittää talous ja
budjettivastuun hankinnat tilastointia

40
00:03:21.650 --> 00:03:28.090
sekä yksikön toiminnan
seurantaa ja arviointia.

41
00:03:28.090 --> 00:03:32.200
Talousjohtamiseen liittyen lähijohdon
tehtävänä on ymmärtää ja osata selittää

42
00:03:32.200 --> 00:03:36.660
myös työntekijöille talouden
ja toiminnan yhteydet.

43
00:03:36.660 --> 00:03:42.570
Eli mistä toiminnan kustannukset muodostuvat
ja miten niihin voidaan vaikuttaa?

44
00:03:42.570 --> 00:03:46.580
Kustannusten analysoinnin myötä on
mahdollista löytää keinoja parantaa

45
00:03:46.580 --> 00:03:50.800
toiminnan taloudellisuutta
ja vaikuttavuutta.

46
00:03:50.800 --> 00:03:55.740
Lähiöiden kohdalla puhutaan myös
kustannustietoisuusesta eli kustannusten vähentämistä.

47
00:03:55.740 --> 00:03:59.220
Näkökulmaa on laajemmasta
ymmärryksestä kustannusten hallinnasta.

48
00:03:59.220 --> 00:04:09.910
Kyse on kustannusten näkyväksi tekemisestä
ja siitä saadun tiedon hyödyntämisestä.

49
00:04:09.910 --> 00:04:13.750
Kustannustietoisuusteen liittyen lähijohdolla on
omat vaikutusmahdollisuutensa hyvinvointialueiden

50
00:04:13.750 --> 00:04:22.020
toiminnan, taloudellisuuden ja
vaikuttavuuden kehittämisen suhteen.

51
00:04:22.020 --> 00:04:26.190
Osaava lähijohtaja kykenee mitoittamaan
resurssit, kuten esimerkiksi

52
00:04:26.190 --> 00:04:30.420
työntekijöiden määrän tarpeen mukaan.

53
00:04:30.420 --> 00:04:33.410
Hänellä on myös mahdollisuus
huolehtia siitä, että

54
00:04:33.410 --> 00:04:36.730
työntekijöillä on tarvittava osaaminen.

55
00:04:36.730 --> 00:04:39.230
Tarvittaessa lähijohtaja
osaa myös tukea työntekijöiden

56
00:04:39.230 --> 00:04:43.880
asiantuntijuutta ja siinä kehittymistä.

57
00:04:43.880 --> 00:04:49.820
Lähijohdon tehtäväkenttää on myös työntekijöiden
vaihtuvuuden ja poissaolojen ehkäiseminen sekä

58
00:04:49.820 --> 00:04:56.710
toiminnan järkevä kohdistaminen ja
toimintatapojen järkevyyden varmistaminen.

59
00:04:56.710 --> 00:05:02.800
Lähijohto voi hyödyntää sosiaali ja
terveysalan ammattilaisten tietoa ja kokemusta.

60
00:05:02.800 --> 00:05:07.390
Lin johtamiseen liittyen lähijohto voi
yksi työntekijöiden kanssa kartoittaa

61
00:05:07.390 --> 00:05:13.650
esimerkiksi palveluprosessiin liittyviä
ylimääräisiä tai turhia kulueriä, jotka

62
00:05:13.650 --> 00:05:18.070
voivat käytännössä viitata vaikkapa
päällekkäisiin työtehtäviin tai asiakkaille

63
00:05:18.070 --> 00:05:22.680
määrättyihin ylimääräisiin tutkimuksiin.

64
00:05:22.680 --> 00:05:27.660
Palveluprosessin osalta keskeisimpiä
tekijöitä on asiakkaiden tai potilaiden

65
00:05:27.660 --> 00:05:33.450
oikea aikainen hoito ja
palvelu sekä laadukas ohjaus.

66
00:05:33.450 --> 00:05:36.030
Lähijohdon tehtäväkenttä on
myös huolehtia asiakasprosessien

67
00:05:36.030 --> 00:05:40.270
sujuvoittamista ja yhtenäistämisestä.

68
00:05:40.270 --> 00:05:43.860
Ja tarvittaessa varmistaa,
että toimintamallia uudistetaan

69
00:05:43.860 --> 00:05:48.740
kustannustehokkaammin ja vaikuttaviksi.

70
00:05:48.740 --> 00:05:52.680
Jo aiemmin mainitusta on tärkeää,
että lähijohto ei ole johdu

71
00:05:52.680 --> 00:05:54.640
vain omaan yksikköönsä ja
sen kustannussäästöihin.

72
00:05:54.640 --> 00:06:01.790
Sen sijaan hänen tulee huomioida
palvelujärjestelmän kokonaisuus.

73
00:06:01.790 --> 00:06:05.710
Keskeinen osa lähijohdon tehtäviä on
myös työntekijöiden tukeminen tilanteissa,

74
00:06:05.710 --> 00:06:11.160
joissa talous ja ammattietiikka
vetävät eri suuntiin.

75
00:06:11.160 --> 00:06:15.680
Tällöin on erittäin tärkeää, että
työntekijöille viestitään läpinäkyvästi

76
00:06:15.680 --> 00:06:19.190
säästöpaineiden takana olevasta
taloudellisesta tilanteesta.