WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.500 --> 00:00:06.040 Valmentavaa johtamista avaavasta tallenteesta voimme sujuvasti 2 00:00:06.040 --> 00:00:09.490 siirtyä linjohtamisen tarkasteluun. 3 00:00:09.490 --> 00:00:12.850 Eri hyvinvointialueiden verkkosivuilta löytyy mainintoja 4 00:00:12.850 --> 00:00:16.550 niin johtamisesta tai lin kehittämisestä. 5 00:00:16.550 --> 00:00:24.220 Mutta mistä lin johtamisessa on kyse ja miten se linkittyy valmentavaan johtamiseen? 6 00:00:24.220 --> 00:00:28.420 Niin ajattelutai niin johtaminen liittyy kehittämiseen ja sen 7 00:00:28.420 --> 00:00:33.150 alkuperä on pääomavaltaista tehdasteollisuudessa. 8 00:00:33.150 --> 00:00:36.610 Niin menetelmä kehitettiin tuhatyhdeksänsataaseitsemänkymmentä 9 00:00:36.610 --> 00:00:40.390 luvulla japanissa toyotan autotehtaalla. 10 00:00:40.390 --> 00:00:46.170 Kyse oli alunperin eräänlaisesta työn järkeistämisen mallista, jonka johtoajatuksena 11 00:00:46.170 --> 00:00:51.110 olivat sujuvat tuotantolinjat kaikenlaisen hukan eli asiakkaalle. 12 00:00:51.110 --> 00:00:56.050 Arvoa tuottamattoman tekijän poistaminen mahdollisimman niukat varastointi 13 00:00:56.050 --> 00:01:01.960 ja logistiikkakustannukset sekä asiakkaalle tuotettava arvo. 14 00:01:01.960 --> 00:01:07.140 Niin on johtamisjärjestelmä, joka perustuu työn vakiintumiseen ja vakioiden 15 00:01:07.140 --> 00:01:10.820 työn, systemaattiseen ja jatkuvaan kehittämiseen. 16 00:01:10.820 --> 00:01:14.400 Työn vakioiminen on keskeistä siksi, että vain vakioitua toimintaa 17 00:01:14.400 --> 00:01:18.730 voidaan arvioida mitata ja kehittää. 18 00:01:18.730 --> 00:01:24.790 Niihin toiminnassa huomio ei ole yksittäisten työntekijöiden työsuoritusten maksimoinnissa, vaan 19 00:01:24.790 --> 00:01:31.090 niin sanotussa virtaus tehokkuudessa, jolla viitataan siihen, että asiakkaan tarpeisiin vastataan 20 00:01:31.090 --> 00:01:37.260 viiveettä ja hän saa sujuvasti tarvitsemaansa hoitoa tai palvelua. 21 00:01:37.260 --> 00:01:42.820 Työn vakioiminen eli standardointi voi toteutua käytännössä esimerkiksi toistuvina 22 00:01:42.820 --> 00:01:48.180 ja dokumentoituina päivittäisenä aikatauluja ja rutiineina standardoituina tehtävän 23 00:01:48.180 --> 00:01:55.480 kuvina ja työtehtävinä ja erilaisena kirjallisina ohjeina. 24 00:01:55.480 --> 00:01:58.490 Kirjallisiin ohjeiden ohjeisiin voidaan esimerkiksi 25 00:01:58.490 --> 00:02:02.830 kuvata työprosessin tärkeimmät vaiheet. 26 00:02:02.830 --> 00:02:08.350 Niiden johtaminen tai kehittäminen on nykyisin yleisesti käytössä erityisesti terveydenhuollon 27 00:02:08.350 --> 00:02:16.520 puolella, mutta se on tullut mukaan myös sosiaalityön puolelle. 28 00:02:16.520 --> 00:02:21.080 Ohessa käytännön esimerkkejä siitä, mitä hukkala voidaan tarkoittaa 29 00:02:21.080 --> 00:02:29.860 sosiaali ja terveyspalvelujen kontekstissa. 30 00:02:29.860 --> 00:02:35.750 Ja tässä virtaus tehokkuusajattelu on ytimessä oleva arvovirtakuvaus. 31 00:02:35.750 --> 00:02:41.570 Arvovirtakuvauksessa kuvataan käytännössä sitä kuinka asiakkaan tai potilaan hoito tai palvelu 32 00:02:41.570 --> 00:02:48.000 etenee ja kuinka siihen liittyvä tieto ja tarvittavat materiaalit siirtyvät. 33 00:02:48.000 --> 00:02:51.680 Kuvauksen avulla voidaan tunnistaa asiakkaalle tai potilaalle. 34 00:02:51.680 --> 00:02:57.500 Lisäarvoa tuottavat ja arvoa tuottamattomat toiminnot eli hukat terveydenhuollossa. 35 00:02:57.500 --> 00:03:06.430 Arvovirta on käytännössä asiakkaan tai potilaan hoitopolku. 36 00:03:06.430 --> 00:03:11.680 Valmentavalla johtamisella ja lin johtamisella on keskinäinen kytkös. 37 00:03:11.680 --> 00:03:15.560 Niin johtaminen voidaan nähdä valmentavan filosofiana sen sijaan, 38 00:03:15.560 --> 00:03:20.320 että kyse olisi yksinkertaisesta työkalupakista. 39 00:03:20.320 --> 00:03:24.280 Lien johtajilta edellytetäänkin valmentavaa otetta, jossa tiimi 40 00:03:24.280 --> 00:03:28.860 ja valtuutetaan ja osallistetaan päätöksentekoon. 41 00:03:28.860 --> 00:03:38.070 Ja tiimeille annetaan toiminnasta säännöllistä palautetta. 42 00:03:38.070 --> 00:03:41.520 Lähijunamisella tehtävänä on tukea leanin periaatteiden noudattamista 43 00:03:41.520 --> 00:03:46.270 eli käytännössä tuki kohdistuu hukan tunnistamiseen ja poistamiseen 44 00:03:46.270 --> 00:03:51.170 sekä jatkuvan parantamisen vahvistamiseen. 45 00:03:51.170 --> 00:03:54.570 Lähiöiden apuna on viestintä erilaisten visuaalisten 46 00:03:54.570 --> 00:03:58.390 seinätaulujen ja pikapalaverien muodossa. 47 00:03:58.390 --> 00:04:04.510 Johdolla ja työntekijöillä on oltava selkeä käsitys siitä, mitä heiltä odotetaan. 48 00:04:04.510 --> 00:04:10.480 Ja tämä edellyttää erilaisten mittarien ja tavoitteiden ja niissä onnistumisen visualisointia 49 00:04:10.480 --> 00:04:14.970 ja koko työyhteisön näkyville sijoitettaville seinätauluilla. 50 00:04:14.970 --> 00:04:19.780 Mittarit voivat liittyä esimerkiksi laatuun aikaan resursseihin, 51 00:04:19.780 --> 00:04:24.050 kustannuksiin tai turvallisuuteen. 52 00:04:24.050 --> 00:04:28.850 Pikapalaverieiden tarkoituksena on tarjota säännöllinen foorumi asetettujen mittareiden 53 00:04:28.850 --> 00:04:35.150 tavoitteiden, resurssien ja ongelmien raportoinnille. 54 00:04:35.150 --> 00:04:40.340 Niin johtaminen edellyttää valmentavaa johtamistyyliä tiimityötä. 55 00:04:40.340 --> 00:04:43.980 Lähijohdon tulee valtuuttaa tiimit ja osallistaa tiimit päätöksentekoon. 56 00:04:43.980 --> 00:04:49.680 Tiimille tulee myös antaa säännöllistä palautetta. 57 00:04:49.680 --> 00:04:54.320 Kaiken kaikkiaan henkilöstölle tulee antaa valtuuksia kehittää ja lähijohdon 58 00:04:54.320 --> 00:04:58.380 tulee pysyä itse kehittämisessä taka alalla. 59 00:04:58.380 --> 00:05:09.020 Lähiöiden ei ole tarkoitus antaa tiimille suoria vastauksia ongelmatilanteissakaan. 60 00:05:09.020 --> 00:05:12.960 Niin ajattelun soveltaminen sosiaali ja terveyspalvelujen kontekstissa 61 00:05:12.960 --> 00:05:16.850 on kuitenkin saanut osakseen myös kritiikkiä. 62 00:05:16.850 --> 00:05:22.210 Kun samalla yritetään toimia lean ajattelua seuraten kuin liukuhihnalla 63 00:05:22.210 --> 00:05:25.340 ja tehdä työtä ammattietiikan mukaisesti. 64 00:05:25.340 --> 00:05:29.700 Niin herää kysymys siitä, että voiko tämä johtaa siihen, että 65 00:05:29.700 --> 00:05:34.430 sotealan ammattilaiset väsyvät entisestään? 66 00:05:34.430 --> 00:05:40.710 Myös sotepalveluiden monimutkainen rakenne haastaa linin käytön, mikäli esimerkiksi 67 00:05:40.710 --> 00:05:45.190 päivystystä saadaan sujuvoituuettua, niin pullonkaula pullonkaulaksi voi 68 00:05:45.190 --> 00:05:50.280 muodostua se, että jatkohoitopaikkoja ei ole. 69 00:05:50.280 --> 00:05:53.220 Kehittäminen vaatii myös resursseja. 70 00:05:53.220 --> 00:05:58.320 Eli mitä suurempi muutosprosessi, sitä enemmän tarvittaisiin lisää henkilöstöä 71 00:05:58.320 --> 00:06:03.580 tekemään työt kun henkilöstön aikaa menee myös kehittämiseen. 72 00:06:03.580 --> 00:06:08.440 Sote alalla asiakastyö on myös totuttu tekemään omalla persoonalla. 73 00:06:08.440 --> 00:06:13.330 Niinpä työskentelytapojen standardointi voidaan kokea eettisesti ristiriitaisena.