WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:01.740 --> 00:00:07.360
Tervetuloa orientoivan kurssin opetusta
tallenteiden pariin näillä tallenteella

2
00:00:07.360 --> 00:00:10.780
hahmottelemme kokonaiskuvaa sosiaali
ja terveysalan henkilöstötyöhön

3
00:00:10.780 --> 00:00:14.710
ja johtamiseen liittyvästä osaamisesta.

4
00:00:14.710 --> 00:00:22.590
Näkökulmamme on erityisesti lähi
ja keskijohdon osaamistarpeista.

5
00:00:22.590 --> 00:00:27.510
Sosiaali ja terveysalan johtamisosaamista
tarkastelussa on hyvä lähteä liikkeelle johtamisen

6
00:00:27.510 --> 00:00:33.760
määrittelystä eli siitä, mistä
organisaatioiden johtamisessa on kyse.

7
00:00:33.760 --> 00:00:38.200
Itse käytännön toimijat eli johtajat
ja johdettavat määrittelevät johtamisen

8
00:00:38.200 --> 00:00:44.080
erityiseksi toiminnaksi, jossa tehdään
valintoja ja päätöksiä, asetetaan tavoitteita

9
00:00:44.080 --> 00:00:49.550
ja ohjataan muita
tavoitteiden saavuttamiseksi.

10
00:00:49.550 --> 00:00:54.390
Johtamisen keskeinen tarkoitus on sitouttaa
johdettavat yhteisten tavoitteiden toteuttamiseen

11
00:00:54.390 --> 00:00:59.050
ja kehittämään toimintaa
jatkuvasti yksi johdon kanssa.

12
00:00:59.050 --> 00:01:04.890
Johtamisella on eri aloista ja tehtävistä
huolimatta tiettyjä samankaltaisuuksia.

13
00:01:04.890 --> 00:01:08.550
Kaikilla johtavista työtä
tekevillä on ensinnäkin tavoitteet,

14
00:01:08.550 --> 00:01:11.460
jotka määrittelevät heidän toimintaansa.

15
00:01:11.460 --> 00:01:15.880
Toiseksi heidän käytössään on aina
tietyt resurssit, joihin kuuluvat

16
00:01:15.880 --> 00:01:19.930
työvoima eli johdattävien
työpanos sekä osaaminen.

17
00:01:19.930 --> 00:01:27.070
Fyysiset puitteet, materiaalit ja
välineet, tietojärjestelmät sekä raha.

18
00:01:27.070 --> 00:01:31.420
Ja kolmanneksi johtajien tulee
noudattaa niin organisaation sisällä

19
00:01:31.420 --> 00:01:37.300
luotuja kuin myös sen ulkopuolelta
tulevia normeja, sääntöjä ja sopimuksia,

20
00:01:37.300 --> 00:01:43.290
kuten esimerkiksi lainsäädäntöä.

21
00:01:43.290 --> 00:01:47.320
Johtamisen osuutta on myös
hyvä huomioida eri tasot.

22
00:01:47.320 --> 00:01:51.750
Perinteisesti johtaminen
jaotellaan karkeasti strategiseen

23
00:01:51.750 --> 00:01:55.750
johtoon keskijohtoon ja lähijohtoon.

24
00:01:55.750 --> 00:02:00.980
Strategisen johdon tehtävänä on
kokonaisuuksien suurten linjojen hallinta ja

25
00:02:00.980 --> 00:02:06.890
verkostojen ylläpitäminen, strateginen
johto eli ylin johto on organisaation

26
00:02:06.890 --> 00:02:10.560
näkyvin edustaja ja laatii
organisaation toiminnalle.

27
00:02:10.560 --> 00:02:15.550
Suuntaviivat huomioiden lainsäädännön.

28
00:02:15.550 --> 00:02:21.760
Keskijohdon tehtävä on viedä ylimmän johdon
strategiset suunnitelmat käytännön tasolle.

29
00:02:21.760 --> 00:02:25.820
Tähän liittyen keskijohdon tehtävänä
on organisaation eri yksiköiden

30
00:02:25.820 --> 00:02:30.580
johtaminen kantamalla tätä koskevat
taloudelliset vastuut ja huolehtimalla

31
00:02:30.580 --> 00:02:33.890
yksiköiden henkilöstöjohtamisesta.

32
00:02:33.890 --> 00:02:36.870
Lähijohdon tehtävänä on
keskijohdon tavoin viedä strategiset

33
00:02:36.870 --> 00:02:40.200
suunnitelmat käytännön tasolle.

34
00:02:40.200 --> 00:02:44.780
Lähijohto toimii nimensä mukaisesti
lähellä henkilöstöä varmistaen perustyön

35
00:02:44.780 --> 00:02:46.800
ja päivittäistoiminnan
toteutumisen lähijohtotoimiin.

36
00:02:46.800 --> 00:02:55.390
Myös työnantajan edustajana käyttäen
siihen liittyvää työnjohto oikeutta.

37
00:02:55.390 --> 00:02:58.570
Lähijohto varmistaa oman toimintayksikköönsa
ja sen henkilöstön toimintaedellytykset

38
00:02:58.570 --> 00:03:05.750
ohjaa ja valvoo, priorisoi sekä
ylläpitää toimintatapoja ja huolehtii myös

39
00:03:05.750 --> 00:03:07.710
päivittäistä prosessien kehittämisestä.

40
00:03:07.710 --> 00:03:11.850
Lähijohdon tehtäväkenttään kuuluvat
myös henkilöstön hallinnolliset tehtävät

41
00:03:11.850 --> 00:03:15.670
työhyvinvoinnin varmistaminen
sekä henkilöstön tukeminen.

42
00:03:15.670 --> 00:03:21.550
Jotta työt tulisivat
hoidetuksi laadukkaasti.

43
00:03:21.550 --> 00:03:30.560
Erityisesti lähijohdon kohdalla alan
substanssiosaamisen merkitys korostuu.

44
00:03:30.560 --> 00:03:33.610
Oheinen kuva avaa sosiaali
ja terveysalan johtamiskenttää

45
00:03:33.610 --> 00:03:35.690
ja johtamiseen liittyviä osaamistarpeita.

46
00:03:35.690 --> 00:03:44.360
Kuva on kooste, joka pitää sisällään niin
johtamisen eri tasot kuin myös eri alat.

47
00:03:44.360 --> 00:03:48.580
Käytännössä johtajan tehtävissä
tarvittava osaaminen vaihtelee muun muassa

48
00:03:48.580 --> 00:03:53.270
sen mukaan, minkä tason
ja alan johtajasta on kyse.

49
00:03:53.270 --> 00:03:56.600
Esimerkiksi lähijohtaja tarvitsee osin
erilaista osaamista kuin strategisen

50
00:03:56.600 --> 00:04:01.620
tason johtaja ja taas toisaalta
sosiaalipalvelujen johtaminen edellyttää osin

51
00:04:01.620 --> 00:04:06.190
erilaista osaamista kuin
terveyspalvelujen johtaminen.

52
00:04:06.190 --> 00:04:10.090
Oheinen kuva toimii kuitenkin
hyvänä yleiskuvana ja osoittaa miten

53
00:04:10.090 --> 00:04:12.830
monipuolista osaamista
johtaminen yleisesti edellyttää.

54
00:04:12.830 --> 00:04:21.250
Sosiaali ja terveyspalvelujen
kontekstissa.

55
00:04:21.250 --> 00:04:26.210
Sosiaali ja terveysalan johtamiseen
vaikuttaa nykyisin keskeisesti soteuudistus

56
00:04:26.210 --> 00:04:30.050
eli vuoden 2000
kaksikymmentäkolme tammikuun 1.

57
00:04:30.050 --> 00:04:32.420
Päivään ajoittunut uudistus.

58
00:04:32.420 --> 00:04:36.680
Jolloin sosiaali ja terveydenhuollon
sekä pelastustoimen järjestämisvastuu

59
00:04:36.680 --> 00:04:41.910
siirtyi kunnilta ja
kuntayhtymiltä hyvinvointialueille.

60
00:04:41.910 --> 00:04:44.830
Soteuudistuksen eräs
keskeisistä tavoitteista on ollut

61
00:04:44.830 --> 00:04:48.170
sosiaali ja terveyspalvelujen integraatio.

62
00:04:48.170 --> 00:04:53.470
Integraation tarpeellisuutta on perusteltu
palvelujen päällekkäisyyksien ja palveluaikojen

63
00:04:53.470 --> 00:04:59.880
palveluaukkojen poistamisella, mikä
parantaisi palvelujen laatua, tehokkuutta ja

64
00:04:59.880 --> 00:05:05.350
kustannusvaikuttavuutta erityisesti niiden
asiakkaiden ja potilaiden osalta, jotka

65
00:05:05.350 --> 00:05:09.720
tarvitsevat paljon erilaisia palveluja.

66
00:05:09.720 --> 00:05:14.540
Johtamisen merkitys korostuu integraatiossa,
sillä integraation toimeenpanoja

67
00:05:14.540 --> 00:05:19.440
sen ulottuminen asiakasrajapintaan,
samoin kuin myös henkilöstön sitouttaminen

68
00:05:19.440 --> 00:05:23.770
uuteen toimintatapaan
edellyttävät hyvää johtamista.

69
00:05:23.770 --> 00:05:28.370
Erityisesti lähi ja keskijohdolla on
tässä keskeinen rooli, sillä heidän

70
00:05:28.370 --> 00:05:32.710
yleisenä tehtävänään on jo aiemmin
mainitusta organisaatioiden strategioiden

71
00:05:32.710 --> 00:05:37.680
toimeenpaneminen ja
viimeinen käytännön toimintaa.

72
00:05:37.680 --> 00:05:42.880
Soteuudistukseen liittyvät organisaatiouudistukset
ja erityisesti toimintarakenteiden

73
00:05:42.880 --> 00:05:47.960
madaltuminen on johtanut siihen, että
lähi ja keskijohdon tehtäväkentässä ja

74
00:05:47.960 --> 00:05:51.800
osaamistarpeista on
tapahtunut joitain muutoksia.

75
00:05:51.800 --> 00:05:56.540
Integraatiosuunnitelmien toteutuminen
edellyttää nyt johtamisen kaikilta tasoilta

76
00:05:56.540 --> 00:06:01.790
sekä organisaation sisäisiin kysymyksiin
että toimintaympäristön kanssa tehtävään

77
00:06:01.790 --> 00:06:05.620
yhteistyöhön liittyvien
ulottuvuuksien hallintaan.

78
00:06:05.620 --> 00:06:11.030
Eli käytännössä perinteisesti ylimmän
tai strategisen johdon tehtävänkuvio on

79
00:06:11.030 --> 00:06:19.130
valunut integraatiokehityksen
myötä alemman tason johtajille.

80
00:06:19.130 --> 00:06:23.510
Soteuudistukseen liittyvä sosiaali
ja terveyspalvelujen integraatio

81
00:06:23.510 --> 00:06:26.740
pitää sisällään monia eri tasoja.

82
00:06:26.740 --> 00:06:30.060
Vertikaalisella integraatiolla
viitataan palvelujärjestelmän

83
00:06:30.060 --> 00:06:33.400
eri hierarkiatasojen yhdistymiseen.

84
00:06:33.400 --> 00:06:37.680
Esimerkkinä perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon

85
00:06:37.680 --> 00:06:42.930
tai perus ja erityis
sosiaalityön integraatio.

86
00:06:42.930 --> 00:06:47.000
Horisontaalinen integraatio
koskettaa taas samalla hierarkiisella

87
00:06:47.000 --> 00:06:50.010
tasolla olevia yksiköitä.

88
00:06:50.010 --> 00:06:56.080
Esimerkkinä perusterveydenhuollon ja
perustason sosiaalipalvelujen integraatio.

89
00:06:56.080 --> 00:07:01.680
Funktionaalisessa integraatiossa yhdistäminen
koskee keskeisiä tutkittu tukitoimintoja,

90
00:07:01.680 --> 00:07:06.720
kuten esimerkiksi
tietojärjestelmiä ja rahoitusta.

91
00:07:06.720 --> 00:07:12.440
Edellisten lisäksi voidaan tarkastella
makroeli järjestelmätason integraatiota.

92
00:07:12.440 --> 00:07:16.890
Tässä yhteiskuntatasolla poliittiseen
päätöksentekoon ja lainsäädäntöön

93
00:07:16.890 --> 00:07:20.280
perustuvat rakenteet yhdistyvät.

94
00:07:20.280 --> 00:07:25.420
Messu eli organisaatiotason integraatiolla
taas viitataan organisaatioiden väliseen

95
00:07:25.420 --> 00:07:30.660
tai jonkin organisaation eri
yksiköiden väliseen yhteistyöhön.

96
00:07:30.660 --> 00:07:36.960
Ammattilaistason integraatio tarkoittaa
eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä.

97
00:07:36.960 --> 00:07:42.180
Ja lopulta mikro eli kliinisen tai
asiakastason integraatiolla viitataan

98
00:07:42.180 --> 00:07:47.260
asiakaslähtöiseen ammattilaisten
keskinäiseen sekä asiakkaan ja ammattilaisen

99
00:07:47.260 --> 00:07:52.710
väliseen vuorovaikutukseen.

100
00:07:52.710 --> 00:07:57.770
Sosiaali ja terveyspalveluiden
rakenteellinen integraatio eli sosiaali ja

101
00:07:57.770 --> 00:08:01.870
terveydenhuollon järjestämisvastuun
organisoiminen mahdollisimman laajasti

102
00:08:01.870 --> 00:08:07.270
samalle järjestäjätaho ei ole tae
siitä, että integraatio ulottuisi myös

103
00:08:07.270 --> 00:08:12.000
käytäntöön eli
ammattilaisia asiakastasolla.

104
00:08:12.000 --> 00:08:15.290
Tämä johtuu muun muassa
seuraavista haasteista.

105
00:08:15.290 --> 00:08:21.850
Ensinnäkin sosiaali ja terveyspalvelujen erilaiset
lainsäädännöt voivat vaikeuttaa tiedonkulkua

106
00:08:21.850 --> 00:08:27.130
eri aloja edustavilla ammattilaisilla voi myös
olla heikko tietämys toistensa asiantuntemuksesta

107
00:08:27.130 --> 00:08:31.160
ja rooleista asiakkaan palveluprosessissa.

108
00:08:31.160 --> 00:08:37.000
Kullakin ammattikunnalla on myös oman koulutuksensa
myötä käytössä oman alansa terminologia,

109
00:08:37.000 --> 00:08:41.510
jota eri alan ammattilaisten
voi olla haastavaa ymmärtää.

110
00:08:41.510 --> 00:08:47.090
Lisähaasteensa tuovat myös eri alojen
omat kulttuurit ja perinteet sekä arvot,

111
00:08:47.090 --> 00:08:51.320
joista osa voi olla vieraita
toisen alan ammattilaisille.

112
00:08:51.320 --> 00:08:56.700
Myös yleisesti organisaatioiden toimintaan
kytkeytyvät valta ja status hierarkiat voivat luoda

113
00:08:56.700 --> 00:09:03.140
jännitteitä ja konflikteja eli ammattiryhmien
edustajien välille ja tällöin vaarana on, että

114
00:09:03.140 --> 00:09:09.630
toisen ammattialan edustaja koetaan
yhteyskumppanin sijaan kilpailijana.

115
00:09:09.630 --> 00:09:15.510
Jotta rakenteellinen integraatio konkretisoituisi
myös integroituneena, käytänteenä.

116
00:09:15.510 --> 00:09:18.940
Se edellyttää tilanteeseen
sopivaa johtamista.

117
00:09:18.940 --> 00:09:23.440
Esimerkiksi ammatillisten rajojen
suojelun ylittämiseksi ja henkilöstön

118
00:09:23.440 --> 00:09:26.610
sitouttamiseksi uuteen toimintatapaan.

119
00:09:26.610 --> 00:09:36.340
Tämän osalta huomio keskittyy ennen kaikkea
lähi ja keskijohdon johtamisosaamista.

120
00:09:36.340 --> 00:09:40.980
Lähi ja keskijohdolla on siis keskeinen
rooli rakenteellisen integraation

121
00:09:40.980 --> 00:09:44.300
jalkauttamisessa myös toiminnan tasolle.

122
00:09:44.300 --> 00:09:49.360
Tämän keskeisen roolin osalta nimenomaan
lähijohdon työssä painottuu osaaminen,

123
00:09:49.360 --> 00:09:54.430
joka liittyy eri ammattiryhmien
keskinäisen yhteistyön edistämiseen.

124
00:09:54.430 --> 00:09:58.630
Näin siksi, että lähijohto on
integraation myötä saanut johdettavakseen

125
00:09:58.630 --> 00:10:03.210
eri alojen ammattilaisista
koostuvia ryhmiä.

126
00:10:03.210 --> 00:10:08.730
Keskijohdon työssä painottuu taas osaaminen,
joka liittyy sekä suunnittelu ja kehittämistyöhön

127
00:10:08.730 --> 00:10:15.080
että muiden palvelualueiden kanssa
tehtävän yhteistyön edistämiseen.

128
00:10:15.080 --> 00:10:19.500
Integraatiota edistävä johtamis
osaaminen edellyttää lähi ja keskeisiltä

129
00:10:19.500 --> 00:10:24.550
uudenlaista asennoitumista
integraation sisäistämistä.

130
00:10:24.550 --> 00:10:29.250
Tämä voi käytännössä tarkoittaa muun muassa
kykyä nousta oman ammatillisen taustan

131
00:10:29.250 --> 00:10:34.900
ulkopuolelle ja valmiutta tehdä
yhteistyötä eri toimialojen kanssa.

132
00:10:34.900 --> 00:10:40.510
Kyse on siis toimiala ja ammattilaisrajat
ylittävästä toimintatavasta.

133
00:10:40.510 --> 00:10:46.210
Lähi ja keskijohdon tulee sisäistää
organisaation kokonaissato kokonaisetu sen sijaan

134
00:10:46.210 --> 00:10:53.370
että he keskittyisivät toiminnassaan
osaoptimointia ja osaoptimointiin ja siiloutumiseen,

135
00:10:53.370 --> 00:10:58.350
jossa pyritään hoitamaan hyvin
vain omatoimialuetta tai yksikkö.

136
00:10:58.350 --> 00:11:03.500
Tämä edellyttää luopumista vanhoista
autoritääristä johtamismalleja.

137
00:11:03.500 --> 00:11:07.840
Autoritaarisesta johtamismallissa
johtaja toimii asiantuntijana,

138
00:11:07.840 --> 00:11:11.930
joka käskyttää sanelee
ja delegoi vastuuta.

139
00:11:11.930 --> 00:11:18.210
Tällöin työntekijöiden tehtävä typistyy
lähinnä käskyjen noudattamiseksi.

140
00:11:18.210 --> 00:11:22.600
Lähi ja keskijohdon on siis osattava
nähdä kokonaisuudet ja hahmotettava.

141
00:11:22.600 --> 00:11:26.510
Miten muutokset omassa yksikössä
vaikuttavat tai saattaisivat

142
00:11:26.510 --> 00:11:29.460
vaikuttaa toisiin yksiköihin?

143
00:11:29.460 --> 00:11:34.420
Kokonaisedun saavuttaminen voi myös edellyttää
valmiutta kompromisseihin ja luopumista

144
00:11:34.420 --> 00:11:38.790
joistain oman toimialan
resursseista kokonaisuuden hyväksi.

145
00:11:38.790 --> 00:11:41.060
Uutta ajattelutapaa voi helpottaa.

146
00:11:41.060 --> 00:11:50.300
Asiakaslähtöinen näkökulma ja yhteinen
visio integroituneista palveluketjusta.

147
00:11:50.300 --> 00:11:55.480
Lähi ja keskijohdolle edellytetään kykyä
verkostoitua ja tehdä yhteistyötä eri

148
00:11:55.480 --> 00:12:00.730
toimialojen ja ammattikuntien välillä,
jotta vältyttäisiin päällekkäisen työn

149
00:12:00.730 --> 00:12:04.440
tekemiseltä eri toimialojen
ja ammattikuntien kesken.

150
00:12:04.440 --> 00:12:09.200
Lähi ja keskijohdon tulisi hahmottaa
koko organisaatio kokonaisuus.

151
00:12:09.200 --> 00:12:13.440
Sekä eri johtajien ja toimijoiden
vastuualueet ja toiminnot.

152
00:12:13.440 --> 00:12:16.340
Tämä myötä lähi ja keskijohtoa
tietävät keihin ottaa

153
00:12:16.340 --> 00:12:20.150
yhteyttä ja keille tiedottaa asioista.

154
00:12:20.150 --> 00:12:24.330
Verkostoituminen ja toimiva yhteistyö
edellyttää lähi ja keskijohdon

155
00:12:24.330 --> 00:12:27.150
myös viestintä ja neuvottelutaitoja.

156
00:12:27.150 --> 00:12:34.370
Heidän on tärkeää hallita rakentava ja
asioita eteenpäin vievä keskustelukulttuuri.

157
00:12:34.370 --> 00:12:39.530
Käytännössä toimintojen kehittäminen erilaisissa
yhteistyöryhmissä edellyttää lähi ja keskiöltä

158
00:12:39.530 --> 00:12:44.910
myös yhteistyöalojen substanssin
edes jonkin asteista tuntemusta.

159
00:12:44.910 --> 00:12:49.890
Erityisesti yhteinen kieli on tärkeä
tässä yhteydessä, sillä sosiaalipalveluissa

160
00:12:49.890 --> 00:12:54.930
ja terveyspalveluissa saatetaan käyttää
erilaista käsitteistöä, mikä heijastuu

161
00:12:54.930 --> 00:13:01.810
yhteistyöhön ja yhteisen
ymmärryksen rakentamiseen.

162
00:13:01.810 --> 00:13:07.690
Lähi ja keskijohto toteuttaa integraatiota
yksi organisaation työntekijöiden kanssa.

163
00:13:07.690 --> 00:13:12.670
Näin ollen johdon omien asian teidensa
tarkistamisen ohella huomioitava myös työntekijöiden

164
00:13:12.670 --> 00:13:17.390
asenteet ja tuntemukset
palveluintegraation liittyen.

165
00:13:17.390 --> 00:13:21.260
Käytännössä tämä toteutuu
työntekijöiden kanssa keskustellen.

166
00:13:21.260 --> 00:13:26.640
Työntekijöille on syytä perustella, miksi
toimintatapoja on muutettava ja tuotava esille

167
00:13:26.640 --> 00:13:32.080
integraation tavoitteita sekä eri
toimialojen yhteistyön merkitystä.

168
00:13:32.080 --> 00:13:35.600
Tavoitteena on, että työntekijöille
syntyisi hyvä kokonaiskuva

169
00:13:35.600 --> 00:13:38.790
palveluketjuista, jossa he ovat osana.

170
00:13:38.790 --> 00:13:45.070
Samalla työntekijöille on myös kerrottava
avoimesti mitä heiltä odotetaan.

171
00:13:45.070 --> 00:13:50.310
Käytäntö on osoittanut yleisesti, että
erilaisten muutosten esitteleminen työntekijöille

172
00:13:50.310 --> 00:13:54.340
voi aiheuttaa hämmennystä
ja muutos kriittisyyttä.

173
00:13:54.340 --> 00:13:58.960
Muutos kriittisyys voi käytännössä
ilmentyä esimerkiksi välinpitämättömyyteen

174
00:13:58.960 --> 00:14:03.690
voimakkaana kritisoimisena
tai informaation torjumisen.

175
00:14:03.690 --> 00:14:08.010
Itsemuutos ei välttämättä aiheuta
vastustusta ja se saatetaan kokea

176
00:14:08.010 --> 00:14:12.670
jopa järkeväksi, mutta vastustus voi
sen sijaan liittyä sen vaikutuksiin

177
00:14:12.670 --> 00:14:17.400
omaan työhön olosuhteisiin
tai työyhteisöön.

178
00:14:17.400 --> 00:14:23.180
Lähi ja keskijohdon on hyvä pitää mielessä,
että muutos koetaan hyvin yksilöllisesti.

179
00:14:23.180 --> 00:14:26.640
Osa voi kokea sen hyvinkin innostavaksi.

180
00:14:26.640 --> 00:14:31.220
Joka tapauksessa johtajien on osattava
huomioida palveluintegraation tuomien

181
00:14:31.220 --> 00:14:34.780
muutosten vaikutukset
työntekijöiden työhyvinvointiin.

182
00:14:34.780 --> 00:14:38.720
Ja erityisesti sitä uhkaavat
vaikutukset, jotta he pystyisivät

183
00:14:38.720 --> 00:14:43.150
ja osaisivat tukea työntekijöitään.

184
00:14:43.150 --> 00:14:46.810
Etenkin lähiöiden työssä
korostuu moniammatillisten tiimien

185
00:14:46.810 --> 00:14:50.010
johtamiseen liittyvä osaamistarve.

186
00:14:50.010 --> 00:14:53.510
Moniammatillisten tiimien
johtamista edistää jonkinasteinen

187
00:14:53.510 --> 00:14:56.380
eri alojen substanssin tuntemus.

188
00:14:56.380 --> 00:14:59.520
Kun lähijohto tuntee ainakin
jossain määrin työntekijöiden

189
00:14:59.520 --> 00:15:01.970
työnkuvia ja erityistarpeita.

190
00:15:01.970 --> 00:15:05.500
Heidät voidaan huomioida
esimerkiksi taloudellisten resurssien

191
00:15:05.500 --> 00:15:08.910
kohdentamisessa yksikön sisällä.

192
00:15:08.910 --> 00:15:12.290
Jonkinasteinen substanssin
tuntemus edesauttaa myös toimivan

193
00:15:12.290 --> 00:15:15.520
johtamis suhteen luomista työntekijöihin.

194
00:15:15.520 --> 00:15:19.000
Työntekijän kun tulee myös olla
valmis hyväksymään lähijohtajan

195
00:15:19.000 --> 00:15:22.810
työnjohdon valtasuhde häneen.

196
00:15:22.810 --> 00:15:26.870
Kyky johtaa moniammatillisia
tiimejä edellyttää myös erityistä

197
00:15:26.870 --> 00:15:29.990
ihmisten johtamiseen
liittyvää johtamisosaamista.

198
00:15:29.990 --> 00:15:35.730
Kykyä asettua mahdollisen oman ammattilaistaustan
ulkopuolelle sekä taitoa kohdella

199
00:15:35.730 --> 00:15:43.560
moniammatillisen työryhmän
kaikkia jäseniä tasapuolisesti.

200
00:15:43.560 --> 00:15:48.110
Lisähaasteensa integraatioon ja
moniammatillisten tiimien johtamiseen.

201
00:15:48.110 --> 00:15:53.850
Tuo se, mikäli tiimin jäsenet eivät
työskentele fyysisesti lähellä toisiaan.

202
00:15:53.850 --> 00:15:58.870
Tällöin tiimiyttämistä voi edistää
yhtenäisyyttä kasvattajilla toimintamalleilla,

203
00:15:58.870 --> 00:16:02.120
joista esimerkkinä tiimikokoukset.

204
00:16:02.120 --> 00:16:06.140
Tutkimusten perusteella lähijohtajat
itse ovat kokeneet sähköpostin ja

205
00:16:06.140 --> 00:16:11.290
vastaavien etäjohtamisen työvälineiden
haittaavan tiimiyttämistä, vaikkakin

206
00:16:11.290 --> 00:16:17.350
niiden käyttö on toisinaan välttämätöntä.

207
00:16:17.350 --> 00:16:21.850
Ohessa vielä kooste lähi ja
keskijohdon osaamistarpeista liittyen

208
00:16:21.850 --> 00:16:24.250
sosiaali ja terveyspalvelujen
integraation.