WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.740 --> 00:00:07.360 Tervetuloa orientoivan kurssin opetusta tallenteiden pariin näillä tallenteella 2 00:00:07.360 --> 00:00:10.780 hahmottelemme kokonaiskuvaa sosiaali ja terveysalan henkilöstötyöhön 3 00:00:10.780 --> 00:00:14.710 ja johtamiseen liittyvästä osaamisesta. 4 00:00:14.710 --> 00:00:22.590 Näkökulmamme on erityisesti lähi ja keskijohdon osaamistarpeista. 5 00:00:22.590 --> 00:00:27.510 Sosiaali ja terveysalan johtamisosaamista tarkastelussa on hyvä lähteä liikkeelle johtamisen 6 00:00:27.510 --> 00:00:33.760 määrittelystä eli siitä, mistä organisaatioiden johtamisessa on kyse. 7 00:00:33.760 --> 00:00:38.200 Itse käytännön toimijat eli johtajat ja johdettavat määrittelevät johtamisen 8 00:00:38.200 --> 00:00:44.080 erityiseksi toiminnaksi, jossa tehdään valintoja ja päätöksiä, asetetaan tavoitteita 9 00:00:44.080 --> 00:00:49.550 ja ohjataan muita tavoitteiden saavuttamiseksi. 10 00:00:49.550 --> 00:00:54.390 Johtamisen keskeinen tarkoitus on sitouttaa johdettavat yhteisten tavoitteiden toteuttamiseen 11 00:00:54.390 --> 00:00:59.050 ja kehittämään toimintaa jatkuvasti yksi johdon kanssa. 12 00:00:59.050 --> 00:01:04.890 Johtamisella on eri aloista ja tehtävistä huolimatta tiettyjä samankaltaisuuksia. 13 00:01:04.890 --> 00:01:08.550 Kaikilla johtavista työtä tekevillä on ensinnäkin tavoitteet, 14 00:01:08.550 --> 00:01:11.460 jotka määrittelevät heidän toimintaansa. 15 00:01:11.460 --> 00:01:15.880 Toiseksi heidän käytössään on aina tietyt resurssit, joihin kuuluvat 16 00:01:15.880 --> 00:01:19.930 työvoima eli johdattävien työpanos sekä osaaminen. 17 00:01:19.930 --> 00:01:27.070 Fyysiset puitteet, materiaalit ja välineet, tietojärjestelmät sekä raha. 18 00:01:27.070 --> 00:01:31.420 Ja kolmanneksi johtajien tulee noudattaa niin organisaation sisällä 19 00:01:31.420 --> 00:01:37.300 luotuja kuin myös sen ulkopuolelta tulevia normeja, sääntöjä ja sopimuksia, 20 00:01:37.300 --> 00:01:43.290 kuten esimerkiksi lainsäädäntöä. 21 00:01:43.290 --> 00:01:47.320 Johtamisen osuutta on myös hyvä huomioida eri tasot. 22 00:01:47.320 --> 00:01:51.750 Perinteisesti johtaminen jaotellaan karkeasti strategiseen 23 00:01:51.750 --> 00:01:55.750 johtoon keskijohtoon ja lähijohtoon. 24 00:01:55.750 --> 00:02:00.980 Strategisen johdon tehtävänä on kokonaisuuksien suurten linjojen hallinta ja 25 00:02:00.980 --> 00:02:06.890 verkostojen ylläpitäminen, strateginen johto eli ylin johto on organisaation 26 00:02:06.890 --> 00:02:10.560 näkyvin edustaja ja laatii organisaation toiminnalle. 27 00:02:10.560 --> 00:02:15.550 Suuntaviivat huomioiden lainsäädännön. 28 00:02:15.550 --> 00:02:21.760 Keskijohdon tehtävä on viedä ylimmän johdon strategiset suunnitelmat käytännön tasolle. 29 00:02:21.760 --> 00:02:25.820 Tähän liittyen keskijohdon tehtävänä on organisaation eri yksiköiden 30 00:02:25.820 --> 00:02:30.580 johtaminen kantamalla tätä koskevat taloudelliset vastuut ja huolehtimalla 31 00:02:30.580 --> 00:02:33.890 yksiköiden henkilöstöjohtamisesta. 32 00:02:33.890 --> 00:02:36.870 Lähijohdon tehtävänä on keskijohdon tavoin viedä strategiset 33 00:02:36.870 --> 00:02:40.200 suunnitelmat käytännön tasolle. 34 00:02:40.200 --> 00:02:44.780 Lähijohto toimii nimensä mukaisesti lähellä henkilöstöä varmistaen perustyön 35 00:02:44.780 --> 00:02:46.800 ja päivittäistoiminnan toteutumisen lähijohtotoimiin. 36 00:02:46.800 --> 00:02:55.390 Myös työnantajan edustajana käyttäen siihen liittyvää työnjohto oikeutta. 37 00:02:55.390 --> 00:02:58.570 Lähijohto varmistaa oman toimintayksikköönsa ja sen henkilöstön toimintaedellytykset 38 00:02:58.570 --> 00:03:05.750 ohjaa ja valvoo, priorisoi sekä ylläpitää toimintatapoja ja huolehtii myös 39 00:03:05.750 --> 00:03:07.710 päivittäistä prosessien kehittämisestä. 40 00:03:07.710 --> 00:03:11.850 Lähijohdon tehtäväkenttään kuuluvat myös henkilöstön hallinnolliset tehtävät 41 00:03:11.850 --> 00:03:15.670 työhyvinvoinnin varmistaminen sekä henkilöstön tukeminen. 42 00:03:15.670 --> 00:03:21.550 Jotta työt tulisivat hoidetuksi laadukkaasti. 43 00:03:21.550 --> 00:03:30.560 Erityisesti lähijohdon kohdalla alan substanssiosaamisen merkitys korostuu. 44 00:03:30.560 --> 00:03:33.610 Oheinen kuva avaa sosiaali ja terveysalan johtamiskenttää 45 00:03:33.610 --> 00:03:35.690 ja johtamiseen liittyviä osaamistarpeita. 46 00:03:35.690 --> 00:03:44.360 Kuva on kooste, joka pitää sisällään niin johtamisen eri tasot kuin myös eri alat. 47 00:03:44.360 --> 00:03:48.580 Käytännössä johtajan tehtävissä tarvittava osaaminen vaihtelee muun muassa 48 00:03:48.580 --> 00:03:53.270 sen mukaan, minkä tason ja alan johtajasta on kyse. 49 00:03:53.270 --> 00:03:56.600 Esimerkiksi lähijohtaja tarvitsee osin erilaista osaamista kuin strategisen 50 00:03:56.600 --> 00:04:01.620 tason johtaja ja taas toisaalta sosiaalipalvelujen johtaminen edellyttää osin 51 00:04:01.620 --> 00:04:06.190 erilaista osaamista kuin terveyspalvelujen johtaminen. 52 00:04:06.190 --> 00:04:10.090 Oheinen kuva toimii kuitenkin hyvänä yleiskuvana ja osoittaa miten 53 00:04:10.090 --> 00:04:12.830 monipuolista osaamista johtaminen yleisesti edellyttää. 54 00:04:12.830 --> 00:04:21.250 Sosiaali ja terveyspalvelujen kontekstissa. 55 00:04:21.250 --> 00:04:26.210 Sosiaali ja terveysalan johtamiseen vaikuttaa nykyisin keskeisesti soteuudistus 56 00:04:26.210 --> 00:04:30.050 eli vuoden 2000 kaksikymmentäkolme tammikuun 1. 57 00:04:30.050 --> 00:04:32.420 Päivään ajoittunut uudistus. 58 00:04:32.420 --> 00:04:36.680 Jolloin sosiaali ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu 59 00:04:36.680 --> 00:04:41.910 siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille. 60 00:04:41.910 --> 00:04:44.830 Soteuudistuksen eräs keskeisistä tavoitteista on ollut 61 00:04:44.830 --> 00:04:48.170 sosiaali ja terveyspalvelujen integraatio. 62 00:04:48.170 --> 00:04:53.470 Integraation tarpeellisuutta on perusteltu palvelujen päällekkäisyyksien ja palveluaikojen 63 00:04:53.470 --> 00:04:59.880 palveluaukkojen poistamisella, mikä parantaisi palvelujen laatua, tehokkuutta ja 64 00:04:59.880 --> 00:05:05.350 kustannusvaikuttavuutta erityisesti niiden asiakkaiden ja potilaiden osalta, jotka 65 00:05:05.350 --> 00:05:09.720 tarvitsevat paljon erilaisia palveluja. 66 00:05:09.720 --> 00:05:14.540 Johtamisen merkitys korostuu integraatiossa, sillä integraation toimeenpanoja 67 00:05:14.540 --> 00:05:19.440 sen ulottuminen asiakasrajapintaan, samoin kuin myös henkilöstön sitouttaminen 68 00:05:19.440 --> 00:05:23.770 uuteen toimintatapaan edellyttävät hyvää johtamista. 69 00:05:23.770 --> 00:05:28.370 Erityisesti lähi ja keskijohdolla on tässä keskeinen rooli, sillä heidän 70 00:05:28.370 --> 00:05:32.710 yleisenä tehtävänään on jo aiemmin mainitusta organisaatioiden strategioiden 71 00:05:32.710 --> 00:05:37.680 toimeenpaneminen ja viimeinen käytännön toimintaa. 72 00:05:37.680 --> 00:05:42.880 Soteuudistukseen liittyvät organisaatiouudistukset ja erityisesti toimintarakenteiden 73 00:05:42.880 --> 00:05:47.960 madaltuminen on johtanut siihen, että lähi ja keskijohdon tehtäväkentässä ja 74 00:05:47.960 --> 00:05:51.800 osaamistarpeista on tapahtunut joitain muutoksia. 75 00:05:51.800 --> 00:05:56.540 Integraatiosuunnitelmien toteutuminen edellyttää nyt johtamisen kaikilta tasoilta 76 00:05:56.540 --> 00:06:01.790 sekä organisaation sisäisiin kysymyksiin että toimintaympäristön kanssa tehtävään 77 00:06:01.790 --> 00:06:05.620 yhteistyöhön liittyvien ulottuvuuksien hallintaan. 78 00:06:05.620 --> 00:06:11.030 Eli käytännössä perinteisesti ylimmän tai strategisen johdon tehtävänkuvio on 79 00:06:11.030 --> 00:06:19.130 valunut integraatiokehityksen myötä alemman tason johtajille. 80 00:06:19.130 --> 00:06:23.510 Soteuudistukseen liittyvä sosiaali ja terveyspalvelujen integraatio 81 00:06:23.510 --> 00:06:26.740 pitää sisällään monia eri tasoja. 82 00:06:26.740 --> 00:06:30.060 Vertikaalisella integraatiolla viitataan palvelujärjestelmän 83 00:06:30.060 --> 00:06:33.400 eri hierarkiatasojen yhdistymiseen. 84 00:06:33.400 --> 00:06:37.680 Esimerkkinä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon 85 00:06:37.680 --> 00:06:42.930 tai perus ja erityis sosiaalityön integraatio. 86 00:06:42.930 --> 00:06:47.000 Horisontaalinen integraatio koskettaa taas samalla hierarkiisella 87 00:06:47.000 --> 00:06:50.010 tasolla olevia yksiköitä. 88 00:06:50.010 --> 00:06:56.080 Esimerkkinä perusterveydenhuollon ja perustason sosiaalipalvelujen integraatio. 89 00:06:56.080 --> 00:07:01.680 Funktionaalisessa integraatiossa yhdistäminen koskee keskeisiä tutkittu tukitoimintoja, 90 00:07:01.680 --> 00:07:06.720 kuten esimerkiksi tietojärjestelmiä ja rahoitusta. 91 00:07:06.720 --> 00:07:12.440 Edellisten lisäksi voidaan tarkastella makroeli järjestelmätason integraatiota. 92 00:07:12.440 --> 00:07:16.890 Tässä yhteiskuntatasolla poliittiseen päätöksentekoon ja lainsäädäntöön 93 00:07:16.890 --> 00:07:20.280 perustuvat rakenteet yhdistyvät. 94 00:07:20.280 --> 00:07:25.420 Messu eli organisaatiotason integraatiolla taas viitataan organisaatioiden väliseen 95 00:07:25.420 --> 00:07:30.660 tai jonkin organisaation eri yksiköiden väliseen yhteistyöhön. 96 00:07:30.660 --> 00:07:36.960 Ammattilaistason integraatio tarkoittaa eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä. 97 00:07:36.960 --> 00:07:42.180 Ja lopulta mikro eli kliinisen tai asiakastason integraatiolla viitataan 98 00:07:42.180 --> 00:07:47.260 asiakaslähtöiseen ammattilaisten keskinäiseen sekä asiakkaan ja ammattilaisen 99 00:07:47.260 --> 00:07:52.710 väliseen vuorovaikutukseen. 100 00:07:52.710 --> 00:07:57.770 Sosiaali ja terveyspalveluiden rakenteellinen integraatio eli sosiaali ja 101 00:07:57.770 --> 00:08:01.870 terveydenhuollon järjestämisvastuun organisoiminen mahdollisimman laajasti 102 00:08:01.870 --> 00:08:07.270 samalle järjestäjätaho ei ole tae siitä, että integraatio ulottuisi myös 103 00:08:07.270 --> 00:08:12.000 käytäntöön eli ammattilaisia asiakastasolla. 104 00:08:12.000 --> 00:08:15.290 Tämä johtuu muun muassa seuraavista haasteista. 105 00:08:15.290 --> 00:08:21.850 Ensinnäkin sosiaali ja terveyspalvelujen erilaiset lainsäädännöt voivat vaikeuttaa tiedonkulkua 106 00:08:21.850 --> 00:08:27.130 eri aloja edustavilla ammattilaisilla voi myös olla heikko tietämys toistensa asiantuntemuksesta 107 00:08:27.130 --> 00:08:31.160 ja rooleista asiakkaan palveluprosessissa. 108 00:08:31.160 --> 00:08:37.000 Kullakin ammattikunnalla on myös oman koulutuksensa myötä käytössä oman alansa terminologia, 109 00:08:37.000 --> 00:08:41.510 jota eri alan ammattilaisten voi olla haastavaa ymmärtää. 110 00:08:41.510 --> 00:08:47.090 Lisähaasteensa tuovat myös eri alojen omat kulttuurit ja perinteet sekä arvot, 111 00:08:47.090 --> 00:08:51.320 joista osa voi olla vieraita toisen alan ammattilaisille. 112 00:08:51.320 --> 00:08:56.700 Myös yleisesti organisaatioiden toimintaan kytkeytyvät valta ja status hierarkiat voivat luoda 113 00:08:56.700 --> 00:09:03.140 jännitteitä ja konflikteja eli ammattiryhmien edustajien välille ja tällöin vaarana on, että 114 00:09:03.140 --> 00:09:09.630 toisen ammattialan edustaja koetaan yhteyskumppanin sijaan kilpailijana. 115 00:09:09.630 --> 00:09:15.510 Jotta rakenteellinen integraatio konkretisoituisi myös integroituneena, käytänteenä. 116 00:09:15.510 --> 00:09:18.940 Se edellyttää tilanteeseen sopivaa johtamista. 117 00:09:18.940 --> 00:09:23.440 Esimerkiksi ammatillisten rajojen suojelun ylittämiseksi ja henkilöstön 118 00:09:23.440 --> 00:09:26.610 sitouttamiseksi uuteen toimintatapaan. 119 00:09:26.610 --> 00:09:36.340 Tämän osalta huomio keskittyy ennen kaikkea lähi ja keskijohdon johtamisosaamista. 120 00:09:36.340 --> 00:09:40.980 Lähi ja keskijohdolla on siis keskeinen rooli rakenteellisen integraation 121 00:09:40.980 --> 00:09:44.300 jalkauttamisessa myös toiminnan tasolle. 122 00:09:44.300 --> 00:09:49.360 Tämän keskeisen roolin osalta nimenomaan lähijohdon työssä painottuu osaaminen, 123 00:09:49.360 --> 00:09:54.430 joka liittyy eri ammattiryhmien keskinäisen yhteistyön edistämiseen. 124 00:09:54.430 --> 00:09:58.630 Näin siksi, että lähijohto on integraation myötä saanut johdettavakseen 125 00:09:58.630 --> 00:10:03.210 eri alojen ammattilaisista koostuvia ryhmiä. 126 00:10:03.210 --> 00:10:08.730 Keskijohdon työssä painottuu taas osaaminen, joka liittyy sekä suunnittelu ja kehittämistyöhön 127 00:10:08.730 --> 00:10:15.080 että muiden palvelualueiden kanssa tehtävän yhteistyön edistämiseen. 128 00:10:15.080 --> 00:10:19.500 Integraatiota edistävä johtamis osaaminen edellyttää lähi ja keskeisiltä 129 00:10:19.500 --> 00:10:24.550 uudenlaista asennoitumista integraation sisäistämistä. 130 00:10:24.550 --> 00:10:29.250 Tämä voi käytännössä tarkoittaa muun muassa kykyä nousta oman ammatillisen taustan 131 00:10:29.250 --> 00:10:34.900 ulkopuolelle ja valmiutta tehdä yhteistyötä eri toimialojen kanssa. 132 00:10:34.900 --> 00:10:40.510 Kyse on siis toimiala ja ammattilaisrajat ylittävästä toimintatavasta. 133 00:10:40.510 --> 00:10:46.210 Lähi ja keskijohdon tulee sisäistää organisaation kokonaissato kokonaisetu sen sijaan 134 00:10:46.210 --> 00:10:53.370 että he keskittyisivät toiminnassaan osaoptimointia ja osaoptimointiin ja siiloutumiseen, 135 00:10:53.370 --> 00:10:58.350 jossa pyritään hoitamaan hyvin vain omatoimialuetta tai yksikkö. 136 00:10:58.350 --> 00:11:03.500 Tämä edellyttää luopumista vanhoista autoritääristä johtamismalleja. 137 00:11:03.500 --> 00:11:07.840 Autoritaarisesta johtamismallissa johtaja toimii asiantuntijana, 138 00:11:07.840 --> 00:11:11.930 joka käskyttää sanelee ja delegoi vastuuta. 139 00:11:11.930 --> 00:11:18.210 Tällöin työntekijöiden tehtävä typistyy lähinnä käskyjen noudattamiseksi. 140 00:11:18.210 --> 00:11:22.600 Lähi ja keskijohdon on siis osattava nähdä kokonaisuudet ja hahmotettava. 141 00:11:22.600 --> 00:11:26.510 Miten muutokset omassa yksikössä vaikuttavat tai saattaisivat 142 00:11:26.510 --> 00:11:29.460 vaikuttaa toisiin yksiköihin? 143 00:11:29.460 --> 00:11:34.420 Kokonaisedun saavuttaminen voi myös edellyttää valmiutta kompromisseihin ja luopumista 144 00:11:34.420 --> 00:11:38.790 joistain oman toimialan resursseista kokonaisuuden hyväksi. 145 00:11:38.790 --> 00:11:41.060 Uutta ajattelutapaa voi helpottaa. 146 00:11:41.060 --> 00:11:50.300 Asiakaslähtöinen näkökulma ja yhteinen visio integroituneista palveluketjusta. 147 00:11:50.300 --> 00:11:55.480 Lähi ja keskijohdolle edellytetään kykyä verkostoitua ja tehdä yhteistyötä eri 148 00:11:55.480 --> 00:12:00.730 toimialojen ja ammattikuntien välillä, jotta vältyttäisiin päällekkäisen työn 149 00:12:00.730 --> 00:12:04.440 tekemiseltä eri toimialojen ja ammattikuntien kesken. 150 00:12:04.440 --> 00:12:09.200 Lähi ja keskijohdon tulisi hahmottaa koko organisaatio kokonaisuus. 151 00:12:09.200 --> 00:12:13.440 Sekä eri johtajien ja toimijoiden vastuualueet ja toiminnot. 152 00:12:13.440 --> 00:12:16.340 Tämä myötä lähi ja keskijohtoa tietävät keihin ottaa 153 00:12:16.340 --> 00:12:20.150 yhteyttä ja keille tiedottaa asioista. 154 00:12:20.150 --> 00:12:24.330 Verkostoituminen ja toimiva yhteistyö edellyttää lähi ja keskijohdon 155 00:12:24.330 --> 00:12:27.150 myös viestintä ja neuvottelutaitoja. 156 00:12:27.150 --> 00:12:34.370 Heidän on tärkeää hallita rakentava ja asioita eteenpäin vievä keskustelukulttuuri. 157 00:12:34.370 --> 00:12:39.530 Käytännössä toimintojen kehittäminen erilaisissa yhteistyöryhmissä edellyttää lähi ja keskiöltä 158 00:12:39.530 --> 00:12:44.910 myös yhteistyöalojen substanssin edes jonkin asteista tuntemusta. 159 00:12:44.910 --> 00:12:49.890 Erityisesti yhteinen kieli on tärkeä tässä yhteydessä, sillä sosiaalipalveluissa 160 00:12:49.890 --> 00:12:54.930 ja terveyspalveluissa saatetaan käyttää erilaista käsitteistöä, mikä heijastuu 161 00:12:54.930 --> 00:13:01.810 yhteistyöhön ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen. 162 00:13:01.810 --> 00:13:07.690 Lähi ja keskijohto toteuttaa integraatiota yksi organisaation työntekijöiden kanssa. 163 00:13:07.690 --> 00:13:12.670 Näin ollen johdon omien asian teidensa tarkistamisen ohella huomioitava myös työntekijöiden 164 00:13:12.670 --> 00:13:17.390 asenteet ja tuntemukset palveluintegraation liittyen. 165 00:13:17.390 --> 00:13:21.260 Käytännössä tämä toteutuu työntekijöiden kanssa keskustellen. 166 00:13:21.260 --> 00:13:26.640 Työntekijöille on syytä perustella, miksi toimintatapoja on muutettava ja tuotava esille 167 00:13:26.640 --> 00:13:32.080 integraation tavoitteita sekä eri toimialojen yhteistyön merkitystä. 168 00:13:32.080 --> 00:13:35.600 Tavoitteena on, että työntekijöille syntyisi hyvä kokonaiskuva 169 00:13:35.600 --> 00:13:38.790 palveluketjuista, jossa he ovat osana. 170 00:13:38.790 --> 00:13:45.070 Samalla työntekijöille on myös kerrottava avoimesti mitä heiltä odotetaan. 171 00:13:45.070 --> 00:13:50.310 Käytäntö on osoittanut yleisesti, että erilaisten muutosten esitteleminen työntekijöille 172 00:13:50.310 --> 00:13:54.340 voi aiheuttaa hämmennystä ja muutos kriittisyyttä. 173 00:13:54.340 --> 00:13:58.960 Muutos kriittisyys voi käytännössä ilmentyä esimerkiksi välinpitämättömyyteen 174 00:13:58.960 --> 00:14:03.690 voimakkaana kritisoimisena tai informaation torjumisen. 175 00:14:03.690 --> 00:14:08.010 Itsemuutos ei välttämättä aiheuta vastustusta ja se saatetaan kokea 176 00:14:08.010 --> 00:14:12.670 jopa järkeväksi, mutta vastustus voi sen sijaan liittyä sen vaikutuksiin 177 00:14:12.670 --> 00:14:17.400 omaan työhön olosuhteisiin tai työyhteisöön. 178 00:14:17.400 --> 00:14:23.180 Lähi ja keskijohdon on hyvä pitää mielessä, että muutos koetaan hyvin yksilöllisesti. 179 00:14:23.180 --> 00:14:26.640 Osa voi kokea sen hyvinkin innostavaksi. 180 00:14:26.640 --> 00:14:31.220 Joka tapauksessa johtajien on osattava huomioida palveluintegraation tuomien 181 00:14:31.220 --> 00:14:34.780 muutosten vaikutukset työntekijöiden työhyvinvointiin. 182 00:14:34.780 --> 00:14:38.720 Ja erityisesti sitä uhkaavat vaikutukset, jotta he pystyisivät 183 00:14:38.720 --> 00:14:43.150 ja osaisivat tukea työntekijöitään. 184 00:14:43.150 --> 00:14:46.810 Etenkin lähiöiden työssä korostuu moniammatillisten tiimien 185 00:14:46.810 --> 00:14:50.010 johtamiseen liittyvä osaamistarve. 186 00:14:50.010 --> 00:14:53.510 Moniammatillisten tiimien johtamista edistää jonkinasteinen 187 00:14:53.510 --> 00:14:56.380 eri alojen substanssin tuntemus. 188 00:14:56.380 --> 00:14:59.520 Kun lähijohto tuntee ainakin jossain määrin työntekijöiden 189 00:14:59.520 --> 00:15:01.970 työnkuvia ja erityistarpeita. 190 00:15:01.970 --> 00:15:05.500 Heidät voidaan huomioida esimerkiksi taloudellisten resurssien 191 00:15:05.500 --> 00:15:08.910 kohdentamisessa yksikön sisällä. 192 00:15:08.910 --> 00:15:12.290 Jonkinasteinen substanssin tuntemus edesauttaa myös toimivan 193 00:15:12.290 --> 00:15:15.520 johtamis suhteen luomista työntekijöihin. 194 00:15:15.520 --> 00:15:19.000 Työntekijän kun tulee myös olla valmis hyväksymään lähijohtajan 195 00:15:19.000 --> 00:15:22.810 työnjohdon valtasuhde häneen. 196 00:15:22.810 --> 00:15:26.870 Kyky johtaa moniammatillisia tiimejä edellyttää myös erityistä 197 00:15:26.870 --> 00:15:29.990 ihmisten johtamiseen liittyvää johtamisosaamista. 198 00:15:29.990 --> 00:15:35.730 Kykyä asettua mahdollisen oman ammattilaistaustan ulkopuolelle sekä taitoa kohdella 199 00:15:35.730 --> 00:15:43.560 moniammatillisen työryhmän kaikkia jäseniä tasapuolisesti. 200 00:15:43.560 --> 00:15:48.110 Lisähaasteensa integraatioon ja moniammatillisten tiimien johtamiseen. 201 00:15:48.110 --> 00:15:53.850 Tuo se, mikäli tiimin jäsenet eivät työskentele fyysisesti lähellä toisiaan. 202 00:15:53.850 --> 00:15:58.870 Tällöin tiimiyttämistä voi edistää yhtenäisyyttä kasvattajilla toimintamalleilla, 203 00:15:58.870 --> 00:16:02.120 joista esimerkkinä tiimikokoukset. 204 00:16:02.120 --> 00:16:06.140 Tutkimusten perusteella lähijohtajat itse ovat kokeneet sähköpostin ja 205 00:16:06.140 --> 00:16:11.290 vastaavien etäjohtamisen työvälineiden haittaavan tiimiyttämistä, vaikkakin 206 00:16:11.290 --> 00:16:17.350 niiden käyttö on toisinaan välttämätöntä. 207 00:16:17.350 --> 00:16:21.850 Ohessa vielä kooste lähi ja keskijohdon osaamistarpeista liittyen 208 00:16:21.850 --> 00:16:24.250 sosiaali ja terveyspalvelujen integraation.