WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.090 --> 00:00:09.510 Lämpimästi tervetuloa tähän erip 1 0 5 oppimisen ja osallistumisen 2 00:00:09.510 --> 00:00:17.160 tukeminen verkkokurssille. 3 00:00:17.160 --> 00:00:25.780 Minä olen Kytölän Liisa ja luotsaan tätä verkkokurssia nyt kevään ajan. 4 00:00:25.780 --> 00:00:29.610 Ja arvioin niitä tehtäviäsi. 5 00:00:29.610 --> 00:00:34.870 Joo toisena opettajana on tietysti tämä ryhmän ohjaajasi ja täällä 6 00:00:34.870 --> 00:00:40.990 on nytten mukana 8 eri yhteistyö- oppilaitoksen opiskelijoita eli 7 00:00:40.990 --> 00:00:45.390 ihan mukavan kokoinen joukko teitä täällä on 8 00:00:45.390 --> 00:00:49.880 myös täällä moodle alueella. 9 00:00:49.880 --> 00:00:54.630 Ja nyt tällä tallenteella kerron vähän tästä 10 00:00:54.630 --> 00:00:59.950 näistä tehtävistä. Ja sitten ihan joitakin 11 00:00:59.950 --> 00:01:09.900 olennaisia seikkoja mitä kannattaa ottaa huomioon tässä tämän kurssin aikana. 12 00:01:09.900 --> 00:01:11.970 No tää. 13 00:01:11.970 --> 00:01:15.590 Verkkokurssin etusivu on teille varmaankin tuttu, että 14 00:01:15.590 --> 00:01:18.650 se on ollut jo auki pidemmän aikaa. 15 00:01:18.650 --> 00:01:24.920 Ja tässä näitä, nää eri osiot ja nää on niin kun välilehtiä, josta sitten pääsee 16 00:01:24.920 --> 00:01:29.590 niin kun tarkemmin näihin tehtäviin kiinni ja nämä tehtävät osiot on 17 00:01:29.590 --> 00:01:35.450 merkitty tämmöisellä värikkäällä tavalla tuossa että ne 18 00:01:35.450 --> 00:01:39.530 erottuu paremmin ja sitten tässä on näitä 19 00:01:39.530 --> 00:01:45.290 yleissivuja, joissa näitä ohjesivuja ja oppimateriaalisivuja, 20 00:01:45.290 --> 00:01:49.780 jotka on nyt ollutkin teillä näkyvillä. 21 00:01:49.780 --> 00:01:56.020 Mutta mennäänpä tarkemmin näihin sisältöihin. 22 00:01:56.020 --> 00:02:01.700 No aikataulusta vielä sen verran, että tämä alkaa nyt 23 00:02:01.700 --> 00:02:09.180 kahdestoista kahdetta eli maanantaina nytten helmikuussa ja kestää tuonne 24 00:02:09.180 --> 00:02:12.520 yhdeksäs kuudetta saakka. 25 00:02:12.520 --> 00:02:17.380 Eli tää on se virallinen verkkokurssin aika. 26 00:02:17.380 --> 00:02:21.780 Mutta toki tätä voit tehdä myös nopeammin 27 00:02:21.780 --> 00:02:26.300 sitten sen ryhmän oman aikataulun mukaisesti. 28 00:02:26.300 --> 00:02:29.500 Eli siellä on tänne perustettu tämmöinen pikaryhmä, 29 00:02:29.500 --> 00:02:33.770 etenkin tuota esitysosiota varten. 30 00:02:33.770 --> 00:02:38.860 Eli teille, jotka haluatte valmistua jo maalis-huhtikuun 31 00:02:38.860 --> 00:02:45.870 aikana, että ehditte hakuihin mukaan. 32 00:02:45.870 --> 00:02:49.910 Ja tosiaan nämä aloitukset ja sitten nämä esitykset 33 00:02:49.910 --> 00:02:54.430 mitä teillä on siellä omassa opistossa niin teidän ihan 34 00:02:54.430 --> 00:03:01.190 oman ryhmän aikataulun mukaan voitte järjestellä siellä. 35 00:03:01.190 --> 00:03:08.960 Ja huomaat, että tuohon pikaryhmään on ilmoittautuminen. 36 00:03:08.960 --> 00:03:15.850 Ja sitten palautteella esimerkiksi toukokuun aikana, näitä 37 00:03:15.850 --> 00:03:19.740 viimeisiä tehtäviä tai sinne kesäkuun alussa ja sitten 38 00:03:19.740 --> 00:03:22.340 tuolla yhdeksäs kuudetta mennessä 39 00:03:22.340 --> 00:03:30.620 palautetut kokonaisuudet niin arvioin ne kesäkuussa ennen kesälomaani. 40 00:03:30.620 --> 00:03:37.290 Ja jos tulee jotakin että et ihan kaikkia tehtäviä ehdikään tehdä, niin sitten se viimeinen 41 00:03:37.290 --> 00:03:45.940 deadline on se heinäkuun loppu mikä on näissä muissakin opintojaksoista teille. 42 00:03:45.940 --> 00:03:50.980 Ja muistathan katsoa myös ne ohjesivuilta, että siellä on hyviä vinkkejä 43 00:03:50.980 --> 00:03:56.270 ja ohjeita, että ne kannattaa katsoa vielä läpi myös siitä 44 00:03:56.270 --> 00:04:04.010 toiselta välilehdeltä. 45 00:04:04.010 --> 00:04:08.700 No tällä opintojaksolla ja tällä verkkokurssilla niin 46 00:04:08.700 --> 00:04:13.300 keskeistä sisältöä on tää portaittainen tuki oppimisessa. 47 00:04:13.300 --> 00:04:20.320 eli niin sanotusti tämä suomalainen kolmiportainen tuen malli ja sitten tämä 48 00:04:20.320 --> 00:04:27.840 response to intervention malli eli lyhennettynä se RTI malli, näyttöön perustuvan tuen 49 00:04:27.840 --> 00:04:36.100 periaatteet interventiot, yksilöllisen tuen keinot, ryhmässä toteutettava tuki, eriyttäminen, 50 00:04:36.100 --> 00:04:42.150 yksilöllistäminen ja joustava ryhmittely. Näitä siis 51 00:04:42.150 --> 00:04:47.150 käsitellään näissä tehtävissä ja nämä tulee näissä oppimateriaaleissa esille. 52 00:04:47.150 --> 00:04:54.410 Eli tää on sitä keskeisintä sisältöä. No osaamistavoitteet. 53 00:04:54.410 --> 00:04:57.770 Eli tämä verkkokurssin jälkeen niin 54 00:04:57.770 --> 00:05:05.050 sinun tulisi ymmärtää portaattaisen tuen mallin perustelut ja käytänteet. 55 00:05:05.050 --> 00:05:10.970 Ja tunnet näyttöön perustuvan tuen periaatteet oppimisen ongelmissa. 56 00:05:10.970 --> 00:05:17.450 Ymmärrät myös nämä interventiot oppimisen kohdennetun tuen työkaluina 57 00:05:17.450 --> 00:05:22.010 ja tunnet joustaviin ryhmittelyihin, eriyttämiseen ja yksilöllistämiseen 58 00:05:22.010 --> 00:05:27.160 liittyvän pedagogisen keskustelun näkökulmia. 59 00:05:27.160 --> 00:05:42.140 Eli näihin asioihin keskitytään ja näihin sitten peilataan sitä oppimista. 60 00:05:42.140 --> 00:05:46.820 No seuraavaksi vielä tästä oppimateriaalista. 61 00:05:46.820 --> 00:05:53.180 Siellä se oppimateriaalista saattaa näyttää aika pitkältä. 62 00:05:53.180 --> 00:05:56.390 Mutta että siinä kannattaa huomioida, että siellä on nyt vain 63 00:05:56.390 --> 00:06:03.110 tiettyjä artikkeleita tai lukuja tietyistä teoksista. 64 00:06:03.110 --> 00:06:10.810 Mutta tämä opetusohjelmassa oleva oppimateriaali on sitä varsinaista vaatimuskirjallisuutta, 65 00:06:10.810 --> 00:06:19.750 vaatimuslähteitä, joihin tulee tutustua tämän opintojakson aikana. 66 00:06:19.750 --> 00:06:22.220 Ja vaikka siellä, esimerkiksi tässä Oppimisen vaikeudet 67 00:06:22.220 --> 00:06:27.550 teoksesta, niin siellä on se tietty 4 68 00:06:27.550 --> 00:06:34.660 artikkelia, jotka kuuluvat tähän opintojaksoon. 69 00:06:34.660 --> 00:06:40.880 Tää sama teos on ollut esimerkiksi siellä edellisessä opintojaksossa, että tää on varmaan 70 00:06:40.880 --> 00:06:48.540 teille tuttu ja sitten voi olla, että siellä on myöhemminkin semmoista tietoa mitä haluatte 71 00:06:48.540 --> 00:06:53.640 esimerkiksi käyttää siinä esityksessä, että sitä toki voi käyttää 72 00:06:53.640 --> 00:07:00.380 mutta se ei korvaa kuitenkaan näitä varsinaisia vaatimuslähteitä. 73 00:07:00.380 --> 00:07:07.510 Eli siellä tosiaan on sitä oheismateriaalia, jota voi sitten ihan 74 00:07:07.510 --> 00:07:13.040 oman aiheen, esitysaiheen mukaan hyödyntää ja, mutta ne on todellakin 75 00:07:13.040 --> 00:07:18.240 sitten semmoista niin kuin lisä- ja oheismateriaalia. 76 00:07:18.240 --> 00:07:23.740 Että niitä käytetään oman kiinnostuksenkin mukaan. 77 00:07:23.740 --> 00:07:28.720 Sitten kannattaa vähän enempikin sitä tallennemateriaalia 78 00:07:28.720 --> 00:07:33.020 siellä oppimateriaali- tai siellä toisella välilehdellä. 79 00:07:33.020 --> 00:07:37.080 No siinä on laitettu tämmöinen tallenne: katso videoita 80 00:07:37.080 --> 00:07:39.750 ja kuuntele podcasteja. 81 00:07:39.750 --> 00:07:45.590 Niin siellä nyt Aro Mikon ja Aron ja Siiskosen ja Viholaisen 82 00:07:45.590 --> 00:07:52.610 näitä tallennemateriaalia, jossa tulee esimerkiksi tämä tukivastenmalli 83 00:07:52.610 --> 00:07:58.560 hyvin esille ja tää on tällainen uusi asia, jota näissä opinnoissa perusopinnoissa 84 00:07:58.560 --> 00:08:03.250 pyritään niinku saamaan enempikin esille. 85 00:08:03.250 --> 00:08:10.870 Eli tähän kannattaa tutustua ja tää antaa hyvää pohjaa myös niille käsitetehtäville 86 00:08:10.870 --> 00:08:15.940 ja sitten näiden esitysten tehtävälle että niitä voi sitten 87 00:08:15.940 --> 00:08:20.410 hyödyntää myös näiden varsinaisten 88 00:08:20.410 --> 00:08:25.820 vaatimuslähteiden rinnalla. 89 00:08:25.820 --> 00:08:29.580 Ja kaikki materiaali on saatavilla verkossa, että siellä 90 00:08:29.580 --> 00:08:34.480 on näitä e-kirjoja E- kirjoihin saattaa olla 91 00:08:34.480 --> 00:08:39.200 niinku esimerkiksi täällä Jyväskylän yliopiston kirjastossa niin pitkä 92 00:08:39.200 --> 00:08:43.460 varausjono, mutta yleensä se liikkuu aika nopeasti. 93 00:08:43.460 --> 00:08:47.700 Ja ehdottomasti tämä oman lähikirjaston tarjontaa 94 00:08:47.700 --> 00:08:52.730 pitää myös sitten katsoa, että mistä löytyy mitäkin. 95 00:08:52.730 --> 00:08:58.220 Ja tarvittaessa sitten vaikka kysyä opiskelukavereilta ja ryhmänohjaajalta 96 00:08:58.220 --> 00:09:02.270 niinku vinkkejä, että mistä näitä lähteitä löytyy. 97 00:09:02.270 --> 00:09:05.790 Mutta osa lähteistä tosiaan että ne saa sieltä ihan suoraan 98 00:09:05.790 --> 00:09:09.470 verkon kautta, että ei tarvitse edes lainatakaan. 99 00:09:09.470 --> 00:09:14.600 Ja sitten tietysti on aina mahdollista hankkia joku teos itsellesi, että 100 00:09:14.600 --> 00:09:18.590 esimerkiksi jos se on semmoinen, vaikka niinku ihan työnkin, oman työnkin 101 00:09:18.590 --> 00:09:25.620 kannalta sitten semmoinen hyvä,tarpeellinen teos. 102 00:09:25.620 --> 00:09:30.480 Esimerkiksi siinä on se Niilo Mäki instituutin tarjous, että sen voi 103 00:09:30.480 --> 00:09:35.480 vielä katsoa. 104 00:09:35.480 --> 00:09:41.950 No mennään sitten näihin työskentelyyn ja tehtäviin täällä moodlessa. 105 00:09:41.950 --> 00:09:49.830 Ensimmäisellä etusivulla siellä löytyy tää kysy ja keskustele palsta eli sinne 106 00:09:49.830 --> 00:09:56.590 voit laittaa viestiä jos on jotakin pulmaa tai esimerkiksi joku linkki ei 107 00:09:56.590 --> 00:10:01.590 toimikaan niin laitat sinne niin huomaan sen sieltä. 108 00:10:01.590 --> 00:10:10.020 Ja ja huomaathan sitten, että nää viestit näkyy kaikille opiskelijoille. 109 00:10:10.020 --> 00:10:14.080 Sitten siinä on se opettaja tiedottaa että pyrin 110 00:10:14.080 --> 00:10:20.550 tähän säännöllisin väliajoin viestiä, että missä mennään ja mikä on ajankohtaista ja jos 111 00:10:20.550 --> 00:10:24.480 tulee jotakin semmoista mikä on hyvä huomioida niin se sitten näkyy 112 00:10:24.480 --> 00:10:28.720 siellä opettaja tiedottaa keskustelupalstalla ja siitä pitäisi 113 00:10:28.720 --> 00:10:33.470 tulla sinulle myös sähköpostiin ilmoitus. 114 00:10:33.470 --> 00:10:36.900 Tehtäviä on neljässä osiossa. 115 00:10:36.900 --> 00:10:39.610 Siinä on näitä keskustelutehtäviä. 116 00:10:39.610 --> 00:10:44.230 Sitten on käsitetehtävä. 117 00:10:44.230 --> 00:10:52.030 Esitys ja siihen liittyvä vertaisarviointi ja itsearviointi siinä sitten lopuksi. 118 00:10:52.030 --> 00:11:04.230 Ja sitten tuota tämä, että annat myös tämmöistä yleistä kurssipalautetta. 119 00:11:04.230 --> 00:11:09.110 No ensimmäisenä tehtävänä on nämä keskustelut. 120 00:11:09.110 --> 00:11:16.570 Siinä on aluksi tämä esittäytyminen, mikä joka teillä varmaan ollut jo edelliselläkin 121 00:11:16.570 --> 00:11:23.970 kurssilla, mutta nyt voisit vähän vaikka jotain tuoda esille jotain uuttakin. 122 00:11:23.970 --> 00:11:29.990 Sitten on tää ajankohtaista keskustelua, mikä on tämä varsinainen keskusteluosuus 123 00:11:29.990 --> 00:11:32.690 eli se tehtävänä ja sitten on tämmöinen kurssin 124 00:11:32.690 --> 00:11:39.090 Lopuksi voi lähettää myös terveisiä. Että tää ajankohtaista keskustelua osio on siis se 125 00:11:39.090 --> 00:11:49.670 semmoinen pakollinen osuus ja nämä ensimmäinen ja kolmas kohdat toivottavia. 126 00:11:49.670 --> 00:11:56.350 No keskustelu tehtävä eli tää mikä niinku on mukana tässä arvioinnissa niin siinä on 127 00:11:56.350 --> 00:12:02.100 2 vaihtoehtoa joista voit valita elikkä ensimmäinen on tämmöinen 128 00:12:02.100 --> 00:12:08.970 verkkosivujen tarkastelu ja analysointi tuolta omassa kunnassa tai jossain vaikka 129 00:12:08.970 --> 00:12:13.740 lähikunnassakin niin että miten tätä oppimisen tukea järjestetään niin, että 130 00:12:13.740 --> 00:12:19.620 se voi olla varhaiskasvatuksen puolelta perusopetuksen puolelta vaikka tai vaikkapa 131 00:12:19.620 --> 00:12:22.920 jopa ammatillisen koulutuksen puolelta. 132 00:12:22.920 --> 00:12:27.740 Että tätä, että jos olet kiinnostunut tämmöisestä asioista, 133 00:12:27.740 --> 00:12:31.690 niin osallistut tähän ensimmäiseen vaihtoehtoon. 134 00:12:31.690 --> 00:12:37.430 Tai sitten tutustu tähän Ylen 135 00:12:37.430 --> 00:12:40.610 Oppimiseen ja sinne podcasteihin. 136 00:12:40.610 --> 00:12:46.360 Tai sitten Niilo Mäki Instituutin tai Valterin aineistoon, että 137 00:12:46.360 --> 00:12:53.130 näistä teet tämmöisen keskustelunavauksen itseäsi kiinnostavasta aiheesta ja kytket siihen 138 00:12:53.130 --> 00:13:00.430 jonkinlaisen pohdintakysymykseen, joka joka voisi sitten herättää vähän enempikin keskustelua 139 00:13:00.430 --> 00:13:06.020 ja tehtävänä myös sitten kommentoida vähintään yhtä keskustelunavausta. 140 00:13:06.020 --> 00:13:11.220 Mielellään toki sitten useampaa ja olisi tosi kiva, että jos niinku kaikki saisi 141 00:13:11.220 --> 00:13:16.800 omiin viesteihinsä kommentteja, että niihin reagoitaisiin 142 00:13:16.800 --> 00:13:28.700 jokaisen kirjoituksiin. No seuraavaksi on tää käsitteetosio, joka 143 00:13:28.700 --> 00:13:34.700 muodostuu 2 tehtävästä ja nää on siis yksilötehtäviä. 144 00:13:34.700 --> 00:13:40.230 Ja ne tehdään tämmöiselle niin sanotulle tenttilomakkeelle. 145 00:13:40.230 --> 00:13:45.010 Ja se on ensimmäinen on tämmöinen testaa tietosi käsite ja 146 00:13:45.010 --> 00:13:49.010 sitten on tämmöinen käsitteet mallivastaustehtävä 147 00:13:49.010 --> 00:13:53.730 joka on semmoinen esseen muotoinen ja siihen merkitään lähdeviittaukset. 148 00:13:53.730 --> 00:13:58.370 Katsotaanpas näitä vielä sitten pikkuisen tarkemmin näitä 149 00:13:58.370 --> 00:14:02.930 kohtia eli se ensimmäinen testaa tietosi tentti. 150 00:14:02.930 --> 00:14:07.090 Tuo tentti saattaa kuulostaa vähän semmoiselta ikävältä sanalta 151 00:14:07.090 --> 00:14:11.900 joskus että onko semmoinen paineistettu 152 00:14:11.900 --> 00:14:14.330 tehtävä, mutta ei tässä ole tämmöistä. 153 00:14:14.330 --> 00:14:20.050 Siinä on vaan 20 väittämää, josta 18 pitäisi saada oikein että siinä on tämmöisiä 154 00:14:20.050 --> 00:14:26.800 tosi epätosi vaihtoehtoja ja tässä niinku tavoitteena että tutustut oppimateriaalin. 155 00:14:26.800 --> 00:14:32.170 Ja sitten sä saat vähän niinku niitä keskeisimpiä käsitteitä myös haltuusi. 156 00:14:32.170 --> 00:14:38.720 Ja tutustu kuitenkin huolellisesti. näihin materiaaleihin 157 00:14:38.720 --> 00:14:44.090 ja etenkin näiden osaamistavoitteiden ja sisältöjen niihin keskeisiin käsitteisiin, 158 00:14:44.090 --> 00:14:47.960 mitä aikaisemmin tuossa kerroinkin. 159 00:14:47.960 --> 00:14:56.720 Esimerkiksi myös sitten toi perusopetuksen, perusopetussuunnitelman perusteisiin, niin 160 00:14:56.720 --> 00:15:03.320 niihin kannattaa tutustua, niin se sekin auttaa jo paljon eteenpäin. 161 00:15:03.320 --> 00:15:07.920 Joo vastaa tenttiin kunnes sitten kaikki tai lähes kaikki on oikein. 162 00:15:07.920 --> 00:15:13.760 Eli tätä saa tehdä useampaan kertaan, että tässä kertaus on opintojen 163 00:15:13.760 --> 00:15:18.100 äiti, että ei haittaa vaikka ensimmäisellä kerralla ei tulisikaan 164 00:15:18.100 --> 00:15:23.760 kovin montaa oikein että tätä saa tehdä sitten 165 00:15:23.760 --> 00:15:31.380 useampaankin kertaan ja kun palautat valmiin tehtävän, niin näet sitten opettajan vastaukset 166 00:15:31.380 --> 00:15:38.760 ja siitä sitten vielä, että pitääkö vielä yrittää uudestaan. 167 00:15:38.760 --> 00:15:41.580 Käsitteet sitten tämmöinen mallivastaukset tehtävä. 168 00:15:41.580 --> 00:15:43.560 No tää on sitten laajempi. 169 00:15:43.560 --> 00:15:47.590 Siinä on 4 kohtaa ja niin siinä sitten sisällä voi olla 170 00:15:47.590 --> 00:15:53.500 useampikin käsite siinä yhdessä kohdassa. Ja voit katsoa sitten 171 00:15:53.500 --> 00:15:57.950 Siellä on erillinen kooste näistä käsitteistä ja kohdistaa niihin 172 00:15:57.950 --> 00:16:06.270 minkälaisia siellä on, että ennen kuin menet katsomaan sitä tehtävää. 173 00:16:06.270 --> 00:16:08.760 Ja. 174 00:16:08.760 --> 00:16:12.520 Niinku semmoista keskeistä kurssisi sisältöä. 175 00:16:12.520 --> 00:16:16.860 Ja siinä käytetään tunnist esseemuotoisia, mutta siinä voi käyttää 176 00:16:16.860 --> 00:16:22.640 myös luettelomerkkejä tai luetteloita 177 00:16:22.640 --> 00:16:29.230 Ja sitten käytä tässä vähintään 2 opetusohjelman oppimateriaalia ja niihin 178 00:16:29.230 --> 00:16:34.380 merkitään lähdeviitteet ja lähdeluettelo jokaiseen kohtaan. 179 00:16:34.380 --> 00:16:41.710 Eli tässä tulee käyttää todellakin niitä vaatimuslähteitä. 180 00:16:41.710 --> 00:16:46.150 Että jokaiseen kohtaan varmasti löytyy useammastakin 181 00:16:46.150 --> 00:16:53.530 lähteestä tietoa ja pyri kertomaan mahdollisimman omin sanoin ja sinne voi ihan jotakin, 182 00:16:53.530 --> 00:17:00.030 vaikka esimerkkejäkin kertoa ja nää on niinku noin suurin piirtein tämmöisiä 183 00:17:00.030 --> 00:17:06.590 sivun voi hyvinkin mennä, kahdenkin sivun vastauksia tulla näistä 184 00:17:06.590 --> 00:17:09.240 näistä kohdista. 185 00:17:09.240 --> 00:17:15.130 Ja sitten kun olet tehnyt nämä kaikki ja palauttanut ne, niin saat 186 00:17:15.130 --> 00:17:19.180 sitten opettajan mallivastaukset myös näkyville ja niihin voit sitten 187 00:17:19.180 --> 00:17:29.320 verrata näitä omia vastauksiasi. 188 00:17:29.320 --> 00:17:34.440 No kolmantena kohtana on tää esitys tämmöinen niinku kohdennettu tuki. 189 00:17:34.440 --> 00:17:40.930 Sitä käsitellään siihen kuuluu esitys ja vertaisispalaute. 190 00:17:40.930 --> 00:17:48.000 Ja tää tehdään parityönä tai 3 hengen pienryhmätyönä. 191 00:17:48.000 --> 00:17:51.160 Ja tää esitys pidetään siellä yhteistyöoppilaitoksella 192 00:17:51.160 --> 00:17:55.120 ja siihen kuuluu yhteistä keskustelua. 193 00:17:55.120 --> 00:18:01.040 Ja sitten esityksen jälkeen tämä esityspohja, 194 00:18:01.040 --> 00:18:06.760 se voi olla lähinnä varmaan on näitä powerpoint diapohjia, niin lähetetään tuonne moodleen, 195 00:18:06.760 --> 00:18:14.120 jossa sitten esitys avataan sovittuna päivänä kaikille näkyville. 196 00:18:14.120 --> 00:18:17.280 Ja tuossa tuo näkyy tuo toukokuun kahdeskymmenes päivä. 197 00:18:17.280 --> 00:18:22.360 Se on vielä punaisella, että sitä ei ole ihan vielä lyöty lukkoon, että jos 198 00:18:22.360 --> 00:18:26.760 ryhmien aikataulut, että jos esityksiä vietetään vähän aikaisemmin, niin 199 00:18:26.760 --> 00:18:29.200 se voi olla myös sitten pikkuisen aikaisemmin. 200 00:18:29.200 --> 00:18:34.250 Mutta tavallisesti tuossa toukokuun puolivälissä ollut se, että 201 00:18:34.250 --> 00:18:41.080 aloitettu tämä vertaispalautetta, jota jokainen kirjoittaa 2 kappaletta. 202 00:18:41.080 --> 00:18:46.980 Seuraavalla sivulla on vähän tätä samaa asiaa eli sovitte nämä 203 00:18:46.980 --> 00:18:53.430 aiheet mitä teette siellä omassa ryhmässänne. 204 00:18:53.430 --> 00:18:59.170 Ja teillä on sitten sovittuna aikana se esitystilaisuus ja siihen sitten 205 00:18:59.170 --> 00:19:04.350 liittyy varmasti sitä keskustelua ja sitten ryhmän ohjaajalta saatte varmaankin 206 00:19:04.350 --> 00:19:12.880 palautetta myös siitä esityksestä sopimallanne tavalla. 207 00:19:12.880 --> 00:19:18.650 Ja esityksessä on keskeistä esimerkkitapaukset, joihin sitten sovelletaan 208 00:19:18.650 --> 00:19:23.250 näitä opittuja asioita ja tätä oppimateriaalin antia. 209 00:19:23.250 --> 00:19:28.250 Ja siinä tulee näitä tuen keinoja interventioita, näyttöön perustuvaa tukea ja tässä 210 00:19:28.250 --> 00:19:33.570 muun muassa sitten se Mitchellin teoksessa esitetyt menetelmät ovat niinku yksi 211 00:19:33.570 --> 00:19:39.260 mitä voitte sinne tai olisi hyvä sinne esitykseen saada mukaan. 212 00:19:39.260 --> 00:19:43.010 Ja ja sitten todellakin esitys palautetaan sovittuun aikaan mennessä 213 00:19:43.010 --> 00:19:48.980 sinne palautuslaatikkoon mistä äsken puhuin täällä tänne moodleen, että sitä voi sen 214 00:19:48.980 --> 00:19:54.260 esityksen jälkeen ehkä pikkuisen hioakin, että jos siellä jotakin tulee palautteen 215 00:19:54.260 --> 00:19:59.960 perusteella jotain muokattavaa, niin sen ehtii tehdä ja sen jälkeen sitten laitatte 216 00:19:59.960 --> 00:20:08.500 sinne palautuslaatikkooon ja sitten se pika- ryhmällähän on oma palautuslaatikko 217 00:20:08.500 --> 00:20:12.430 sitten minne niitä aikaisemmin palautetaan. 218 00:20:12.430 --> 00:20:16.950 Ja tästä vertaispalautteen, jo sanoinkin että jokainen antaa vertaispalautetta 219 00:20:16.950 --> 00:20:22.970 2 esityksestä ja ihan mielellään että ei olisi niinku ihan sitä oman ryhmän 220 00:20:22.970 --> 00:20:28.490 esityksistä, että ainakin se toinen pitää, olisi hyvä olla sitten ihan 221 00:20:28.490 --> 00:20:35.220 myös muiden muiden opistojen esityksestä. 222 00:20:35.220 --> 00:20:42.960 Ja tässä niinku tavoitteena on, että tämmöinen, yhdessä oppiminen ja myös vertaisoppiminen, 223 00:20:42.960 --> 00:20:48.140 että kun lukee niitä toisten töitä niin kyllä sieltä aina saa jotain uutta itselle 224 00:20:48.140 --> 00:20:54.680 ja myös tämmöinen vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelu on 225 00:20:54.680 --> 00:20:57.750 myös ihan olennaista, että se on ihan myös tämmöistä. 226 00:20:57.750 --> 00:21:01.180 niinku työelämätaitoja. 227 00:21:01.180 --> 00:21:10.500 Ja palautteen antaminen. Ja lopuksi 228 00:21:10.500 --> 00:21:14.640 tärkeänä osuutena kuuluu myös tämä itsearviointi, että sitä kannattaa vaikka 229 00:21:14.640 --> 00:21:21.230 sinne omalle koneelle jo kirjoitella jokaisen osion jälkeen ajatuksia ja vähän 230 00:21:21.230 --> 00:21:25.950 sitä niinku miettiä sitä omaa oppimista ja työskentelyä. 231 00:21:25.950 --> 00:21:30.340 Ja tää palautetaan viimeisenä tehtävänä sinne palautuslaatikkooon 232 00:21:30.340 --> 00:21:32.930 ja siitä sitten melkein huomaankin että 233 00:21:32.930 --> 00:21:38.470 nyt on kaikki kunnossa ja voi tehtävät arvioida. 234 00:21:38.470 --> 00:21:41.990 Tällä kurssilla myös se edistymisen seuranta, että siinä voi niin myös 235 00:21:41.990 --> 00:21:46.230 niitä merkitä tehtäväosioita itse tehdyksi ja jotkut saattaa mennä 236 00:21:46.230 --> 00:21:49.410 sitten ihan niinku automaattisesti tehdyiksi. 237 00:21:49.410 --> 00:21:53.880 Tai sitten osa vaatii , että minä arvioin ne 238 00:21:53.880 --> 00:21:58.120 ja merkitsen eli sitten kun se edistymisen seurantapalkki joka on 239 00:21:58.120 --> 00:22:02.390 täällä niin kun sivun oikealla puolella vihreätä täynnä niin siellä 240 00:22:02.390 --> 00:22:12.310 on ainakin pitäisi olla kaikki osiot tehtynä. 241 00:22:12.310 --> 00:22:19.610 Arvioinnista ja palautteesta vielä muutama kohta, elikkä tutustu jo alkuvaiheessa 242 00:22:19.610 --> 00:22:24.990 oppimis- tai siis verkkokurssin arviointia ja ohjaaviin kriteereihin. 243 00:22:24.990 --> 00:22:29.570 Eli tuossa tuo oppimistehtävä on nytten väärä sana, jäänyt tuommoinen 244 00:22:29.570 --> 00:22:35.130 pieni virhe elikkä verkkokurssin arviointia ohjaaviin kriteereihin 245 00:22:35.130 --> 00:22:38.960 ja aseta itsellesi tavoite mihin arvosanaan 246 00:22:38.960 --> 00:22:45.540 pyrit. Sitten tässä tää käsitetehtävä 247 00:22:45.540 --> 00:22:47.420 siis se 248 00:22:47.420 --> 00:22:54.260 mallivastaustehtävä ja sitten tämä esitys painottuu, mutta kuitenkin 249 00:22:54.260 --> 00:22:57.760 tämä aktiivinen osallistuminen keskusteluihin 250 00:22:57.760 --> 00:23:02.790 ja tää itsearviointi myös niin vaikuttaa siihen kokonaisuuteen, 251 00:23:02.790 --> 00:23:08.620 etenkin, että jos on 2 arvosanan välillä niin 252 00:23:08.620 --> 00:23:13.850 arvosana muodostuu tästä koko kokonaisuudesta. 253 00:23:13.850 --> 00:23:19.580 Ja opettajan tai siis minun palautteeni ja sitten se arvosana itsearviointi 254 00:23:19.580 --> 00:23:30.090 niinku löytyy sitten täältä palautuslaatikosta. 255 00:23:30.090 --> 00:23:37.490 Ja siinä viimeisenä sivuna on ja välilehtenä palaute ja 256 00:23:37.490 --> 00:23:43.080 jatkaminen eli toivotaan että vastaat palautekyselyyn. 257 00:23:43.080 --> 00:23:50.730 Niin ja siellä on myös tällä sivulla ohjeita esimerkiksi, että miten haet tämän todistuksen, 258 00:23:50.730 --> 00:24:00.240 jos tämä on sitten viimeinen opintojaksosi minkä olet nyt suorittanut. 259 00:24:00.240 --> 00:24:03.140 Ja toivotan 260 00:24:03.140 --> 00:24:20.560 Sinulle opiskelun iloa ja kaikille oikein hyvää kevättä. 261 00:24:20.560 --> 00:24:28.500 Ja sitten laitetaanpa tämä. Kiinni koko. Esitys.