WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.670 --> 00:00:09.880 Tervetuloa ERIA 1 0 1 0 oppimisvaikeudet pedagogisena 2 00:00:09.880 --> 00:00:14.560 haasteena oppimistehtävän pariin. 3 00:00:14.560 --> 00:00:22.940 Tällä tallenteella kerron oppimistehtävän tekemisestä ja tämän moniosaisen 4 00:00:22.940 --> 00:00:31.880 oppimistehtävän rakenteesta ja erilaisista tehtävistä. 5 00:00:31.880 --> 00:00:37.300 Ensiksi kannattaa vielä kerrata nämä osaamistavoitteet ja opintojakson 6 00:00:37.300 --> 00:00:41.180 keskeinen sisältö eli opintojakson suoritettuasi: 7 00:00:41.180 --> 00:00:49.680 ymmärrät arvioinnin ja tuen dynaamisen vuorovaikutuksen eli arviointi ja tuki liittyy 8 00:00:49.680 --> 00:00:57.990 saumattomasti yhteen eli tällä opintojaksolla käsitellään kumpaakin. Myös tehokkaan 9 00:00:57.990 --> 00:01:04.530 oppimisen tuen yleiset periaatteet tulee tämän oppimistehtävän aikana selville. 10 00:01:04.530 --> 00:01:10.750 Sekä osaat analysoida ja soveltaa oppimisen vaikeuksien tukikeinoja, 11 00:01:10.750 --> 00:01:16.690 ja tämä tulee erityisesti siinä esitystehtävässä. 12 00:01:16.690 --> 00:01:20.950 Opintojakson keskeistä sisältöä on tämä tuen yleiset 13 00:01:20.950 --> 00:01:27.100 periaatteet oppimisen vaikeuksissa ja oppimisen tuki 14 00:01:27.100 --> 00:01:34.300 erilaisissa oppimisen pulmissa eli tässä kohdennetaan vähän ja tutustutaan tarkemmin 15 00:01:34.300 --> 00:01:38.940 lukivaikeuksiin, matematiikan oppimisvaikeuksiin, tarkkaavuuden 16 00:01:38.940 --> 00:01:41.320 ja käyttäytymisen ongelmiin, 17 00:01:41.320 --> 00:01:52.670 motorisen oppimisen vaikeuksiin sekä hahmotusvaikeuksiin. 18 00:01:52.670 --> 00:01:56.710 Oppimistehtävä muodostuu 4 eri osasta. 19 00:01:56.710 --> 00:02:01.750 Ensimmäinen on tämmöinen orientaatiokeskustelu, jonka tavoitteena on harjoitella 20 00:02:01.750 --> 00:02:08.860 tieteellisen tiedon hakemista ja samalla myös arvioida kriittisesti 21 00:02:08.860 --> 00:02:17.360 tämän löytämäsi lähteen soveltuvuutta tehtävän sekä opintojakson sisältöön. 22 00:02:17.360 --> 00:02:21.160 Eli esittelet keskustelualueella 23 00:02:21.160 --> 00:02:26.380 jonkin oppimistehtävän aihepiiriin liittyvän tieteellisen tutkimuksen tai se voi olla 24 00:02:26.380 --> 00:02:31.700 hanke tai jonkun menetelmän esittely ja muista myös sitten siihen loppuun semmoinen 25 00:02:31.700 --> 00:02:37.060 pohtimiskysymys, joka herättäisi myös keskustelua tästä aiheesta. 26 00:02:37.060 --> 00:02:41.950 Olennaista on myös lähteen tieteellisyys. 27 00:02:41.950 --> 00:02:45.670 Eli kannattaa olla sitten siinä lähdevalinnassa kriittinen 28 00:02:45.670 --> 00:02:52.880 ja sitten että valitset suhtkoht tuoreen tutkimuksen mielellään 29 00:02:52.880 --> 00:03:00.700 alle 5 vuotta vanhan ja sitten pohdit myös sen sovellettavuutta käytäntöön. 30 00:03:00.700 --> 00:03:05.180 Eli esimerkiksi voit miettiä vaikka että jos oot työelämässä niin mitä 31 00:03:05.180 --> 00:03:12.230 hyötyä tästä tutkimuksesta voisi olla sinun työssäsi? 32 00:03:12.230 --> 00:03:17.870 Ja ethän käytä opintojakson oppimateriaalia tässä kohdin 33 00:03:17.870 --> 00:03:21.940 eli tarkoituksena, että löytäisit tämän 34 00:03:21.940 --> 00:03:29.780 lähteen itse ja tätä muuta oppimateriaalia käytetään sitten seuraavissa tehtävissä. 35 00:03:29.780 --> 00:03:36.590 Kommentoi myös vähintään yhtä toisen opiskelijan kirjoittamaa 36 00:03:36.590 --> 00:03:39.440 alustusta, esitystä ja 37 00:03:39.440 --> 00:03:45.180 vastaa myös omaa aiheettasi koskeviin kysymyksiin ja kommentteihin. 38 00:03:45.180 --> 00:03:50.960 Eli tässä olisi tarkoitus saada keskustelua aikaiseksi. 39 00:03:50.960 --> 00:03:58.480 Ja pyri vastaamaan myös sellaisiin kirjoituksiin, jotka eivät ole saaneet 40 00:03:58.480 --> 00:04:12.470 vielä kommentteja, ettei kukaan jäisi ilman vastausta. 41 00:04:12.470 --> 00:04:17.970 Väittämät -tehtävä on sellainen tehtävä, jota ihan suosittelen, että alkaisit 42 00:04:17.970 --> 00:04:24.650 jo heti kun aloitat tämän oppimistehtävän niin tutustumaan näihin väittämiin, 43 00:04:24.650 --> 00:04:31.650 joita on 20 kappaletta ja vähän kokoamaan sitten oppimateriaalia ja pohtimaan 44 00:04:31.650 --> 00:04:36.720 niitä nyt heti alusta saakka. 45 00:04:36.720 --> 00:04:42.440 Eli tää on vähän tämmöinen tutkiskelu- tehtävä ja materiaalin tutkiskelutehtävä, jossa 46 00:04:42.440 --> 00:04:49.120 joutuu tähän oppimateriaalin perehtymäänkin aika monipuolisesti. 47 00:04:49.120 --> 00:04:55.940 Ja tämä tehtävä hyödyttää myös seuraavaa esitystehtävää, kun tutustut tähän oppimateriaaliin, 48 00:04:55.940 --> 00:05:00.530 niin samalla voi sitten pohtia myös sitä tulevaa esitystä. 49 00:05:00.530 --> 00:05:07.940 Tehtävä on yksilötehtävä ja siinä oli siis se 20 väittämää, eri tyyppistä 50 00:05:07.940 --> 00:05:15.840 väittämää tästä koko oppimateriaalin kirjosta ja perustele oppimateriaalin avulla 51 00:05:15.840 --> 00:05:20.900 onko väite oikein vai väärin, että osa voi olla sellaista, että sinulla on jo jonkinlainen 52 00:05:20.900 --> 00:05:27.200 tuntuma siihen väitteeseen, että mikä on oikea vastaus, oikea vai väärin. 53 00:05:27.200 --> 00:05:32.740 Mutta olennaista on perustelu tämän oppimateriaalin avulla, 54 00:05:32.740 --> 00:05:36.890 jonka sitten osoitat viittaamalla lähteisiin. 55 00:05:36.890 --> 00:05:41.450 Ja jokaisen vastauksen loppuun kirjoitetaan myös lyhyt 56 00:05:41.450 --> 00:05:47.370 lähdeluettelo käyttämistäsi lähteistä. 57 00:05:47.370 --> 00:05:53.260 Käytä pääsääntöisesti useampaa kuin yhtä opetusohjelman oppimateriaalilähdettä. 58 00:05:53.260 --> 00:05:57.270 Lisäksi toki voi käyttää myös lisälähteitä, mutta tämä opetusohjelman 59 00:05:57.270 --> 00:06:02.700 oppimateriaali on pääosassa tässä tehtävässä. 60 00:06:02.700 --> 00:06:06.020 Ja joissakin kohdin on ihan jo sanottu, että 61 00:06:06.020 --> 00:06:10.370 käytä vähintään 2 lähdettä, joka tarkoittaa, että 62 00:06:10.370 --> 00:06:17.840 siihen on löydettävissä asiaa useammasta lähteestä. 63 00:06:17.840 --> 00:06:22.770 Ja ihan tämmöinen käytännön seikka vielä, että todennäköisesti kirjoitat 64 00:06:22.770 --> 00:06:29.190 siihen omaan, omalle tiedostolle omalle koneellesi tätä 65 00:06:29.190 --> 00:06:37.220 tehtävää ajan kuluessa, mutta sitten kun palautat siihen tenttilomakkeeseen 66 00:06:37.220 --> 00:06:43.160 missä nämä väittämät ovat, niin käytä ihan varmuuden vuoksi sitten tämmöistä muistio/notepad 67 00:06:43.160 --> 00:06:51.340 toimintoa, että tämä teksti tulee sinne oikeille kohdille näkyville kunnolla, 68 00:06:51.340 --> 00:06:54.840 ettei siinä tule sitten sellaista että sieltä puuttuu 69 00:06:54.840 --> 00:07:04.450 jotakin osia mitä olet kirjoittanut. 70 00:07:04.450 --> 00:07:11.650 Väittämistä päästään seuraavaksi esitykseen: esitys ja vertaisarviointi, jonka 71 00:07:11.650 --> 00:07:17.850 tavoitteena on soveltaa esimerkkitapausten kautta arvioinnin ja tuen muotoja 72 00:07:17.850 --> 00:07:23.670 erilaisiin oppimisen vaikeuksiin ja tuen tarpeisiin. 73 00:07:23.670 --> 00:07:29.270 Ja tää menee niihin osaamistavoitteisiinkin, että siinä on se arvioinnin ja tuen dynaaminen 74 00:07:29.270 --> 00:07:36.590 vuorovaikutus ja sitten tämä näiden oppimisvaikeuksien tuen keinojen 75 00:07:36.590 --> 00:07:42.650 soveltava analysointi ja soveltaminen käytäntöön. 76 00:07:42.650 --> 00:07:47.510 Myös vertaisoppiminen on keskeinen tavoite, eli tutustut myös toisten 77 00:07:47.510 --> 00:07:52.770 esityksiin ja annat niistä vertaispalautetta ja opit sitten tällälailla 78 00:07:52.770 --> 00:07:57.050 myös laajemmin, laaja- alaisemmin tältä alueelta, 79 00:07:57.050 --> 00:08:01.630 tästä aiheena ja näistä aiheista. 80 00:08:01.630 --> 00:08:07.490 Esitys on joko yksilötyö tai sitten pari- työ, että sinulla voi olla jo valmiina 81 00:08:07.490 --> 00:08:12.750 työskentelypari tai sitten voit myös ilmaista kiinnostuneisuutesi. 82 00:08:12.750 --> 00:08:20.280 Tuolla on ilmoittautuminen kummassakin tapauksessa täällä moodlen työalueella. 83 00:08:20.280 --> 00:08:22.160 Ja sieltä sitten katson tätä 84 00:08:22.160 --> 00:08:31.430 löytyykö kiinnostuneita parityöskentelystä ja sovitaan sitten tämä parityö. 85 00:08:31.430 --> 00:08:35.970 Että sitäkin suosittelen, että tää voi olla hyvinkin mielekästä tehdä kahdestaan 86 00:08:35.970 --> 00:08:41.090 ja toivottavasti teitä kiinnostuneita sitten 87 00:08:41.090 --> 00:08:48.390 tulee sinne ilmoittautumisalueelle. 88 00:08:48.390 --> 00:08:52.350 Tehtävänantoon kannattaa tutustua huolellisesti. 89 00:08:52.350 --> 00:08:56.080 Tiivistettynä siinä tehdään 90 00:08:56.080 --> 00:09:01.940 semmoinen ytimekäs katsaus oppimisen vaikeuksien arviointi- ja tukimenetelmistä 91 00:09:01.940 --> 00:09:08.480 ja sitten on toisena tämmöinen soveltava osuus, johon laaditaan 2 esimerkkitapausta 92 00:09:08.480 --> 00:09:10.690 yksilötyössä tai 3, 93 00:09:10.690 --> 00:09:16.720 jos teette parina tämän esityksen, plus sitten tämmöinen 94 00:09:16.720 --> 00:09:21.700 lyhyt loppupohdinta esityksen loppuun. 95 00:09:21.700 --> 00:09:26.020 Esityksen pituuteen toteutustapaan ja saavutettavuuteen liittyviin 96 00:09:26.020 --> 00:09:29.930 asioihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. 97 00:09:29.930 --> 00:09:33.280 Eli kun tää on esitys niin tämä on vähän erilainen kuin essee. 98 00:09:33.280 --> 00:09:39.790 Eli pyritään nyt opettelemaan semmoista tiivistä ilmaisua, 99 00:09:39.790 --> 00:09:44.510 keskittymään niihin ydinasioihin. 100 00:09:44.510 --> 00:09:49.160 Esityksen sisällöllinen pituus on yksilötyössä 101 00:09:49.160 --> 00:09:55.820 jotain siinä kahdenkymmenen dian paikkeilla ja 102 00:09:55.820 --> 00:09:58.440 sitten parityössä vähän pitempi, 103 00:09:58.440 --> 00:10:02.710 esimerkiksi semmoinen kaksikymmentäviisi diaa ja nää on niinku esimerkiksi 104 00:10:02.710 --> 00:10:08.060 power point dioja mikä on sitten yleisin toteutustapa. 105 00:10:08.060 --> 00:10:11.220 Mutta toki voit tehdä myös toisellakin tavalla. 106 00:10:11.220 --> 00:10:17.620 Esimerkiksi on näitä prezi-esityksiä tai vastaavia, mikä sinulle nyt on semmoinen luontainen 107 00:10:17.620 --> 00:10:23.840 tapa ja monesti tässä on myös hyvä ehkä opetella ihan jatkokin varten tämmöisiä 108 00:10:23.840 --> 00:10:28.420 esitysten tekoa, niin tämä voi olla myös yksi semmoinen tavoite 109 00:10:28.420 --> 00:10:33.680 tehdä selkeä ja saavutettava esitys ja saavutettavuudella 110 00:10:33.680 --> 00:10:40.830 tällä tarkoitetaan, että se on niin kun helposti omaksuttavissa, aukaistavissa, et kirjoita 111 00:10:40.830 --> 00:10:50.770 liian pientä tekstiä, vaan se on helposti luettavaa ja ymmärrettävää. 112 00:10:50.770 --> 00:10:55.350 Myös esimerkiksi näihin power point dioihin, joihin voi lisätä ääntä tai voit tehdä niin 113 00:10:55.350 --> 00:11:00.290 kun tämmöisen videoesityksen, mutta aina kaikissa tämmöisissä 114 00:11:00.290 --> 00:11:07.140 videoesityksissä on hyvä olla myös siinä tukena tämmöistä kirjallista materiaalia. 115 00:11:07.140 --> 00:11:15.060 Mutta täällä moodle alueella on vinkkejä ja ohjeita esityksen tekemiseen. 116 00:11:15.060 --> 00:11:21.240 Oppimateriaalin semmoinen monipuolinen käyttö on tässäkin 117 00:11:21.240 --> 00:11:29.880 osiossa tärkeää eli tämä opetusohjelman oppimateriaali on pääosassa, eli sitä käytetään, 118 00:11:29.880 --> 00:11:35.300 mutta sitten lisänä voi käyttää myös tätä, tämmöisiä lisä- 119 00:11:35.300 --> 00:11:41.140 lähteitä. Ja 120 00:11:41.140 --> 00:11:44.210 esitykseen merkitään lähde- 121 00:11:44.210 --> 00:11:49.610 viitteet eli esimerkiksi sinne powerpoint diaan laitetaan jokaiseen sinne 122 00:11:49.610 --> 00:11:55.610 loppuun tai jonnekin sinne sivulle näkyville 123 00:11:55.610 --> 00:12:03.110 tämän lähteen tekijät ja vuosiluku, mahdolliset sivut ja koko esityksen loppuun 124 00:12:03.110 --> 00:12:09.680 laaditaan vielä lähdeluettelo ja siinä noudatetaan tätä APA 7 ohjeistusta ja muistathan 125 00:12:09.680 --> 00:12:17.160 myös merkitä sinne soveltavaan osuuteen näitä lähdeviittauksia. 126 00:12:17.160 --> 00:12:25.280 Vertaisarviointi on tärkeä osa tehtävää, eli kirjoita vähintään yksi vertaispalaute, 127 00:12:25.280 --> 00:12:31.840 vertaisarviointi ja sitten tämmöiseen myönteiseen tyyliin, myönteisellä otteella. 128 00:12:31.840 --> 00:12:37.010 Jokaisessa esityksessä on omat vahvuutensa, 129 00:12:37.010 --> 00:12:41.250 mutta pyri myös kirjoittamaan rakentavaa palautetta. 130 00:12:41.250 --> 00:12:48.360 Miten ehkä sitä esitystä voisi mahdollisesti kehittää tai että mitä ehkä kaipaisit 131 00:12:48.360 --> 00:12:59.960 siihen lisää tai voi olla vaikkapa jotakin kysymyksiä tästä esityksestä. 132 00:12:59.960 --> 00:13:07.560 Ja tavoitteena toki, että jokainen jokainen esitys saisi 133 00:13:07.560 --> 00:13:15.880 myös tätä vertaispalautetta. 134 00:13:15.880 --> 00:13:22.280 Viimeisenä tehtävänä on itsearviointi. Eli 135 00:13:22.280 --> 00:13:31.180 jokaisesta tehtävästä, tehtävän osiosta kirjoitat itsearviointia tässä matkan varrella, 136 00:13:31.180 --> 00:13:35.420 ja kokonaisuudessaan tämmöistä omaa oppimisprosessin 137 00:13:35.420 --> 00:13:39.510 tarkastelua ja reflektointia. 138 00:13:39.510 --> 00:13:43.370 Itsearvioinnin loppuun vielä semmoinen kiteytys omasta oppimisesta 139 00:13:43.370 --> 00:13:47.880 suhteessa omiin ja opintojakson osaamistavoitteisiin. 140 00:13:47.880 --> 00:13:53.750 Ja voit kirjoittaa myös palautetta opintojaksosta ja oppimistehtävässä toki myös tässä on tällainen 141 00:13:53.750 --> 00:13:58.690 yleinen palautekysely, mutta tähän itsearviointiin voi vähän niin kun omin sanoin ja 142 00:13:58.690 --> 00:14:04.360 tarkemminkin kirjoittaa sitä palautetta, että miten koit tämän 143 00:14:04.360 --> 00:14:10.500 tehtävän ja oppimateriaalin. 144 00:14:10.500 --> 00:14:16.250 Kun tämä kokonaisuus on valmis, eli näistä osioista, 145 00:14:16.250 --> 00:14:24.390 kun kaikki nämä osaset ovat valmiina niin laita kurssikahvilaan viesti. 146 00:14:24.390 --> 00:14:29.190 Sitten tässä on käytössä myös tämmöinen edistymisen seuranta, 147 00:14:29.190 --> 00:14:34.760 joka näkyy siellä oikeassa sivupalkissa, niin siihen (palautuslaatikon kohdalle) voit merkitä tämän 148 00:14:34.760 --> 00:14:44.620 itsearviointikohdan vielä itse, että olet sen tehnyt. 149 00:14:44.620 --> 00:14:50.440 Arvioinnista ja palautteesta vielä ihan viimeiset huomautukset 150 00:14:50.440 --> 00:14:58.000 tästä, eli huomio tämän oppimistehtävän palautuspäivät. 151 00:14:58.000 --> 00:15:01.910 Elikkä tarkoittaa siis arviointiinottopäiviä. 152 00:15:01.910 --> 00:15:07.950 Ja arviointi ja palaute tulee 2 viikon kuluessa tästä palautuspäivästä. 153 00:15:07.950 --> 00:15:13.170 Eli siitä lasketaan se 2 viikkoa. 154 00:15:13.170 --> 00:15:15.930 Viimeinen mahdollinen palautuspäivä on kuitenkin tämä 155 00:15:15.930 --> 00:15:21.560 opintosuoritusoikeutesi päättymispäivä. 156 00:15:21.560 --> 00:15:27.000 Ja huomaathan myös, että esitys palautetaan viikkoa aikaisemmin, että silloin 157 00:15:27.000 --> 00:15:31.260 olisi vielä mahdollista saada sitä vertaispalautetta. 158 00:15:31.260 --> 00:15:33.300 Toki 159 00:15:33.300 --> 00:15:37.700 en siihen hirveästi suosittele, että se palautus jäisi ihan 160 00:15:37.700 --> 00:15:43.540 siihen viime tippaan, mutta se on mahdollista 161 00:15:43.540 --> 00:15:50.660 kuitenkin käyttää koko opintosuoritusoikeusaika. Mutta ihan 162 00:15:50.660 --> 00:15:54.900 tämän palautteenannonkin kannalta, niin olisi hyvä sitten käyttää näitä 163 00:15:54.900 --> 00:16:00.500 arviointiinottopäiviä mitä siellä on näkyvillä. 164 00:16:00.500 --> 00:16:07.520 Sitten jos näyttäisi siltä, että haluaisit korottaa saamaasi arvosanaa 165 00:16:07.520 --> 00:16:15.900 tai sitten, että jos tämä oppimistehtävä menee kokonaan hylätyksi, niin on mahdollista 166 00:16:15.900 --> 00:16:21.020 osallistua verkkotenttiin ja tällälailla sitten 167 00:16:21.020 --> 00:16:25.690 uusia tai korottaa arvosanaa. 168 00:16:25.690 --> 00:16:30.950 Eli tutustut sitten verkkotenttiohjeisiin ja siellä on nämä 169 00:16:30.950 --> 00:16:37.590 verkkotenttipäivät ja etenkin huomaathan sen viimeisen tenttipäivän ajankohdan 170 00:16:37.590 --> 00:16:47.470 ja myös tämän verkkotenttiryhmään ilmoittautumisen. 171 00:16:47.470 --> 00:16:53.370 Joo eli aina voit ottaa yhteyttä ja lähettää viestiä 172 00:16:53.370 --> 00:16:59.850 kahvilan kautta tai pulmakulmaan tai muuten ottaa meihin opettajiin yhteyttä 173 00:16:59.850 --> 00:17:04.910 eli oppimisen iloa ja intoa sinulle tämän oppimistehtävän parissa.