WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.770 --> 00:00:10.170 Tervetuloa erityispedagogiikan perusopintojen pariin. Tällä tallenteella 2 00:00:10.170 --> 00:00:14.190 me kerromme joitakin perusasioita näistä perusopinnoista. 3 00:00:14.190 --> 00:00:22.170 Minä olen Liisa Kytölä. [Pekka Matilainen:] Pekka Matilainen. [Liisa Kytölä:] Nyt sitten jatkamme 4 00:00:22.170 --> 00:00:28.590 ihan tästä, miksi sinun kannattaisi opiskella erityispedagogiikkaa. 5 00:00:28.590 --> 00:00:34.130 [Pekka Matilainen:] Minulle tulee ainakin mieleen tällainen: Osa hakee 6 00:00:34.130 --> 00:00:42.020 ammatillista kehittymistä, eväitä siihen, ja saattaa osalla siintää tällainen 7 00:00:42.020 --> 00:00:49.850 ihan tutkintotavoitteinen opiskelu. Sitten taas ihan mielenkiinnosta, puhtaasta 8 00:00:49.850 --> 00:00:56.660 mielenkiinnosta ja tällaisena harrastuksena ja kaikkea siltä väliltä. On monta 9 00:00:56.660 --> 00:01:00.290 motiivia tulla opiskelemaan "erkkapedaa". 10 00:01:00.290 --> 00:01:06.340 Näin tätä kiteyttäisin. [Liisa Kytölä:] Kyllä, ja moni haluaa tosiaan sitä semmoista 11 00:01:06.340 --> 00:01:12.050 tutkittua tuoretta tietoa erityispedagogiikan alalta ja saada 12 00:01:12.050 --> 00:01:15.170 käytännön välineitä työhönsä 13 00:01:15.170 --> 00:01:19.310 ja tietoa esimerkiksi näistä oppimisen ja käyttäytymisen pulmista, 14 00:01:19.310 --> 00:01:23.950 jotka ovat nykyään aika lailla esillä. 15 00:01:23.950 --> 00:01:29.880 [Pekka Matilainen:] Joo, ja osallahan siintää ihan sitten tämä avoimen väylä siellä. 16 00:01:29.880 --> 00:01:36.820 Miten sinä, Liisa, tätä väyläasiaa kiteyttäisit? [Liisa Kytölä:] Kyllä jos sinua tämmöinen tutkintotavoitteinen 17 00:01:36.820 --> 00:01:43.620 opiskelu kiinnostaa, kannattaa käydä katsomassa näitä väylätietoja tuolta 18 00:01:43.620 --> 00:01:52.240 sivulta. Tuossa [on] tuo osoite. Sieltä löytyy ihan tallenteita ja linkkejä eteenpäin 19 00:01:52.240 --> 00:01:56.730 ja yhteystietoja, kenen kanssa voidaan keskustella tästä tutkintotavoitteisesta 20 00:01:56.730 --> 00:01:58.530 opiskelusta. 21 00:01:58.530 --> 00:02:01.260 Suosittelen lämpimästi vierailemaan tuollakin. Tällä 22 00:02:01.260 --> 00:02:10.320 tallenteella emme nyt tätä käsittele sen tarkemmin. 23 00:02:10.320 --> 00:02:14.280 No, sitten tästä erityispedagogiikan opiskelusta avoimessa 24 00:02:14.280 --> 00:02:17.600 yliopistossa. Nämä opinnot, 25 00:02:17.600 --> 00:02:21.740 perusopinnot, ovat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian 26 00:02:21.740 --> 00:02:24.780 tiedekunnan opetussuunnitelmien mukaista opetusta 27 00:02:24.780 --> 00:02:31.830 eli samat vaatimukset kuin tuolla tiedekunnan puolella. 28 00:02:31.830 --> 00:02:37.770 [Pekka Matilainen:] Joo, ja opinnot on rakennettu joustaviksi. Etäopintoina verkon 29 00:02:37.770 --> 00:02:43.350 kautta nämä perusopinnot pystytään opiskelemaan. Nämä edellyttävät 30 00:02:43.350 --> 00:02:48.570 sellaista tiettyä itsenäistä otetta tähän opiskeluun, mutta sitten toisaalta 31 00:02:48.570 --> 00:02:52.710 ohjausta ja neuvoja ja vinkkejä löytyy 32 00:02:52.710 --> 00:02:57.050 meiltä opettajilta ja toisilta opiskelijoilta siellä verkossa ja monella 33 00:02:57.050 --> 00:03:01.750 tavalla. Yksin ei tarvitse olla siellä verkon 34 00:03:01.750 --> 00:03:05.540 toisessa päässä, mutta joustavasti pystytään 35 00:03:05.540 --> 00:03:08.980 opiskelemaan. Näin tätä kiteyttäisin. 36 00:03:08.980 --> 00:03:13.540 [Liisa Kytölä:] Joo, tämä on myös sitten semmoista akateemista opiskelua, eli täällä 37 00:03:13.540 --> 00:03:17.260 harjoitellaan tämmöistä tieteellistä kirjoittamista, 38 00:03:17.260 --> 00:03:24.120 kriittistä ajattelua, argumentaatiotaitoja ja muuta. 39 00:03:24.120 --> 00:03:30.900 Täällä on aika paljon lukemista, paljon kirjoitettavaa, 40 00:03:30.900 --> 00:03:34.560 mutta näihin saatte aina tukea meiltä. 41 00:03:34.560 --> 00:03:39.660 Siinä pyritään myös sitten vähän teoriaa ja käytäntöä yhdistelemään. 42 00:03:39.660 --> 00:03:45.180 [Pekka Matilainen:] Joo, parhaimmillaan tutustutaan, että ahaa, tähän liittyy tämmöisiä teorioita. 43 00:03:45.180 --> 00:03:51.420 Sitten mietitään, mihinkäs tämä liittyy ja liittyykö tämä johonkin 44 00:03:51.420 --> 00:03:57.020 minun elämässäni ja mihin tätä voidaan soveltaa. Tällaista vuoropuhelua pyritään tähän 45 00:03:57.020 --> 00:04:05.230 teorian ja käytännön väliin rakentamaan opintojen aikana. 46 00:04:05.230 --> 00:04:12.670 [Liisa Kytölä:] No, opiskelusta sen verran, että nämä perusopinnot voit aloittaa ympäri vuoden. 47 00:04:12.670 --> 00:04:18.640 Nämä meidän opintojaksomme suoritustapoineen ovat auki ympäri vuoden. 48 00:04:18.640 --> 00:04:25.570 Näitä järjestetään sekä syyslukukaudella että kevätlukukaudella, ja kesälläkin voidaan opiskella. 49 00:04:25.570 --> 00:04:30.080 Mukaan mahtuvat kaikki opinnoista kiinnostuneet. 50 00:04:30.080 --> 00:04:32.760 [Pekka Matilainen:] Joo, ja tuolta opinto-oppaasta löytyvät 51 00:04:32.760 --> 00:04:36.240 nämä keskeisimmät asiat näistä opinnoista 52 00:04:36.240 --> 00:04:43.280 eli ne jaksot, joita tässä on tarjolla, minkälaisia suoritustapoja kussakin 53 00:04:43.280 --> 00:04:47.320 jaksossa [on], aikataulut ja yhteystiedot ja näin poispäin. 54 00:04:47.320 --> 00:04:52.820 Tuo opinto-opas on sellainen keskeinen 55 00:04:52.820 --> 00:04:57.050 käsikassara näiden perusopintojen aikana. 56 00:04:57.050 --> 00:05:01.060 Se kannattaa laittaa linkkinä talteen sinne suosikkeihin, 57 00:05:01.060 --> 00:05:03.170 neuvoisin. 58 00:05:03.170 --> 00:05:07.570 [Liisa Kytölä:] Ja todellakin näitä suoritustapoja, jos ei ihan kaikkia näy kerralla 59 00:05:07.570 --> 00:05:12.590 siellä opinto-oppaassa, kuitenkin on tulossa myös kevätlukukaudelle. 60 00:05:12.590 --> 00:05:20.960 Kesälläkin on näitä mahdollista suorittaa. 61 00:05:20.960 --> 00:05:27.220 Sitten näistä erilaisista suoritustavoista kerrotaanko vähän tarkemmin, että 62 00:05:27.220 --> 00:05:31.920 nämähän kaikki ovat täällä Moodlen oppimisympäristössä, joka on 63 00:05:31.920 --> 00:05:37.190 semmoinen jokaisen suoritustavat kotipesä. 64 00:05:37.190 --> 00:05:45.930 [Pekka Matilainen:] Joo. Näihin kolmeen suoritustapaan on nämä opinnot 65 00:05:45.930 --> 00:05:47.750 meillä 66 00:05:47.750 --> 00:05:54.510 kiteytetty. Ihan kaikkia kolmea ei ole jokaisen jakson suoritustapana tarjolla, mutta näitä 67 00:05:54.510 --> 00:06:01.750 kolmea pääsääntöisesti näiden perusopintojen aikana tulet kohtaamaan. Jos 68 00:06:01.750 --> 00:06:07.640 tuota ensimmäistä kohtaa eli oppimistehtävää pyrin kiteyttämään, niin 69 00:06:07.640 --> 00:06:10.360 tyypillisesti tällaisena 70 00:06:10.360 --> 00:06:17.120 itsenäisenä työskentelynä lähdetään rakentamaan esimerkiksi tekstityyppistä, 71 00:06:17.120 --> 00:06:22.640 esseetyyppistä kirjoitelmaa. Se voi olla yksi laajempi, 72 00:06:22.640 --> 00:06:29.260 tai sitten se voi koostua useammasta osiosta, joissa voi olla tällaisia vuorovaikutteisiakin 73 00:06:29.260 --> 00:06:34.540 osioita, esimerkiksi keskustelua verkossa tai 74 00:06:34.540 --> 00:06:39.060 kaverin tekstin vertaisarviointia tai 75 00:06:39.060 --> 00:06:45.100 parin kanssa tehtävää oppimistehtävää. 76 00:06:45.100 --> 00:06:49.660 Oppimistehtäviäkin aika monenlaisia näissä opinnoissa saattaa olla. 77 00:06:49.660 --> 00:06:53.230 Mites tuo verkkotentti, Liisa. Mitä 78 00:06:53.230 --> 00:06:55.040 siitä tulee mieleen sinulle? 79 00:06:55.040 --> 00:07:01.420 [Liisa Kytölä:] Joo, eli verkkotentin voit tehdä kotikoneelta verkon välityksellä. Se on 80 00:07:01.420 --> 00:07:08.410 tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan aukeava tentti. 81 00:07:08.410 --> 00:07:12.030 Siellä on tenttikysymykset, jotka ovat semmoisia soveltavia, että ei ihan 82 00:07:12.030 --> 00:07:16.330 löydy suoraan vastausta kirjasta tietystä paikasta, vaan te joudutte 83 00:07:16.330 --> 00:07:20.930 vähän miettimään ja kokoamaan niitä ajatuksia. Sitten nämä tentit 84 00:07:20.930 --> 00:07:25.710 voivat olla vähän erityyppisiä eri opintojaksoissa. 85 00:07:25.710 --> 00:07:30.650 Sinulla saa olla sitten se opiskelumateriaali apunasi siellä käsillä, 86 00:07:30.650 --> 00:07:36.750 mutta ihan suosittelemme, että teet käsitekarttoja tai joitain tiivistelmiä, 87 00:07:36.750 --> 00:07:41.850 koosteita näistä oppimateriaaleista, niin niihin sitten on helppo palata. Joissain 88 00:07:41.850 --> 00:07:45.570 tenteissä vaaditaan myös niitä lähdeviittauksia, niin kannattaa 89 00:07:45.570 --> 00:07:50.270 siksi laittaa niitä ylös itselle. 90 00:07:50.270 --> 00:07:56.270 [Pekka Matilainen:] Eli tuommoinen tietty aikaikkuna, lyhyehkö – neljän tunnin tyypillisesti, 91 00:07:56.270 --> 00:08:01.070 eikö olekin? [Liisa Kytölä:] Kyllä. [Pekka Matilainen:] Esimerkiksi kotikoneelta, jos netti vain toimii ja on laite – neljän tunnin 92 00:08:01.070 --> 00:08:07.880 siivu tiettynä ajankohtana – ja ne jakson lähteet käytettävissä, niin silloin 93 00:08:07.880 --> 00:08:15.130 siinä ajassa on tarkoitus tehdä se suoritus. Menikö oikein? 94 00:08:15.130 --> 00:08:19.760 [Liisa Kytölä:] Joo, kyllä. Näinhän se on. Siinä on kuitenkin ihan mukavasti aikaa, 95 00:08:19.760 --> 00:08:23.270 mutta kannattaa myös vähän suunnitella sitä ajankäyttöä, jos siinä on vaikkapa 96 00:08:23.270 --> 00:08:28.860 kaksi kysymystä, että keretään vastaamaan kumpaankin, ettei innostuta liikaa 97 00:08:28.860 --> 00:08:33.480 kirjoittelemaan siihen ensimmäiseen. [Pekka Matilainen:] Totta, 98 00:08:33.480 --> 00:08:42.240 joo. [Liisa Kytölä:] Joo. Sitten yhteen tentti-ilmoittautumiseen kuuluu kolme tenttikertaa. 99 00:08:42.240 --> 00:08:47.990 [Pekka Matilainen:] Joo. [Liisa Kytölä:] Mutta ehkä ei kannata jättää sitä ihan sinne viimeiseen, että 100 00:08:47.990 --> 00:08:55.400 voidaan jättää itselle mahdollisuus korottaa tai uusia tenttejä, 101 00:08:55.400 --> 00:09:00.940 jos niin käy. [Pekka Matilainen:] Niin, jos elämänsä ensimmäistä verkkotenttiä ollaan suorittamassa, 102 00:09:00.940 --> 00:09:06.470 niin kannattaisiko sieltä päivämäärien alkupuolelta bongata itselle sitä ensimmäistä 103 00:09:06.470 --> 00:09:11.650 verkkotenttiä, niin sitten jää pelivaraa sinne vielä niihin seuraaviinkin 104 00:09:11.650 --> 00:09:13.820 tarvittaessa, 105 00:09:13.820 --> 00:09:21.230 jos halutaan vaikka korottaa tai näin poispäin? [Liisa Kytölä:] Kyllä. Se yksi tentti-ilmoittautuminen siis riittää 106 00:09:21.230 --> 00:09:27.120 näihin kolmeen kertaan. Ei tarvitse siellä Moodlen sisällä enää ilmoittautua mihinkään. 107 00:09:27.120 --> 00:09:32.900 Valitset itsellesi sen sopivimman tenttipäivän. 108 00:09:32.900 --> 00:09:37.340 [Pekka Matilainen:] Kyllä. No, verkkokurssi sitten poikkeaa näistä edellisistä 109 00:09:37.340 --> 00:09:40.680 jollain tapaa, jota nyt sitten 110 00:09:40.680 --> 00:09:45.770 yritän kiteyttää sillä lailla, että verkkokurssi toimii myös siellä Moodlessa, 111 00:09:45.770 --> 00:09:50.690 mutta sillä on tällainen pidempi rupeama. Useampia viikkoja 112 00:09:50.690 --> 00:09:55.830 tyypillisesti ollaan porukalla siellä Moodlessa niiden jakson 113 00:09:55.830 --> 00:09:59.740 teemoja ja lähteiden ja näkökulmien parissa ja 114 00:09:59.740 --> 00:10:05.890 luetaan joitain osioita ja vaihdetaan niistä ajatuksia ja tehdään 115 00:10:05.890 --> 00:10:11.600 esimerkiksi osatehtäviä niihin liittyen. Osa saattaa olla tällaista ryhmämuotoisempaa, 116 00:10:11.600 --> 00:10:15.740 ja osa saattaa olla itsenäisempää työskentelyä. Se saattaa koostua 117 00:10:15.740 --> 00:10:17.840 vähän tällaisista erilaisista elementeistä, 118 00:10:17.840 --> 00:10:23.620 mutta tämmöinen vuorovaikutteinen kurssi pidemmällä aikajänteellä, 119 00:10:23.620 --> 00:10:27.220 jos vaikka tuohon verkkotenttiin verrataan sitä. Mitä, Liisa, sinulle 120 00:10:27.220 --> 00:10:31.940 tulee mieleen tuosta verkkokurssista vielä? [Liisa Kytölä:] Joo, 121 00:10:31.940 --> 00:10:37.240 siihen kannattaa tulla heti mukaan, kun se verkkokurssi alkaa. Oppimistehtävä on taas 122 00:10:37.240 --> 00:10:42.840 semmoinen, että sitä voidaan tehdä omaan tahtiin, vaikka siellä 123 00:10:42.840 --> 00:10:45.890 olisikin niitä semmoisia yhteisiäkin osuuksia ja keskusteluja. 124 00:10:45.890 --> 00:10:50.380 Verkkokurssille kun mennään, siellä on se tietty aikataulu, että siellä pitäisi 125 00:10:50.380 --> 00:10:57.880 olla sitten heti alusta alkaen mukana, mutta pystytte pääsääntöisesti työskentelemään 126 00:10:57.880 --> 00:11:02.080 itsellenne sopivaan aikaan, vaikka yömyöhään 127 00:11:02.080 --> 00:11:04.590 tai aamulla varhain, 128 00:11:04.590 --> 00:11:08.290 mikä nyt on sinulle kaikkein parhain aika työskennellä. 129 00:11:08.290 --> 00:11:12.330 Siinä ei semmoista reaaliaikaista 130 00:11:12.330 --> 00:11:17.490 työskentelyä vaadita, paitsi tietysti, jos teette jotain ryhmätyötä, on 131 00:11:17.490 --> 00:11:21.590 suositeltavaakin, että kokoontuisitte Teamsissa tai jossain tämmöisessä, 132 00:11:21.590 --> 00:11:24.690 koska se voi sitten taas edistää sitä työskentelyä, 133 00:11:24.690 --> 00:11:29.130 mutta mitään pakollista [se ei ole]. Te päätätte siellä sitten itse näissä 134 00:11:29.130 --> 00:11:33.290 ryhmätöissä, miten tapatte ja mihin aikaan. 135 00:11:33.290 --> 00:11:35.840 [Pekka Matilainen:] Joo. 136 00:11:35.840 --> 00:11:39.580 [Liisa Kytölä:] Kannattaa sitten sitoutua tähän verkkokurssiin. Se vaatii sitä tiettyä 137 00:11:39.580 --> 00:11:43.700 sitoutumista, että käydään useamman kerran siellä Moodlen työalueella. 138 00:11:43.700 --> 00:11:50.400 Sitten jos tulee lomamatkoja tai tämmöisiä, ilmoitellaan 139 00:11:50.400 --> 00:11:58.160 toisille myös, ettei yhtäkkiä hävitä sieltä ryhmätyöskentelystä. [Pekka Matilainen:] Niin, kaikkia tarvitaan 140 00:11:58.160 --> 00:12:03.680 tuommoisessa yhteydessä. Pienemmässä ryhmässä esimerkiksi, [kun] jakaudutaan jotain tekemään, 141 00:12:03.680 --> 00:12:07.640 niin jokaisen panosta siinä tarvitaan sinänsä. 142 00:12:07.640 --> 00:12:14.880 [Liisa Kytölä:] Kyllä. Tulivatkohan nyt näistä eri suoritustavoista ne pääasialliset erot? 143 00:12:14.880 --> 00:12:16.680 [Pekka Matilainen:] Luja oli ainakin yritys 144 00:12:16.680 --> 00:12:21.340 meillä niitä kiteyttää tässä. Kysyä saatte. [Liisa Kytölä:] Kyllä, joo. Osalle saattaa tosiaan 145 00:12:21.340 --> 00:12:25.240 tämmöinen itsenäisempi työskentely sopia näinä oppimistehtävinä, verkkotentteinä, 146 00:12:25.240 --> 00:12:29.180 ja toiset tykkäävät sitten enempi tämmöisistä verkkokursseista, että 147 00:12:29.180 --> 00:12:31.060 saadaan olla toisten kanssa tekemisissä 148 00:12:31.060 --> 00:12:35.640 enempikin. [Pekka Matilainen:] Kyllä, ja sehän voi olla jonkun perusopintojen 149 00:12:35.640 --> 00:12:38.290 mottona, että tutustunpa näihin 150 00:12:38.290 --> 00:12:41.980 kaikkiin. Jos eivät ole entuudestaan tuttuja, niin tutustunpa näihin kaikkiin 151 00:12:41.980 --> 00:12:45.260 kolmeen erilaiseen suoritustapaan perusopintojen aikana. 152 00:12:45.260 --> 00:12:49.430 Voidaanhan semmoinenkin tavoite ottaa itselle, jos näin halutaan. 153 00:12:49.430 --> 00:12:55.350 [Liisa Kytölä:] Kyllä. No, mutta jatketaanpa eteenpäin. Ihan vielä lyhyesti tästä opiskelun 154 00:12:55.350 --> 00:12:58.610 suunnittelusta ja opintoihin ilmoittautumisesta. 155 00:12:58.610 --> 00:13:03.210 Tämä opintokokonaisuus muodostuu tietyistä opintojaksoista, 156 00:13:03.210 --> 00:13:07.300 ja opintoihin ilmoittaudutaan jakso kerrallaan. 157 00:13:07.300 --> 00:13:12.220 Sitten kunkin jakson suorittamiseen valitset vain yhden suoritustavan. Jos 158 00:13:12.220 --> 00:13:17.260 siellä on esimerkiksi oppimistehtävä ja verkkokurssi, niin valitset 159 00:13:17.260 --> 00:13:24.320 vain sen yhden. Ei tarvitse osallistua useampaan. 160 00:13:24.320 --> 00:13:28.920 [Pekka Matilainen:] Joo, sitten sillä, 161 00:13:28.920 --> 00:13:35.140 mihin päädytkään, on se tietty aikataulu. Se tietty porukka, joka 162 00:13:35.140 --> 00:13:40.800 ilmoittautuu siihen suoritustapaan, sitten lähtee joko itsenäisemmin riippuen 163 00:13:40.800 --> 00:13:46.340 siitä suoritustavan luonteesta tai vuorovaikutteisemmin 164 00:13:46.340 --> 00:13:51.540 sitä suoritustapaa edistämään sen aikataulun puitteissa, 165 00:13:51.540 --> 00:13:55.980 joka sille on annettu. Aikatauluista 166 00:13:55.980 --> 00:13:58.930 sen verran lisää vielä, että 167 00:13:58.930 --> 00:14:01.150 on tietty ilmoittautumisaika 168 00:14:01.150 --> 00:14:03.900 sillä suoritustavalla, tietty takaraja, 169 00:14:03.900 --> 00:14:10.180 johon mennessä se tehdään. Sitten siellä toisessa päässä on se tietty takaraja, 170 00:14:10.180 --> 00:14:17.300 jolloin umpeutuu suoranaisesti se kurssi. Sitten sen kurssin puitteissa on yleensä 171 00:14:17.300 --> 00:14:22.640 kerrottu Moodlessa vielä tarkemmin, jos on osatehtäviä, mihin päivään 172 00:14:22.640 --> 00:14:30.910 mennessä tulee palauttaa. Sitten tuossa oli jotain loppukurssin 173 00:14:30.910 --> 00:14:33.060 päivämääristä. 174 00:14:33.060 --> 00:14:35.210 Liisa, sinä osaisit minua paremmin 175 00:14:35.210 --> 00:14:41.220 varmaan kiteyttää, miten ne menevät tyypillisesti. On takaraja ja sitten on – 176 00:14:41.220 --> 00:14:44.560 miten se meneekään? [Liisa Kytölä:] Niin, eli joissain 177 00:14:44.560 --> 00:14:48.660 on kuitenkin, esimerkiksi oppimistehtävissä, viimeinen 178 00:14:48.660 --> 00:14:56.220 palautuspäivä, jolloin se viimeistään pitäisi palauttaa, että saadaan 179 00:14:56.220 --> 00:15:00.740 myös meiltä palautetta. Joissain voi olla, että vielä sitten voidaan jatkaa, 180 00:15:00.740 --> 00:15:05.400 esimerkiksi palauttaa se opinto-oikeuden suoritusoikeuden viimeisenä päivänä, 181 00:15:05.400 --> 00:15:09.220 mutta silloin ei ole enää mahdollisuutta 182 00:15:09.220 --> 00:15:11.410 korottaa arvosanaa tai 183 00:15:11.410 --> 00:15:15.240 uusia, jos se tulee hylättynä takaisin. Siinä 184 00:15:15.240 --> 00:15:17.910 mielessä kannattaa ihan niitä 185 00:15:17.910 --> 00:15:23.590 palautuspäiviäkin katsoa. Silloin hyödytään myös siitä opettajan 186 00:15:23.590 --> 00:15:28.590 palautteesta. Meillä yleensä, jos saadaan palauttaa vielä 187 00:15:28.590 --> 00:15:34.970 sen viimeisen palautuspäivän jälkeen, siinä on 188 00:15:34.970 --> 00:15:42.240 se, että silloin annetaan esimerkiksi vain se numeroarviointi ilman palautetta. 189 00:15:42.240 --> 00:15:47.500 [Pekka Matilainen:] Joo, enemmän saadaan yleensä esimerkiksi oppimistehtävästä 190 00:15:47.500 --> 00:15:53.560 prosessin kannalta irti, jos palautetaan hieman aikaisemmin ja niiden ohjeiden 191 00:15:53.560 --> 00:15:58.580 ja päivämäärien puitteissa, niin saadaan enemmän palautetta ja on aikaa tarvittaessa vaikkapa 192 00:15:58.580 --> 00:16:00.680 vielä parantaa sitä suoritusta, 193 00:16:00.680 --> 00:16:05.530 jos niin on tarpeen. Sitten tämmöisiä 194 00:16:05.530 --> 00:16:12.550 omia takarajoja ja deadlineja opiskelijoilla saattaa olla, vaikkapa pyritään hakemaan 195 00:16:12.550 --> 00:16:17.210 erillisiin erityisopettajan opintoihin tai muihin vastaaviin. Ne kannattaa sitten 196 00:16:17.210 --> 00:16:22.280 huomioida ja tarvittaessa kysyä meiltä opettajilta päin, 197 00:16:22.280 --> 00:16:26.720 kun tähtään tällaiseen hakuun, mihin mennessä minulla pitäisi 198 00:16:26.720 --> 00:16:33.500 olla vaikkapa nämä perusopinnot suoritettuna, kaikki jaksot tehtynä, että 199 00:16:33.500 --> 00:16:36.580 jää aikaa sitten sille, että keretään 200 00:16:36.580 --> 00:16:40.930 viedä opintorekisteriin ja todistukseen ja muut 201 00:16:40.930 --> 00:16:45.100 tämmöiset asiat hoitaa meillä päin. 202 00:16:45.100 --> 00:16:49.760 [Liisa Kytölä:] Kyllä. Ja kun ilmoittaudut, niin periaatteessa tietysti eräällä lailla sitoudut 203 00:16:49.760 --> 00:16:54.640 myös tekemään sen opintojakson ja kaikki ne, jos siellä on osasuorituksia, 204 00:16:54.640 --> 00:16:59.680 mutta sitten elämäntilanteet vaihtelevat, että voi tullakin, että on vaikkapa töissä 205 00:16:59.680 --> 00:17:05.780 hyvin kiireistä eikä jaksetakaan tehdä, niin sitten pitäisi ilmoittautua uudelleen. 206 00:17:05.780 --> 00:17:13.170 Esimerkiksi jos verkkokurssillakin jää yksi osajakso tekemättä, niin silloin 207 00:17:13.170 --> 00:17:15.020 se yleensä menee sitten hylätyksi. 208 00:17:15.020 --> 00:17:20.830 Silloin pitää sitten vain ilmoittautua uudelleen myöhemmin. 209 00:17:20.830 --> 00:17:26.810 Sitten tulee tietysti se uusi opintomaksu siitä. 210 00:17:26.810 --> 00:17:31.850 Siinä mielessä tämmöinen HOPS eli henkilökohtainen opiskelusuunnitelma 211 00:17:31.850 --> 00:17:36.770 olisi myös semmoinen tärkeä, että suunnittelet sitten, kun aloitat nämä opinnot, 212 00:17:36.770 --> 00:17:41.430 milloin teet mitäkin ja mikä on se sinun suoritustapasi. 213 00:17:41.430 --> 00:17:46.430 Lähinnä itseäsi varten teet tällaisen. Kannattaa sinne omiin kalentereihin laittaa 214 00:17:46.430 --> 00:17:54.410 näitä tenttipäiviä ja niiden oppimistehtävien palautusaikoja ja tämmöisiä ilmoittautumisaikoja, 215 00:17:54.410 --> 00:17:56.210 milloin ilmoittautuminen 216 00:17:56.210 --> 00:17:59.620 päättyy johonkin, ettei mene ohitse se 217 00:17:59.620 --> 00:18:05.990 suoritustapaan ilmoittautuminen. Teet itsellesi semmoisia osatavoitteita 218 00:18:05.990 --> 00:18:12.210 ja vähän pidemmän tähtäimen tavoitteita. Monesti, jos oikein kiirettä pidetään, 219 00:18:12.210 --> 00:18:16.580 voidaan pystyä tekemään nämä opinnot puolessa vuodessa, 220 00:18:16.580 --> 00:18:20.480 mutta tavallisesti se on ehkä enempi lukuvuosi. Jos 221 00:18:20.480 --> 00:18:26.780 on muutakin elämää, työelämää ja perhettä, muuta, niin voi olla, 222 00:18:26.780 --> 00:18:30.210 että kannattaa sitten olla kuitenkin sopivasti joustonvaraa. 223 00:18:30.210 --> 00:18:36.250 Ja näitähän voidaan tehdä myös pidempään. Useampi vuosi joskus on 224 00:18:36.250 --> 00:18:41.390 tehtykin näitä. Sekin on mahdollista. Lähinnä sitten, jos 225 00:18:41.390 --> 00:18:46.110 OPS muuttuu, siinä voi tulla, että joudutaan katsomaan 226 00:18:46.110 --> 00:18:50.470 semmoista siirtymäsuunnitelmaa. 227 00:18:50.470 --> 00:18:52.870 [Pekka Matilainen:] Joo. 228 00:18:52.870 --> 00:18:58.140 [Liisa Kytölä:] Mutta mennäänkö tähän seuraavaan kokonaisuuteen 229 00:18:58.140 --> 00:19:02.790 eli erityispedagogiikan perusopintoihin? Tämä on sitten 25 230 00:19:02.790 --> 00:19:05.970 opintopistettä. Teet joko kokonaan, 231 00:19:05.970 --> 00:19:11.430 mutta tietysti näitä opintojaksoja voidaan tehdä ihan yksitellenkin. Jos täällä on 232 00:19:11.430 --> 00:19:16.490 jokin semmoinen kiinnostava, jonka haluat tehdä, niin toki on mahdollista ilmoittautua 233 00:19:16.490 --> 00:19:22.370 vain yhteenkin opintojakson suoritustapaan. 234 00:19:22.370 --> 00:19:28.320 [Pekka Matilainen:] Joo, jos ajatellaan, että aletaan tehdä tätä koko perusopintokokonaisuutta, 235 00:19:28.320 --> 00:19:31.740 25 opintopistettä, niin 236 00:19:31.740 --> 00:19:38.320 HOPS suunnitellaan alkuun niistä opinnoista. Sitten ensimmäisistä 237 00:19:38.320 --> 00:19:45.460 jaksoista suositellaan, että aloitetaan, 101:stä ja 102:sta eli näistä erityispedagogiikan 238 00:19:45.460 --> 00:19:50.120 perusteista ja erityiskasvatuksen toimintaympäristöistä ja yhteistyöverkostoista. 239 00:19:50.120 --> 00:19:56.260 Ne ovat semmoisia jaksoja, jotka tavallaan tukevat noiden muiden myöhempien 240 00:19:56.260 --> 00:20:03.140 jaksojen opintoja. Ihan tällainen ehdoton järjestys 241 00:20:03.140 --> 00:20:06.660 tai suositus ei tainnut olla, että ensin 101 242 00:20:06.660 --> 00:20:11.370 ja sitten numerojärjestyksessä 102. Periaatteessa 243 00:20:11.370 --> 00:20:16.450 voi jonkun kohdalla olla tarkoituksenmukaista tehdä rinnatustenkin 244 00:20:16.450 --> 00:20:19.710 näitä kahta jaksoa, vai mitä sanoisit siitä? 245 00:20:19.710 --> 00:20:26.770 [Liisa Kytölä:] Joo, esimerkiksi, jos sinulla on kova kiire tehdä ja keskityt nyt näihin 246 00:20:26.770 --> 00:20:32.030 opintoihin, on vaikkapa jokin haku tulossa, niin silloin kannattaa toki ilmoittautua 247 00:20:32.030 --> 00:20:36.640 ja ehkä tehdäkin vähän rinnakkain näitä joitakin jaksoja, mutta 248 00:20:36.640 --> 00:20:41.420 tavallisesti ehkä kannattaa tehdä jakso kerrallaan ja ilmoittautua. 249 00:20:41.420 --> 00:20:45.960 Se on vähän sinun omasta aikataulustasi kiinni 250 00:20:45.960 --> 00:20:51.080 ja semmoisesta, oletko opiskellut jo paljon aikaisemmin, että 251 00:20:51.080 --> 00:20:56.650 vähän taustastasikin kiinni. Jos opiskelu on jo ihan tuttua sinulle 252 00:20:56.650 --> 00:21:01.240 ja ehkä tämä aihekin tuttu, niin sitten voi olla, että helpommin pystytäänkin 253 00:21:01.240 --> 00:21:05.240 tekemään näitä aika tiiviiseen tahtiin. 254 00:21:05.240 --> 00:21:07.640 [Pekka Matilainen:] Eli joustavuus on 255 00:21:07.640 --> 00:21:11.450 tässäkin ytimenä, mikä tuntuisi itsellesi sellaiselta 256 00:21:11.450 --> 00:21:15.960 järkevältä ja sopivalta systeemiltä. 257 00:21:15.960 --> 00:21:21.000 Sitten voi olla alussa, jos on opiskeltu vähän uutta ja näin poispäin, 258 00:21:21.000 --> 00:21:27.610 hyvä ajatella, että tuohon yhteen asiaan, jaksojen suoritustapaan, 259 00:21:27.610 --> 00:21:34.440 minä nyt keskityn ja sitten otan seuraavan – tai joustavammin. 260 00:21:34.440 --> 00:21:40.800 Jonkun toisen kohdalla voi olla tällainen rinnakkainen parinkin jakson opiskelu 261 00:21:40.800 --> 00:21:43.930 yhtä aikaa mahdollista ja järkevää. 262 00:21:43.930 --> 00:21:48.750 [Liisa Kytölä:] Sitten voi olla myös, jos on itsellesi mieluinen suoritustapa 263 00:21:48.750 --> 00:21:53.470 mennyt ohitse juuri, vaikkapa verkkokurssi, ja haluat tehdä verkkokurssina, niin 264 00:21:53.470 --> 00:21:57.310 sitten voit jättää esimerkiksi erityispedagogiikan perusteet 265 00:21:57.310 --> 00:21:59.150 alkuvuoteen, 266 00:21:59.150 --> 00:22:05.870 jolloin se seuraava alkaa. [Pekka Matilainen:] Joo, kyllä. [Liisa Kytölä:] Ja... [Pekka Matilainen:] Niin, sano vain, Liisa. [Liisa Kytölä:] Joo, ja aloittaa sitten 267 00:22:05.870 --> 00:22:11.310 vaikkapa erityiskasvatuksen toimintaympäristöistä ja yhteistyöverkostoista. [Pekka Matilainen:] Aivan, totta. 268 00:22:11.310 --> 00:22:15.070 Sitten nyt tässä järjestyksessä lueteltuna näitä 269 00:22:15.070 --> 00:22:16.940 loppupuolen jaksoja, 270 00:22:16.940 --> 00:22:23.140 jaksoja 103–105, niin näistä pystytään 271 00:22:23.140 --> 00:22:26.780 suoritusjärjestystä ehkä vielä 272 00:22:26.780 --> 00:22:29.110 vapaammin miettimään, miten ne rytmittyvät. 273 00:22:29.110 --> 00:22:35.470 Osa menee ihan numerojärjestyksessä tässä, ja siinä on omat puolensa. 274 00:22:35.470 --> 00:22:39.770 Mitä, Liisa, sanoisit tuosta järjestyksestä? 275 00:22:39.770 --> 00:22:44.210 [Liisa Kytölä:] Kyllähän ne tietysti vähän kytkeytyvät toisiinsa. 276 00:22:44.210 --> 00:22:48.050 Esimerkiksi tuo 104 on ihan hyvä pohja tuolle 277 00:22:48.050 --> 00:22:53.430 105:lle, mutta sekään ei ole ihan pakollista, 278 00:22:53.430 --> 00:22:58.230 että voidaan tehdä myös toisessa järjestyksessä. Eräällä lailla tietysti se 279 00:22:58.230 --> 00:23:01.650 tietopohja rakentuu aina vähitellen. 280 00:23:01.650 --> 00:23:06.630 Tietysti erityispedagogiikan perusteissa tulee tästä, 281 00:23:06.630 --> 00:23:12.450 mitä tämä koko erityispedagogiikka tarkoittaa, ja lähitieteitä ja historiaa ja sitä 282 00:23:12.450 --> 00:23:17.150 taustaa ja keskeisiä käsitteitä, jotka tulevat myös varmaan myöhemmin opintojen 283 00:23:17.150 --> 00:23:23.110 aikana esille. Siinä mielessä on hyvä aloittaa näistä ensimmäisistä jaksoista 284 00:23:23.110 --> 00:23:25.360 ja sitten vähitellen kerryttää sitä tietoa, 285 00:23:25.360 --> 00:23:30.950 mutta ei ole välttämätöntä. Voidaan ottaa semmoinen, joka – 286 00:23:30.950 --> 00:23:34.010 esimerkiksi työelämää varten voi olla, että jokin tietty tieto 287 00:23:34.010 --> 00:23:36.590 kiinnostaa nyt erityisesti ja haluat sen ottaa 288 00:23:36.590 --> 00:23:40.500 juuri nyt, että tarvitset juuri sitä tiettyä tietoa 289 00:23:40.500 --> 00:23:44.140 nyt, niin kannattaa sitten aloittaa siitä. Sekin 290 00:23:44.140 --> 00:23:47.970 on mahdollista. [Pekka Matilainen:] Omannäköistä saadaan rakentaa siitä. [Liisa Kytölä:] Kyllä. 291 00:23:47.970 --> 00:23:55.240 [Pekka Matilainen:] Joo. [Liisa Kytölä:] Ja aika hyvin meillä on näitä erilaisia suoritustapoja näissä opintojaksoissa. 292 00:23:55.240 --> 00:23:58.320 Siellä on verkkotenttiä ja verkkokurssia 293 00:23:58.320 --> 00:24:05.110 ensimmäisessä. Toisessa on sitten tämä oppimistehtävä ja verkkokurssi. 294 00:24:05.110 --> 00:24:09.650 Sitten tässä 103:ssa on meillä oppimistehtävä, verkkotentti 295 00:24:09.650 --> 00:24:15.250 ja verkkokurssi. Tässä on ehkä eniten tätä valinnanvaraa. Sitten näissä 296 00:24:15.250 --> 00:24:20.250 viimeisissä, 104:ssa ja 105:ssä, on tämä moniosainen 297 00:24:20.250 --> 00:24:25.770 oppimistehtävä tai verkkotenttimahdollisuus. 298 00:24:25.770 --> 00:24:29.590 [Pekka Matilainen:] Joo, on mietitty vähän nimenomaan sen jakson luonteen pohjalta 299 00:24:29.590 --> 00:24:33.830 myös noita suoritustapoja, mikä on sen pohjalta 300 00:24:33.830 --> 00:24:36.960 ollut meistä tarkoituksenmukaista, 301 00:24:36.960 --> 00:24:40.420 miten sitä jaksoa kannattaisi ennen muuta lähteä opiskelemaan. 302 00:24:40.420 --> 00:24:43.340 [On] siltä pohjalta mietitty noita. 303 00:24:43.340 --> 00:24:49.520 [Liisa Kytölä:] Kyllä. Jos teette tämän koko perusopintokokonaisuuden, niin sitten sijoittelet 304 00:24:49.520 --> 00:24:54.720 näitä opintojaksoja suoritustapoineen siihen HOPSiisi. En muistanut varmaan 305 00:24:54.720 --> 00:25:01.480 mainita, mistä ne HOPS-ohjeet löytyvät. Ne löytyvät sieltä opinto-oppaasta [kohdasta] "Näin 306 00:25:01.480 --> 00:25:08.060 aloitan opintoni". Siellä on HOPSista vähän mallipohjaa ja ohjeita. 307 00:25:08.060 --> 00:25:13.090 Jos haluat, voit lähettää sitten kommentoitavaksi 308 00:25:13.090 --> 00:25:21.170 HOPSin. Mennäänpäs seuraavaan. 309 00:25:21.170 --> 00:25:26.220 Pekka, sinä varmaan osaat kertoa jotakin tästä hienosta... [Pekka Matilainen:] Minä askartelin 310 00:25:26.220 --> 00:25:33.240 tämmöisen sanapilven näistä. Minä otin perusopintojen jokaisen viiden jakson teemoista, 311 00:25:33.240 --> 00:25:37.960 niin tänne on nyt lueteltu näitä teemoja. Tämä nyt tällä sanapilvitoiminnon 312 00:25:37.960 --> 00:25:41.150 ohjelman logiikalla ne heitti tähän 313 00:25:41.150 --> 00:25:47.330 ihan sellaisella ajatuksella, mitä kaikkea tässä perusopintojen 314 00:25:47.330 --> 00:25:53.910 aikana teemoina tulee ja osittain termeinäkin, mitä tässä tulee vastaan. 315 00:25:53.910 --> 00:26:02.210 Tässä nyt on jonkinlainen esitys siitä. 316 00:26:02.210 --> 00:26:08.230 Nyt sanojen koot ja painotukset ovat 317 00:26:08.230 --> 00:26:11.730 tämän ohjelman mielivaltaisia juttuja. 318 00:26:11.730 --> 00:26:20.200 Jonkun opinnoissa voisi painottua vaikkapa esteettömyyden tai eettisyyden 319 00:26:20.200 --> 00:26:24.900 punainen lanka läpi opintojen, jos niin haluttaisiin valita, että tässä nyt vain tällainen 320 00:26:24.900 --> 00:26:30.910 yksi otanta tästä. Aika monenlaista teemaa ja 321 00:26:30.910 --> 00:26:35.090 ajatusta ja termiä tulee näiden opintojen aikana vastaan. 322 00:26:35.090 --> 00:26:39.410 Ehkä tämmöisenä visuaalisena kiteytyksenä näistä 323 00:26:39.410 --> 00:26:42.730 tässä kohtaa. 324 00:26:42.730 --> 00:26:48.450 [Liisa Kytölä:] Kyllä. Monenlaista tässä opitaan, kun näitä perusopintoja tehdään. 325 00:26:48.450 --> 00:26:55.030 Nämä antavat sitten hyvän pohjan, jos halutaan jatkaa aineopintoihin. [Pekka Matilainen:] Kyllä. 326 00:26:55.030 --> 00:26:58.810 327 00:26:58.810 --> 00:27:03.770 [Liisa Kytölä:] Näytetään vielä tästä tämä avoimen yliopiston pääsivu. 328 00:27:03.770 --> 00:27:07.520 Tämä on varmaan sinulle jo tuttu. Tämä on juuri tämmöinen, 329 00:27:07.520 --> 00:27:10.640 josta päästään hyvin eteenpäin. 330 00:27:10.640 --> 00:27:15.400 Täältä löytyy sitten oikeastaan kaikki mahdollinen yleistieto, 331 00:27:15.400 --> 00:27:19.840 jota tähän opiskeluun liittyy. 332 00:27:19.840 --> 00:27:27.280 Avoimen sivuilta pääset aina sitten eteenpäin. Siellä on ohjeita, tärkeitä linkkejä niin 333 00:27:27.280 --> 00:27:35.680 opinto-oppaaseen, Moodle-oppimisympäristöön, kirjastoon tai tähän HelpJYU-palveluun. 334 00:27:35.680 --> 00:27:38.270 Onko sinulla, Pekka, vielä jotakin näistä? 335 00:27:38.270 --> 00:27:44.750 [Pekka Matilainen:] Eipä oikeastaan. Taisikin olla noista yliopiston tietojärjestelmistä 336 00:27:44.750 --> 00:27:49.700 seuraavassa diassa vähän lisää 337 00:27:49.700 --> 00:27:53.540 matskua. 338 00:27:53.540 --> 00:27:58.930 Opintoihin kun ilmoittaudutaan, saadaan yliopiston käyttäjätunnus. 339 00:27:58.930 --> 00:28:04.020 Sitten sitä käytetään, että päästään näihin erilaisiin 340 00:28:04.020 --> 00:28:06.300 opintoihin liittyviin järjestelmiin sisälle. 341 00:28:06.300 --> 00:28:12.920 Esimerkiksi yliopiston kirjastossa valtava määrä erilaisia tietokantoja 342 00:28:12.920 --> 00:28:18.420 on käytettävissä opintojen aikana. 343 00:28:18.420 --> 00:28:21.980 Tällä käyttäjätunnuksella 344 00:28:21.980 --> 00:28:28.750 Moodle – jo mainittu – ja moni tällainen mahdollistaa nämä opinnot. 345 00:28:28.750 --> 00:28:30.550 Opintojen alussa 346 00:28:30.550 --> 00:28:33.540 tämän saat, ellei jo entuudestaan ole. Osalla voi 347 00:28:33.540 --> 00:28:37.160 ollakin, mutta osalle tulee ensimmäistä kertaa. 348 00:28:37.160 --> 00:28:39.030 [Liisa Kytölä:] Kyllä. 349 00:28:39.030 --> 00:28:43.710 No niin, sitten vielä tuosta. Kirjastosta todellakin löytyy paljon tietoa 350 00:28:43.710 --> 00:28:49.010 ja opiskelumateriaalia ja joitain koulutuksiakin, joita kannattaa mahdollisesti 351 00:28:49.010 --> 00:28:55.160 hyödyntää. Siellä Moodlessahan meillä on 352 00:28:55.160 --> 00:29:00.000 jokaisen opintojakson suoritustavassa myös se opiskelumateriaali. Sieltä 353 00:29:00.000 --> 00:29:03.540 löytyy sitten linkkejä eteenpäin. Siellä on niitä e-kirjoja. 354 00:29:03.540 --> 00:29:10.410 Sitten siellä voi olla näitä tämmöisiä verkkomateriaaleja, jotka avautuvat ihan suoraan. 355 00:29:10.410 --> 00:29:16.650 [Pekka Matilainen:] Kyllä. [Liisa Kytölä:] Joo. Sitten jatkamme vielä vähän. 356 00:29:16.650 --> 00:29:20.050 Kerrotaanpas vielä, mikä on hyvä opintosuoritus. 357 00:29:20.050 --> 00:29:25.930 Se voi olla oppimistehtävä, verkkotentti, verkkokurssi. Mikä 358 00:29:25.930 --> 00:29:31.600 tekee siitä semmoisen hyvän tai erinomaisen? 359 00:29:31.600 --> 00:29:36.990 [Pekka Matilainen:] Kyllä minä ajattelen, kun minä lähden opiskelijan opintosuoritusta arvioimaan, niin 360 00:29:36.990 --> 00:29:44.010 jonkinlainen kulmakivi siinä on, että minä näen, että on hahmotettu 361 00:29:44.010 --> 00:29:49.940 niitä tavoitteita, jotka tässä nyt ovat niitä keskeisiä tavoitteita, niihin lähdetty 362 00:29:49.940 --> 00:29:54.920 sitä kohdentamaan. Sitten nähdään, että sen jakson oppimateriaaleihin 363 00:29:54.920 --> 00:30:01.410 on tutustuttu ja perehdyttykin, että on niin sanotusti kääritty hihat ja lähdetty 364 00:30:01.410 --> 00:30:03.880 ottamaan selkoa, mitäs näissä 365 00:30:03.880 --> 00:30:07.220 lähteissä näistä asioista on kerrottu. 366 00:30:07.220 --> 00:30:12.780 Kyllä se on semmoinen lähtökohta, että tätä kun on tehty, 367 00:30:12.780 --> 00:30:15.740 ollaan yleensä hyvällä suunnalla ja tiellä. 368 00:30:15.740 --> 00:30:20.050 Näin sanoisin tehtävän arvioitsijan silmin. 369 00:30:20.050 --> 00:30:21.850 [Liisa Kytölä:] Kyllä. 370 00:30:21.850 --> 00:30:25.770 Sitten on tärkeää myös, että yhdisteltäisiin sitä oppimateriaalia 371 00:30:25.770 --> 00:30:30.170 eli niitä semmoisia eri lähteitä. Puhutaan aina, että tehtävässä 372 00:30:30.170 --> 00:30:34.330 voisi olla enemmän sitä lähteiden välistä vuoropuhelua. 373 00:30:34.330 --> 00:30:39.490 Se tarkoittaa tosiaan sitä semmoista yhdistelyä, että 374 00:30:39.490 --> 00:30:42.330 vertaillaan näitä eri lähteitä ja yritetään löytää niistä 375 00:30:42.330 --> 00:30:45.020 yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia. 376 00:30:45.020 --> 00:30:49.570 Sitten monessa lähteessä voi olla, että ne käsittelevät jotain tiettyä asiaa 377 00:30:49.570 --> 00:30:53.090 vähän eri näkökulmista, niin niitä tuoda esille. 378 00:30:53.090 --> 00:30:57.590 Samoin sitten ehkä omien pohdintojen ja 379 00:30:57.590 --> 00:31:03.250 teoriatiedon eri käsitteiden kytkemistä toisiinsa. 380 00:31:03.250 --> 00:31:08.050 Nämä omat pohdinnat saattavat vaihdellakin ihan tehtävänannon 381 00:31:08.050 --> 00:31:11.610 mukaan. Olisiko sinulla, Pekka, tästä mitään esimerkkiä? 382 00:31:11.610 --> 00:31:17.590 [Pekka Matilainen:] No, onhan meillä, Liisa, se 103-jakso, jota esimerkiksi luotsaamme yhdessä. 383 00:31:17.590 --> 00:31:23.150 Tulee mieleen, että siinähän on ihan jo opetussuunnitelmassa laitettu aika paljon painoa 384 00:31:23.150 --> 00:31:29.670 opiskelijan omille asenteille. Pohditaan omia ennakkoluuloja ja käsityksiä. 385 00:31:29.670 --> 00:31:35.050 Luonnollisesti esimerkiksi siinä oppimistehtävässä sitten jäsennetään niitä. 386 00:31:35.050 --> 00:31:37.350 Niillä on aika iso rooli siinä 387 00:31:37.350 --> 00:31:40.820 jaksossa. Sitten taas jossain toisessa jaksossa ja suoritustavassa 388 00:31:40.820 --> 00:31:43.280 voi olla vähän pienempi rooli 389 00:31:43.280 --> 00:31:48.580 niillä omilla asenteilla ja kokemuksilla. Tehtävänantoja 390 00:31:48.580 --> 00:31:50.620 kannattaa huolellisesti lukea. 391 00:31:50.620 --> 00:31:58.090 Ne ohjaavat kyllä yleensä tämänkin suhteen sitten jäljille. 392 00:31:58.090 --> 00:32:04.250 [Liisa Kytölä:] Ja yleensä kyllä pitää tämän tekstin noudattaa tieteellisen 393 00:32:04.250 --> 00:32:07.770 kirjoittamisen periaatteita, että merkitään 394 00:32:07.770 --> 00:32:14.040 lähdeviittaukset, lähdeluettelo loppuun. Meillähän on näihin ohjeita 395 00:32:14.040 --> 00:32:19.210 sitten. Ne löytyvät linkattuna sieltä Moodlesta. 396 00:32:19.210 --> 00:32:26.470 Näitä lähdemerkintöjä esimerkiksi vaaditaan paitsi näissä oppimistehtävissä myös 397 00:32:26.470 --> 00:32:32.510 verkkotenteissä melkein kaikissa. Siinä ensimmäisessä opintojaksossa ei tarvitse, mutta muuten 398 00:32:32.510 --> 00:32:38.610 yleensä on vaadittu, että viitataan lähteisiin. 399 00:32:38.610 --> 00:32:44.150 Opetellaan tässä opintojen edetessä 400 00:32:44.150 --> 00:32:47.550 nämä tieteellisen kirjoittamisen periaatteet. 401 00:32:47.550 --> 00:32:52.170 Sitten, jos opiskelijalle tämä on ihan uutta, niin 402 00:32:52.170 --> 00:32:57.190 mitäs, Pekka, sanoisit ohjeeksi tällaiselle opiskelijalle? 403 00:32:57.190 --> 00:32:59.720 [Pekka Matilainen:] Joo, 404 00:32:59.720 --> 00:33:03.550 ensimmäisenä tulee mieleen se, että kuulostavat yleviltä 405 00:33:03.550 --> 00:33:06.630 tällaiset tieteellisen kirjoittamisen periaatteet, ja 406 00:33:06.630 --> 00:33:09.110 siellä on yleviä ihanteita taustalla, 407 00:33:09.110 --> 00:33:12.620 mutta sitten tulee mieleen, että osa on 408 00:33:12.620 --> 00:33:18.080 jopa perinteistä käsityötä, että siellä on ihan tällaisia käytännön 409 00:33:18.080 --> 00:33:24.260 teknisiä asioita osa kuitenkin niistä esimerkiksi niin, miten viittaan. 410 00:33:24.260 --> 00:33:29.560 Minä potkin näemmä pöytää innoissani täällä, niin kolisee varmaan siellä mikeissä. 411 00:33:29.560 --> 00:33:35.660 Miten viittaan toisen kirjoittamaan tekstiin? Ne ovat loppujen 412 00:33:35.660 --> 00:33:40.900 lopuksi sellaisia teknisiä käsityöasioita. Siinä mielessä 413 00:33:40.900 --> 00:33:43.000 kuulostaa vähän juhlavalta 414 00:33:43.000 --> 00:33:48.950 osa näistä tieteellisen kirjoittamisen periaatteista. Kun viittaan 415 00:33:48.950 --> 00:33:55.940 toisen ajatuksiin, niin silloin annan hänelle sen 416 00:33:55.940 --> 00:34:00.400 kreditin siitä asiasta. Sitten minä merkkaan, että on tämä ihminen 417 00:34:00.400 --> 00:34:03.880 esittänyt tämän ajatuksen ja missä hän on 418 00:34:03.880 --> 00:34:05.850 esittänyt tämän ajatuksen. 419 00:34:05.850 --> 00:34:11.380 Se on siinä taustalla esimerkiksi osassa näitä ihan teknisiä juttuja. 420 00:34:11.380 --> 00:34:17.000 Sitten se, että ei lähdetä niistä lähteistä esimerkiksi 421 00:34:17.000 --> 00:34:23.040 sana sanalta kopioimaan niitä tekstejä ja omassa tekstissä tuomaan niitä sana 422 00:34:23.040 --> 00:34:26.550 ja virke peräkkäin esille siellä, 423 00:34:26.550 --> 00:34:31.240 vaan idea on, että omin sanoin kuvailtaisiin 424 00:34:31.240 --> 00:34:34.430 niitä asioita ja käytäisiin sitä vuoropuhelua. 425 00:34:34.430 --> 00:34:40.290 Ei kopioida niistä lähteistä eikä kopioida kaverilta eikä kopioida mistään. 426 00:34:40.290 --> 00:34:45.930 Jos on niin ytimekkäästi todettu siellä jokin määritelmä, niin sillekin 427 00:34:45.930 --> 00:34:50.670 on tietyt tekniset ohjeet. Sitten se sitaatiksi merkitään ja tuodaan 428 00:34:50.670 --> 00:34:55.470 esille, että tämä on nyt sanasta sanaan ja kenen ajatus se on. 429 00:34:55.470 --> 00:34:58.810 Tällaisilla ihan teknisilläkin ohjeilla 430 00:34:58.810 --> 00:35:01.250 pärjätään aika pitkälle. 431 00:35:01.250 --> 00:35:06.650 Sitten yliopisto-opinnoissa puhutaan plagioinnista, 432 00:35:06.650 --> 00:35:12.150 jos toisen tekstiä esitetään omana ja omissa nimissä. 433 00:35:12.150 --> 00:35:18.090 Meillä on tämmöinen Turnitin-plagioinnintunnistusohjelma käytössä näissä, että palautetaan 434 00:35:18.090 --> 00:35:23.510 sellaisen kautta. Sitten me opettajat tutustumme siihen, miltä 435 00:35:23.510 --> 00:35:28.530 se teksti myös niiden valossa näyttää. Tällaisena oppimisen tukena käytetään 436 00:35:28.530 --> 00:35:31.790 näitä Turnitin-raportteja, 437 00:35:31.790 --> 00:35:37.520 että kehitytään myös tällaisissa asioissa, miten omin sanoin 438 00:35:37.520 --> 00:35:44.070 sellaisia joskus aika haastaviakin ja tiiviitä asioita – pyritään, 439 00:35:44.070 --> 00:35:49.450 että okei, miten ennen muuta minulle itselleni tästä nyt muodostuu se kuva, miten minä 440 00:35:49.450 --> 00:35:52.630 omin sanoin kuvaisin tätä, mistä on kyse. 441 00:35:52.630 --> 00:35:57.590 Semmoista tässä harjoitellaan opintojen aikana. [Liisa Kytölä:] Kyllä, ja jos tuntuu, että tarvitset 442 00:35:57.590 --> 00:36:03.270 lisää harjoitusta, niin meillähän on OJO-kurssi 443 00:36:03.270 --> 00:36:05.370 ja sitten joitain 444 00:36:05.370 --> 00:36:10.410 akateemisten taitojen verkkokursseja ja tämäntyyppisiä opintoja 445 00:36:10.410 --> 00:36:13.470 tarjolla. Sitten on tämmöisiä webinaareja, 446 00:36:13.470 --> 00:36:17.210 joita eri yliopistoilla on. Niitä – oliko se – opiskelutaidot.fistä 447 00:36:17.210 --> 00:36:22.990 löytyy, erilaisia ohjeistuksia. Kannattaa 448 00:36:22.990 --> 00:36:26.730 käydä niitäkin vähän katselemassa. Niistäkin on vinkattu 449 00:36:26.730 --> 00:36:32.570 tuolla meidän opinto-oppaamme sivuilla. [Pekka Matilainen:] Kyllä. 450 00:36:32.570 --> 00:36:35.050 [Liisa Kytölä:] Joo. Sitten ihan vaikka siitä – tai 451 00:36:35.050 --> 00:36:39.310 mennäänkö vielä tuohon arviointiin? 452 00:36:39.310 --> 00:36:42.860 453 00:36:42.860 --> 00:36:47.500 Mitäs siitä kerrotaan? 454 00:36:47.500 --> 00:36:51.830 Voin ainakin sanoa, että se on numeroarviointi ykkösestä 455 00:36:51.830 --> 00:36:56.220 viitoseen ja hylätty. Se oli se nolla. 456 00:36:56.220 --> 00:36:58.650 Meillähän nuo arviointia ohjaavat kriteerit 457 00:36:58.650 --> 00:37:02.670 löytyvät Moodlesta ihan sieltä jokaisesta 458 00:37:02.670 --> 00:37:07.030 opintojakson suoritustavasta. Jokaiselta alueelta löytyvät ne kriteerit, 459 00:37:07.030 --> 00:37:13.370 olivat ne sitten oppimistehtävän kriteerit tai verkkokurssin, mitä 460 00:37:13.370 --> 00:37:19.150 pitää osata ja tehdä, että saataisiin esimerkiksi viitonen. 461 00:37:19.150 --> 00:37:23.410 Mitäs vielä kerrotaan, Pekka, tästä? 462 00:37:23.410 --> 00:37:29.070 [Pekka Matilainen:] No, yleensä vähintään se numeerinen arviointi saadaan jokaisesta suorituksesta. 463 00:37:29.070 --> 00:37:32.850 Sitten on myös – 464 00:37:32.850 --> 00:37:36.490 no, tyypillisesti, niin kuin tuossa aikaisemmin tuotiin esiin, vaikkapa verkkotentistä 465 00:37:36.490 --> 00:37:39.710 se voi olla numeerinen arviointi, mutta 466 00:37:39.710 --> 00:37:45.460 usein esimerkiksi oppimistehtävistä kirjoitamme 467 00:37:45.460 --> 00:37:50.370 me opettajat sellaista palautetta, mitkä ovat 468 00:37:50.370 --> 00:37:55.070 ne vahvuudet, missä on onnistuttu ja minkälaisia kehittämisvinkkejä meille tulee 469 00:37:55.070 --> 00:38:00.500 mieleen. Tällaisella rakentavalla meiningillä pyritään antamaan palautetta 470 00:38:00.500 --> 00:38:07.830 myös vaikkapa oppimistehtävästä, kunhan se on sen tietyn päivämääräpolitiikan puitteissa 471 00:38:07.830 --> 00:38:10.210 palautettu, siihen päivämäärään mennessä, 472 00:38:10.210 --> 00:38:14.330 joka siinä on kurssilla ilmoitettu. 473 00:38:14.330 --> 00:38:18.630 Tenttejä pyritään 474 00:38:18.630 --> 00:38:26.190 sen kahden viikon sisällä siitä tenttipäivästä arvioimaan. Vaikka se palaute 475 00:38:26.190 --> 00:38:31.420 onkin pelkistetyn numeerinen usein verkkotentistä, niin sitten tarvittaessa voidaan 476 00:38:31.420 --> 00:38:38.100 kysyä siltä palautteenantajalta oppimisen tueksi evästystä. 477 00:38:38.100 --> 00:38:40.120 Entäs, Liisa, tuo itsearviointi. 478 00:38:40.120 --> 00:38:43.290 Miten sinä sitä kiteyttäisit? 479 00:38:43.290 --> 00:38:49.910 [Liisa Kytölä:] No, se liittyy jokaiseen suoritustapaan. Siinä olennaista on oman 480 00:38:49.910 --> 00:38:57.160 oppimisprosessin tarkastelu ja pohdiskelu, mitä opit. Voit peilata 481 00:38:57.160 --> 00:39:02.810 ehkä niihin osaamistavoitteisiinkin, miten 482 00:39:02.810 --> 00:39:06.360 saavutit nämä osaamistavoitteet mielestäsi. 483 00:39:06.360 --> 00:39:13.140 Voit antaa sitten myös vähän palautetta kurssista ja vähän ihan yleisesti 484 00:39:13.140 --> 00:39:19.100 kertoa, miten koit oppimateriaalin ja oliko hankaluuksia 485 00:39:19.100 --> 00:39:22.900 ymmärtää jotain oppimistehtävän kohtaa tai vastaavaa. 486 00:39:22.900 --> 00:39:26.840 Tentissä esimerkiksi tenttitilanteeseen vaikuttavista tekijöistä 487 00:39:26.840 --> 00:39:31.220 voidaan lyhyesti kertoa, mutta lähinnä se oma oppiminen 488 00:39:31.220 --> 00:39:38.220 on se pääpointti, sen reflektointi. 489 00:39:38.220 --> 00:39:44.370 [Pekka Matilainen:] Hyvin kiteytetty. [Liisa Kytölä:] Jes, sitten – 490 00:39:44.370 --> 00:39:47.460 no niin, otetaanpas vielä kuvat pois, jos 491 00:39:47.460 --> 00:39:51.300 ne sieltä nyt hävisivät. 492 00:39:51.300 --> 00:39:54.980 Me olemme nyt tässä Pekan kanssa olleet äänessä, mutta tokihan meitä 493 00:39:54.980 --> 00:39:59.380 on muitakin opettajia. Meillä on jokaisella opintojaksolla 494 00:39:59.380 --> 00:40:03.550 vastuuopettaja, mutta emme yleensä 495 00:40:03.550 --> 00:40:07.130 ole yksin. Esimerkiksi siinä ERIP103:ssa 496 00:40:07.130 --> 00:40:11.980 olemme Pekan kanssa kahdestaan. Myös meillä on 497 00:40:11.980 --> 00:40:18.280 tuntiopettajia, jotka auttavat aina tarvittaessa. Jos tulee paljon 498 00:40:18.280 --> 00:40:25.400 tehtäviä, niin he voivat myös teille kirjoittaa palautetta. 499 00:40:25.400 --> 00:40:31.690 Varsinkin kesäaikaan, kun me opettajat lomailemme, kuitenkin tämä opetus 500 00:40:31.690 --> 00:40:37.730 pyörii sinänsä, että saatte palautetta myös kesäaikaan. 501 00:40:37.730 --> 00:40:42.350 Tehtäviä arvioidaan siis kesäaikanakin. [Pekka Matilainen:] Mitä sinä olet, Liisa, mieltä, 502 00:40:42.350 --> 00:40:45.270 pitäisikö tuo minun kuvani päivittää joskus tuolta? 503 00:40:45.270 --> 00:40:50.910 [Liisa Kytölä:] Kyllä. Minusta tuntuu, että... [Pekka Matilainen:] Pitäisikö tällä vuosituhannellakin ottaa kuva? 504 00:40:50.910 --> 00:40:53.220 [Liisa Kytölä:] No, ehkä se on sitten, että 505 00:40:53.220 --> 00:40:57.270 nuoren näköinen olet vieläkin. [Pekka Matilainen:] Kiitos kiitos. 506 00:40:57.270 --> 00:41:01.600 [Liisa Kytölä:] Joo, tässä nämä meidän opettajamme ovat: 507 00:41:01.600 --> 00:41:07.660 Tiina ja Erika, Sanna ja Riitta meidän lisäksemme. Sitten meillä tosiaan Pihlajan Katja 508 00:41:07.660 --> 00:41:12.720 ja Järvenpään Kristiina ovat esimerkiksi tuntiopettajina. Osalla opettajista 509 00:41:12.720 --> 00:41:18.120 ehkä työssä painottuvat enemmän aineopinnot. Osalla taas on ehkä enempi 510 00:41:18.120 --> 00:41:21.760 näitä perusopintoja, mutta meillä taitaa kaikilla olla sekä perus- 511 00:41:21.760 --> 00:41:27.620 että aineopintoja. [Pekka Matilainen:] Joo. [Liisa Kytölä:] No niin, sitten 512 00:41:27.620 --> 00:41:29.640 vielä menemme 513 00:41:29.640 --> 00:41:38.320 tähän loppuun. Toivomme innostavaa opiskelua sinulle, opiskelija, 514 00:41:38.320 --> 00:41:50.060 ja teille kaikille, jotka katsotte tätä tallennetta. Toki aina saatte apua, jos tarvitsette. 515 00:41:50.060 --> 00:41:56.320 Jos esimerkiksi sinulla on lukivaikeus, niin silloin voit 516 00:41:56.320 --> 00:42:00.400 ottaa yhteyttä tämmöisen HelpJYU-palvelun kautta. 517 00:42:00.400 --> 00:42:03.660 Sieltä löytyy sitten ohjeita ja niitä lomakkeita, 518 00:42:03.660 --> 00:42:08.300 että voit hakea opiskelussa 519 00:42:08.300 --> 00:42:11.790 yksilöllistettyjä järjestelyjä. 520 00:42:11.790 --> 00:42:16.750 Se voi tarkoittaa käytännössä tenttiin vähän lisäaikaa. 521 00:42:16.750 --> 00:42:19.380 Se on yksi esimerkki. 522 00:42:19.380 --> 00:42:25.900 Tuossa on vielä mainittuna HelpJYU-palvelu, josta tosiaan 523 00:42:25.900 --> 00:42:30.420 löytyy erilaisia ohjeita erilaisiin tilanteisiin, 524 00:42:30.420 --> 00:42:32.390 esimerkiksi, jos haet 525 00:42:32.390 --> 00:42:39.330 todistusta, kun saat nämä perusopinnot valmiiksi. Opinto-oppaasta on puhuttu 526 00:42:39.330 --> 00:42:44.810 jo. Sitten me yliopistonopettajat annamme ohjausta 527 00:42:44.810 --> 00:42:51.320 näissä kaikissa sisällöllisissä kysymyksissä ja varmaan joissakin käytännön asioissakin. 528 00:42:51.320 --> 00:42:53.480 [Pekka Matilainen:] Joo, emme me tämän pelottavamman oloisia ole. 529 00:42:53.480 --> 00:42:57.770 Kyllä uskallatte lähestyä. 530 00:42:57.770 --> 00:43:06.130 [Liisa Kytölä:] Mutta oikein hyvää opiskelua sinulle! Toivottavasti sait vastauksia kysymyksiisi 531 00:43:06.130 --> 00:43:10.990 ja tämä auttaa sinua opinnoissa eteenpäin. 532 00:43:10.990 --> 00:43:17.130 [Pekka Matilainen:] Kyllä, näin. Ollaan yhteyksissä. Moi! [Liisa Kytölä:] Hei!