WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.720 --> 00:00:12.280 Lämpimästi tervetuloa tähän oppimisen ja osallistumisen tukeminen verkkokurssille. 2 00:00:12.280 --> 00:00:19.070 Minä olen Liisa Kytölä ja minä olen Jyväskylän avoimen yliopiston opettajanne. 3 00:00:19.070 --> 00:00:26.170 Ja luotsaan teitä tämän koko kevään ajan ja arvioin tehtäviä. 4 00:00:26.170 --> 00:00:31.930 Tällä verkkokurssilla on mukana 8 yhteistyöoppilaitoksen 5 00:00:31.930 --> 00:00:38.850 opiskelijat eli teitä on ihan hyvän kokoinen joukko täällä opiskelemassa ja täällä 6 00:00:38.850 --> 00:00:47.690 verkkokurssilla, niin on yhteistä keskustelua, vertaispalautetta, itsenäisiä tehtäviä 7 00:00:47.690 --> 00:00:53.980 ja sitten teette siellä omassa ryhmässänne myös tämän esitys- 8 00:00:53.980 --> 00:00:56.280 tehtävän. 9 00:00:56.280 --> 00:01:02.580 Ja palautatte sen sitten tänne alueelle, mutta tällä tallenteella nyt kerron joitakin 10 00:01:02.580 --> 00:01:09.790 keskeisiä asioita tästä verkkokurssista ja kaikki ohjeet löytyvät täältä. 11 00:01:09.790 --> 00:01:17.690 Alueelta ja käydäänpä nyt ihan läpi- läpi näitä, että mitä, 12 00:01:17.690 --> 00:01:22.460 mitä täällä verkkokurssilla nyt tapahtuu 13 00:01:22.460 --> 00:01:24.680 Eli tässä on tää etusivu. 14 00:01:24.680 --> 00:01:29.110 Tervetuloa kurssille näet siellä ja tuossa on tää. 15 00:01:29.110 --> 00:01:35.450 Tää alkaa nyt kahdestoista kahdetta ja sitten päättyy yhdeksäs kuudetta. 16 00:01:35.450 --> 00:01:43.520 Siellä on kesäkuussa, mutta te voitte tehdä siellä oman tahtiinne. 17 00:01:43.520 --> 00:01:49.260 Eli osa alkaa jo nytten helmikuussa ja osa vasta sitten 18 00:01:49.260 --> 00:01:53.840 myöhemmin maalis- huhtikuun aikana. 19 00:01:53.840 --> 00:01:57.240 Ja sitten olisi tarkoitus, että siinä toukokuun aikana oltaisiin jo 20 00:01:57.240 --> 00:02:00.380 aika pitkällä, että ne esitykset olisi jo valmiina. 21 00:02:00.380 --> 00:02:07.300 Ja tuo loppuaika varattu sitten 22 00:02:07.300 --> 00:02:13.850 viimeistelyyn ja viimeisiin keskusteluihin. 23 00:02:13.850 --> 00:02:20.410 Ja tässä on myös sitten huomioitu, että kun täällä teitä on niitä väylä hakijoita 24 00:02:20.410 --> 00:02:25.010 ja muitakin, että jos on kiireisempi aikataulu, niin 25 00:02:25.010 --> 00:02:31.330 on mahdollista tehdä nopeastikin eli meillä on tämmöinen pikaryhmä 26 00:02:31.330 --> 00:02:34.650 ja voit ilmoittautua tähän pikaryhmään tässä, 27 00:02:34.650 --> 00:02:37.330 täältä linkin kautta. 28 00:02:37.330 --> 00:02:45.150 Tässä tämä näin niin siellä sitten näen, että keitä teitä siellä on ja te pääsette sitten 29 00:02:45.150 --> 00:02:54.740 tämän esitysosion tekemään sitten niinku omalla alueella. 30 00:02:54.740 --> 00:02:57.980 No verkkokurssissa on. 31 00:02:57.980 --> 00:03:06.150 Tänne 4 eri tehtävää osiota eli siinä on näitä keskusteluja sitten on käsitetehtävä, esitys- 32 00:03:06.150 --> 00:03:14.370 tehtävä ja sitten lopuksi on tämä itsearviointi. 33 00:03:14.370 --> 00:03:22.000 Ja tässä näkyy myös eri yhteistyöoppilaitosten ryhmänohjaajat. 34 00:03:22.000 --> 00:03:27.390 Ja tuossa minun yhteystiedot, että jos haluat lähettää vaikka sähköpostia tai muuten 35 00:03:27.390 --> 00:03:33.940 ottaa yhteyttä. Mä pyrin aina tiedottamaan sitten säännöllisin väliajoin että missä 36 00:03:33.940 --> 00:03:39.430 mennään ja sitten jos jotain ajankohtaista niin täällä tulee sitten viestejä ja 37 00:03:39.430 --> 00:03:45.920 tästä pitäisi tulla teidän sähköpostiinnekin ilmoitus ja jos on jotakin kysyttävää 38 00:03:45.920 --> 00:03:51.690 tai vastaavaa niin voit laittaa tälle kysymyspalstalle sitten viestiä ja tää näkyy 39 00:03:51.690 --> 00:03:53.570 kaikille opiskelijoille. 40 00:03:53.570 --> 00:03:56.070 Että jos on jotain henkilökohtaista niin laittakaa sitten 41 00:03:56.070 --> 00:04:00.590 moodleviestiä tai sähköpostiin suoraan viestiä. 42 00:04:00.590 --> 00:04:03.570 Ja tuossa näkyykin se pikaryhmä. 43 00:04:03.570 --> 00:04:06.700 Ja tässä on myös tämmöinen edistymisenseuranta, että yleensä 44 00:04:06.700 --> 00:04:09.740 nämä on tämmöisiä, että voit itse merkitä 45 00:04:09.740 --> 00:04:14.600 sen suoritetuksi, joku tehtävä saattaa olla sitten sellainen, että se tulee 46 00:04:14.600 --> 00:04:18.490 automaattisesti tai sitten vaatii opettajan arvosanan. 47 00:04:18.490 --> 00:04:21.480 Niin, mutta kun tää kaikki olisi vihreinä, niin silloin 48 00:04:21.480 --> 00:04:26.470 olisi tämä kurssi tehtynä. 49 00:04:26.470 --> 00:04:32.080 Saanko mä tämän osan pois? 50 00:04:32.080 --> 00:04:35.280 Näähän tulee sitten näistä 51 00:04:35.280 --> 00:04:40.480 sivuvalikosta tämä näin taitaa olla tuo kuva tuossa just sopivasti 52 00:04:40.480 --> 00:04:43.920 edessä, mutta pistetäänpäs tuo niin näkyy paremmin. 53 00:04:43.920 --> 00:04:47.220 Näin. 54 00:04:47.220 --> 00:04:53.540 No seuraavaksi on nämä opintojaksotiedot ja oppimateriaali. 55 00:04:53.540 --> 00:05:00.380 Tässä on tää keskeinen sisältö mitä tässä kurssilla käsitellään eli se on nämä portaattainen 56 00:05:00.380 --> 00:05:08.160 tuki oppimisessa ja sitten RTI malli joka voi olla monille uusi asia, näyttöön perustuvat 57 00:05:08.160 --> 00:05:14.800 tuen periaatteet interventiot yksilöllisen tuen keinot, ryhmässä toteutettava tuki, eriyttäminen, 58 00:05:14.800 --> 00:05:17.710 yksilöllistyminen, joustava ryhmittely. 59 00:05:17.710 --> 00:05:21.170 Eli näitä asioita täällä kurssin aikana käydään läpi, 60 00:05:21.170 --> 00:05:26.260 että oppimateriaaleissa ja tehtävissä. 61 00:05:26.260 --> 00:05:33.580 Ja osaamistavoitteet on tässä näin, eli mitä sinun pitäisi sitten tämän kurssin jälkeen hallita 62 00:05:33.580 --> 00:05:39.490 eli ymmärtää näiden portaattaisen tuen mallien perustelut ja käytänteet. 63 00:05:39.490 --> 00:05:45.330 Tunnet sitten tämän näyttöön perustuvan tuen periaatteet oppimisen ongelmissa. 64 00:05:45.330 --> 00:05:50.090 Ymmärrät interventiot oppimisen kohdennetun tuen työkaluina ja tunnet 65 00:05:50.090 --> 00:05:54.590 joustaviin ryhmittelyihin, eriyttämiseen, yksilöllistämiseen liittyvän 66 00:05:54.590 --> 00:06:01.190 pedagogisen keskustelun näkökulmia. Eli. 67 00:06:01.190 --> 00:06:08.410 Nää kolmiportainen tuki, RTI malli ja nyt myös sitten tää tukivastemalli 68 00:06:08.410 --> 00:06:10.730 joka on semmoinen niinku vähän uudempi asia. 69 00:06:10.730 --> 00:06:15.960 Eli sitä olen nyt yrittänyt myös vähän tässä enempi täällä niinku materiaalissa ja tehtävissä 70 00:06:15.960 --> 00:06:23.070 tuoda esille eli että mitä ne on ja miten käytännössä toteutetaan. 71 00:06:23.070 --> 00:06:31.800 Ja sitten tämä todellakin tämä näyttöön perustuva tuki eli miksi se on tärkeä? 72 00:06:31.800 --> 00:06:37.610 Ja myös sitten nämä kohdennettu tuki ja nämä eri- 73 00:06:37.610 --> 00:06:44.720 tämmöiset oppimisen tuen keinot ja menetelmät. 74 00:06:44.720 --> 00:06:49.780 Eli nää on nyt siellä taustalla mitkä sitten ohjaavat näitä tehtäviä 75 00:06:49.780 --> 00:06:56.660 ja näitä opintoja. Sitten mennään tähän oppimateriaaliin. 76 00:06:56.660 --> 00:07:02.030 Ja ne löytyy tuolta linkin takaa ja sitten siellä on myös sitten vinkit jossa on vähän niinku 77 00:07:02.030 --> 00:07:06.560 lähteiden aihettaista jakoa että ne kannattaa tuolta avata ja katsoa. 78 00:07:06.560 --> 00:07:09.260 Katsotaan kohta tarkemmin tätä. 79 00:07:09.260 --> 00:07:15.100 Mutta mä näytän vielä tästä, että tässä on myös nyt muutamia videoita ja podcasteja, jotka 80 00:07:15.100 --> 00:07:21.020 voisi niin kun tukea näitä opintoja, että niistä kannattaisi aloittaa. 81 00:07:21.020 --> 00:07:22.820 Katsotaanpa miltä tää. 82 00:07:22.820 --> 00:07:29.160 No niin nyt näyttää tältä joo eli tuli nyt kokonaan hyvä, eli tässä on professori Mikko 83 00:07:29.160 --> 00:07:36.380 Aron video tukivastenmallista ja tuen vaikuttavuuden seurannasta. 84 00:07:36.380 --> 00:07:41.550 Tätä ihan suosittelen että katsotte tai sitten luette tuon tekstivastineen. 85 00:07:41.550 --> 00:07:49.730 Ja sitten on myös Aron Mikon ja Siiskosen Tiinan tämmöinen podcast 86 00:07:49.730 --> 00:07:51.690 ja näitäkin 87 00:07:51.690 --> 00:07:55.910 kannattaa kuunnella, että tässä on ihan kuitenkin hyvää asiaa 88 00:07:55.910 --> 00:07:59.970 tästä oppimisen tuen menetelmistä ja keinoista. 89 00:07:59.970 --> 00:08:04.470 Ja sitten tästä tutkimustiedon soveltamisesta käytäntöön, että 90 00:08:04.470 --> 00:08:08.530 nää antaa semmoista hyvää pohjaa tälle opiskelulle. 91 00:08:08.530 --> 00:08:13.530 Ja sitten meillä on myös yliopistonlehtori Helena Viholainen, joka tuolla 92 00:08:13.530 --> 00:08:18.260 työskentelee tiedekunnan puolella, niin hän on tehnyt tällaisia, 93 00:08:18.260 --> 00:08:22.590 nämä on niinku tutkinto- opiskelijoille tarkoitettuja 94 00:08:22.590 --> 00:08:25.170 nämä videot, mutta nyt ne on 95 00:08:25.170 --> 00:08:30.970 myös meidän käytössä. Niin täältä esimerkiksi tää kolmiportaisen tuen videot 96 00:08:30.970 --> 00:08:35.680 voisitte käydä katsomassa ja samoin tästä RTI mallista- 97 00:08:35.680 --> 00:08:39.010 mallista niin tää tukee myös sitä kirjallista materiaalia, 98 00:08:39.010 --> 00:08:43.100 mitä tuolla meillä on oppimateriaalissa, niin näitä kannattaisi katsoa. 99 00:08:43.100 --> 00:08:47.020 Että ne on niinku selkeitä ja samoin tämä tutkimusperustaisuus oppimisen 100 00:08:47.020 --> 00:08:50.490 tuessa, että sitäkin suosittelen, että 101 00:08:50.490 --> 00:08:55.110 katsotte, että nää voi auttaa esimerkiksi käsitetehtävässä. 102 00:08:55.110 --> 00:08:58.060 Ja tässä on yksilöllistämisestä, Eheyttämistä 103 00:08:58.060 --> 00:09:03.450 meillä ei varsinaisesti ole ja joustava perusopetus että ne on pikkuisen 104 00:09:03.450 --> 00:09:06.750 eri asia mitä meillä käsite- tehtävässä käsitellään. 105 00:09:06.750 --> 00:09:11.310 Mutta tässäkin on ihan hyvää tietoa, elikkä näitä suosittelen, 106 00:09:11.310 --> 00:09:15.630 että käyt katsomassa ja kuuntelemassa. 107 00:09:15.630 --> 00:09:18.610 No sitten tää oppimateriaalista vielä. 108 00:09:18.610 --> 00:09:22.590 Nyt voisin ihan joitakin asioita ottaa esille. 109 00:09:22.590 --> 00:09:25.720 No meillä on tämä opetus- 110 00:09:25.720 --> 00:09:28.380 ohjelma eli nää kaikki on nyt tässä 111 00:09:28.380 --> 00:09:32.200 meidän opetusohjelmaan kuuluvia vaatimuslähteitä. 112 00:09:32.200 --> 00:09:39.590 Eli nää kohdat yksi– 13 eli näitä tulisi nyt ainakin käyttää ja sitten lisäksi 113 00:09:39.590 --> 00:09:43.300 että siellä on tätä lisämateriaalia mitä voi 114 00:09:43.300 --> 00:09:48.670 myös käyttää niin kun ohessa ja siellä ryhmätehtävissä, 115 00:09:48.670 --> 00:09:54.370 mutta nää on ne lähteet mitkä pitäisi 116 00:09:54.370 --> 00:09:56.170 käydä läpi. 117 00:09:56.170 --> 00:10:00.430 Tää näyttää aika valtavan laajalta tämä luettelo, mutta sitten ajattelee tätä 118 00:10:00.430 --> 00:10:02.810 täällä on näitä lyhyempiä 119 00:10:02.810 --> 00:10:07.560 artikkeleita ja että siellä ei teoksista ole yleensä ihan kokonaan. 120 00:10:07.560 --> 00:10:13.540 Ja sitten kun ajattelet, teette näitä tämmöisiä kirjallisia tehtäviä, niin sieltähän 121 00:10:13.540 --> 00:10:18.990 sitten etsitään sitä tietoa ja kaikkea ei tarvitse 122 00:10:18.990 --> 00:10:23.730 käyttää ja että tässä niinku luette vähän niin kun oppimistehtäväissäkin, että 123 00:10:23.730 --> 00:10:28.820 luetaan ja yritetään etsiä se semmoinen olennaisin tieto. 124 00:10:28.820 --> 00:10:36.670 Tästä Oppimisen vaikeudet teoksesta on siis 4 artikkelia tässä opetusohjelmassa. 125 00:10:36.670 --> 00:10:42.700 Ja mä oon vielä merkinnyt ne tommoisella vaaleansinisellä. 126 00:10:42.700 --> 00:10:45.880 Ja siellähän on sitten myös muitakin 127 00:10:45.880 --> 00:10:49.360 Muitakin artikkeleita, jotka ovat varmaan ehkä tulleet 128 00:10:49.360 --> 00:10:52.940 siellä edellisessä opintojaksossa. 129 00:10:52.940 --> 00:10:56.710 Ja osa sitten meillä on myös aineopinnoissa, että siellä sitten 130 00:10:56.710 --> 00:11:03.040 käytetään, että niitä myöhemmin esimerkiksi lukemisen 131 00:11:03.040 --> 00:11:10.620 tukemisesta ja tota näistä tarkkaavuuden haasteista koskevat artikkelit voivat ehkä olla 132 00:11:10.620 --> 00:11:18.000 teillä nyt tässä esityksessä lisälähteitä jos se sopii aiheeseen, mutta nää olisi näitä perusvaatimuksia 133 00:11:18.000 --> 00:11:25.700 nämä 4 kappaletta mitä täällä on. Sitten tuosta Björn yms. 134 00:11:25.700 --> 00:11:32.630 artikkelista. Niin, jos ette saa sitä kirjana, 135 00:11:32.630 --> 00:11:37.800 tai ihan tavallisena painettuna kirjana, niin siinä on tästä artikkelista myös PDF- 136 00:11:37.800 --> 00:11:42.550 kopio, että se on hyvin saatavilla, että tää on myös ihan semmoinen. 137 00:11:42.550 --> 00:11:47.030 hyvä artikkeli, johon kannattaa tutustua, että siitä löytyy 138 00:11:47.030 --> 00:11:50.300 esimerkiksi käsite- tehtävään materiaalia. 139 00:11:50.300 --> 00:11:57.030 Sitten tässä on englanninkielinen lähde tästä RTI -mallista. 140 00:11:57.030 --> 00:12:00.030 Sitten nostaisin vielä tämän Mitchellin kaksikymmentäseitsemän 141 00:12:00.030 --> 00:12:03.370 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. 142 00:12:03.370 --> 00:12:10.690 Eli täällä olisi varsinkin siinä esityksessä hyvä, olennainen lähde, eli sieltä 143 00:12:10.690 --> 00:12:16.410 voisi löytyä semmoista siihen teidän omaan aiheeseen ja tätä kannattaa 144 00:12:16.410 --> 00:12:19.440 ihan vaikka siellä ryhmässä keskustella, katsoa tätä. 145 00:12:19.440 --> 00:12:22.510 Vaikka sen sisällysluettelon mukaan, että mikä voisi olla semmoista 146 00:12:22.510 --> 00:12:26.340 mitä siinä esityksessä voitte käyttää. 147 00:12:26.340 --> 00:12:31.470 Ja siitä on myös sitten englanninkielinen versio 148 00:12:31.470 --> 00:12:36.590 jonka saa varmaan ihan hyvin auki sieltä 149 00:12:36.590 --> 00:12:40.400 JYKDOKin kautta. 150 00:12:40.400 --> 00:12:47.100 Sitten on tästä matemaattisesta oppimisvaikeuksista ja sieltä on 2 lukua. 151 00:12:47.100 --> 00:12:52.960 Ja sitten tietysti tämä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on ihan tämmöinen, 152 00:12:52.960 --> 00:12:58.220 että siinä on se seiskaluku, johon olisi hyvä tutustua 153 00:12:58.220 --> 00:13:04.870 tarkemminkin. Eriyttämisestä on tosi hyvä kirja 154 00:13:04.870 --> 00:13:10.330 tämä Roiha ja Polson Onnistu eriyttämisessä. 155 00:13:10.330 --> 00:13:13.950 Ja siitä on ne tietyt kohdat, sivut. 156 00:13:13.950 --> 00:13:19.510 Tästä on nyt ilmestynyt kyllä ihan uusikin teos, joka on vähän niinku laajempi, että 157 00:13:19.510 --> 00:13:24.780 jos saatte sen nyt käsiinne, niin sitähän kannattaa käyttää että se 158 00:13:24.780 --> 00:13:30.620 vaikutti todellakin myös hyvältä ja uudistetulta 159 00:13:30.620 --> 00:13:36.580 lähteeltä, että sekin on ihan sallittua ottaa tähän tämmöistä tuoreempaakin näkökulmaa 160 00:13:36.580 --> 00:13:44.140 siihen. Sitten on tää Vitkan lähde vaihtoehtona, että jos tämä laaja alaisen erityisopettajan 161 00:13:44.140 --> 00:13:48.860 käsikirja, että jos tämä houkuttelee enempi, niin voitte sitäkin käyttää, että tässä on 162 00:13:48.860 --> 00:13:54.400 niinku saman tyyppistä asiaa kummassakin. 163 00:13:54.400 --> 00:13:58.190 Eli tässä on Tai tuossa välissä. 164 00:13:58.190 --> 00:14:01.730 Joo, sitten on näitä Oppimisen vaikeudet 165 00:14:01.730 --> 00:14:06.620 artikkeleita sitten on tässä tämmöinen 166 00:14:06.620 --> 00:14:11.600 yhteisopettajuutta koskeva artikkeli eli se on kanssa 167 00:14:11.600 --> 00:14:13.640 semmoinen 168 00:14:13.640 --> 00:14:20.210 mukavasti luettava, jota voi käyttää hyvinkin siellä eri tehtävissä. 169 00:14:20.210 --> 00:14:22.430 Sitten on Taljan ja Iisakan 170 00:14:22.430 --> 00:14:27.330 nämä tutkimusperustaiset opetusmenetelmät. Siitä on 171 00:14:27.330 --> 00:14:31.490 2 tämmöistä 172 00:14:31.490 --> 00:14:37.710 osiota, joista varmasti löydätte myös hyödyllistä tietoa sekä käsitetehtävää 173 00:14:37.710 --> 00:14:41.210 ja sitten sitä voi hyödyntää siinä esityksessä. 174 00:14:41.210 --> 00:14:46.290 Ja vielä tässä lopuksi on nämä Yle ykkösen podcastit, jota siellä voi käyttää 175 00:14:46.290 --> 00:14:50.230 tuossa keskustelutehtävässä. 176 00:14:50.230 --> 00:14:56.480 Ja ehkä muutenkin sitten jos sieltä löytyy sopivasti, niin siihen esitykseenkin. 177 00:14:56.480 --> 00:15:02.640 Ja myös tämmöistä oheismateriaalia, että tää kannattaa ihan silmäillä läpi ja katsoa, että 178 00:15:02.640 --> 00:15:08.960 onko siellä sitten esimerkiksi teidän aiheisiin sopivia tietoja, että tässä on vähän tämmöistä 179 00:15:08.960 --> 00:15:14.000 erityyppistä esimerkiksi näitä Niilo Mäki Instituutin sivuja ja 180 00:15:14.000 --> 00:15:17.130 ja mitäs muuta vielä? 181 00:15:17.130 --> 00:15:20.930 RTI -mallista tämmöistä englanninkielistä materiaalia 182 00:15:20.930 --> 00:15:25.770 ja tästä vaativasta erityisestä tuesta 183 00:15:25.770 --> 00:15:29.490 myös tämmöisiä raportteja ja 184 00:15:29.490 --> 00:15:33.270 muita lähteitä ja sitten vielä tänne loppuun 185 00:15:33.270 --> 00:15:39.440 tätä on vielä muuta lainsäädäntöä esimerkiksi esiopetuksesta ja ammatillisen 186 00:15:39.440 --> 00:15:46.330 koulutuksen puolelta ja tai varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteet tuolla noin, että 187 00:15:46.330 --> 00:15:51.330 näitä voitte katsoa, mutta tässä on todellakin nämä 188 00:15:51.330 --> 00:15:55.920 tärkeimmät vaatimuslähteet tässä alussa. 189 00:15:55.920 --> 00:16:01.340 No niin nyt käsiteltiin tuota oppimateriaalia läpi. 190 00:16:01.340 --> 00:16:07.340 Ja tältä sivulta myös sitten on nää arviointikriteerit eli sieltä 191 00:16:07.340 --> 00:16:13.680 löytyy verkkokurssin arviointikriteerit, eli täällähän on tässä aktiivinen 192 00:16:13.680 --> 00:16:22.080 osallistuminen näihin keskusteluihin ja se käsitetehtävien sisällöllinen osuus 193 00:16:22.080 --> 00:16:29.080 ja sitten se esitys vaikuttaa ja esityksessä huomioin sitten myös ryhmän- 194 00:16:29.080 --> 00:16:32.250 ohjaajien arvioinnin ja vertaispalautteen. 195 00:16:32.250 --> 00:16:35.400 Ja sitten itse katson myös esimerkiksi, että miten 196 00:16:35.400 --> 00:16:39.900 näitä oppimateriaaleja on käytetty 197 00:16:39.900 --> 00:16:45.540 siinä esityksessä eli se on semmoinen kokonaisuus mikä tulee näistä 198 00:16:45.540 --> 00:16:51.520 verkkokurssin eri tehtävistä ihan sitä itsearviointia myöten. 199 00:16:51.520 --> 00:17:00.240 Ja täältä opiskeluohjeesta löytyy ihan myös hyviä linkkejä ja ohjeita. 200 00:17:00.240 --> 00:17:07.050 Tuosta voit katsoa kirjastopalveluista ja powerpoint esityksen tekemisestä. 201 00:17:07.050 --> 00:17:13.560 Ja verkkokeskusteluistakin vähän tämmöistä yleistä. 202 00:17:13.560 --> 00:17:18.370 Ja. 203 00:17:18.370 --> 00:17:22.570 Ja sitten tuolla oli myös nää lähdeviittausohjeet jotka varmaan on teille 204 00:17:22.570 --> 00:17:28.350 tullutkin jo edellisissä opintojaksoista tutuiksi. 205 00:17:28.350 --> 00:17:30.680 No ensimmäinen varsinainen 206 00:17:30.680 --> 00:17:36.130 osio, että tehtäväosion tää keskustelut siinä aluksi olisi toivonut 207 00:17:36.130 --> 00:17:40.290 tietysti esittäytymistä, että kun teitä on eri 208 00:17:40.290 --> 00:17:44.820 puolilta Suomea ja eri oppilaitoksista niin olisi kiva että kirjoittaisit 209 00:17:44.820 --> 00:17:49.570 vaikka lyhyen esittelyn ja siellä kertoisitte jotain 210 00:17:49.570 --> 00:17:52.340 hauskaa itsestänne. 211 00:17:52.340 --> 00:17:56.140 Ja jotain ihan ensimmäisiä ajatuksia, että teillähän on ollut tämmöinen 212 00:17:56.140 --> 00:18:01.350 esittäytyminen myös siinä yksi nolla nelosessakin, mutta vähän vaikka jotain 213 00:18:01.350 --> 00:18:04.800 uutta näkökulmaa, niin tää olisi tosi mukava. 214 00:18:04.800 --> 00:18:09.960 Tää on toki ihan vapaaehtoista, mutta toivon että käytte kertomassa 215 00:18:09.960 --> 00:18:13.750 jotakin itsestänne, niin se on ihan siitä mukavaa kun 216 00:18:13.750 --> 00:18:17.100 jatkatte sitten keskusteluja myös jatkossakin 217 00:18:17.100 --> 00:18:20.580 seuraavissa tehtävissä ja vertaispalautetta annatte myöhemmin 218 00:18:20.580 --> 00:18:25.050 niin vähän tietää että kuka on mistäkin. 219 00:18:25.050 --> 00:18:31.670 No sitten on tätä ajankohtaista keskustelua ja valitse jompikumpi näistä keskustelusta. 220 00:18:31.670 --> 00:18:34.820 Eli se voi olla tämmöinen verkkosivukeskustelu, jossa 221 00:18:34.820 --> 00:18:39.910 tutustut omaan alueesi verkkosivuihin. 222 00:18:39.910 --> 00:18:44.050 Toki se voi olla jostain muualtakin, että ei ole pakko, mutta mielellään tietysti 223 00:18:44.050 --> 00:18:51.250 sitä lähialueelta niin verkkosivuihin näistä niin kun oppimisen ja koulunkäynnin tuen 224 00:18:51.250 --> 00:18:58.090 osalta että miten se siellä teillä päin järjestetään. 225 00:18:58.090 --> 00:19:00.250 Ja siitä kerroitte. 226 00:19:00.250 --> 00:19:06.850 Tuossa on sitä tehtävänantoa tai sitten voit osallistua tämmöisen toiseen keskusteluun missä 227 00:19:06.850 --> 00:19:14.110 on tästä oppimisen vaikeuksista ja se pohjautuu joko tähän Oppimisvaikeudet on hidaste 228 00:19:14.110 --> 00:19:19.160 muttei este podcastit mitkä oli siellä oppimateriaaleissa. 229 00:19:19.160 --> 00:19:27.320 Ja sieltä kirjoitat semmoisen napakan keskustelun avauksen, mutta sitten 230 00:19:27.320 --> 00:19:33.500 että kun teitä on kuitenkin sen verran paljon, että ei ala samat aiheet toistaa kovin moneen 231 00:19:33.500 --> 00:19:42.520 kertaan, niin sitten on täällä näitä Niilo Mäki Instituutin podcasteja, Valterin 232 00:19:42.520 --> 00:19:51.590 artikkeleita ja blogeja ja podcasteja, joita voi myöskin käyttää lähteenä eli osallistu 233 00:19:51.590 --> 00:19:53.660 jompaan kumpaan keskusteluun 234 00:19:53.660 --> 00:19:59.630 Joskus joku on osallistunut kumpaankin, että sekin on aina sallittua, 235 00:19:59.630 --> 00:20:05.000 mutta yksi keskusteluun osallistuminen riittää ja sitten 236 00:20:05.000 --> 00:20:07.360 kommentoi myös toisten 237 00:20:07.360 --> 00:20:12.000 keskusteluja että siten tulisi vähän sitä 238 00:20:12.000 --> 00:20:17.640 keskustelun omaisuutta, ettei pelkästään niitä aloituksia ja näissä on ollut ihan mukavasti 239 00:20:17.640 --> 00:20:27.640 tullut sitten näitä myös omia kokemuksia ja havaintoja vaikka työelämässäkin. 240 00:20:27.640 --> 00:20:30.540 Ja vielä on tässä nyt. Ei kaikkiin. 241 00:20:30.540 --> 00:20:32.570 Tässä on näitä keskustelualueita. 242 00:20:32.570 --> 00:20:36.280 Nyt ne ei näy vielä toistaiseksi tässä tallenteella teille, mutta sitten kun te 243 00:20:36.280 --> 00:20:42.440 katsotte tätä tallennetta, niin sitten nämä on jo avattuna kaikki tehtävät 244 00:20:42.440 --> 00:20:47.740 teille ja sitten ihan loppuvaiheessa vielä että voi laittaa terveisiä kurssi- 245 00:20:47.740 --> 00:20:52.710 kavereille ja opettajille kun saatte tämän 246 00:20:52.710 --> 00:21:00.440 verkkokurssin tehtyä, että sekin on vapaaehtoinen. 247 00:21:00.440 --> 00:21:06.150 Sitten on tämä käsiteosuus, siinä on 2 tehtävää eli ensimmäinen on tämmöinen 248 00:21:06.150 --> 00:21:10.940 vähän niinku kevyempi testaa tietosi käsitteet. 249 00:21:10.940 --> 00:21:20.830 Ja siinä on tämmöistä 20 väittämää joka on sillain niinku tosi epätosi 250 00:21:20.830 --> 00:21:26.380 vaihtoehdot ja sitä voit tehdä niin kauan kun 251 00:21:26.380 --> 00:21:30.820 menee, että tässä tulee niin kun että se on hyväksytty kun vähintään 18 kohtaa on 252 00:21:30.820 --> 00:21:36.760 oikein ja sitä voi tehdä vaikka kurssin alussa kun oot vähän jo tutustunut tuohon 253 00:21:36.760 --> 00:21:41.950 oppimateriaalin ja sitten vaikka vähän myöhemminkin voi testata. 254 00:21:41.950 --> 00:21:43.870 Niiku tää on ihan tämmöinen 255 00:21:43.870 --> 00:21:50.580 mukava että tää on niinku tarkoitettu ihan sinua itseäsi varten, että miten näitä- 256 00:21:50.580 --> 00:21:54.260 miten asiat ovat hallussa. 257 00:21:54.260 --> 00:21:57.900 Ja siinä sitten oppiikin, että kyllä joskus se voi olla, että kertaus on 258 00:21:57.900 --> 00:22:05.000 opintojen äiti, että hyväkin tehdä muutamaan otteeseen. 259 00:22:05.000 --> 00:22:13.680 Ja sitten on tämmöinen käsitteet malli- vastaus tehtävä, että siinä on laajempia 260 00:22:13.680 --> 00:22:15.840 kohtia. 261 00:22:15.840 --> 00:22:19.820 Kysytään näitä keskeisiä käsitteitä ja siinä on kysymyksiä 262 00:22:19.820 --> 00:22:22.960 alla ja sitten määrittelet näitä käsitteitä. 263 00:22:22.960 --> 00:22:25.640 Kerrot niistä enempi. 264 00:22:25.640 --> 00:22:28.680 Ja se on niinku semmoinen tiivis, esseemuotoinen. 265 00:22:28.680 --> 00:22:35.770 Jossain kohdin voi käyttää myös luettelomerkkejä ja sitten siihen merkitään lähdeviittaukset 266 00:22:35.770 --> 00:22:42.520 ja loppuun lähdeluettelo mitä käyttänyt näissä vastauksissa ja siinä tulisi 267 00:22:42.520 --> 00:22:48.020 kuitenkin käyttää vähintään 2 eri lähdettä eli näitä 268 00:22:48.020 --> 00:22:57.440 opetusohjelman vaatimuslähteitä plus sitten saat tietysti käyttää myös lisälähteitä. 269 00:22:57.440 --> 00:23:01.190 Ja tuosta löydät jo etukäteen sen koosteen käsitteistä. 270 00:23:01.190 --> 00:23:04.440 Mä vaan sen vielä tuossa eli. 271 00:23:04.440 --> 00:23:09.190 Täällä on niin kun eriyttäminen, joustavat opetusjärjestelyt ja 272 00:23:09.190 --> 00:23:11.700 yksilöllistäminen. 273 00:23:11.700 --> 00:23:19.250 Sitten on näyttöön perustuvat käytännöt ja tutkimusperusteinen tuki oppimisen ja koulunkäynnin 274 00:23:19.250 --> 00:23:27.280 tuki ja vaativa erityinen tuki ja sitten on tämä RTI -malli tukivaste malli ja 275 00:23:27.280 --> 00:23:34.870 sitten vähän niiden vertailua tuohon kolmiportaisen tuen malliin. 276 00:23:34.870 --> 00:23:41.370 Että näistä jokaisesta kohdasta semmoinen sivu ehkä voi mennä 277 00:23:41.370 --> 00:23:45.600 näissä joissakin jopa toisellekin sivulle, että 278 00:23:45.600 --> 00:23:50.170 sen mittaisia vastauksia. 279 00:23:50.170 --> 00:23:58.940 Haetaan tiivistä, mutta ei liian tiivistä. 280 00:23:58.940 --> 00:24:05.570 Koska kuitenkin tässä on useampi kohta, niin kyllä sitäkin tekstiä syntyy ja sitten pyri myöskin 281 00:24:05.570 --> 00:24:10.400 kirjoittamaan sellainen mahdollisimman omin sanoin miten olet ymmärtänyt. 282 00:24:10.400 --> 00:24:17.170 Ja toki joihinkin kohtiin voi laittaa esimerkkejä. 283 00:24:17.170 --> 00:24:27.110 Eli ne oli nyt tässä ja sitten mennään tuohon Esitykset ja vertaispalautteet. 284 00:24:27.110 --> 00:24:32.660 Eli tämä tehdään parityönä tai 3 hengen ryhmätyönä. 285 00:24:32.660 --> 00:24:35.910 Ja että siellä 286 00:24:35.910 --> 00:24:41.980 nämä aiheet siellä yhteistyöoppilaitoksessa. 287 00:24:41.980 --> 00:24:47.230 Ja teette tämän tehtävänannon pohjalta 288 00:24:47.230 --> 00:24:53.070 esityksen, jonka pidätte siellä ryhmässänne 289 00:24:53.070 --> 00:25:02.570 sopimanne aikataulun mukaisesti. 290 00:25:02.570 --> 00:25:11.150 Ja tässä käytetään myös sitä tämän opintojakson opetusohjelman oppimateriaalia. 291 00:25:11.150 --> 00:25:18.130 Plus sitten tarpeen mukaan myös lisälähteitä. 292 00:25:18.130 --> 00:25:22.570 Ja sen jälkeen, kun olette esittäneet 293 00:25:22.570 --> 00:25:25.990 tämän esityksen ja sitten ehkä pikkuisen vielä sen 294 00:25:25.990 --> 00:25:28.790 esityksen jälkeen voi hioa sitä loppuun. 295 00:25:28.790 --> 00:25:32.810 Esimerkiksi jos teillä on se powerpoint dia, niin sitä voi vaikka 296 00:25:32.810 --> 00:25:36.130 ihan palautteenkin pohjalta vielä pikkuisen 297 00:25:36.130 --> 00:25:40.740 korjailla, jos on tarpeen ja sen jälkeen laitatte, 298 00:25:40.740 --> 00:25:44.270 lähetätte tänne. Täällä on 299 00:25:44.270 --> 00:25:50.390 palautuslaatikko ja sitten toukokuussa kokoan ne vielä 300 00:25:50.390 --> 00:25:55.240 tämmöiseen kirjaan opistoittain ja aiheittain. 301 00:25:55.240 --> 00:26:01.440 Tässä mulla on punaisella näitä aikatauluja että että nää koskee sitten tuota 302 00:26:01.440 --> 00:26:05.720 toukokuuta siinä toukokuun puolenvälin jälkeen. 303 00:26:05.720 --> 00:26:10.890 Näihin toki, että jos teillä yleisestikin päättyy jo vähän aikaisemmin, 304 00:26:10.890 --> 00:26:15.050 että saatte nämä esitykset tehtyä, niin voidaan julkaista sitten näitä 305 00:26:15.050 --> 00:26:18.640 jo aikaisemminkin teille kaikille näkyville. 306 00:26:18.640 --> 00:26:26.350 Ja sitten olisi tarkoitus antaa vertaispalautetta 2 esityksestä. 307 00:26:26.350 --> 00:26:30.890 Eli täällä on sitten joko yksi tai 2 keskustelualuetta, että todennäköisesti voi 308 00:26:30.890 --> 00:26:35.650 olla aiheittain ehkä kaksikin, ettei tule kovin laajaksi 309 00:26:35.650 --> 00:26:42.350 nämä keskustelualueet, että siinä ehkä helpompi osallistua. 310 00:26:42.350 --> 00:26:49.610 Mutta näistä sitten on ohjeet tällä alueella ja mielellään myös, ettei kaikki 311 00:26:49.610 --> 00:26:54.610 vertaispalautteet olisi siitä oman ryhmän esityksistä vaan myös sitten 312 00:26:54.610 --> 00:26:58.550 näiden muiden oppilaitosten opiskelijoiden töistä. 313 00:26:58.550 --> 00:27:03.150 Että katsot vaikka semmoinen mikä on vähän vieraampi aihe itsellesi, että mitä ei 314 00:27:03.150 --> 00:27:08.070 välttämättä siellä omassa oppilaitoksessa tullut käsiteltyä. 315 00:27:08.070 --> 00:27:12.000 Tai sitten että joku joka on käsitellyt samaa aihetta kun teidän ryhmä 316 00:27:12.000 --> 00:27:15.370 niin sitten voi vähän niinku vertailla että 317 00:27:15.370 --> 00:27:23.600 missä suhteessa se vaikka erosi ja minkälaista uutta tietoa siitä tuli? 318 00:27:23.600 --> 00:27:26.120 Tämä on tällainen. 319 00:27:26.120 --> 00:27:31.800 Tästä tosiaankin löytyy ohjeet ja näitä käytte läpi siellä omassa oppilaitoksessa. 320 00:27:31.800 --> 00:27:36.140 Ja sitten tietysti tämä pika- ryhmäläisille on oma alue tämä esityksen 321 00:27:36.140 --> 00:27:41.370 osalta, että se tehtävänanto on tietysti sama, mutta sitten esitys palautetaan 322 00:27:41.370 --> 00:27:45.310 tänne näin ja tänne myös sitten vertaispalautteet. 323 00:27:45.310 --> 00:27:51.090 Palautteet tulevat tänne eli tää käydään sitten ennemmin 324 00:27:51.090 --> 00:27:58.170 tässä maalis- huhtikuun aikana tulee näitä pikaryhmäläisten 325 00:27:58.170 --> 00:28:02.600 esityksiä, että uskon että teitäkin tulee semmoinen pieni ryhmä 326 00:28:02.600 --> 00:28:04.980 tänne. 327 00:28:04.980 --> 00:28:09.820 Sitten on vielä lopuksi tämä itsearviointi, että pitäkää tämä nyt myös 328 00:28:09.820 --> 00:28:15.080 koko kurssin aikana mielessä, että näistä eri osioista voitte kirjoittaa 329 00:28:15.080 --> 00:28:19.160 sinne itselle omalle koneellenne jo vähän mietteitä, 330 00:28:19.160 --> 00:28:25.790 ja sitten tässä tarkoitus sitä omaa oppimista ja 331 00:28:25.790 --> 00:28:30.370 työskentelyä pohtia tarkemmin 332 00:28:30.370 --> 00:28:36.150 näitä eri vaiheita ja miten koit esimerkiksi sen ryhmätyön ja miten nämä käsitetehtävät 333 00:28:36.150 --> 00:28:40.870 menivät ja keskustelut ja tässä voi antaa myös sitten kurssista palautetta. 334 00:28:40.870 --> 00:28:45.190 Toki se varsinainen virallinen kurssi palaute olisi vielä täällä seuraavalla 335 00:28:45.190 --> 00:28:50.630 Mitä teen seuraavaksi välilehdellä ja katson sitten kun olet palauttanut 336 00:28:50.630 --> 00:28:56.030 tänne itsearviointilaatikkoon sen itsearvioinnin, niin se on niinku ihan merkki, 337 00:28:56.030 --> 00:29:01.890 että tehtävää on nyt valmis ja se on sitten mahdollista arvioida. Tuossa tuota 338 00:29:01.890 --> 00:29:03.800 palautus olisi viimeistään se yhdeksäs 339 00:29:03.800 --> 00:29:10.910 kuudetta (9.6) mennessä ja silloin ne ehdin vielä arvioida ennen kesälomaani. 340 00:29:10.910 --> 00:29:14.780 Jossain tapauksissa, että jos on 341 00:29:14.780 --> 00:29:20.440 jotakin opiskeluesteitä tai vähän, että ei ole ehtinyt kaikkea tehdä 342 00:29:20.440 --> 00:29:25.920 kesällä tuohon mennessä niin sitten on vielä voinut tehdä 343 00:29:25.920 --> 00:29:30.420 kuten muitakin tehtäviä siellä heinäkuun aikana. 344 00:29:30.420 --> 00:29:37.120 Eli se on se vihoviimeinen deadline verkkokurssin tehtäville. 345 00:29:37.120 --> 00:29:42.610 Mutta tällöin yleensä sitten pitää se esitys olla jo sitten ryhmän mukana tehtynä. 346 00:29:42.610 --> 00:29:47.870 Ja sitten se arviointi on elokuussa. 347 00:29:47.870 --> 00:29:51.770 Mutta tän tyyppistä ja käykää vielä sitten tämä Mitä teen seuraavaksi. 348 00:29:51.770 --> 00:29:58.130 Eli täällä on se palautekysely ja toivotaan kovasti että vastaat siihen ja täällä 349 00:29:58.130 --> 00:30:03.290 on sitten nämä todistusohjeet ja sitten myös voit käydä katsomassa jos nämä 350 00:30:03.290 --> 00:30:08.210 erityispedagogiikan aineopinnot kiinnostavat sinua. 351 00:30:08.210 --> 00:30:14.290 Mutta tällainen tämä verkkokurssikokonaisuus. 352 00:30:14.290 --> 00:30:17.850 Kiitos kun kuuntelitte tänään ja ollaan yhteyksissä. 353 00:30:17.850 --> 00:30:23.070 Minuun voi ottaa yhteyttä jos tulee jotakin kysyttävää tai että on tehtävänannossa 354 00:30:23.070 --> 00:30:29.390 jotain epäselvyyksiä niin ihan voit ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä 355 00:30:29.390 --> 00:30:32.860 minuun ja toki ryhmänohjaajiin 356 00:30:32.860 --> 00:30:37.180 myöskin että ja he kysyvät sitten minulta, jos eivät osaa vastata, 357 00:30:37.180 --> 00:30:44.120 mutta usein usein osaavatkin jo kertoa tästä kurssista. 358 00:30:44.120 --> 00:30:48.140 Hyvä, mutta palataan ja nähdään 359 00:30:48.140 --> 00:30:53.240 tässä kurssin aikana ja viestitellään. Oikein mukavaa 360 00:30:53.240 --> 00:30:55.430 kevätkautta teille kaikille.