WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.020 --> 00:00:07.060 Hei me kerrotaan tällä tallenteella nyt klaa 4 1 0 0 kasvatustieteellisen 2 00:00:07.060 --> 00:00:14.290 tutkimukseen perehtyminen verkkokurssin tekemisestä moodlessa. 3 00:00:14.290 --> 00:00:16.740 Ja me ollaan tän verkkokurssin opettajia. 4 00:00:16.740 --> 00:00:23.020 Mä oon riitta virinkoski ja mun ryhmään kuuluu nää erityispedagogiikan opiskelijat. 5 00:00:23.020 --> 00:00:28.740 Hei ja minä olen maarit koskinen ja minä ohjaan tällä opintojaksolla kasvatustieteen 6 00:00:28.740 --> 00:00:34.630 aikuiskasvatustieteen ja varhaiskasvatustieteen opiskelijoita. 7 00:00:34.630 --> 00:00:38.450 Sitten ihan jotain yleistä tietoa tästä opintojaksosta. 8 00:00:38.450 --> 00:00:43.350 Täähän on vaihtoehto kandidaatintutkielma ja seminaari opintojaksolle 9 00:00:43.350 --> 00:00:46.740 ja siihen liittyvälle lib1THP jaksolle. 10 00:00:46.740 --> 00:00:50.090 Niistä tulee yhteensä 10 opintopistettä. 11 00:00:50.090 --> 00:00:55.970 Ja on hyvä huomata, että jos sä oot valinnut tän klaa 4 1 0 0 jakson niin sun tulee silloin 12 00:00:55.970 --> 00:01:01.510 tehdä myös harjoittelujakso joista tulee yhteensä myös 10 opintopistettä. 13 00:01:01.510 --> 00:01:06.410 Ja jos on tarkoitus on hakea tutkinto opiskelijaksi esimerkiksi väylän kautta, 14 00:01:06.410 --> 00:01:10.590 niin silloin me suositellaan kandidaatin tutkielman tekemistä. 15 00:01:10.590 --> 00:01:14.450 Mutta voit toki aina myöhemminkin sitten tehdä tän kandidaatin tutkielman ja 16 00:01:14.450 --> 00:01:20.660 seminaarin, vaikka tekisit tämän klaa 4 1 0 0 jakson eli ei hätää. 17 00:01:20.660 --> 00:01:25.440 Ja suosituksena on, että sä olisit tehnyt tutkimusmenetelmäopinnot 18 00:01:25.440 --> 00:01:32.380 tai ne olisi ainakin samanaikaisesti sulla tekeillä. 19 00:01:32.380 --> 00:01:39.080 Joo sitten hieman tän opintojakson sisällöistä ja osaamistavoitteista eli opintojakson 20 00:01:39.080 --> 00:01:44.600 keskeisiä sisältöjä on kasvatustieteellinen tutkimus ja kasvatustieteellinen tutkimus 21 00:01:44.600 --> 00:01:49.900 on tämmöinen katto tai sateenvarjo käsite, joka pitää sisällään kasvatustieteen 22 00:01:49.900 --> 00:01:52.360 aikuiskasvatustieteen erityispedagogiikan. 23 00:01:52.360 --> 00:01:57.730 ja varhaiskasvatustieteen muita jakson sisältöjä on tieteellisen tiedon hankinta 24 00:01:57.730 --> 00:02:03.810 ja tieteellinen argumentaatio ja näihin sisältöihin pääset sitten tarkemmin perehtymään 25 00:02:03.810 --> 00:02:09.250 tämän tämän opintojakson työskentelyprosessin eri vaiheissa. 26 00:02:09.250 --> 00:02:16.370 Ja opintojakson osaamistavoitteet on se, että opit hakemaan itsenäisesti oman kasvatustieteellisen 27 00:02:16.370 --> 00:02:22.890 alasi tutkimuksia valitsemastasi tutkimusilmiosta ja se, että opit ja osaat yhdistää ja 28 00:02:22.890 --> 00:02:26.270 vertailla ja tiivistää tätä hakemaasi tutkimustietoa. 29 00:02:26.270 --> 00:02:32.910 Kun tätä tutkimuskatsausten tällä opintojaksolla työstät lisäksi sitä osaamistavoitteena 30 00:02:32.910 --> 00:02:39.160 on se, että opit myös kriittisesti arvioimaan näitä tieteellisiä tutkimuksia. 31 00:02:39.160 --> 00:02:45.000 Ja tietenkin se, että laadit sitten tämän tutkimuskatsauksen tästä valitsemastasi 32 00:02:45.000 --> 00:02:50.640 oman kasvatustieteellisen alan ilmiöstä sillä lailla, että noudatat siinä tieteellisen 33 00:02:50.640 --> 00:02:56.190 viestinnän periaatteita ja konventioita. 34 00:02:56.190 --> 00:03:00.130 No mikä tämä katsaustutkimuskatsaus sitten on? 35 00:03:00.130 --> 00:03:02.600 Mitä sillä tarkoitetaan? 36 00:03:02.600 --> 00:03:05.980 Katsaus on tämmöinen pienimuotoinen tutkimus, jonka 37 00:03:05.980 --> 00:03:09.440 aineistona toimivat aiemmat tutkimukset. 38 00:03:09.440 --> 00:03:17.300 Eli voidaan sanoa, että katsaus on eräänlaista tutkimusten tutkimista eli et kerää 39 00:03:17.300 --> 00:03:25.280 itse empiiristä aineistoa, vaan aineistona toimivat nämä omaa tutkimus liittyvät aiemmat 40 00:03:25.280 --> 00:03:30.720 tieteelliset tutkimukset ja niinku kaikille tutkimuksille, niin myös tutkimuskatsauksen 41 00:03:30.720 --> 00:03:35.240 määritellään tutkimuksen tavoite ja tutkimuskysymykset. 42 00:03:35.240 --> 00:03:40.940 Joo, niin sitten vastaat näiden tutkimusaiheeseen liittyvien aiempien 43 00:03:40.940 --> 00:03:48.840 tutkimusten avulla ja tässä vaiheessa kehotetaan, että tutustutte jo huolellisesti 44 00:03:48.840 --> 00:03:52.040 katsauksen laatimisen ohjeisiin moodlessa. 45 00:03:52.040 --> 00:03:57.400 Niihin kannattaa tosiaan perehtyä jo alusta alkaen ja sieltä löydät tallenteita 46 00:03:57.400 --> 00:04:01.440 ja kirjallisia ohjeita katsauksen laatimiseen. 47 00:04:01.440 --> 00:04:04.770 Ja vieläkö maarit semmoinen on hyvä muistuttaa tässä vaiheessa, että 48 00:04:04.770 --> 00:04:10.720 verrattuna oppimistehtävään, mikä on saman laajuinen, niin tässä aineisto tulee 49 00:04:10.720 --> 00:04:15.840 itse etsiä, että semmoista valmista aineistoa ei ole annettu minkä pohjalta 50 00:04:15.840 --> 00:04:19.260 kirjoitetaan sitten se tehtävä tai tämä katsaus. 51 00:04:19.260 --> 00:04:25.580 Kyllä juuri näin, tämä oli hyvä lisäys. 52 00:04:25.580 --> 00:04:30.780 Sitten tästä verkkokurssilla työskentelystä jotakin. 53 00:04:30.780 --> 00:04:32.610 Ensinnäkin täällä moodle kurssialueella. 54 00:04:32.610 --> 00:04:36.80 Meillä on tämmöinen kurssi kahvila, jossa me kaikki aluksi esittäydytään. 55 00:04:36.080 --> 00:04:43.200 Siellä me kerrotaan vähän itsestämme ja omista mielenkiinnon kohteistamme ja kahvilassa 56 00:04:43.200 --> 00:04:47.000 voi esittää sitten muitakin kysymyksiä ja lähettää viestejä. 57 00:04:47.000 --> 00:04:51.620 Me molemmat opettajat päivystetään sitten jos teillä on kysyttävää ja pyritään vastaamaan 58 00:04:51.620 --> 00:04:56.110 hyvin nopeasti teidän kysymyksiin, että pääsette etenemään. 59 00:04:56.110 --> 00:05:01.170 Ja työskentely etenee tietyn aikataulun mukaan, tästä löytyy ihan tämmöinen 60 00:05:01.170 --> 00:05:06.890 välilehti, jolla aikataulu on, perehdy ihan alkuvaiheessa heti siihen. 61 00:05:06.890 --> 00:05:11.690 Ja on tärkeätä, että kaikki pääsee aloittamaan heti tän verkkotyöskentelyyn, 62 00:05:11.690 --> 00:05:14.550 kun me aloitetaan maanantaina. 63 00:05:14.550 --> 00:05:18.590 Eli on tärkeätä pysyä porukan mukana. 64 00:05:18.590 --> 00:05:22.230 Ja maarit tuossa jo muistuttikin ohjeisiin perehtymisestä, 65 00:05:22.230 --> 00:05:25.450 eli sitä ei voi liikaa korostaa. 66 00:05:25.450 --> 00:05:28.770 Ja jos et jotain ymmärrä niin olethan sitten meihin opettajiin 67 00:05:28.770 --> 00:05:32.280 yhteydessä niin kerrotaan lisää. 68 00:05:32.280 --> 00:05:38.000 Ja tää katsaus työskentely on vaiheistettu sillä tavalla, että erilaisia tekstejä 69 00:05:38.000 --> 00:05:44.830 palautetaan eri vaiheissa ko. välilehdellä olevaan palautus- 70 00:05:44.830 --> 00:05:48.710 laatikkoon ja keskustelualueelle myöskin. 71 00:05:48.710 --> 00:05:53.310 Ja opettajan palautteet on luettavissa palautuslaatikoista. 72 00:05:53.310 --> 00:05:58.550 Ja sitten vertaiskommentit ja -palautteet keskustelualueilta, keskustelualueen 73 00:05:58.550 --> 00:06:02.510 kaikki viestit näkyy kaikille tai sitten vain sille ryhmälle. 74 00:06:02.510 --> 00:06:06.200 Jos työskentely on vaan oppiaineryhmässä. 75 00:06:06.200 --> 00:06:10.180 Sitten siellä on myöskin tutkijapäiväkirja välilehti ja sehän on 76 00:06:10.180 --> 00:06:13.960 semmoinen sun oma työskentelytila, johon voit kirjata omia mietteitä 77 00:06:13.960 --> 00:06:17.300 ja oivalluksia tän tutkimusprosessin varrelta. 78 00:06:17.300 --> 00:06:21.900 niitä ei välttämättä muista sitten enää kurssin päättyessä, koska sun täytyy 79 00:06:21.900 --> 00:06:27.080 vielä lopuksi kirjoittaa sinne päiväkirjaan itsearviointia tästä työskentelystä 80 00:06:27.080 --> 00:06:33.860 ja oppimisesta tällä verkkokurssilla. sä voit kirjoittaa tuota päiväkirjaa myös omalle 81 00:06:33.860 --> 00:06:38.900 koneellesi ja palauttaa sitten sen valmiin tekstin vasta kurssin päättyessä moodleen 82 00:06:38.900 --> 00:06:45.580 tai voit käyttää tätä moodlen kirjoitusalustaa, että voit itse sen valita, mutta pääasia, 83 00:06:45.580 --> 00:06:52.450 että kirjoitat. 84 00:06:52.450 --> 00:06:55.390 Tuossa mainitsinkin, että työskentely on vaiheistettu. 85 00:06:55.390 --> 00:06:59.390 Tässä tämmöinen kaavio, jossa pyritään kuvaamaan tätä kokonaisuutena, 86 00:06:59.390 --> 00:07:02.430 että mitä tapahtuu verkkokurssilla. 87 00:07:02.430 --> 00:07:09.490 Ensiksi aihetta ideoidaan kahden oppiaineen ryhmässä eli maaritin porukka ja minun porukka 88 00:07:09.490 --> 00:07:14.830 siellä heitellään semmoisia villejäkin ajatuksia, että mitä voisi siinä katsauksessa tutkia 89 00:07:14.830 --> 00:07:19.390 ja siellä saa myös vertaisopiskelijoilta sitten kommentteja. 90 00:07:19.390 --> 00:07:25.150 Ja seuraavassa vaiheessa laaditaan ideapaperi itsenäisesti eli tämmöinen hyvin tiivis. 91 00:07:25.150 --> 00:07:30.710 1-2 sivua siitä omasta aiheesta, ne asiasanat. 92 00:07:30.710 --> 00:07:36.110 Tutkimusten esittelyä ja myöskin alustavat tutkimuskysymykset. 93 00:07:36.110 --> 00:07:39.080 Ja opettaja hyväksyy tän sun ideapaperisi ennen kun 94 00:07:39.080 --> 00:07:43.150 pystyt jatkamaan seuraavaan vaiheeseen. 95 00:07:43.150 --> 00:07:48.280 Sitten seuraava vaihe on tämä katsauksen väliarviointi ja siinä on jo mahdollisimman 96 00:07:48.280 --> 00:07:51.990 valmis versio siitä sun tekstistä eli palautat sen. 97 00:07:51.990 --> 00:07:56.080 Arvioitavaksi ja saat tässä vaiheessa palautetta opettajalta, 98 00:07:56.080 --> 00:07:59.940 mutta myös vertaisopiskelijoilta. 99 00:07:59.940 --> 00:08:03.930 Ja viimeisenä vaiheena on valmis katsaus eli noin viidentoista 100 00:08:03.930 --> 00:08:07.120 sivun laajuinen tutkimuskatsaus. 101 00:08:07.120 --> 00:08:10.400 Ja kuten maarit totesi, niin tieteellisen kirjoittamisen 102 00:08:10.400 --> 00:08:13.790 periaatteita noudattava teksti. 103 00:08:13.790 --> 00:08:19.050 Ja se arvioidaan asteikolla 0-5 ja sitten vielä on tuo itsearviointi. 104 00:08:19.050 --> 00:08:25.660 Mistä tuossa jo sanoinkin äsken. 105 00:08:25.660 --> 00:08:28.550 Sitten hieman opintojaksolla. 106 00:08:28.550 --> 00:08:33.610 Annettavissa ja saatavista palautteista ja kommentoineista riitta 107 00:08:33.610 --> 00:08:38.010 esittelikin tossa äskeisellä äskeisen kuvion avulla. 108 00:08:38.010 --> 00:08:41.810 Näitä tämän työskentelyprosessin 4 eri päävaihetta. 109 00:08:41.810 --> 00:08:47.190 Elikkä näiden eri päävaiheiden aikana sitten saat ja annat erilaista erilaisia kommentointeja 110 00:08:47.190 --> 00:08:54.070 ja palautteita tuossa aiheiden ideointivaiheessa, joka tapahtuu keskustelualueella, niin 111 00:08:54.070 --> 00:08:58.740 siellä vertaiskommentoidaan omissa oppiaineryhmissä toisten. 112 00:08:58.740 --> 00:09:03.940 Tutkimusideoita ja aiheita ja saat sitten myös meiltä opettajilta 113 00:09:03.940 --> 00:09:07.200 lyhyet kommentit näistä ideoitasi. 114 00:09:07.200 --> 00:09:14.240 Sitten tämä toinen vaihe eli tää ideapaperin työstämisen vaihe sen jälkeen kun olet sitten 115 00:09:14.240 --> 00:09:19.220 palauttanut sen ideanpaperin sille varattuun paikkaan moodlessa, niin saat sitten meiltä 116 00:09:19.220 --> 00:09:25.140 opettajilta palautteen siihen ja mahdolliset vertaiskommentit muille ja riitta toikin 117 00:09:25.140 --> 00:09:31.020 tuossa äskeisellä dialla esiin sen, että vasta sitten kun olet saanut opettajan palautteen 118 00:09:31.020 --> 00:09:35.940 ja hyväksynnän sille ideapaperille, niin voit sitten lähteä sen jälkeen sitten työstämään 119 00:09:35.940 --> 00:09:38.190 sitä omaa tutkimuskatsausta. 120 00:09:38.190 --> 00:09:41.810 Eteenpäin kohti sitä väliarviointi vaihetta. 121 00:09:41.810 --> 00:09:46.150 Ja sitten kun olet sen mahdollisimman. 122 00:09:46.150 --> 00:09:48.320 Eli sama pitkälle työstetty katsauksen. 123 00:09:48.320 --> 00:09:53.240 Ei toki tarvitse olla valmis, mutta kun olet sen katsauksen palauttanut sinne 124 00:09:53.240 --> 00:09:58.230 väliarviointiin, niin sitten saat vertaispalautteen siitä. 125 00:09:58.230 --> 00:10:04.350 Joo muilta opiskelijoilta ja sitä saat meiltä opettajilta palautteen 126 00:10:04.350 --> 00:10:08.370 sellaisen palautteen, että voit sitten vielä viimeistellä sitä työtäsi 127 00:10:08.370 --> 00:10:12.930 ja muokata sitä lopullista palauttamista varten. 128 00:10:12.930 --> 00:10:16.670 Ja sitten kun olet sen valmiin saanut katsauksessa valmiiksi ja palauttanut 129 00:10:16.670 --> 00:10:21.450 sen moodleen sille varattuun paikkaan, niin saat sitten opettajalta vielä 130 00:10:21.450 --> 00:10:27.110 siihen kirjalliseen palautteen ja numeerisen arvosanan. 131 00:10:27.110 --> 00:10:30.300 Sitten katsauksen arvioinnista vielä hieman. 132 00:10:30.300 --> 00:10:35.020 Hyväksytyn katsauksen edellytyksenä on se, että olet tehnyt 133 00:10:35.020 --> 00:10:39.010 tuon moodlessa olevan aikataulun puitteissa. 134 00:10:39.010 --> 00:10:45.890 Tän opettajan hyväksymän ideapaperin ja sitten väliarviointiversion ja vertaiskommentit ja 135 00:10:45.890 --> 00:10:52.470 palautteet ja palauttanut sitten valmiin katsauksen sekä tuon itsearvioinnin. 136 00:10:52.470 --> 00:10:58.070 Ja opintojakso tosiaankin arvioidaan tuolla asteikolla 0-5 joka jo tuli tuolla 137 00:10:58.070 --> 00:11:04.330 aiemmalla dialla esille ja moodlesta löydät arviointikriteerit tälle tutkimuskatsaukselle 138 00:11:04.330 --> 00:11:09.590 ja suositellaan että tutustutte näihin arviointikriteereihin jo hyvissä ajoin ja 139 00:11:09.590 --> 00:11:14.550 sitten voitte halutessanne asettaa itsellenne jonkun arvosana tavoitteen, johon voit 140 00:11:14.550 --> 00:11:21.770 sitten pyrkiä näiden kriteerien avulla. Tässäpä lyhyesti 141 00:11:21.770 --> 00:11:27.400 Tosiaan tämä verkkokurssin pääasiat ja toivotetaan sut tervetulleeksi 142 00:11:27.400 --> 00:11:31.550 kasvatustieteellisen tutkimuksen kiehtovaan maailmaan. 143 00:11:31.550 --> 00:11:37.150 Tervetuloa tosiaankin ja sitten vielä muistutetaan tässä lopuksi, että olkaa rohkeasti 144 00:11:37.150 --> 00:11:43.050 ja matalalla kynnyksellä meihin opettajiin yhteydessä, jos ja kun herää jotakin kysyttävää tulee 145 00:11:43.050 --> 00:11:48.260 tämän tämän opintojakson aikana juuri näin, hei vaan hei hei.